داده‌ها نشان می‌دهد که باورِ «آلت کوین‌های ارزان‌تر بازده بیشتری دارند» اشتباه است

تحلیل ارز دیجیتال

بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این باورند که با خرید آلت کوین‌های ارزان‌تر می‌توانند سود بیشتری به هنگام جهش قیمت کسب کنند. اما، آیا این باور صحیح است؟

برای بسیاری از سرمایه‌گذاران، معاملات ارزهای دیجیتال مساوی با یک‌شبه ثروتمند شدن است. سرمایه‌گذاران بی‌تجربه اغلب با همین سودا ارزان‌ترین آلت‌ کوین‌ها را می‌خرند، مانند کاری که برخی معامله‌گران تازه‌کار در سال 2017 انجام دادند.

در حال حاضر، اغلب معامله‌گرها انتظار ندارند بیت‌کوین در عرض یک هفته، 50 درصد یا بیشتر رشد کند، زیرا رقم 18,400 دلار برای این ارز دیجیتال امکان‌ناپذیر به نظر می‌رسد. از طرف دیگر، بسیاری از همین سرمایه‌گذاران مایل هستند سرمایه‌ای که با زحمت به دست آورده‌اند را روی آلت کوین‌هایی که ارزش بازار کمتری دارند سرمایه‌گذاری کنند، به این امید که خرید رمزارزهای ارزان‌تر بازده بیشتری بدهد.

عناوین مطلب:

با یک بررسی سریع روی شاخص کوین‌مارکت‌کپ، مشاهده می‌کنیم که در 12 ژوئیه (22 تیر)، 39 کوین از 60 کوین برتر زیر 3 دلار ارزش داشتند. با وجود این، سرمایه‌گذارهایی که به دنبال کسب سود سریع از ارزان‌ترین آلت کوین‌ها هستند باید در باور خود تجدیدنظر کنند.

همانطور که در سال‌های گذشته نشان داده شد، آلت کوین‌ها می‌توانند حتی به هنگام رکورد بازار، رشد کنند. این دوره‌های رشد تحت عنوان فصل آلت کوین‌ (altcoin season) شناخته می‌شوند و ممکن است چند روز تا چند ماه به طول بینجامند.

افت سلطه بیت‌کوین: زمینه‌ساز جهش آلت کوین‌ها

تعریف مشخصی از فصل آلت کوین‌ وجود ندارد؛ با این حال، این دوره‌ها اغلب با افت سلطه بیت‌کوین آغاز می‌شوند. تنها 3 درصد کاهش در نمودار سلطه بیت‌کوین منجر به آزادشدن 8 میلیارد دلار سرمایه می‌شود که اغلب آن‌ها به سمت ارزش بازار 100 میلیارد دلاری آلت کوین‌ها سرازیر می‌شوند.

با تحلیل دوره‌های 15 روزه در طول سال گذشته، شاهد افزایش علاقه به آلت کوین‌ها به هنگام صعودی‌شدن یا خنثی‌شدن روند بازار رمزارز هستیم.

با عدم حفظ حمایت‌های کلیدی در نمودار بیت‌کوین یا ایجاد روندهای نزولی، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند از ریسک در بازار آلت کوین‌ها پرهیز کنند و این امر موجب افزایش سلطه بیت‌کوین می‌شود.

فصل‌های آلت کوین در گذشته

چهار مورد زیر از بارزترین نمونه‌های اوج‌گرفتن آلت کوین‌ها هستند و افت 2.2 درصدی اخیر تا سلطه فعلی 63.8 درصدی بیت‌کوین در 11 ژوئیه (21 تیر) را نیز می‌توان یکی دیگر از دوره‌های رشد آلت کوین دانست. در فهرست زیر بیشترین میزان افت سلطه بیت‌کوین طی دوره‌های 15 روزه مشخص شده‌اند.

chart1 5 تغییر سلطه بیت‌کوین در طول دوره‌های ۱۵ روزه. منبع: Cointelegraph chart2 10 سهم بیت‌کوین در ارزش کل بازار (سلطه بیت‌کوین). منبع: TradingView

نمودار بالا چهار مورد از رشد آلت کوین‌ها در مقابل ضعف سلطه بیت‌کوین را نشان می‌دهد. اگر باور نادرست سود بیشتر کوین‌های ارزان‌تر صحت داشت، باید شاهد عملکرد بهتر بقیه آلت کوین‌ها در طول هر کدام از این دوره‌ها می‌بودیم.

کاهش ۴.۸ درصدی سلطه بیت‌کوین از ۳۰ ژانویه تا ۱۴ فوریه (۱۰ بهمن تا ۲۵ بهمن)

سال 2020 شروعی قوی برای بیت‌کوین داشت و در ماه ژانویه طی جهشی 30 درصدی بهای این ارز دیجیتال را به 9,330 دلار رساند. در ابتدای فوریه نیز تغییر خاصی دیده نشد و آلت کوین‌ها به رشد خود ادامه دادند تا زمانی که بیت‌کوین تا محدوده 10,400 دلار اوج گرفت. طی هفت ماه، سلطه بیت‌کوین به کمترین حد خود رسید که باعث افزایش رشد آلت کوین‌ها شد.

chart3 2 بهترین عملکردها در بین کوین‌های زیر ۳ دلار. منبع: Cointelegraph

26 کوین از 38 کوین برتر زیر ۳ دلار قیمت داشتند که در مجموع باعث افزایشی 35.2 درصدی در ارزش بازار آلت کوین بودند. با این حال، 16 درصد از این آلت کوین‌ها تا حد 10 درصد یا بیشتر از آلت کوین‌های قوی‌تر عقب ماندند که البته باز هم نتیجه مثبتی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود.

chart4 7 ارزش کل بازار آلت کوین. منبع: TradingView

نمودار بالا دوره‌های دقیق درخشش آلت کوین‌ها را به وسیله ارزش کل بازار آن‌ها نشان می‌دهد. رشد 109.4 میلیارد دلاری اوایل فوریه کاملا برجسته است و بالاترین میزان رشد از ژوئیه 2019 را نشان می‌دهد.

کاهش ۳.۵ درصدی سلطه بیت‌کوین از ۶ تا ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۹ (۱۵ تا ۳۰ شهریور ۹۸)

در اوایل سپتامبر 2019، بیت‌کوین در حال تجربه وضعیتی نسبتا پایدار در سطح 10,300 دلار بعد از رشد قیمت از زیر 10 هزار دلار بود. بنا به دلایلی، سرمایه‌گذاران تصمیم گرفتند سرمایه‌گذاری خود را روی آلت کوین‌ها افزایش دهند که این امر باعث کاهش 3.5 درصدی سلطه بیت‌کوین شد.

از نظر تحلیل تکنیکال نیز، این امر باید به وقوع می‌پیوست زیرا سلطه بیت‌کوین تا 73 درصد رسیده بود و این بیشترین میزان سلطه برترین ارز دیجیتال از ژوئیه 2017 بود. در هر صورت، سرمایه‌گذاران در آن زمان بیشتر به سمت بازار آلت کوین مایل بودند که باعث رشد 14.4 درصدی این بازار طی 15 روز شد.

chart5 2 بدترین عملکردها در کوین‌هایی با ارزش زیر ۳ دلار. منبع: Cointelegraph

تنها 10 کوین از 42 آلت کوین توانستند رشدی خیره‌کننده داشته باشند، در حالی که نیمی از آلت کوین‌ها به میزان 10 درصد یا بیشتر از این جهش قیمت عقب ماندند. در این مدت، اتر 25 درصد، ایاس (EOS) 23 درصد و دش 21 درصد رشد داشت. در این دوره، افرادی که ارزان‌ترین کوین‌ها را خریداری کرده بودند به سود خاصی دست نیافتند.

کاهش سلطه بیت‌کوین از ۷ تا ۲۲ ژانویه (۱۷ دی تا ۲ بهمن ۹۸)

بعد از اینکه بیت‌کوین در تمام آخرین ماه میلادی سال 2019 در حال نوسان بود، سرانجام در ابتدای سال 2020 توانست طی 15 روز، از 7,175 دلار به 8,800 دلار برسد. اما دارایی‌های دیجیتال نتوانستند از مقاومت 9,000 دلاری عبور کنند.

آلت کوین‌ها نیز در این زمان در حال رشد بودند و طی هفته‌های بعد از آن، رشد چشمگیری داشتند. در این 15 روز، ارزش کل بازار آلت کوین 24.7 درصد رشد داشت و به 77.6 میلیارد دلار دست یافت.

chart6 بدترین عملکردها در کوین‌هایی با ارزش زیر ۳ دلار. منبع: Cointelegraph

تنها 6 کوین از 41 کوینی که زیر 3 دلار قیمت داشتند از بقیه بازار آلت کوین پیشی گرفتند، درواقع 83 درصد از آلت کوین‌ها با جهش چشمگیر بازار همراه نشدند و 27 کوین 10 درصد یا بیشتر عقب ماندند.

در همین زمان، بیت‌کوین اس‌وی 168 درصد، دش 95 درصد، زی‌کش 62 درصد و بیت‌کوین کش 40 درصد رشد داشت.

کاهش ۲.۷ درصدی سلطه بیت‌کوین از ۲۵ مارس تا ۹ آوریل (۶ تا ۲۱ فروردین)

۱۲ مارس‌ برای همیشه تاریخی ماندگار برای بیت‌کوین شد زیرا در این روز بازار تا ۵۰ درصد افت داشت. با وجود اینکه طی چند هفته بعد، بیت‌کوین تا حدی افت خود را جبران کرد، باز هم مدتی پشت مقاومت 7,000 دلار ماندگار شد.

سرمایه‌گذاران در این مدت، آلت کوین‌هایی را که رشد خیره‌کننده 23.4 درصدی تا 71.6 میلیارد دلار داشتند، مد نظر قرار داده بودند.

chart7 بدترین عملکردها در بین کوین‌هایی که زیر ۳ دلار ارزش داشتند. منبع: Cointelegraph

تنها 7 کوین از 41 کوین ارزان توانستند در جهش بازار آلت کوین خوش بدرخشند. از دیگر سو، 14 کوین 10 درصد یا بیشتر عقب ماندند.

نادرستی نظریه سوددهی خرید ارزان‌ترین کوین‌ها

طی چهار دوره گذشته رشد آلت کوین‌ها در مقابل قیمت بیت‌کوین، سه نمونه از ارزان‌ترین کوین‌ها توانستند فقط در یک مورد رشدی چشمگیر داشته باشند. به طور میانگین، 69 درصد از ارزهایی که قیمتی زیر 3 دلار داشتند بدترین عملکرد را در بازار آلت کوین‌ها داشتند.

همچنین، به طور میانگین، 40 درصد از ارزان‌قیمت‌ترین کوین‌ها در پایان دوره‌های 15 روزه رشد بازار، 10 درصد یا بیشتر از سایر کوین‌ها عقب ماندند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که خرید رمزارزهای ارزان‌قیمت‌تر بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاران در طول جهش بازار آلت کوین نیست.

با اینکه در طول فصل آلت کوین‌ها، می‌توان استراتژی‌هایی برای به حداکثر رساندن سود با سرمایه‌گذاری روی آلت کوین‌های ارزان‌تر پیدا کرد، سرمایه‌گذاریِ صرف روی کوین‌های ارزان‌تر لزوما به معنای سود بیشتر در بازار آلت کوین نیست.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx