سطح کلیدی بیت‌کوین؛ بازار در آستانه یک جهش بزرگ

تحلیل ارز دیجیتال

قیمت بیت‌کوین زیر 9,300 دلار در حال تثبیت‌شدن است. با این حال، این نشانه لزوما نزولی نیست، زیرا ممکن است روندی صعودی در آستانه شکل‌گرفتن باشد.

از هاوینگ تاکنون، قیمت برترین ارز دیجیتال در محدوده 8,600 تا 10,500 دلار در نوسان بوده است. طی این دوماه نوسان، بازار ارزهای دیجیتال داغ‌تر شد و آلت کوین‌ها نیز وارد صحنه شدند.

علاوه بر این، معامله‌گرها و سرمایه‌گذارها نیز دائما در حال بحث بر سر صعودی یا نزولی بودن بازار بیت‌کوین هستند. در این مقاله، نگاهی به برخی از این ایده‌ها خواهیم داشت.

عناوین مطلب:

chart1 1 عملکرد روزانه بازار رمزارز. منبع: Coin360

حفظ سطح حمایتی بالاتر از سطح کلیدی ۸,۶۰۰ دلار

سطح کلیدی که برای بیت‌کوین باید حفظ شود، در محدوده‌ای بین 8,550 تا 8,750 دلار قرار دارد.

chart2 3 نمودار یک‌روزه بیت‌کوین. منبع: TradingView

پس از سقوط ماه مارس، بیت‌کوین روند صعودی چشمگیری داشته است. روند صعودی طبق سقف‌های بالاتر‌ و کف‌های بالاتر تعریف می‌شود. جدیدترین کف ایجادشده در نمودار بیت‌کوین بین محدوده 8,550 تا 8,750 دلار قرار گرفته است.

این محدوده، کلیدی محسوب می‌شود، زیرا معامله‌گرها از این نقاط محوری برای تعیین حد ضرر خود استفاده می‌کنند. اما از آنجا که قیمت بیت‌کوین به‌آهستگی در حال ایجاد روندی بازگشتی در جهت تثبیت قیمت است، تمرکز اکنون باید روی حجم معاملات باشد.

در طول دوره تثبیت قیمت، حجم به‌طور مداوم کاهش یافته است، یعنی بیت‌کوین فعلا در حال «حرکت» نیست. بنابراین، احتمالا می‌تواند در آستانه حرکتی جدید باشد. مسیر این حرکت با شکست مقاومت 10,500 دلاری یا عدم حفظ حمایت 8,500 دلاری مشخص خواهد شد.

هجده ماه پیش، نمونه‌ای از این مورد را در دوران تثبیت قیمت بیت‌کوین بین 3,500 و 4,000 دلار مشاهده کردیم.

در آستانه حرکتی بزرگ

سه ماهه اول سال 2019، قیمت بیت‌کوین در محدوده‌ای باریک در حال نوسان بود.

chart3 1 نمودار یک‌روزه بیت‌کوین. منبع: TradingView

اهمیت این مسئله در این است که نشان می‌دهد طی دوره‌های طولانی نوسان معمولا چه اتفاقی می‌افتد و چرا مرحله کنونی را می‌توان یکی از این دوره‌ها محسوب کرد.

طی این بازه نوسانی سال 2019، با اینکه حجم معاملات به مرور زمان و در طول نوسانات، کاهش یافته بود، بیشترین حد افزایش حجم معاملاتی در زمان شکست مقاومت مشاهده شد. این واکنش زنجیره‌ای و افزایش حجم، به‌ناگهان کندلی 1,000 دلاری ایجاد کرد. درواقع، بعد از مدتی نوسان، شکست مقاومت چشمگیر و انفجاری بود. هرچه محدوده نوسان و انباشت طولانی‌تر باشد، حرکت بعد از شکست مقاومت بزرگ‌تر خواهد بود.

همین وضعیت را در بسیاری از آلت کوین‌ها نیز می‌توان دید. یکی از این مثال‌ها توکن زیلیکا (ZIL) است، که محدوده‌ نوسانی خود را شکست و رشدی 1,000 درصدی تجربه کرد.

سطوح کلیدی در تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر

سطوح کلیدی حمایت و مقاومت در تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر، به‌ترتیب، بین 8,800 و 9,000 دلار و همچنین 9,300 دلار قرار دارند. سطح مهم‌تر، سطح مقاومت 9,300 دلاری است که عبور از آن می‌تواند تضمین‌کننده روندی صعودی باشد.

chart4 1 نمودار چهارساعته بیت‌کوین. منبع: TradingView

نمودار چهارساعته بیت‌کوین نیز ساختاری نوسانی را نشان می‌دهد. در این نمودار، حمایت بین 8,900 تا 9,000 دلار قرار گرفته و تا زمانی که این سطح حفظ شود، احتمال شکست مقاومت وجود دارد.

به طور کلی، هرچه روند قیمت بیشتر با سطحی برخورد کند، احتمال شکست آن سطح بیشتر است. بنابراین، برخوردی مجدد با مقاومت 9,300 دلاری می‌تواند منجر به شکستی قدرتمند شود و بیت‌کوین را به محدوده نوسانی سابق خود بازگرداند.

به عبارت دیگر، در صورتیکه قیمت با مقاومت 9,300 دلاری تماس داشته باشد، احتمال ایجاد روند نزولی کمتر خواهد بود.

حفظ حمایت میانگین متحرک 100 و 200 روزه برای ارزش کل بازار

chart5 نمودار یک‌روزه ارزش کل بازار رمزارز. منبع: TradingView

ارزش کل بازار رمزارز بالاتر از سطوح حمایت و همچنین کف‌ قیمت ایجادشده طی دوره قبلی است.

علاوه بر این، ارزش کل بازار بالاتر از میانگین‌های متحرک 100 و 200 روزه قرار گرفته است. تا زمانی که این سطوح حفظ شوند، روند این شاخص صعودی خواهد بود.

درواقع، حفظ میانگین‌های متحرک 100 و 200 روزه یک اندیکاتور صعودی مهم تلقی می‌شود. میانگین‌های متحرک 100 و 200 روزه در تمام چرخه قبلی بازار رمزارز به عنوان سطوح حمایت حفظ شدند.

در حال حاضر نیز، اگر این سطوح حفظ شوند، احتمال شکست مقاومت 260 میلیارد دلاری افزایش قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت. با شکست این مقاومت، سقف‌های جدیدتر ایجاد خواهند شد و روند صعودی ادامه خواهد یافت.

سناریوی صعودی بیت‌کوین

chart6 نمودار چهارساعته سناریوی صعودی بیت‌کوین. منبع: TradingView

برای تداوم سناریوی صعودی، چند سطح کلیدی مهم باید حفظ شود. در حال حاضر، حمایت در محدوده 8,900 تا 9,000 دلار قرار گرفته است. اگر این سطح حفظ نشود، روند نزولی خواهد بود و احتمال عدم حفظ سطح 8,550 تا 8,750 دلار نیز وجود خواهد داشت. علاوه بر این، مقاومت کلیدی نیز در 9,300 دلار قرار گرفته که در صورت شکست، راه را برای صعود تا سطح 9,650 دلار باز می‌کند.

این سطح یک نقطه محوری مهم محسوب می‌شود، زیرا روند هنوز برخوردی با آن نداشته است. پیش از آن، مقاومت 9,300 دلار نیز، باید به حمایت تبدیل شود.

با این حال، تا زمانی که قیمت بیت‌کوین زیر محدوده 10,500 دلار باقی بماند، انتظار می‌رود حجم‌های معاملاتی کمتر باشند. شکست مقاومت در محدوده‌ای بین 10,000 تا 10,500 دلار، احتمالا تغییرات گسترده‌ای در بازار بیت‌کوین ایجاد خواهد کرد.

احتمال عبور از سطح 11,600 دلار، تنها چند ساعت بعد از شکست مقاومت 10,500 دلاری، چندان دور از ذهن نیست.

سناریوی نزولی بیت‌کوین

chart7 نمودار چهارساعته سناریوی نزولی بیت‌کوین. منبع: TradingView

سطح 9,300 دلار سطح مهمی در ایجاد روند نزولی است. در صورتی که روند باری دیگر از این مقاومت بازگشت داشته باشد، احتمال سقوط تا محدوده 8,800 و 8,900 دلار وجود دارد و هر چه این سطح ضعیف‌تر شود، احتمال ادامه روند نزولی افزایش می‌یابد.

اگر قیمت از 8,600 دلار پایین‌تر برود، احتمال افزایش حجم فروش بیشتر خواهد شد و این امر تمام تلاش‌های دوماه اخیر پادشاه ارزهای دیجیتال را بی‌ثمر خواهد کرد.

اگر قیمت بیت‌کوین از 8,600 دلار پایین‌تر برود، احتمال سقوطی سریع تا محدوده‌ای بین 7,400 و 7,700 دلار وجود خواهد داشت، به‌شکلی که فرصتی برای ایجاد موقعیت شورت در قراردادهای آتی نیز پیش نخواهد آمد. با این حال، در صورت حفظ حمایت فعلی و سطوح حمایت یک‌روزه، هنوز می‌توان به آینده این ارز دیجیتال امیدوار بود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx