بیت‌کوین: اپل جدید؛ احتمال رسیدن بیت‌کوین به ۶۰,۰۰۰ دلار تا سال ۲۰۲۳

تحلیل بازار ارزهای رمزنگاری شده

در حال حاضر، بیت‌کوین نزدیک به شکاف منحنی پذیرش (adoption curve) جای گرفته است. همچنین، قیمت این ارز دیجیتال شبیه به سهام اپل در سال 2008 است، پیش از اینکه رشدی 520 درصدی داشته باشد.

در سال 1962، جامعه‌شناس، اوِرِت راجرز (Everett Rogers)، کتاب مشهوری به نام «انتشار نوآوری‌ها» (Diffusion of Innovations) منتشر کرد، که در آن مصرف‌کنندگانِ یک محصول را به پنج گروه زیر تقسیم کرده بود: نوآوران، پذیرندگان اولیه، اکثریت اولیه، اکثریت نهایی و عقب‌افتادگان از تکنولوژی.

در منحنی پذیرش زیر، شکافی را بین بخش سبزرنگ نوآوران، مبتکران و افراد علاقمند به حوزه تکنولوژی و همچنین بخش‌ بعدی مشاهده می‌کنید. قسمت نارنجی رنگ اکثریت اولیه، واقع‌بین‌ها و تجربه‌گراها هستند. قسمت قرمزرنگ اکثریت نهایی و محافظه‌کاران را شامل می‌شود و در بخش آخر و آبی‌رنگ منحنی، عقب‌افتادگان از تکنولوژی و افراد شکاک جای دارند.

عناوین مطلب:

chart1 3 منحنی پذیرش. منبع: Business-to-you

منحنی پذیرش، از ابتدای ایجاد تاکنون، در بسیاری صنایع، خصوصا صنایع مربوط به فناوری‌های نوین، مورد استفاده قرار گرفته است. این نمودار کامل و بی‌نقص توضیح می‌دهد که چگونه شخصیت روانشناختی هر گروه در عادات مصرف‌کنندگان تاثیر دارد و هر کدام چه رویکردی نسبت به محصولات و خدمات نوآورانه دارند. یکی از مهم‌ترین مناطق، نقطه شکست بین دو گروه اول و سه گروه بعدی است که تحت عنوان شکاف (chasm) شناخته می‌شود.

علایق متفاوت مصرف‌کنندگان

شکاف بین پذیرندگان اولیه و اکثریت اولیه از این رو به وجود می‌آید که برخی از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند نظر سایر مصرف‌کنندگان را بشنوند و سپس همان کار را انجام دهند. این شکاف نشان‌دهنده گذار به بازار و پذیرش عمومی است و شباهت‌های بسیاری با وضعیت کنونی چرخه حیات ارزهای دیجیتال دارد.

بنابراین، برای هر محصول یا خدماتی، که مایل است به جمعیت بیشتری از مشتریان عمل‌گرا ارائه شود، عبور از این شکاف از اهمیت بالایی برخوردار است.

کتاب جِفری اِی مور (Geoffrey A. Moore)، به نام «عبور از شکاف» (Crossing the Chasm)، بیان می‌کند که برای فراتررفتن از این خلا، محصول باید راه‌حلی کامل و سطح بالایی از خدمات را ارائه دهد، تا بتواند توجه مصرف‌کنندگان عمل‌گرا را به خود جلب کرده و شهرتی گسترده و همه‌گیر برای خود ایجاد کند.

رشد تلفن‌های هوشمند: یک نمونه عالی

chart2 6 فروش تلفن‌های هوشمند در سرتاسر جهان (به میلیون). منبع: Statista

گرچه در حال حاضر اکثر افراد تلفن هوشمند دارند، اما طی دو سال اول پیدایش، میانگین رشد این صنعت سالیانه 20 درصد بود. طی پنج سال بعد، نرخ رشدِ 50 درصد در سال نشان‌دهنده فراگیرترشدن و استفاده تعداد گسترده‌تری از افراد از این فناوری بود.

آیفون‌های اپل برای اولین بار در ژوئن 2007 عرضه شدند. در اولین آخر هفته، بیش از 300,000 واحد از این دستگاه به فروش رفت. هنگامی که یک سال بعد، آیفون‌های 3G عرضه شدند، توانستند رکورد فروش یک میلیون واحد را در اولین آخر هفته عرضه آزمایشی از آنِ خود کنند.

در چنین وضعیتی، احتمالا باید شاهد یک نمودار قیمت سالم و پایدار برای سهام اپل می‌بودیم؛ با این حال، چنین نشد.

chart3 4 قیمت سهام اپل. منبع: TradingView

همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده است، جهشی 63 درصدی در طول نیمه دوم سال 2007 اتفاق افتاد. با این حال، حتی در همان زمان نیز، قیمت سهام اپل طی فقط پنج روز افتی 22 درصدی را تجربه کرد. اوایل سال 2008 نیز زمان و شرایط دشواری برای سهام‌داران اپل بود، زیرا سهام این شرکت، در کمتر از یک ماه، از 18 دلار به 28 دلار کاهش یافت.

در طول این مدت، عملکرد سهام اپل 29.5 درصد از عملکرد شاخص S&P 500 ضعیف‌تر بود.

chart4 3 نفوذ تلفن‌های هوشمند آمریکایی در بازار تلفن‌‌های همراه. منبع: ComScore

داده‌های پلتفرم کام‌اسکور (ComScore) نشان می‌دهند که در سال 2008، نفوذ تلفن‌های هوشمند آمریکایی در تلاش برای رسیدن به 10 درصد بوده است. بی‌شک، مصرف‌کنندگان این تلفن‌ها هنوز در مرحله «پذیرندگان اولیه» بودند. بنابراین، سرمایه‌گذاران حق داشتند که نسبت به رشد این صنعت شکاک باشند.

بیت‌کوین ۲۰۲۰ در برابر اپل ۲۰۰۸

chart5 1 مقایسه شاخص S&P 500 در سال ۲۰۰۸ با بیت‌کوین در سال ۲۰۲۰

همانطور که در نمودار بالا نشان داده می‌شود، نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که 11 درصد از آمریکایی‌ها صاحب بیت‌کوین هستند. این میزان برابر با میزان نفوذ تلفن‌های همراه در دسامبر 2008 است. نوسانات بازار اپل 92 درصد در مقابل 64 درصد نوسانات بیت‌کوین و حجم معاملات روزانه اپل 5,069 دلار در مقابل 3,168 دلار حجم معاملات بیت‌کوین است. همچنین همبستگی اپل با شاخص S&P طی سه ماه، 0.93 و این میزان برای بیت‌کوین 0.85 است.

روندهای مشابه را می‌توان در نوسانات قیمت و همبستگی بین بیت‌کوین و شاخص S&P 500 مشاهده کرد.

chart6 2 سهام اپل و همبستگی ۹۰ روزه با شاخص S&P 500. منبع: TradingView chart7 1 بیت‌کوین و همبستگی ۹۰ روزه با شاخص S&P 500. منبع: TradingView

بیت‌کوین را می‌توان یک فناوری نوآورانه با مزایای انکارناپذیر، نسبت به ابزار مالی سنتی و طلا، دانست. با این حال، این دارایی دیجیتال پتانسیل تریلیون دلاری خود را هنوز اثبات نکرده است. تغییر الگوها، و مهم‌تر از همه، باورهای انسانی کار بسیار بزرگی است.

تعریف پول برای جامعه به‌شدت وابسته به سیستم‌های پولی فیات است که وابسته به واسطه‌ها هستند. علاوه بر این، «پول» غالبا تحت کنترل سیاست‌های اشتباه دولت‌ها و بانک‌های مرکزی است. بیت‌کوین، برای اینکه بتواند خود را به دست اکثریت تجربه‌گرا برساند، ممکن است دستخوش تغییراتی شود.

در نهایت، عرضه آیفون با ویژگی‌هایی، همچون دوربین 5 مگاپیکسلی و رزولوشن 720p و راه‌اندازی فیس‌تایم، در ژوئن 2010 جرقه‌ای برای ورود تجربه‌گراها بود. علاوه بر این، دانلودها از اپ استور نیز در این زمان به 5 میلیارد رسیده بود و مبلغ قرارداد دوساله برای مدل قدیمی 3GS نیز کاهش یافت. احتمالا، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، شرایط و معیارهای جدید به اپل اجازه دادند تا از این شکاف عبور کند.

آینده بیت‌کوین

در حال حاضر، مشخص نیست که دقیقا چه عاملی برای جذب مخاطب بیشتر و عبور از شکاف برای بیت‌کوین لازم است. پذیرش از سوی تاجران و سرمایه‌گذاران مختلف، مانند بیت‌پی (BitPay) و کوین‌بیس کامرس (Coinbase Commerce)، تاثیرگذار بوده است. با این حال، هنوز تا پذیرش گسترده از سوی اکثریت مصرف‌کنندگان، راه زیادی باقی مانده است.

سرمایه‌گذاران اپل که سال 2008 به علت نوسانات قیمت، 20 درصد کاهش بها یا عدم قطعیت در مورد پذیرش گسترده، سهام اپل را فروختند، اکنون احتمالا بسیار پشیمان هستند. طی سه سال بعد از آن، سهام اپل 520 درصد رشد کرد و در اوایل 2012، به 78 دلار برای هر سهم رسید.

نتیجه‌ای مشابه برای بیت‌کوین می‌تواند تا سال 2023، قیمت این ارز دیجیتال را به 59,900 دلار و ارزش کل بازار آن را به 1.1 تریلیون دلار برساند. البته، این ارقام برای بسیاری به‌شدت غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

با این حال، ارزش بالقوه تریلیون دلاری بیت‌کوین فقط 10 درصد از ارزش کل بازار 11 تریلیون دلاری طلا است. و با اینکه این رقم غیرممکن به نظر می‌رسد، اما فقط 3 درصد از عرضه فعلی اسکناس، سکه و حساب‌های سپرده در سرتاسر جهان را شامل می‌شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx