آموزش نمودار خوانی ارز دیجیتال (تحلیل نمودار ارز دیجیتال)

تحلیل نمودار ارز دیجیتال

اگر قصد دارید وارد معامله‌گری شوید، یادگیری نحوه خواندن و تحلیل نمودار ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد.

معامله‌گری می‌تواند خرید و فروش ارزها در بازار ارزهای دیجیتال، بازار سهام یا خرید و فروش در سایر بازارها باشد.

آموزش ترید و کسب در آمد دلاری را اینجا بخوانید.

عناوین مطلب:

نمودار قیمتی نوعی ارائه است که به صورت بصری انجام می‌گیرد و در بازارهای مالی، تحرکات گذشته قیمت یک دارایی مخصوص مثل سهام، کالا یا ارز را نشان می‌دهد.

در بین معامله‌گران به این نمودارها، چارت هم گفته می‌شود. چارت‌ها داده‌هایی را در اختیار معامله‌گران می‌گذارند که از نظر غالب معامله‌گران اهمیت بسیاری دارد.

با استفاده از نمودارهای قیمتی می‌توان از اندیکاتورها و اسیلاتورها بهره برد و متغیرهایی مثل نوسان، مومنتوم و شاخص‌های دیگری که بر روی قیمت یک دارایی تاثیرگذار است را تحلیل کرد.

در این مقاله قصد داریم به سادگی هرچه تمام‌تر آموزش نمودارخوانی ارز دیجیتال را به شما عزیزان ارائه دهیم.

بهتر است خودتان تحلیل تکنیکال را فرا بگیرید. این راهنما می‌تواند برای شروع، دانش و اطلاعات شما را در زمینه تحلیل تکنیکال بالا ببرد.

نکات کلیدی نمودارخوانی ارز دیجیتال

  • با استفاده از نمودارهای قیمتی می‌توان از اندیکاتورها و اسیلاتورها بهره برد و متغیرهایی مثل نوسان، مومنتوم و شاخص‌های دیگری که بر روی قیمت یک دارایی تاثیرگذار است را تحلیل کرد.
  • خطوط روند از خطوط صافی تشکیل شده‌اند که از وصل کردن چند نقطه قیمت به هم تشکیل می‌شوند و مسیر احتمالی حرکت قیمت را نشان می‌دهند.
  • برای مشاهده قیمت و تحلیل نمودار ارز دیجیتال باید به بخش‌های جفت معاملاتی، قیمت، حجم، تایم فریم‌ها، دفتر سفارشات و نمودار عمق بازار و نمودار قیمتی تقسیم کرد.

ساختار قیمت و تحلیل نمودار ارز دیجیتال

قبل از هرچیز باید توجه داشت که شما می‌توانید تحلیل‌های خود را در رابطه با نمودار خوانی از طریق پلتفرم‌هایی مثل تریدینگ ویو (TradingView) و یا حتی در صرافی مورد نظر خود انجام دهید.

آموزش تریدینگ ویو را اینجا بخوانید

این یک انتخاب کاملا شخصی است و برای هرکس، متناسب با علایق شخصی خود، تفاوت دارد. در ادامه برخی از رابط‌های کاربری که هر معامله‌گر بازار ارزهای دیجیتال ممکن است با آن‌ها روبرو شود را آورده‌ایم:

  • جفت معاملاتی
  • قیمت
  • حجم
  • تایم فریم‌ها
  • دفتر سفارش (Order book)
  • نمودار عمق بازار (Market depth chart)
  • نمودار قیمتی (Price Chart)

در ادامه برخی از این رابط‌های کاربری را شرح می‌دهیم به کاربرد آن‌ها می‌پردازیم:

قیمت در ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال هم درست مثل تمامی دارایی‌های دیگر قیمتی دارند که معامله‌گران بر اساس این قیمت‌ها تصمیم بر خرید و فروش و یا ارزش‌گذاری این دارایی‌ها می‌گیرند.

برای اطلاع داشتن نسبت به قیمت ارزهای دیجیتال (بر مبنای تتر یا جفت‌های به خصوص) هم می‌توانید از سایت‌های کوین گکو و کوین مارکت کپ استفاده کنید و اگر قیمت ارزهای دیجیتال بر مبنای ریال یا تومان برای شما مهم است، می‌توانید از سایت‌های ایرانی استفاده کنید.

همچنین بخوانید: کوین گکو چیست

حجم معاملاتی ارزهای دیجیتال

بررسی حجم یکی از موارد بسیار مهم نزد معامله‌گران تمامی بازارهای مالی در دنیا است.

فرقی ندارد که شما بر اساس تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال معامله می‌کنید، بررسی حجم یکی از عوامل خیلی مهم است که تقریبا تمامی معامله‌گران حرفه‌ای آن را بررسی می‌کنند.

برای دسترسی داشتن به اطلاعات حجم مورد معامله در یک ارز دیجیتال خاص، می‌توانید به سایت کوین مارکت کپ مراجعه کنید و حجم معاملاتی جفت معاملاتی مورد نظر خود را بررسی کنید. آموزش کوین مارکت کپ را اینجا بخوانید.

لازم به ذکر است که این بخش حجم معاملاتی روز گذشته را نشان می‌دهد. اگر تمایل دارید که حجم معاملاتی 7 روز گذشته یا ماه اخیر را بررسی کنید، می‌توانید به بخش Customize بروید و تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید.

تایم فریم‌ها و میانگین‌های متحرک

بیشترین تایم‌ فریمی که توسط معامله‌گران استفاده می‌شود تایم فریم روزانه است.

از همین رو، در غالب صرافی‌های ارز دیجیتال، به صورت خودکار، میانگین‌های متحرک 7, 25 و 99 دوره را در کنار اطلاعات مهم دیگر به شکل عددی نمایش می‌دهند.

image 12

برای مثال، همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، صرافی بایننس این میانگین‌های متحرک را نمایش می‌دهد.

لازم به ذکر است که این تنظیمات قابل تغییر است و اگر فردی مایل به دیدن این اطلاعات نباشد، می‌تواند به راحتی آن‌ها را حذف کند.

دفتر سفارش ارزهای دیجیتال (Crypto order book)

دفتر سفارش لیستی است که از پیشنهادات مختلف خریداران و فروشندگان یک ارز دیجیتال خاص تشکیل شده است.

دفتر سفارش قیمت و مقداری که معامله‌گران مایل به خرید و فروش آن دارایی هستند را نشان می‌دهد.

image 13

در تصویر بالا دفتر سفارش مربوط به ارز بیت‌کوین را مشاهده می‌کنید. در این تصویر سفارشات باز و فعلی خرید و فروش بیت‌کوین بر اساس قیمت سازمان‌دهی شده است. 

همچنین بخوانید: بیت کوین چیست و چگونه بخریم

نظریه داو (Dow’s Theory) چیست؟

تئوری داو (Dow) اصل و اساس تحلیل تکنیکال است.

همچنین بخوانید: تئوری داو در تحلیل تکنیکال

این تئوری اولین بار توسط چارلز هنری داو مطرح شد.

چارلز هنری داو را به عنوان پدر علم تحلیل تکنیکال می‌شناسند و در واقع اولین پایه‌های تحلیل تکنیکال توسط این فرد ساخته شد؛ پس قطعا برای یادگیری این علم نیاز است که اصول اولیه این تئوری را بلد باشید:

  •  بازار در هنگام قیمت‌گذاری همه‌چیز را مورد توجه قرار می‌دهد، تمام اطلاعات گذشته، حال و آینده در قیمت‌های فعلی خلاصه شده است.
  • وقتی بحث ارزهای دیجیتال به میان می‌آید چیز‌هایی که بازار به آن توجه می‌کند چندین متغیر دارد، مواردی مانند قیمت فعلی و یا قیمت پیش‌بینی شده و هرگونه قوانینی که می‌تواند دنیای ارز دیجیتال را تحت تاثیر قرار بدهد.
  • تغییرات قیمت معمولا به صورت اتفاقی نیستند و همه بالا و پایین شدن‌ها از روندهای خاصی پیروی می‌کنند و این روندها ممکن است بلند مدت و یا کوتاه مدت باشند.
  • تحلیل‌های بازار بر روی قیمت ارز دیجیتال متمرکز است و تلاش نمی‌شود متغیرهای بسیار زیاد دیگر بررسی شود.

تاریخ همیشه میل دارد که خودش را تکرار کند، این موضوع نه تنها در مباحث سیاسی که بلکه در بخش اقتصاد نیز کاملا درست است.

به همین دلیل معمولا می‌توان با توجه به واکنش‌ سرمایه‌گذاران در موقعیت‌های مشابه، الگوی خاصی را برای تعیین رفتار بازار طراحی کرد و از آن در تحلیل نمودار ارز دیجیتال بهره برد.

بازار از تمام خبرها تأثیر می‌پذیرد

بازار سهام و بورس تمام اطلاعات و اخبار جدید را به محض منتشر شدن در اختیار همه قرار می‌دهد.

وقتی این اخبار منتشر شوند، قیمت‌ها به تمام این اخبار واکنش نشان می‌دهد. قیمت‌ها به تمام ترس‌ها، امیدها و انتظارات مردم و سهامداران از بازار واکنش نشان می‌دهد.

فاکتور‌های مهمی همچون نرخ بهره‌ها، در‌آمد پیش‌بینی‌شده، سود پروژه‌ها، به دست آوردن مواد اولیه، انتخابات‌ بزرگ و … روی بازار و قیمت‌ها تأثیر دارند.

ارزهای دیجیتال نیز به همین نحو به برخی اخبار واکنش نشان می‌دهد.

بازار در یک سمت حرکت می‌کند و به طور میانگین فعالان هم‌مسیر هستند

برای اینکه این بخش را بهتر متوجه شوید با یک مثال ساده آن را توضیح می‌دهم:

فرض کنید که کمپانی الف کار تولید شیر و لبنیات انجام می‌دهد و شرکت ب وظیفه حمل و نقل این محصولات را بر عهده دارد.

حال اگر شرکت الف فعالیتش زیاد شود و تولیدش بالاتر برود، به دنبال این موضوع شرکت ب نیز پیشرفت کرده و فعالیت و سودش بیشتر می‌شود.

چون الف برای نقل و انتقال محصولاتش به شرکت ب نیاز دارد بعد از افزایش تولید، شرکت ب نیز کار بیشتری دارد.

با این مثال متوجه می‌شوید که اگر یک سرمایه‌گذار قصد سرمایه‌گذاری روی شرکت ب را داشته باشد، باید فعالیت‌های شرکت الف را نیز دنبال کند.

میانگین فعالیت‌های این دو شرکت باید در یک مسیر باشد و اگر اینگونه نباشد و فعالیت‌های این دو بر خلاف یکدیگر باشد، باید به زودی پایین آمدن قیمت سهام را پیش‌بینی کرد.

روندها باید توسط حجم معاملات تأیید شوند

طبق نظریه داو، حجم معاملات دومین فاکتور مهم در بررسی سیگنال‌های قیمتی است.

به طور کلی، در یک دوره افزایش روند‌ها حجم معاملات نیز باید همراه قیمت افزایش یابد و در دوره کاهش روند‌ها حجم معاملات با پایین آمدن قیمت پایین بیاید.

حجم معاملات در پایین نمودار قیمت به صورت میله‌های عمودی نشان داده می‌شود و می توان از آن در نمودار خوانی ارز دیجیتال استفاده کرد.

روند‌ها تا زمانی وجود دارند که سیگنال‌های قطعی نشان بدهند که تمام شده‌اند

قیمت تمایل دارد در یک روند که از قبل تشکیل شده باقی بماند.

این اصل از تئوری مانند قانون اول نیوتون است. یک شی تمایل دارد که در حالت فعلی خود باقی بماند مگر اینکه یک نیروی خارجی آن‌ را وادار به تغییر وضعیتش کند.

روند‌ها در بازار نیز به اینگونه هستند و تغییر دادن و برعکس‌ کردن این روند‌ها کار آسانی نیست و با نوسانات ریز تغییری در آن‌ها ایجاد نخواهد شد.

تحلیل تکنیکال نمودار ارزهای دیجیتال چیست؟

حالا که با اصول اولیه نظریه داو آشنا شدید بهتر است به سراغ این موضوع برویم که تحلیل تکنیکال نمودار ارزهای دیجیتال به طور کلی چیست؟

تحلیل تکنیکال یک روش و یا بهتر است بگویم ابزاری برای پیش بینی وضعیت احتمالی قیمت‌ها در آینده است.

تحلیل تکنیکال در مسائل مهم اقتصادی، ارزهای دیجیتال و بازار سهام کاربرد فراوانی دارد و به شما دیدگاه عمیقی در مورد اینکه آینده بازار چگونه خواهد بود، می‌دهد.

در ضمن تحلیل تکنیکال آن طور که به نظر می‌رسد و یا به شما گفته‌اند ترسناک و پیچیده نیست.

اما باید تحلیل تکنیکال را به‌طور عمیق فرا بگیرید وگرنه می‌تواند مانند چاقوی تیزی باشد که در دست یک فرد مبتدی قرار گرفته است. برای شروع آموزش تحلیل تکنیکال کلیک کنید!

وقتی یک تحلیلگر تکنیکال نمودار ارزهای دیجیتالی را مورد بررسی قرار می‌دهد، علاوه بر ابزارهای تحلیلی نیاز است بازه‌های زمانی یا تایم فریم‌ها را نیز در نظر بگیرد. معروف‌ترین بازه‌های زمانی به شرح زیر هستند:

  • نمودار 15 دقیقه‌ای
  • نمودار ساعتی
  • نمودار 4 ساعته
  • نمودار روزانه

انتخاب یکی از این بازه‌های زمانی کاملاً بستگی به نحوه معاملات و خرید و فروش شخص دارد، اما بسته به نوع استراتژی معاملاتی، شما باید تایم فریم مناسب را برای انجام تحلیل قیمت در نمودار ارزهای دیجیتال انتخاب کنید.

همچنین بخوانید: استراتژی معاملاتی چیست

دسته‌ای از افراد علاقه دارند که در طول روز معامله خود را تمام کنند و تمام معاملات را یک روزه ببندند. این افراد بیشتر سراغ نمودارهای کوتاه مدت مثل 15 دقیقه‌ای و حتی در برخی موارد خاص 5 دقیقه‌ای می‌روند.

دسته‌ای دیگر از سرمایه‌گذاران اعتقاد دارند که ارزش پولشان در طی زمان بیشتر خواهد شد و به عنوان صاحبان سرمایه بلند مدت شناخته می‌شوند. این افراد بیشتر از نمودارهای روزانه و یا حتی هفتگی و ماهانه استفاده می‌کنند.

نمودار کندل ژاپنی

نمودار کندلی و کندل استیک‌های ژاپنی (که به دلیل شباهت به «شمع» اینگونه نامگذاری شده‌اند) تا به امروز یکی از محبوب‌ترین نمودار ارزهای دیجیتال در حوزه تحلیل تکنیکال است و اگر تا به حال سری به سایت‌های اقتصادی و یا بازار بورس زده باشید حتماً با این تصویر زیر آشنایی دارید:

تحلیل نمودار ارز دیجیتال

نمودار تصویری بالا نمودار شمعی روزانه بیت‌کوین/دلار در بایننس است.

کاری که می‌خواهیم در این مقاله بکنیم این است که به شما آموزش دهیم این الگوهای رنگی را بهتر متوجه شوید.

اولین چیزی که در این نمودارها توجه را به خود جلب می‌کند ستون‌های قرمز و سبز است که پشت سر هم ردیف شده‌اند.

هر کدام از این ستون‌ها نشان‌دهنده تغییرات قیمت در یک بازه زمانی خاص هستند. خود هرکدام از این ستون‌ها و یا بهتر است بگوییم شمع‌ها چه چیزی را نشان می‌دهند؟

کندل استیک

هرکدام از این کندل‌ها قیمت اولیه، قیمتی پایانی، پایین‌ترین و بالاترین قیمت را نشان می‌دهند. هر کندل یک قسمت بدنه و دو سایه داشته که از بالا و پایین از بدنه بیرون زده‌اند.

بدنه تفاوت بین قیمت اولیه و قیمت پایانی در آن بازه زمانی را نشان می‌دهد و از سایه‌ها می‌توانیم مقدار پایین و بالا شدن این قیمت‌ها را متوجه شویم.

در ستون‌های سبز سایه‌ بالایی قیمت پایانی و سایه پایینی قیمت آغازین است و در ستون قرمز این ترتیب برعکس است.

نکته جذاب در مورد نمودار کندلی ژاپنی این است که به طور دقیق به شما می‌گوید که بازار در چه زمانی تغییر رفتار داده است و می‌توانید با استفاده از آن واکنش‌های بازار را پیش‌بینی کنید.

برای بررسی بیشتر به انواع نمودار ارزهای دیجیتال که در زیر آورده شده است دقت کنید.

الگوهای بازگشتی صعودی در تحلیل نمودار ارزهای دیجیتال

در این بخش با سه الگوی بازگشتی صعودی که در انتهای روند نزولی شکل می‌گیرد آشنا می‌شویم:

الگوی چکش

دلیل انتخاب این اسم این است که مانند تصویر زیر این ستون تقریبا به شکل یک چکش در آمده است.

الگوی چکش

از ویژگی‌های این ستون و یا کندل می‌توان به این اشاره کرد:

  • سایه بالایی بسیار کوتاه است
  • قیمت پایانی در یک چهارم بالایی رنج خود بسته شده است
  • در این کندل سایه پایینی دو تا سه برابر طول بدنه است

الگوی چکش مخصوص بازه زمانی است که قیمت صعودی بوده و بعد از یک کاهش قیمت خود را نشان می‌دهد.

  • وقتی بازار باز می‌شود، فروشنده‌ها کنترل آن را در دست می‌گیرند و قیمت را کاهش می‌دهند.
  • بعد از پایان یافتن دوره فروش خریداران به صحنه می‌آیند و دوباره قیمت آن را بالا می‌برند. این تکانه بسیار قدرتمند بوده و باعث می‌شود قیمت پایانی به بیش از قیمت آغازین رشد کند.

این نمودار نشان‌دهنده این است که روند در حال تغییر به روند صعودی است و خریداران در حال ورود قدرتمند به بازار هستند.

الگوی کندل پوشا یا اینگولفینگ صعودی (Bullish Engulfing)

کندل صعودی

الگوی کندل استیک پوشای صعودی یک الگوی دو کندلی است که نحوه تشخیص آن به صورت زیر است:

اولین کندل نزولی بوده و دومین کندل صعودی است. بدنه کندل دوم به طور کامل بدنه کندل اول را در بر می‌گیرد و از آن بلندتر است.

در این الگو کنترل بازار در کندل اول در اختیار فروشنده‌هاست و بعد از آن روند صعودی باز دوباره برمی‌گردد و خریداران کنترل را در دست خود می‌گیرند و دوباره قیمت‌ها بالا می‌رود.

ستاره صبح

الگوی ستاره صبحگاهی از 3 کندل تشکیل شده است که در پایان روند نزولی خودش را نشان می‌دهد.

در این الگو کندل اول نزولی و کندل دوم طول فوق‌العاده کمی دارد و شبیه یک کندل دوجی است. کندل سوم بدنه بزرگی دارد و حاکی از قدرت بالای خریداران است.

در کندل اول، قیمت پایانی پایین‌تر از قیمت بازشدن قرار می‌گیرد که نشان‌دهنده این است که فروشندگان کنترل بازار را در دست دارند.

در کندل دوم یک رقابت جذاب اتفاق می‌افتد و خریداران و فروشندگان تقریباً اثر یکدیگر را خنثی می‌کنند. در کندل سوم در نهایت خریداران کنترل را به طور کامل در دست می‌گیرند و قیمت پایانی را تا بالاتر از قیمت قبل افزایش می‌دهند.

الگوی ستاره صبحگاهی می‌گوید که فروشنده‌ها در نهایت از جنگ با خریداران خسته شده و بازار در نهایت به صعودی شدن تمایل پیدا می‌کند.

الگوهای بازگشتی نزولی در نمودارخوانی ارز دیجیتال

در ادامه قصد داریم سه الگوی نزولی بازگشتی که در انتهای روند صعودی شکل می‌گیرد را شرح دهیم:

الگوی ستاره دنباله‌دار (Shooting Star)

ستاره دنباله دار

این الگو شامل یک کندل است که سایه پایینی طول بسیار کمی دارد و قیمت‌ها در یک چهارم پایینی خودشان بسته شده‌اند و سایه بالایی نیز 2 تا 3 برابر طول بدنه است.

الگوی ستاره دنباله دار نشان می‌دهد که در ابتدا خریداران کنترل بازار را دست داشته و قیمت را بالا بردند.

در انتها فشار شدیدی از طرف فروشندگان وارد شده که باعث شده است کنترل در دست فروشندگان بیفتد و در نهایت قیمت روند نزولی به خود بگیرد.

الگوی کندل پوشا یا اینگولفینگ نزولی (Bearish Engulfing)

شمع پوششی نزولی

این الگو مانند کندل پوشای صعودی است؛ ولی با این تفاوت که در اینجا کندل اول روند صعودی دارد و بعد کندل دوم با بدنه بلندتر نسبت به بدنه کندل اول نشان می‌دهد که در ابتدا کنترل در دست خریداران بوده و بعد از آن فروشنده‌ها به سرعت بازار را در دست گرفته‌اند و باعث پایین آمدن قیمت شده‌اند.

الگوی ستاره شامگاهی (Evening Star)

الگوی ستاره شامگاهی

این الگو از سه کندل تشکیل شده است. کندل اول نشان‌دهنده دست بالاتر خریداران و روند صعودی است که در کندل دوم فروشنده‌ها وارد بازار شده و این دو گروه تأثیرات یکدیگر را خنثی می‌کنند.

در نهایت فشار فروشنده‌ها به قدری بوده است که فروشندگان غالب می‌شوند و بازار به کل به دست فروشندگان می‌افتد.

الگوی ستاره شامگاهی به شما می‌گوید که خریداران از جنگ با فروشنده‌ها خسته شده و عقب کشیده‌اند. این موضوع نشان‌دهنده یک بازار نزولی قریب‌الوقوع است.

بیشتر بخوانید: کندل شناسی فوق پیشرفته

شاخص قدرت نسبی (RSI) در نمودار ارزهای دیجیتال

اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index) که در اقتصاد بیشتر به صورت مخفف RSI شناخته می‌شود، قدرت و سرعت تغییرات قیمت ارزهای دیجیتال را با مقایسه قیمت کنونی با عملکرد گذشته‌شان اندازه‌گیری می‌کند.

این شاخص می‌تواند با توجه به سود و زیان به دست آمده مشخص کند که آیا یک ارز دیجیتال در این مدت زمانی بیشتر خریداری شده‌ و یا فروخته شده است

خوشبختانه برای رسم اندیکاتور RSI نیازی به محاسبه چیزی ندارید برای اینکه نرم‌افزارها این کار را برای شما انجام می‌دهند.

حال بیایید نگاهی به نمودار RSI جفت ارز بیتکوین/تتر در بایننس بیندازیم:

rsi بایننس
بارگذاری اندیکاتور RSI در صرافی بایننس

همچنین بخوانید: جفت ارز چیست

در اینجا از منوی Indicators گزینه RSI را انتخاب می‌کنیم و بعد از آن مشاهده می‌شود که نمودار آبی رنگ RSI زیر نمودار شمعی ژاپنی به نمایش در می‌آید.

خط rsi

وقتی در حال بررسی نمودار RSI هستیم باید چند نکته را مد نظر داشته باشیم:

  • مقدار RSI همیشه بین 1 تا 100 است.
  • وقتی مقدار RSI به 70 و یا بالاتر از آن رسید به این معنی است که ارز دیجیتال مد نظر ما بیش از حد خریداری شده است و به احتمال بسیار زیاد قیمت آن سقوط خواهد کرد.
  • از طرف دیگر وقتی RSI به 30 و یا کمتر رسید به این معنی است که کوین مورد نظر بیش از حد فروخته شده است و به زودی قیمت آن بالا خواهد رفت.

با وجود اینکه RSI یک ابزار خوب برای پیش‌بینی بازار است، باز هم نمی‌توان به طور کامل به آن تکیه کرد و خرید و فروش ارز دیجیتال را با توجه به آن برنامه ریزی نمود.

در واقع هیچ‌کدام از این ابزارهایی که معرفی کرده‌ایم به تنهایی تمام اطلاعات را در اختیار شما قرار نمی‌دهند و باید به همراه ابزارهای دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

حمایت و مقاومت در تحلیل نمودار ارزهای دیجیتال چیست؟

در تحلیل تکنیکال حمایت و مقاومت (Support and Resistance) دو سطح از پیش تعیین شده هستند که در آن احتمال بازگشت قیمت‌ها بسیار بالاست.

سرمایه‌گذاران معمولاً در محدوده حمایت خریداری کرده و در محدوده مقاومت می‌فروشند.

برای اینکه بیشتر با سطوح حمایت و مقاومت در ارز دیجیتال آشنا شویم بیایید نگاهی به نمودار ارزهای دیجیتال بیت‌کوین/تتر بیندازیم.

سطح حمایت در بایننس
سطح حمایت در نمودار ارز دیجیتال بیت‌کوین

حمایت به سطحی می‌گویند قیمت‌ یک دارایی تمایل دارد سقوطش را متوقف کند.

همان‌طور که در نمودار بالا می‌بینید سطح حمایت 3800 دلار انتخاب شده است؛ زیرا در سه مرحله که با کادر قرمز مشخص شده، قیمت ارز دیجیتال ما سقوط داشته و ناگهان در این منطقه دوباره بالا رفته است.

این موضوع می‌تواند به موارد زیادی بستگی داشته باشد.

برای اینکه یک درک در مورد سطح حمایت به دست آورید می‌توان اینگونه گفت که فروشندگان ارز خود را آن‌قدر می‌فروشند که قیمت پایین می‌آید.

وقتی قیمت در یک حد مشخص ( در این مثال 3800 دلار) قرار می‌گیرند، خریداران وارد می‌شوند و با خرید ارز دیجیتال مورد نظر قیمت آن را بالا می‌برند.

اگر فروشنده‌ها به اندازه کافی قدرت در اختیار داشته باشند، می‌توانند قیمت را تا جایی که به عنوان سطح حمایت دوم شناخته می‌شوند پایین بیاورند.

در نمودار زیر قیمت بیت‌کوین/تتر تا سطح دوم حمایت یا همان خط صورتی پایین آمده است و بعد دوباره روند صعودی به خود گرفته است؛ حال خط قرمز تبدیل به سطح مقاومت می‌شود.

حمایت و مقاومت بیت‌کوین

مقاومت

سطح مقاومت جایی است که قیمت روند صعودی خود را متوقف می‌کند.

مقاومت درست در نقطه مقابل حمایت قرار می‌گیرد.

با مشاهده نمودار روزانه بیت‌کوین/تتر می‌توانیم متوجه شویم که سطح مقاومت در این نمودار 4250 دلار است؛ زیرا در 4 مرحله قیمت در این نقطه متوقف شده و سقوط کرده است.

سطح مقاومت بیت‌کوین
سطح مقاومت بیت‌کوین

برای توضیح مقاومت می‌توان اینگونه گفت که خریداران با بالا رفتن قیمت شروع به خرید بیتکوین می‌کنند و بعد از رسیدن به قیمت 4250 دلاری فروشنده‌ها بیتکوین‌ها خود را می‌فروشند.

حال اگر خریداران قدرت کافی داشته باشند می‌توانند خط مقاومت را بشکنند و یک سطح مقاومت دوم درست کنند.

پس از شکست سطح مقاومت در 4250 دلار، ان سطح تبدیل به سطح حمایت می‌شود.

سطح مقاومت بیت‌کوین
تبدیل سطوح حمایت و مقاومت به یکدیگر

اکنون برای اینکه بفهمید چرا سطوح مقاومت و حمایت به وجود می‌آید باید کمی روانشناسی بازار را بدانید.

معمولاً در هنگام خرید و فروش یک دارایی مثل سهام و ارز دیجیتال سه نوع از تیپ‌های شخصیتی در بین افراد وجود دارد:

  • معامله‌کنندگانی که خرید کرده‌اند و صبر می‌کنند تا قیمت بالا برود.
  • معامله‌کنندگانی که فروش انجام داده‌اند و انتظار کاهش قیمت‌ها را دارند.
  • معامله‌کنندگان بدون تصمیم که نمی‌دانند کدام جهت را انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: سطوح حمایت و مقاومت چیست

حال بیایید واکنش‌های این سه گروه را نسبت به شرایط بازار بررسی کنیم:

وقتی قیمت از سطح حمایت رشد می‌کند

وقتی قیمت‌ها سطح حمایت را رها کرده و شروع به بالا رفتن می‌کنند:

  • افراد دسته اول از این وضعیت بازار خوشحال‌اند و حتی ممکن است اگر قیمت مجدد به حمایت برگردد اقدام به خرید بیشتر بکنند تا وضعیت خود را بهتر کنند
  • سرمایه‌گذاران دسته دوم در مورد تصمیمات خودشان (که فروش بوده) دچار تردید می‌شوند و سعی می‌کنند با رسیدن قیمت به سطح حمایت دست به خرید بزنند
  • افراد دسته سوم نیز احتمالاً صبر می‌کنند تا قیمت‌ها دوباره به سطح حمایت برگردد تا تصمیم بگیرند و وارد بازار شوند.

خوب تا اینجا متوجه شدیم که با توجه به روانشناسی بازار تمام افراد فعال وقتی که قیمت‌ها در سطح حمایت بالا می‌رود، احتمالاً اقدام به خرید می‌کنند.

وقتی قیمت از سطح حمایت به پایین نزول می‌کند

حال بیایید وضعیتی را بررسی کنیم که قیمت‌ها سطح حمایت اولیه را شکسته و به سمت خط حمایت دوم می‌روند.

در این شرایط، خط حمایت شکسته شده تبدیل به مقاومت می‌شود.

  • معامله‌گران دسته اول در این مرحله صبر می‌کنند تا دوباره قیمت‌ها به سطح حمایت قبلی (که شکسته شده) برسد تا ارزهای خود را بفروشند و میزان ضرر خود را محدود کنند.
  • افراد دسته دوم ولی به موقعیت فروش خود اضافه می‌کنند
  • و سرمایه‌گذاران دسته سوم در اینجا تصمیم می‌گیرند که به دسته دوم بپیوندند و دست به فروش بزنند.

به همین دلیل سطح حمایت شکسته شده به مقاومتی تبدیل می‌شود که همگی در آن قصد فروش دارند.

مقاومت و حمایت = احساسات و هیجانات بازار

یکی از مهم‌ترین دلایل تغییرات قیمت، احساسات مختلف مثل ترس، حرص، خوش‌بینی و بدبینی است.

شما می‌توانید به نمودار قیمت‌ها به عنوان یک حالت تصویری از این احساسات نگاه کنید.

وقتی قیمت‌ها به سطح حمایت می‌رسند احساساتی مثل حرص، طمع و خوش‌بینی وارد کار می‌شوند و معامله‌گران دسته اول شروع به خریداری و اضافه کردن دارایی خود می‌کنند.

از سمت دیگر، افرادی که موقعیت فروش اتخاذ کرده‌اند اقدام به خرید می‌کنند تا ضرر خود را پوشش دهند.

به همین صورت وقتی خریدها زیاد می‌شود و قیمت‌ها بالا می‌روند، احساسات قبلی جای خود را به ترس و بدبینی می‌دهند و سهامداران و صاحبان ارزهای دیجیتال شروع به فروش می‌کنند تا هیچ‌گونه ضرری را متحمل نشوند.

خط روند در نمودار ارزهای دیجیتال

یکی از مهم‌ترین بخش‌های نمودار ارزهای دیجیتال، خطوط روند است.

کشیدن این خطوط به ما کمک‌ می‌کند که روندهای موجود در بازار را شناسایی و بهتر درک کنیم.

حال خط روند چیست؟ خط روند خط صافی است که حداقل دو نقطه از قیمت‌های مختلف در نمودار ارزهای دیجیتال را به هم وصل کنید و سطوح حمایت و مقاومت که در قسمت قبل در مورد آن‌ها صحبت شد نیز در همین دسته‌بندی قرار می‌گیرد.

در کل دو نوع خط روند اصلی داریم:

  • خط روند رو به پایین (روند نزولی)
  • خط روند رو به بالا (روند صعودی)

در نمودار زیر یک خط روند رو به پایین را مشاهده می‌کنید که قرمز رنگ است و به شیب منفی دارد که از وصل کردن سایه بالایی دو کندل قرمز به یکدیگر به دست آمده است.

خط روند نزولی
خط روند نزولی

اما چند نکته مهم در مورد این خط روند رو به پایین وجود دارد که باید همیشه در ذهن داشته باشید:

  • این خط روند از وصل کردن بیش از دو نقطه به یکدیگر به وجود آمده است
  • هر کدام از این نقاط باید قیمت پایین‌ترین از نقطه قبلی داشته باشند

خط روند رو به پایین به نوعی مانند یک سطح مقاومت عمل می‌کند که نشان‌دهنده ترکیب کاهش قیمت همراه با افزایش عرضه است.

تا زمانی که قیمت در زیر این خط روند قرار بگیرد به آن معناست که روند کلی نزولی است و وقتی که قیمت از این خط بالاتر برود به نظر می‌رسد تغییر روند بازار بسیار نزدیک باشد.

حال به خط روند رو به بالا یا خط روند صعودی می‌پردازیم:

خط روند صعودی
خط روند صعودی

این خط روند به رنگ سبز بوده و شیب مثبت دارد که از وصل کردن بیش از دو نقطه به همدیگر به وجود می‌آید.

این نقاط سایه‌های پایینی کندل‌ها هستند. خط روند رو به بالا به عنوان یک سطح حمایت عمل می‌کند که نشان‌دهنده افزایش تقاضا به همراه بالا رفتن قیمت است.

افزایش تقاضا و قیمت یک نشانه فوق‌العاده قوی از یک روند صعودی است و به ما می‌گوید که بازار در اختیار خریداران است.

خط روند رو به بالا به عنوان یک سطح حمایت نیز قابل استفاده است که تا زمانی که قیمت بالای آن باشد نشان‌دهنده روند کلی صعودی و در صورت پایین‌تر رفتن قیمت از این خط، آن روند صعودی اعتبار خود را از دست می‌دهد.

خط روند‌های چندگانه

تا الان ما فقط خط روند‌های تکی را مورد بررسی قرار داده‌ایم؛ اما در نمودارهای ارزهای دیجیتال، گاهی از چندین خط روند مانند تصویر زیر استفاده می‌شود.

چند خط روند

در نمودار بیت‌کوین/تتر همان‌طور که می‌بینید دو خط روند منفی و سه خط روند مثبت وجود دارد. همگرایی این خطوط می‌تواند یک تحلیل کلی از شرایط بازار در اختیار ما قرار دهد تا نحوه رفتار بیت‌کوین را بهتر درک کنیم.

اعتبار سنجی خطوط روند

وقتی شما قصد دارید یک خط روند را رسم کنید باید حداقل 2 نقطه از سایه بالایی و پایینی کندل‌ها داشته باشید.

خط روند شما در صورتی که بیش از دو نقطه را شامل شود قدرتمندتر بوده و تحلیل بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

هرچند که این خطوط یکی از بخش‌های مهم تحلیل تکنیکال در نمودار ارزهای دیجیتال هستند، اما باز هم با این وجود نمی‌توان روی هر نمودار قیمتی آن‌ها را رسم کرد.

قانون کلی به اینگونه است که حداقل دو نقطه باید به همدیگر وصل شده و نقطه سومی نیز وجود داشته باشد که این خط را تأیید کند.

اگر خط روند را بتوان با بیش از سه نقطه رسم کرد، آن خط به عنوان یک خط روند فوق‌العاده قدرتمند شناخته می‌شود.

مکانی‌یابی نقطه‌ها

آن دو نقطه‌ای که در خط روند رو به بالا و رو به پایین در مورد آن‌ها صحبت کردیم نباید خیلی به هم نزدیک و یا خیلی از هم دور باشند. اگر این نقاط در خط روند به هم نزدیک و یا از هم دور باشند خط روند صحیحی رسم نشده است.

برای مثال در نمودار زیر نقاطی که به همدیگر وصل شده‌اند بسیار به هم نزدیک‌اند و امکان ندارد که تشخیص دهیم آیا این یک خط روند درست است و یا یک نفر به صورت تصادفی آن را کشیده است.

خط روند غلط

کشیدن این خط‌ها به هیچ وجه به دلخواه نیست و وجود نقطه سوم برای تأیید آن تقریباً در میانه‌های راه ‌می‌تواند وسیله خوبی برای اعتبار سنجی این خطوط باشد.

در نمودار زیر نیز نقاط بسیار از همدیگر دور هستند و به هیچ وجه نمی‌توان به طور قطعی گفت که این دو نقطه به هم ارتباطی دارند یا خیر.

خط روند اشتباه

به طور ایده‌آل یک خط روند صحیح نقاطی را به هم وصل می‌کند که به خوبی انتخاب شده باشند و وجود یک نقطه سوم آن‌ها را تأیید کنند.

به این وسیله می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که خط روند ما درست کشیده شده و از قدرت و اعتبار کافی برای تحلیل برخوردار است.

زاویه‌ها در خطوط روند

شیب این خطوط یک فاکتور مهم در شناسایی خطوط روند اصلی و با اعتبار است. برای بیشتری آشنا شدن به نمودار زیر توجه کنید:

روند شتاب دار

در این نمودار یک خط روند رو به بالا داریم که شیب بسیار تندی دارد. این شیب اعتبار تحلیل‌های ما را زیر سوال می‌برد و اعتبار خط روند را پایین می‌آورد.

نکته مهم اینجاست که حتی اگر نقاطی که برای کشیدن این خط انتخاب شده‌اند طبق بخش قبلی به خوبی مکان‌یابی شده‌ باشند؛ باز هم یک خط با شیب تند؛ مانند تصویر بالا، نمی‌تواند به خوبی سطوح حمایت و مقاومت را به ما نشان دهد.

از طرف دیگر ما خطوطی داریم که مانند تصویر نمودار زیر تقریبا صاف هستند:

خط روند صاف

در این نمودار یک خط روند با زاویه تقریباً 180 درجه را مشاهده می‌کنید که باز هم مانند خطوط با شیب تند غیرقابل استفاده است؛ زیرا هیچ عملکرد خاصی نداشته و به ما نکته خاصی را نمی‌رساند.

اگر قصد کشیدن این نوع خطوط را دارید بهتر است سراغ سطوح افقی حمایت و مقاومت بروید و از آن‌ها به جای خطوط روند استفاده کنید.

معایب و مزایا خطوط روند

بزرگ‌ترین مزیت Trend Lines این است که بسیار سریع و راحت می‌توان آن‌ها را رصد کرد. به همین دلیل در چارت خوانی ارز دیجیتال کاربرد زیادی دارند.

کشیدن این خطوط در نمودار ارزهای دیجیتال دیدگاه مناسبی از روند بازار یا ارز دیجیتال مورد نظر به ما می‌دهد و می‌توانیم با آن به راحتی و سرعت تشخیص دهیم که روند بازار در بازه زمانی موردنظر به چه سمت و سویی است.

بزرگ‌ترین عیب این روش هم این است که دقیق‌ترین ابزار در دست ما نیست و واقع اطلاعات 100 درصدی به ما نمی‌دهد.

از خطوط روند باید به همراه دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده شود تا بتوانیم پیش‌بینی دقیق‌تری از قیمت‌ها داشته باشیم.

الگوهای مهم در تحلیل نمودار ارزهای دیجیتال

خوب اکنون بیایید در مورد مهم‌ترین الگوهای نموداری که با استفاده از خطوط روند به دست می‌آیند صحبت کنیم:

الگوی پرچم (Flag)

الگوی پرچم نزولی

این الگو از دو خط روند موازی تشکیل شده که گاهی شیب نزولی و گاهی شیب صعودی دارند و گاهی نیز افقی هستند.

به‌طور کلی الگوی پرچم که دارای شیب صعودی است نشان‌دهنده وقفه در یک روند نزولی است. بالعکس، پرچمی که شیب نزولی دارد، نشان‌دهنده وقفه در یک روند صعودی است.

معمولاً شکل‌گیری پرچم با کاهش حجم معاملات همراه می‌شود و با خارج شدن قیمت از الگو، حجم مجدد به حالت قبل از الگو بر می‌گردد.

الگوی مثلث (Triangle)

الگوی مثلث تکنیکال

این یک الگوی پر تکرار دیگر است که در هنگام انجام تحلیل تکنیکال بارها به آن برخواهید خورد.

ایده تشکیل این ترکیب بسیار ساده است و به طور کلی از یکی از تقاطع‌های خطوط زیر به وجود می‌آید:

  • تقاطع خط روند رو به بالا و رو به پایین
  • تقاطع یک سطح مقاومت و یا حمایت با خط روند رو به بالا
  • تقاطع یک سطح مقاومت و یا حمایت با خط روند رو به پایین

الگوی مثلث نشان می‌دهد که قیمت پس از خروج از مثلث یک حرکت نزولی و یا صعودی را در پیش خواهد گرفت.

سر و شانه (Head and Shoulders)

الگوی سرو شانه

سر و شانه یکی از معروف‌ترین الگوهای برگشتی در تحلیل تکنیکال نمودار ارزهای دیجیتال است.

به طور کلی الگوی سر و شانه‌ها پایان یک دوره صعودی و یا نزولی را نمایش می‌دهد و می‌گوید که بعد از آن دوباره روند برعکس شده و یک الگوی برگشتی را خواهیم داشت.

الگوی فنجان و دسته

الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال

الگوی فنجان و دسته (Cup And Handle) مانند شکل زیر است که با یک نگاه گذرا به آن متوجه می‌شوید که چرا اسم این الگو را اینگونه انتخاب کرده‌اند:

این الگو شامل یک روند نزولی پر شتاب، یک دوره ثبات و استحکام قیمت‌ها و سپس روند صعودی تقریباً مشابه سقوط قیمت قبلی می‌باشد.

این بخش یک فنجان U شکل را تولید می‌کند که بعد از آن شاهد جدا شدن قیمت و تشکیل یک خط روند رو به پایین هستیم که دسته فنجان ما را به تصویر می‌کشد.

الگوی فنجان و دسته به دو دلیل به وجود می‌آید؛ اولین دلیل ایجاد این الگو درست شدن یک دوره بازگشتی است که در آن بعد از یک دوره کاهش قیمت، فنجان و دسته به وجود آمده و روند رو به پایین را برعکس می‌کنند.

دومین زمانی که شاهد این الگو خواهیم بود وقتی است که روند بازار صعودی بوده و بعد از یک دوره کوتاه و به وجود آمدن این الگو دوباره خط روند رو به بالا ادامه پیدا کرده و بالاتر از دفعه قبل خود خواهد رفت.

همچنین بخوانید: الگوهای قیمتی

میانگین متحرک ساده (Simple Moving Average)

مووینگ اوریج سیمپل

ابزار بعدی در دستان شما برای تحلیل نمودارهای ارزهای دیجیتال، میانگین متحرک ساده و یا به اختصار SMA است.

همچنین بخوانید: تفاوت ema و sma

SMA از طریق محاسبه اعداد مربوط به قیمت‌های گذشته محاسبه می‌شود و نتیجه این محاسبه به شما کمک می‌کند که روند‌های آینده را پیش‌بینی کنید.

با استفاده از میانگین حرکت ساده معامله‌گران می‌توانند به یک نتیجه کلی و ساده بسنده کنند تا اینکه بخواهند تعداد زیادی دیتای از هم گسسته را به همدیگر ربط داده و طبق آن تصمیم بگیرند.

باند بولینگر (Bolinger Band)

باندهای بولینگر

باند بولینگر یکی دیگر از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که دو سری خطوط با دو نوع مثبت و منفی تعریف می‌کند که همراه منحنی میانگین متحرک ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بازه زمانی SMA توسط خود کاربران تعیین می‌شود و اگر بخواهند از SMA بیست دوره‌ای استفاده کنند باند بولینگر آن‌ها نیز باید 20 روزه باشد.

این ابزار تحلیل تکنیکال توسط اقتصاددان معروف جان بولینگر ابداع شده است.

اندیکاتور مکدی (MACD)

مکدی یا همان اندیکاتور «میانگین متحرک واگرایی همگرایی، (به انگلیسی Moving Average Convergence Divergence) برای تشخیص شتاب صعودی و یا نزولی بودن قیمت بسیار کارآمد است.

اندیکاتور مکدی

در نمودار بالا سه جز مختلف را مشاهده می‌کنید:

  • منحنی آبی رنگ که نشان‌دهنده میانگین متحرک نمایی 9 روزه است و به آن خط سیگنال نیز گفته می‌شود.
  • منحنی MACD که با رنگ نارنجی کشیده شده است
  • در نهایت هیستوگرام که تفاوت ارزش میانگین متحرک 9 روزه و MACD را به تصویر می‌کشد

وقتی خط سیگنال از منحنی MACD بالاتر برود نشان‌دهنده زمان خرید است و وقتی MACD بالاتر از خط سیگنال باشد، سیگنال فروش وارد صحنه می‌شود.

هرچقدر که تفاوت میانگین‌های متحرک بیشتر باشد، اندازه هیستوگرام نیز بزرگ‌تر است.

سایز هیستوگرام به سادگی به ما می‌گوید که حرکت صعودی و یا نزولی تا چه حد قدرتمند است و اگر سرعت جابجایی منحنی‌ها بسیار زیاد باشد می‌توان گفت که ارز دیجیتال مورد نظر بیش خرید یا بیش فروش شده است.

استفاده از تمام ابزارها برای تحلیل نمودار ارزهای دیجیتال

در این مقاله با انواع مختلف شاخص‌ها و ابزارهای تحلیل تکنیکال آشنا شدیم.

اکنون بیایید تمام این ابزار را کنار یکدیگر برای خواندن نمودار روزانه بیت‌کوین/دلار جمع کنیم و یک تمرین نهایی برای یادگیری بهتر تحلیل تکنیکال داشته باشیم:

همچنین بخوانید: استراتژی مکدی و آر اس آی

نمونه تحلیل تکنیکال
  • در نمودار می‌بینیم که بازار سطح مقاومت 4200 دلاری دارد. مشاهده می‌شود که بازار حرکت صعودی قدرتمندی داشته است تا اینکه پایین آمده و به سطح حمایت با خط مشکی برخورد کرده است.
  • در نمودار MACD مشاهده می‌شود که خط سیگنال در حال عبور از منحنی بوده به زودی پایین‌تر از منحنی MACD قرار می‌گیرد که نشان‌دهنده افت بیشتر قیمت‌هاست.
  • با این حال قیمت هنوز در بالای میانگین متحرک نمایی 20 و 50 روزه قرار دارد که یک نشانه مثبت تلقی می‌شود.

 با جمع‌بندی این اطلاعات می‌توان به نکات زیر رسید:

  • نمودار بیت‌کوین/دلار در حال حاضر ( در این نمودار که مثال زده شده است) یک روند صعودی دارد
  • با وجود صعودی بودن حرکت بازار، شاخص MACD به ما نشان می‌دهد که بازار به زودی روند نزولی خود را آغاز می‌کند و باید برای آن آماده شویم

سوالات متداول

تحلیل نمودار ارز دیجیتال چیست؟

تحلیل نمودار ارز دیجیتال شامل تفسیر رفتار فعلی و گذشته قیمت دارایی‌ها و استفاده از ابزارهای مختلف مانند اندیکاتورها برای پیش بینی مسیر احتمالی حرکت قیمت در آینده است. همچنین از تحلیل تکنیکال برای شناسایی نقاط ورود به معاملات و زمان خروج از آن‌ها استفاده می‌شود.

نمودار کندل استیک چیست؟

نمودار کندل استیک روشی برای نمایش تغییرات قیمت دارایی‌های مالی است. این نمودار مشابه نمودار میله‌ای است و از کندل‌ها یا شمع‌های متوالی تشکیل شده است. هر کندل یا شمع نشان دهنده قیمت ابتدایی، پایانی، بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمتی است که دارایی در یک بازه زمانی خاص به آن رسیده است.

الگوهای کندلی چیست؟

بعضی از کندل‌ها ممکن است به صورت اشکال خاصی تشکیل شوند و کدام اطلاعات مفیدی در مورد رفتار فروشندگان و خریداران در بازار به دست می‌دهند. چکش، دوجی، مرد دارآویز و ستاره دنباله‌دار از جمله الگوهای تک کندلی هستند. علاوه بر این، گاهی اوقات دو یا چند کندل با قرار گرفتن در کنار هم الگوهای دیگری تشکیل می‌دهند. الگوی سر و شانه، پرچم، مثلث و سقف‌ها و کف‌های دوقلو از مهمترین الگوهای نموداری هستند.

خط روند چیست؟

خطوط صافی هستند از که وصل کردن چند نقطه قیمت به هم تشکیل می‌شوند و مسیر احتمالی حرکت قیمت را نشان می‌دهند.

سخن پایانی

در این مقاله نحوه تحلیل نمودار ارز دیجیتال را با جزئیات کامل آموزش دادیم.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که یک تحلیلگر ممکن است از یک یا چندین مورد از این ابزارها در کنار هم استفاده کند.

البته اغلب این شاخص‌ها در صورتی که به تنهایی مورد استفاده قرار بگیرند می‌توانند خطا داشته باشند و بهتر است از چندین مورد آن‌ها به صورت هم‌زمان استفاده کنید تا نتایج بهتر و دقیق‌تری را به دست آورید.

با این کار می‌توانید احتمال موفقیت خودتان در بازار ارزهای دیجیتال (یا سایر بازارهای مالی) بالاتر ببرید. به یاد داشته باشید که تحلیل تکنیکال ممکن است ساده به نظر برسد ولی نباید با داشتن اطلاعات ناقص دست به تحلیل و نتیجه‌گیری کنید.

خواندن تحلیل‌هایی که تحلیلگران حرفه‌ای انجام می‌دهند در درک بهتر این ابزارها و همین‌طور یادگیری عمیق‌تر تحلیل تکنیکال به شما کمک می‌کند.

تحلیل‌ ارزهای دیجیتال را می‌توانید در سایت tradingview.com بخوانید (سایت ذکر شده نمودار و ابزارهای خوبی برای تحلیل نیز ارائه می‌دهد).

امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید در نمودارخوانی ارز دیجیتال بهتر عمل کنید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

80 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
com

در نمودار سینتقس بگید

معرفت

واقعا دستت درد نکنه خیلی عالی بود خدا پشت و پناهت باشه خیلی چیزا یاد گرفتم ازمطالب ارزشمندتون خیلی ممنونم ازتون

شجاع‌الدین جهاندیده

عالی، موفق و سلامت باشید

Mrs

سلام گاهی اوقات بعضی افراد درمورد ارزی اظهار نظر میکنن که فلان ارز تا اخر سال مثلا تا ۵دلار بالا میره .چجوری بوسیله coinmarket متوجه بشیم طی سالهای اینده قیمت منطقی برای ارز چه قیمتی است ؟
من قبلا روشش رو تو اینستا دیدم ولی پیدا نمیکنم

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر، هیچ روشی قطعی برای پیش بینی قیمت به اون شکلی که مدنظر شماست وجود نداره، اظهار نظر هایی که میبینید صرفا احتمالات هست و شاید در آینده کاملا اتفاقات جدیدی بیفته و قیمت ارز مدنظر ذره ای به این احتمالات نزدیک نشه.
بطور خلاصه بگم دنبال این چیزها نباشید.

اسحاقی

سلام وقت بخیر
بسیار عالی بود
سپاسگذار از شما

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر، ممنون از همراهی شما

امین

مرسی تشکر . واقعا عالی بود

شجاع‌الدین جهاندیده

خواهش میکنم. ممنون از همراهی شما.

Sepideh

ممنون عالییی بودش خیلی مفید🤗👏
ایشالاه همیشه ساد وسلامت و پر رزق روزی باشین

شجاع‌الدین جهاندیده

ممنون. شما هم موفق و سلامت باشین

ناصر

سلام / وقت شما به خیر و خوبی / از آموزش خیلی خوب تون ممنونم / برای شروع آشنایی خیلی عالی بود سپاسگزارم .

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست گرامی
بسیار عالی، سلامت و موفق باشین

مینو

سلام شما فرمودید خط سیگنال بالاتر از خط منحنی macd رفت زمان خریده اما وقتی نگاه میکنم دقیقا زمانی که قیمت پایین میاد خط سیگنال بالاتره و شاید ادم وسوسه بشه برای خرید .؟!

جمالپور

سلام ممنون از آموزش هاتون
ولی نرم افزاری که معرفی کردین برای ایران تحریمه باید چیکارکنیم

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر، فعلا همین نرم افزار هست و چیز دیگه ای سراغ نداریم

امیر طریق

سلام. ممنون از راهنمایی شما فقط یک سوال من هر صورتی نگا میکردم هر ارزی رو نگا میکردم با این دید در حال حاضر احساس میکردم اصلا اینا بالا نمیرن و همیشه روند نزولی دارن. الا مشکل چی هست به نظر شما؟

بعد یک سوال دیگه اگه تحلیل بالای من درست باشه و من منتظر پایین ترین قیمت برای خریدم منتظر باشم ایا میتونم وقتی تحلیل رو روی یک ماه یا یک سال یا هر زمان دیگه ای که نگاه کردم و انجام دادم منتظر سعودی بودن اونا بشم ؟

ممنون از وقت گرانباهاتون

حسن

سلام امیر آقا ، خوب هستید اگر ممکن هست و اطلاع دارید لطفا بفرمایید آیا شرکتها و افرادی مطمئن هستند که برای معاملات ارز مشاوره ی درست بدهند. ممنون

کاربر

سلام
در سایت نوبیتکس در اندیکاتور MACD رنگ آبی سیگنال هستش؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست عزیز
نه، رنگ قرمز خط سیگناله.
روی علامت چرخ دنده در سمت چپ کادری که اندیکاتور MACD رو نمایش میده بزنید، میتونید رنگ سیگنال و سایر تنظیمات رو تغییر بدید.

محمد

سلام و عرض ادب
لطفا بفرمائید بهترین نرم افزار در تحلیل تکنیکال رمز ارزها چیه؟
آیا مثل بورس میشه از نرم افزارهای مفیدتریدر یا موتیو ویو یا آمی بروکر استفاده کرد؟
ممنون

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست گرامی
بهترین ابزار در حال حاضر سایت tradingview هست که اکثر حرفه‌ای‌ها ازش استفاده میکنن
راهنمای این سایت رو اینجا بخونید

گمنام شهر

بسیار عالی بود. ممنون از آموزشتان

شجاع‌الدین جهاندیده

خواهش میکنم. موفق باشین

ابراهیم

خیلی عالی ممنون

کوروش

بسیار ممنون
آموزش خیلی خلاصه و مفیدی بود
سپاس

شجاع‌الدین جهاندیده

سلامت و موفق باشین دوست گرامی

هادی

سلام برای تحلیل تکنیکال در بایننس از چارت خود بایننس استفاده کنیم یا نرم افزار دیگه ای رو پیشنهاد میدین؟در ضمن من با اپ اندروید بایننس کار میکنم

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست عزیز
در بایننس میتونید نمودارها رو با ابزار tradingview ببینید که گزینه خوبیه
و مشابه نمودار و ابزارهایی هست که در سایت tradingview.com در دسترس شماست:
https://www.bourseiness.com/47677/how-to-use-tradingview

امیرحسین

موافقم ممنونم از شما و اموزش کاربردیتون

پاشا

👍👏 ممنون از آموزشتون ازتون سپاسگذارم

علی

ممنون از زحماتتون خوب بود در کل اموزشتون! و ای کاش فقط یه دونه تحلیل بود که از همه دقیق تر و صحیح تر و جواب نزدیکتر به ترید کردن داشت که باهاش کار کنی. این همه یادگیری تحلیل برای یه معامله کمی مشکلتره واقعا..

شجاع‌الدین جهاندیده

سلامت و موفق باشین

Vali

بسیار ممنونم خیلی عالی بود خدا حفاظت کنه.

بهاره

سلام.متشکر از آموزش خوب تون.فقط عکس ها برای من نمایش داده نمی شن.

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر
ممنون از همراهی شما
چک کردیم و عکس ها بدون مشکل باز میشه.
ممکنه مشکل موقتی بوده باشه

آرش

سلام، خیلی عالی، واقعا دستتون بی بلا،
خیلی خوب بود،
فقط برای افزایش اطلاعات در زمینه ی تحلیل تکنیکال و پیش بینی روند بازار ارز دیجیتال چ منابعی رو مفید می دونید؟ لطفا معرفی کنید ممنون میشیم
منظورم فقط تحلیل هستش، نه اموزش درباره ی خود ارز دیجیتال. فقط روش های تحلیل بهتر و نزدیکتر شدن به پیش بینی مطمئنتر
خیلی متشکر

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست عزیز
خوشحالیم که برای شما مفید بوده.
به نظرم میتونید با دنبال کردن تحلیلگرهای حرفه ای در سایت tradingview اطلاعات خوبی در مورد روش های تحلیلی بدست بیارید

آریا

سلام.. ممنون از آموزش زیبا و دقیقتون
.
میخواستم در آینده یک مدرس و تحلیل گر ارزهای دیجیتال بشوم.. اگر اشکال نداره از منابع شما با ذکر منبع استفاده کنم

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست عزیز، با وارد کردن آدرس سایت به عنوان منبع مشکلی نداره.

مسعود

جسارتا یه سایت که بشه باهاش ارزهای دیجیتالو تحلیل کرد رو معرفی میکنید؟ که اندیکاتورها هم رو چارتش پیاده شن فقد نمودار رو نشون نده

شجاع‌الدین جهاندیده

دوست گرامی، بهترین سایت و ابزار تحلیلی در حال حاضر سایت tradingview.com هست که آموزشش رو میتونید اینجا بخونید

بابک

عالی بود ممنون

طاها

سلام خوب هستید کدوم ارز رو بگیرم

Tagi

با سلام.در نمودار شمعی هر شمع معرف یک روز است؟در نوبیتکس منظورم است.
من مقداری بایننس کوین داشتم که با وجود اینکه کل دارایی ام را فروختم مقداری را نگه داشته!

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست گرامی. اگه نمودار روی 1h (یعنی 1 ساعته) تنظیم شده باشه هر شمع معرف 1 ساعته.
اگه روی 1 روز تنظیم شده باشه (1d) هر شمع معرف 1 روز خواهد بود.

صنم

واقعا ممنون. حسابی استفاده کردم

شجاع‌الدین جهاندیده

سلامت و موفق باشید

کاظم

سلام ایا کانال تلگرامی یا اینستاگرامی هست که بتونم عضو بشم وتحلیلگران در مورد زمان خریدن یا فروختن منو راهنمایی کنن

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر
بله هستن ولی بهتره از شرکتهای مشاوره سرمایه گذاری که مجوز فعالیت در این زمینه رو دارند این خدمات رو بخواید
مثلا سایت hamfekran.com

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
80
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx