ماینرها چند ماه بعد از هاوینگ بیت‌کوین می‌فروشند

تحلیل قیمت بیت کوین

داده‌های درون زنجیره‌ای نشان می دهند که فروش گسترده بیت‌کوین لزوما پس از هاوینگ بیت‌کوین اتفاق نخواهد افتاد بلکه چند ماه به طول خواهد انجامید.

کمتر از یک روز دیگر تا سومین رویداد هاوینگ بیت‌کوین مانده و جامعه رمزارز هنوز نتوانسته در این خصوص به اتفاق نظر برسد که قیمت این ارز دیجیتال بعد از هاوینگ بیشتر خواهد شد یا کمتر؟ با این حال، داده‌های درون زنجیره‌ای از هاوینگ‌های قبلی نشان می‌دهند که پس از هاوینگ، قیمت بیت‌کوین احتمالا بلافاصله سقوط نخواهد کرد.

داده‌های گوگل ترندز (Google Trends) نشان می‌دهند که جستجوها برای هاوینگ در حال حاضر به بیشترین حد خود در طول تاریخ این ارز دیجیتال رسیده و جامعه رمزارز برآوردهای مختلفی در مورد حرکات قیمت پس از هاوینگ انجام داده است.

عناوین مطلب:

برخی تحلیل‌گران به فرضیه بازار کارا (Efficient Market Hypothesis) اشاره کرده‌اند که از این دیدگاه حمایت می‌کند که هاوینگ تاکنون تاثیر خود را بر قیمت بیت‌کوین داشته است و هاوینگ بیت‌کوین تاثیر چندانی روی رشد قیمت نخواهد داشت بلکه ممکن است موجب کاهش قیمت آن شود. حتی یک نهنگ برجسته بیت‌کوین که با حساب توییتری Joe007 خود شناخته می‌شود اخیرا استدلال کرد که قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ کاهش خواهد یافت.

داده‌های درون‌ زنجیره‌ای پیش از هاوینگ

داده‌های بلاک‌چینی که توسط شرکت تحلیل داده درون زنجیره‌ای کریپتوکوآنت (CryptoQuant) منتشر شده است نشان می‌دهد که ماینرها یا همان استخراج‌کنندگان، پیش از هاوینگ، به فروش واحدهای بیت‌کوین‌ تازه تولیدشده تمایلی نشان نمی‌دهند. کریپتوکوآنت با استفاده از شاخص موقعیت ماینر (MPI) دریافت که طی سه ماه گذشته، ماینرها از فروش بیت‌کوین خودداری کرده‌اند.

chart1 4 شاخص موقعیت ماینر. منبع: CryptoQuant

اگر شاخص موقعیت ماینر بالاتر از 2 باشد نشان می‌دهد که ماینرها بیت‌کوین‌های خود را پس از استخراج می‌فروشند. اما اگر این شاخص منفی باشد نشان می‌دهد که ماینرها تا حد امکان تمایلی به فروش بیت‌کوین ندارند و ترجیح می‌دهند آن را جمع‌آوری کنند.

همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده است، شاخص موقعیت ماینر در دسامبر 2019 (آذر 98) اندکی بالاتر از 0 را نشان می‌داد و در ژانویه 2020 (دی 98) شروع به افت کرد. این شاخص در ماه فوریه 2020 (بهمن 98) به رقم منفی 0.5 رسید.

ماینرها فورا نمی‌فروشند

از نظر تاریخی، ماینرهای بیت‌کوین عامل محرکی برای قیمت بیت‌کوین بوده‌اند زیرا آن‌ها عرضه‌کنندگان و تامین‌کنندگان واحدهای جدید بیت‌کوین در بازار هستند. ماینرها همچنین از جمله اولین گروه‌هایی هستند که با فروش و نقدکردن کوین‌های تازه تولیدشده برای جبران هزینه‌های عملیاتی و برق مصرفی، فشار فروش ثابتی در شبکه بیت‌کوین ایجاد می‌کنند.

بنابراین، احساسات ماینرها برای بازار حائز اهمیت است و چیزی است که سرمایه‌گذاران نیز به دقت مد نظر دارند. در سال 2017، هنگامی که قیمت بیت‌کوین به بیشترین حد خود، نزدیک 20,000 دلار رسید، شاخص موقعیت ماینر به سقف 3.9 رسیده بود که نشان می‌داد ماینرها در حال فروش کوین‌هایی بودند که ظاهرا تصور می‌کردند ارزشی بیش از حد پیدا کرده‌اند و به زودی افت خواهند کرد.

در بازار نزولی سال بعد، شاخص موقعیت ماینر از منفی 1 پایین‌تر رفت، یعنی ماینرها تا حد امکان از فروش بیت‌کوین در قیمت‌های پایین اجتناب می‌کردند.

داده‌ها نشان می‌دهند که در رویداد اول و دوم هاوینگ، ماینرها کوین‌های خود را بلافاصله نمی‌فروختند. پیش از این دو هاوینگ، شاخص موقعیت ماینر کمتر از 0 بود و با افزایش قیمت، شاخص موقعیت ماینر نیز افزایش می‌یافت. هنگامی که شاخص موقعیت ماینر چند ماه پس از هاوینگ از عدد 2 عبور کرد، قیمت سقوط کرد.

علاوه بر این، هنگامی که هاوینگ اول در نوامبر 2012 (آبان 91) اتفاق افتاد، ماینرها تا آوریل 2013 (فروردین 92) از روند صعودی استفاده کردند و پس از افزایش قیمت در نهایت شروع به فروش کوین‌های خود کردند.

میسون یانگ (Mason Yang)، مدیر ارشد استراتژی در کریپتوکوآنت طی مصاحبه‌ای اظهار داشت:

پس از دو هاوینگ قبلی، قیمت بیت‌کوین فورا افزایش پیدا نکرد، بلکه طی چند ماه افزایش یافت. اگر معامله‌گران می‌خواهند از ریسک‌های معاملاتی دوری کنند، مهم‌ترین مواردی که باید در نظر داشته باشند فعالیت نهنگ‌ها و ماینرها است و نه انتظار برای حرکات کوتاه‌مدت قیمت.

chart2 6 تغییرات شاخص موقعیت ماینر طی هاوینگ‌های قبلی بیت‌کوین. منبع: CryptoQuant

احتمال کم‌رنگ‌شدن نقش ماینرها در سال 2020

فضای رمزارزها از آخرین هاوینگ بیت‌کوین در سال 2016 به شکل قابل‌توجهی تکامل یافته است. داده‌های پلتفرم ارائه‌دهنده داده رمزارز، کریپتوکامپر (CryptoCompare)، نشان می‌دهد که در طول سال 2020، حجم معاملات روزانه به طور مداوم حداقل 10 برابر بیشتر از سال 2016 بوده است.

در سال 2016، حجم بیت‌کوین در صرافی‌ها به ندرت از 1 میلیارد دلار در روز فراتر می‌رفت، درحالیکه اکنون حجم معاملاتی بیش از 10 میلیارد دلار در روز به امری دائمی و همیشگی بدل شده است. همچنین مشاهده می‌کنید که در روز 30 آوریل (10 اردیبهشت) شاهد حجم معاملاتی بی‌سابقه‌ای پیش از هاوینگ بودیم.

chart3 7 حجم کل معاملات در صرافی‌ها: منبع: CryptoCompare

بازارهای مشتقات رمزارز نیز رشد قابل‌توجهی داشته است. در طول ماه آوریل، در هر کدام از صرافی‌های بایننس، هواوبی، اوکی‌اکس، و بیت‌مکس بیش از 50 میلیارد دلار قرارداد آتی بیت‌کوین منعقد شد. این مسئله نشان می‌دهد که تاثیر حال حاضر ماینرهای بیت‌کوین نسبت به گذشته کمتر شده است. با این حال، آن‌ها هنوز هم باعث ایجاد فشار فروش در بازار بیت‌کوین هستند.

اخیرا مت دسوزا (Matt D’souza)، مدیرعامل شرکت بلاک‌ور سلوشنز (Blockware Solutions) طی مصاحبه‌ای اعلام کرد:

به نظر من، ما احتمالا شاهد اندکی افزایش قیمت پیش از هاوینگ و سپس اندکی کاهش قیمت پس از این رویداد خواهیم بود. در سال 2016، پیش از هاوینگ روند صعودی 80 درصدی را تجربه کرده بودیم در حالیکه فروش نزدیک به هاوینگ و روز هاوینگ به طور مداوم بیشتر می‌شد. طی 3 هفته بعد از هاوینگ قیمت به کف خود رسیده بود. بعد از آن، روند صعودی خیره‌کننده‌ای آغاز شد. این بار ما این روند صعودی را تجربه نکردیم اما در حال حاضر تقاضای خرید زیاد است. من فکر می‌کنم که قیمت به هنگام هاوینگ و بعد از آن به علت فروش گسترده افت خواهد کرد، با این حال، این فروش گسترده و افت قیمت کوچک‌تر و کم‌اثرتر خواهد بود زیرا روند صعودی چندانی نیز مشاهده نشده است.

بنابراین، فشار فروش ایجادشده توسط ماینرها درست پس از هاوینگ سال جاری احتمالا تاثیر چندان گسترده‌ای روی قیمت بیت‌کوین نخواهد داشت.

بدیهی است که عملکرد گذشته هیچ تضمینی برای نتایج آینده نیست اما بهتر است این مسئله را در نظر داشته باشیم که ماینرها 1,800 بیت‌کوین (معادل حدود 18 میلیون دلار) در روز استخراج می‌کنند.

اهمیت جریان‌های ورودی صرافی‌ها

جریان‌های ورودی صرافی‌های رمزارز احتمالا بهتر می‌توانند اتفاقات مرتبط با هاوینگ را پیش‌بینی کنند. از آنجا که ماینرها پیش از فروش و نقدکردن کوین‌های خود باید آن‌ها را وارد پلتفرم‌های معاملاتی کنند، جریان‌های ورودی صرافی‌ها می‌توانند زودتر تغییرات قیمت و افت و خیز آن را پیش‌بینی کنند.

همانطور که در نمودار جریان‌ ورودی صرافی‌ زیر نشان داده شده است، قبل و بعد از سقوط بازار در 13 مارس (23 اسفند) و افت قیمت بیت‌کوین تا 3,750 دلار، جریان‌های ورودی صرافی‌ها افزایش یافته بود.

chart4 4 جریان کل ورودی بیت‌کوین به تمام کیف پول‌های صرافی‌ها. منبع: CryptoQuant

پس از سقوط پنجشنبه سیاه، نرخ جریان‌های ورودی نسبتا پایین باقی ماند زیرا نهنگ‌ها و ماینرها دیگر کوین‌های خود را از کیف پول‌هایشان به پلتفرم‌های معاملاتی منتقل نمی‌کردند. این مسئله نشان می‌دهد که آن‌ها احتمالا منتظر عملکرد قیمتی مشابه عملکرد قیمت دو هاوینگ قبلی بوده‌اند.

حرکات کوتاه‌مدت قیمت پس از هاوینگ هر چه که باشد، بسیاری افراد روندی نزولی برای قیمت بیت‌کوین بعد از این رویداد متصور شده‌اند، خصوصا در طولانی‌مدت. دسوزا در این خصوص توضیح داد:

به طور کلی، به نظر می‌رسد که ما در حال انتقال به یک بازار صعودی هستیم. از نظر تحلیل فاندامنتال، شرایط برای بیت‌کوین هرگز از این بهتر نبوده است. هودلرها در حال سرازیرکردن سرمایه به سمت بازار بیت‌کوین هستند. سرمایه‌های واردشده به بازار در توازن با فشار فروش، تاثیر فروش گسترده را خنثی کرده است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx