اشتباه تحلیل‌گرهای برتر در پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین

تحلیل قیمت بیت کوین

تحلیل‌گران حرفه‌ای اغلب پیش‌بینی‌های عجیبی در مورد قیمت بیت‌کوین دارند. با این حال، نوسانات ضمنیِ قراردادهای اختیار معامله برآوردهای محافظه‌کارانه‌تری دارد. به کدام گروه بیشتر می‌توان اعتماد کرد؟

با توجه به عبور بیت‌کوین از مرز 19,000 دلار در سال 2017، تحلیل‌گران ارزهای دیجیتال طیف بسیار گسترده‌ای از پیش‌بینی‌ها در مورد کف و سقف قیمت برای بازه‌های زمانی مختلف ارائه می‌دهند.

گاهی اوقات، این پیش‌بینی‌ها ریشه در تحلیل‌های حساب‌شده تکنیکال و فاندامنتال دارند. با این حال، برخی دیگر بدون پایه و اساس خاصی فقط برخی حدسیات خود را بیان می‌کنند.

عناوین مطلب:

بازار قراردادهای اختیار معامله تصویر مفید و مناسبی از بازار به معامله‌گران برای پیش‌بینی آینده قیمت ارائه می‌دهند، از جمله احتمالات ریاضی در تعیین قیمت آینده یک دارایی مشخص. معامله‌گر با استفاده از مدل بلک-شولز (Black & Scholes) می‌تواند ارزیابی بهتری از احتمالات پیش‌رو داشته باشد.

از اوایل دهه 70 میلادی، الگوریتم ارزیابی بلک-شولز مبنای قیمت‌گذاری برای قراردادهای اختیار معامله دارایی‌های سنتی بوده است و هنوز هم کاربرد فراوانی دارد.

مدل قیمت‌گذاری بلک-شولز برای قراردادهای اختیار معامله احتمال حرکات ناگهانی و شدید قیمت را کمتر در نظر می‌گیرد. با این حال، این مدل می‌تواند برآوردهای دقیق و محافظه‌کارانه‌ای در خصوص قیمت ارائه دهد.

مشابه پیش‌بینی آب‌وهوا، اضافه‌کردن بیش از چند روز به یک پیش‌بینی دقت آن را با یک نسبت لوگاریتمی کاهش می‌دهد. همچنین، باید در نظر داشت که این مدل باید دو نتیجه را پیش‌بینی کند زیرا اگر قیمت به هنگام سررسید 9,499 دلار باشد، یک قرارداد اختیار 9,500 دلاری بی‌ارزش تلقی خواهد شد.

اشتباه‌بودن پیش‌بینی قیمت افراد صاحب‌نظر

بسیاری از تحلیل‌گران تمایل دارند در برآوردهای خود اغراق کنند تا بیانیه‌ای جسورانه برای جلب توجه رسانه‌ها ارائه دهند. علاوه بر این، پیش‌بینی اکثر آن‌ها بر اساس ایده‌های متعصبانه شکل می‌گیرد.

هیچ‌کس انتظار ندارد افرادی، مثل پیتر شیف (Peter Schiff)، که روی طلا به‌عنوان یک دارایی تعصب دارند، قیمت بیت‌کوین را صعودی پیش‌بینی کنند. عکس این مسئله را می‌توان در مورد تحلیل‌گر مشهور، پلن بی (PlanB)، خالق مدل انباشت به عرضه (Stock-to-Flow) صادق دانست که همیشه نگاهی بیش‌ازحد خوش‌بینانه به آینده قیمت بیت‌کوین دارد.

پرسشی که سرمایه‌گذاران باید بپرسند این است که این پیش‌بینی‌ها تا چه اندازه از قیمت‌گذاری قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین فاصله دارند؟ علاوه بر این، آیا اصلا معامله‌گران باید تصمیم‌های خود را براساس نظر و عقاید تحلیل‌گران و افراد صاحب‌نظر بگیرند؟

اهمیت احتمالات ریاضی قراردادهای اختیار معامله

با وجود پیچیدگی مدل بلک-شولز، استفاده از آن‌ بسیار ساده است. با اطلاع از قیمت فعلی بیت‌کوین، قیمت اِعمال، روزهای مانده تا سررسید و نوسانات ضمنی، مدل بلک-شولز فورا احتمالات صعودی یا نزولی قیمت را مشخص می‌کند.

بدون نیاز به انجام محاسبات پیچیده، فرد می‌تواند با مراجعه به پلتفرم اسکیو انالیتیکس (Skew Analytics)، احتمالات فعلی برای هر موعد سررسیدی را براساس قیمت‌گذاری قراردادهای اختیار معامله پیدا کند.

chart1 7 احتمالات بیت‌کوین در زمان سررسید قراردادهای اختیار معامله. منبع: Deribit

سررسید اکثر قراردادهای اختیار در آخرین جمعه هر ماه اتفاق می‌افتد. همانطور که پیش از این توضیح داده شد، این ارقام ممکن است اندکی محافظه‌کارانه به نظر برسند. براساس قیمت‌ اِعمال برای ماه‌های آگوست و سپتامبر (شهریور و مهر)، احتمال اینکه قیمت بیت‌کوین بالاتر از 9,000 دلار باقی بماند، حدودا 50 درصد است، که عددی خنثی محسوب می‌شود.

در مقابل، احتمال قیمت اِعمال 8,500 دلاری برای سررسید ژوییه (دقیقا دو هفته دیگر) 76 درصد است. این مدل به هنگام نزدیک‌شدن به موعد سررسید دقیق‌تر می‌شود. بنابراین، نمی‌توان برای قراردادهایی که بعد از دو هفته آینده سر می‌رسند احتمال 90 درصدی در نظر گرفت.

غیرمنطقی‌بودن بسیاری از پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران

برای آزمون پیش‌بینی تحلیل‌گران در مقایسه با قیمت‌گذاری بازارهای اختیار معامله، باید این احتمالات را در مقابل مدل بلک-شولز قرار دهیم. این مدل به چهار ورودی اصلی نیاز دارد: قیمت فعلی، قیمت اِعمال (پیش‌بینی)، روزهای مانده تا سررسید و نوسانات ضمنی.

chart2 11 پیش‌بینی تحلیل‌گران و قیمت بیت‌کوین. منبع: TradingView

نمودار فوق شش پیش‌بینی طی یک دوره 100 روزه را نشان می‌دهد که می‌توان هر کدام را در مقابل مدل بازارهای قرارداد معامله مورد آزمایش قرار داد.

۱ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۰ آبان ۹۸): پیش‌بینی ۱۶,۰۰۰ دلاری ژانگ‌پنگ‌ ‌ژائو

با اینکه ژانگ‌پنگ‌ ‌ژائو (Changpeng Zhao)، بنیان‌گذار بایننس، بارها اعلام کرده است که در معامله‌گری تخصص خاصی ندارد، اما اغلب اوقات پیش‌بینی‌هایش را منتشر و رسانه‌ای می‌کند. در اوایل نوامبر 2019 (آبان 98)، ‌ژائو اعلام کرد که قیمت بیت‌کوین «به‌زودی» و تا چهار ماه آینده به ۱۶,۰۰۰ می‌رسد.

قیمت بیت‌کوین: 9,130 دلار

نوسانات ضمنی: 74 درصد

روزهای مانده تا سررسید: 120

قیمت اِعمال (پیش‌بینی): 16,000 دلار

احتمال مدل بلک-شولز: 9 درصد

با عدم موفقیت بیت‌کوین برای عبور از مقاومت 10,500 دلاری طی چهار ماه بعد، پیش‌بینی ژائو تا 35 درصد اشتباه پیش رفت. براساس مدل بلک-شولز، این پیش‌بینی بیش‌ازحد خوش‌بینانه بود.

۲۰ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۹ آبان ۹۸): پیش‌بینی ویلی وو در مورد سقوط تا ۴,۵۰۰ دلار

ویلی وو (Willy Woo)، تحلیل‌گر ارزهای دیجیتال، با توجه به کف قیمت 3,100 دلاری در چرخه سال قبل، پیش‌بینی کرد که قیمت افتی 71 درصدی از سقف 12,800 دلاری خود خواهد داشت و پیش از هاوینگ بعدی به 4,500 دلار خواهد رسید. در آن زمان، این مسئله تقریبا بعید به نظر می‌رسید، اما تایم‌فریم شش ماهه در بازار ارزهای دیجیتال مدت زمانی بسیار طولانی‌ است.

قیمت بیت‌کوین: 8,100 دلار

نوسانات ضمنی: 72 درصد

روزهای مانده تا سررسید: 170

قیمت اِعمال (پیش‌بینی): 4,500 دلار

احتمال مدل بلک-شولز: 11 درصد

این پیش‌بینی صحیح معامله‌گر ویلی وو (Willy Woo) برای قرارداد اختیار خرید است، در حالی که روز 13 مارس شاهد سقوط ناگهانی و تماس قیمت با سطح 4,000 دلار بودیم. با وجود صحت این پیش‌بینی، محافظت از موقعیت خرید برای چنین زمان طولانی هزینه زیادی دربردارد. در آن زمان، یک قرارداد اختیار فروش 6,000 دلاری 540 دلار برای وو آب می‌خورد.

۲۱ نوامبر ۲۰۱۹ (۳۰ آبان ۹۸): پیش‌بینی پیتر شیف تا ۱,۰۰۰ دلار

پیتر شیف (Peter Schiff)، منتقد سرسخت بیت‌کوین با استناد به الگوی سروشانه، پیش‌بینی کرد قیمت به 1,000 دلار برسد. با اینکه شیف هیچ تایم‌فریم خاصی را مشخص نکرده بود، براساس این الگو، تایم‌فریم سه ماهه منطقی به نظر می‌رسد.

قیمت بیت‌کوین: 7,600 دلار

نوسانات ضمنی: 68 درصد

روزهای مانده تا سررسید: 90

قیمت اِعمال (پیش‌بینی): 1,000 دلار

احتمال مدل بلک-شولز: صفر درصد

نیازی نیست متخصص آمار باشیم تا چنین پیش‌بینی‌هایی را غیرمنطقی ارزیابی کنیم. براساس مدل قراردادهای اختیار، احتمال بازگشت 5,000 دلاری قیمت فقط 10.7 درصد است.

شیف می‌توانست با توجه به بازار قراردادهای اختیار معامله در آن زمان و درنظرگرفتن هدف منطقی‌تری، موضع بدبینانه خود نسبت به بازار را حفظ کند.

۱۷ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۷ دی ۹۸): پیش‌بینی ۶,۰۰۰ دلاری پیتر برند

پیتر برند (Peter Brandt) کارکشته، با 40 سال تجربه در بازار معاملات، پیش‌بینی کرد که بیت‌کوین پیش از این به کف قیمت خود رسیده است و سرمایه‌گذارانی که منتظر رسیدن قیمت به 6,000 دلار برای خرید این دارایی بودند، فرصت خود را از دست داده‌اند. برند موعد خاصی مشخص نکرد، با این حال پیش‌بینی 3 ماهه می‌تواند زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاران باشد.

قیمت بیت‌کوین: 8,000 دلار

نوسانات ضمنی: 68 درصد

روزهای مانده تا سررسید: 90

قیمت اِعمال (پیش‌بینی): 6,000 دلار

احتمال مدل بلک-شولز: 12 درصد

دو هفته بعد از توییت برند، سقوط ناگهانی بیت‌کوین در 13 مارس (23 اسفند 98) پیش‌بینی برند را مردود کرد.

۴ فوریه ۲۰۲۰ (۱۵ بهمن ۹۸): پیش‌بینی ۲۷,۰۰۰ دلاری تام لی

در مصاحبه‌ای با یاهوفایننس (Yahoo! Finance)، تام لی (Tom Lee)، تحلیل‌گر ارشد شرکت فاندزترات (Fundstrat)، پیش‌بینی کرده بود که با توجه به موقعیت تکنیکال بیت‌کوین و هاوینگ پیش‌رو می‌توان رشدی 200 درصدی طی 6 ماه آینده از بازار این رمزارز انتظار داشت.

قیمت بیت‌کوین: 9,100 دلار

نوسانات ضمنی: 67 درصد

روزهای مانده تا سررسید: 180

قیمت اِعمال (پیش‌بینی): 27,000 دلار

احتمال مدل بلک-شولز: 1 درصد

اکنون، در حالی که 20 روز تا رسیدن به موعد این پیش‌بینی باقی مانده، تحقق‌یافتن آن بسیار بعید به نظر می‌رسد. حداقل یک قرارداد خرید 23,000 دلاری (4,000 دلار کمتر از رقم تام لی) باعث ضرری 65 دلاری می‌شود.

۱۰ فوریه ۲۰۲۰ (۲۱ بهمن ۹۸): پیش‌بینی ۱۰,۰۰۰ دلاری پلن بی پیش از هاوینگ

خالق مدل انباشت به عرضه ادعا کرده بود که بیت‌کوین دوباره به زیر 8,200 دلار نزول نمی‌کند. او همچنین اشاره کرد که انتظار دارد قیمت بیت‌کوین به هنگام هاوینگ ماه مه بالاتر از 10,000 دلار بماند.

قیمت بیت‌کوین: 9,850 دلار

نوسانات ضمنی: 65 درصد

روزهای مانده تا سررسید: 90

قیمت اِعمال (پیش‌بینی کف قیمت): 8,200 دلار

احتمال مدل بلک-شولز: 28 درصد

قیمت اِعمال (پیش‌بینی قیمت به هنگام هاوینگ): 10,000 دلار

احتمال مدل بلک-شولز: 49 درصد

کمتر از یک ماه بعد، سطح حمایت 8,200 دلاری پیش‌بینی پلن بی شکسته شد. با این حال، پیش‌بینی 10,000 دلاری قیمت به هنگام هاوینگ تا حد زیادی (با اختلاف 3 تا 5 درصدی) صحیح از آب درآمد.

میزان اعتبار قیمت‌گذاری قراردادهای اختیار

مدل بلک-شولز ابزاری مفید برای درک فاصله پیش‌بینی‌ها از قیمت‌گذاری قراردادهای اختیار معامله است. آنچه واضح است اغراق تحلیل‌گران و صاحب‌نظران در این حوزه است که می‌تواند منجر به انتشار اطلاعات اشتباه در رسانه‌های مهم اجتماعی و ضررهای سنگین معامله‌گران شود.

در برخی موارد، این پیش‌بینی‌های اغراق‌شده درست از آب درمی‌آیند. به عنوان مثال، ویلی وو و پلن‌بی پیش‌بینی درست و سودآوری داشتند. با این حال، در مجموع، بهتر است به هنگام انجام معاملات به جای دنبال‌کردن تحلیل‌گران «برجسته»، خود در مورد وضعیت بازار تحقیق کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx