اگر این سطح حمایت حفظ نشود، مقصد بعدی بیت‌کوین زیر ۱۰,۰۰۰ دلار است

blank

اگر سطح حیاتی حمایت حفظ نشود قیمت بیت‌کوین در خطر سقوط به زیر ۱۰,۰۰۰ دلار است.

پس از اینکه بیت‌کوین نتوانست مقاومت 12,000 دلاری را به حمایت تبدیل کند، اصلاح قیمت چندان بعید نبود. در روزهای اخیر، بیت‌کوین تا 11,400 دلار نزول کرد و بازارِ برترین ارز دیجیتال شاهد افتی 10 درصدی بود.

1 2
عملکرد روزانه بازار رمزارز. منبع: Coin360

در همین حال، طلا، نقره و سایر کالاها نیز با اندکی افزایش در شاخص ارز دلار ایالات متحده (DXY) شاهد کاهش قیمت هستند.

عناوین مطلب:

علاوه بر این، آلت کوین‌های قدرتمند دیگری همچون چین لینک و تزوس در روزهای گذشته دچار اصلاح قیمت قابل‌توجهی شدند. آیا این شرایط فرصت مناسبی برای خرید است یا باید باز هم منتظر افت شدیدتر قیمت باشیم؟ برای پاسخ به این پرسش، باید نمودارها را بررسی کنیم.

ناتوانی بیت‌کوین در عبور از ۱۱,۸۰۰ دلار پس از بازگشت به دامنه نوسانی

قیمت بیت‌کوین نتوانست عبور قدرتمندی از سطح 12,000 دلار داشته باشد که ناگزیر این ارز دیجیتال را به بازه نوسانی پیشین‌اش بازگرداند.

2 3
نمودار چهارساعته بیت‌کوین-تتر. منبع: TradingView

همانطور که در مقاله قبل ذکر شد، برای ادامه روند صعودی بازار، سطح 12,000 دلار سطحی کلیدی محسوب می‌شد. با عدم حفظ این حمایت، بیت‌کوین روندی بازگشتی (پول بک) پیش گرفت.

بلافاصله پس از بازگشت قیمت به زیر 12,000 دلار، قیمت بیت‌کوین تا سطح حمایت 11,600 دلار پیش رفت. این سطح با اندکی افزایش، بیت‌کوین را تا 11,800 دلار پیش راند. با این حال، همانطور که در نمودار دیده می‌شود، این ارز دیجیتال قدرت چندانی برای عبور از 11,800 دلار نداشت و این سطح به‌عنوان سطح جدید مقاومت تأیید شد.

با تبدیل حمایت به مقاومت، قیمت سیری نزولی پیش گرفت زیرا حجم خرید به‌اندازه‌ای زیاد نبود که بتواند بیت‌کوین را از سطح جدید مقاومت بالاتر ببرد. با توجه به ضعف بازار، احتمال اینکه روند با سطوح حمایت پایین‌تری تماس داشته باشد نیز زیاد بود.

این پیش‌بینی نیز به وقوع پیوست و بیت‌کوین تا سطح حمایت بعدی (که در محدوده سبز دیده می‌شود) افت پیدا کرد. این سطح، آخرین مانع پیش از سقوط روند تا زیر 10,000 دلار در نظر گرفته می‌شود.

لزوم حفظ سطح کلیدی حمایت

3 2
نمودار یک‌روزه بیت‌کوین-تتر. منبع: TradingView

واگرایی نزولی بیانگر احتمال معکوس‌شدن روند است. با این حال، این واگرایی نزولی هنوز تأیید نشده است، مگر اینکه بازار در تایم‌فریم روزانه، کف‌های پایین‌تر جدیدی ایجاد کند.

از آنجا که کف اخیر قیمت در محدوده 11,200 تا 11,300 دلار مشاهده شده است، برای رشد کوتاه‌مدت قیمت، روند باید بالاتر از منطقه سبز و کف اخیر قیمت باقی بماند.

اگر قیمت بیت‌کوین از محدوده سبزرنگ پایین‌تر برود، حمایت بعدی را باید بین 9,600 تا 10,000 دلار در نظر گرفت که می‌تواند سرمایه‌گذاران بازار را ناامیدتر کند.

4 2
نمودار یک‌روزه بیت‌کوین. منبع: TradingView

نمونه‌های مختلفی از واگرایی‌های نزولی تأییدنشده در سال‌های اخیر مشاهده شده است. یکی از آن‌ها را در نمودار فوق مشاهده می‌کنید (آوریل 2019: فروردین 98). به نظر می‌رسد عملکرد قیمت در آن زمان مشابه عملکرد فعلی قیمت بوده است.

واگرایی‌های نزولی احتمالی دیگری نیز مشاهده شدند که با حفظ آخرین کف قیمت به‌عنوان حمایت، هیچ‌کدام به تأیید نرسیدند. با توجه به اینکه این ساختار دست‌نخورده باقی ماند (ایجاد کف‌های بالاتر و سقف‌های بالاتر)، بازار همچنان به رشد خود ادامه داد و بیت‌کوین تا 13,000 دلار راه خود را گشود.

نتیجه‌گیری کلی این است که قیمت کنونی بازار مشابه بسیاری دیگر از حرکات قیمت در طول تاریخ بیت‌کوین است و اگر شرایط مشابه با آوریل 2019 پیش برود، احتمال تکرار تاریخ (جهش قیمت) وجود دارد، مادامی‌که محدوده 11,200 تا 11,400 دلار به‌عنوان حمایت حفظ شود.

سناریوی صعودی بیت‌کوین

5 1
نمودار سناریوی صعودی بیت‌کوین-تتر. منبع: TradingView

همانطور که پیش از این اشاره شد، شکل‌گیری سناریوی صعودی بیت‌کوین به حفظ حمایت 11,200 تا 11,400 دلار بستگی دارد.

تا زمانی که این محدوده نقش حمایت بیت‌کوین را ایفا کند، پادشاه ارزهای دیجیتال می‌تواند باری دیگر هدف 11,800 دلار را نشانه بگیرد. درصورتی‌که قیمت از 11,800 دلار عبور کرده و آن را به حمایت تبدیل کند، تداوم روند صعودی، امری بدیهی خواهد بود.  

پس از آن، هدف بعدی در سطح 13,000 دلار جای می‌گیرد. با این حال، مقاومت‌ سرسخت بعدی پس از عبور از 12,000 دلار، در محدوده 15,500 تا 17,000 دلار قرار دارد. به عبارت دیگر، اگر بیت‌کوین سرانجام از پس مقاومت 12,000 دلاری بربیاید، بازار بسیار بیشتر از گذشته در مسیری صعودی پیش خواهد راند.

سناریوی نزولی بیت‌کوین

6
نمودار سناریوی نزولی ۱۲ ساعته بیت‌کوین-تتر. منبع: TradingView

به همین ترتیب، سرنوشت آینده بازار برای افرادی که از افت بازار سود می‌برند نیز به محدوده 11,200 تا 11,400 دلار گره خورده است. اگر طی هفته آینده، این سطح حفظ نشود، احتمال افت بیشتر بیت‌کوین، به‌خصوص تا شکاف باز قراردادهای آتی (futures) بورس کالای شیکاگو (CME) در 9,700 دلار که سطح حمایتی کلیدی محسوب می‌شود، وجود خواهد داشت.

با این حال، پیش از این اتفاق، احتمال تماس مجدد روند با محدوده 11,800 تا 12,000 دلار وجود دارد. درواقع، دو محدوده مهم 11,200 تا 11,400 دلار و همچنین 11,800 تا 12,000 دلار برای هر دو نوع معامله‌گران بازار کلیدی تلقی می‌شوند: برای افرادی که از صعود روند سود می‌برند (گاوها) و افرادی که به‌دنبال افت بازار هستند (خرس‌ها).

برای گروه اول (گاوها)، محدوده 11,200 تا 11,400 دلار باید حفظ شود و قیمت قدرت عبور از محدوده 11,800 تا 12,000 دلار را پیدا کند و برای گروه دوم (خرس‌ها)، روند باید از محدوده 11,200 تا 11,400 دلار پایین‌تر برود درحالی‌که محدوده 11,800 تا 12,000 دلار به‌عنوان مقاومتی سرسخت پیش‌روی بازار قرار گرفته است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx