احتمال تأثیر سررسید قراردادهای مشتقه بیت‌کوین بر وضعیت کنونی بازار

blank

دادههای تاریخی نشان میدهند که بیت‌کوین پیش از سررسید قراردادهای آتی (futures) بورس کالای شیکاگو (CME) دچار 2.3 درصد افت قیمت میشود. اکنون و در آستانه سررسیدی دیگر، آیا معاملهگرها باید منتظر افزایش نوسانات بازار باشند؟

جمعه این هفته، سررسید قراردادهای آتی و قراردادهای اختیار معامله (options) در بورس کالای شیکاگو فرا میرسد و ممکن است این نگرانی را در معامله‌گرها ایجاد کند که شاید افت اخیر بیت‌کوین ناشی از آغاز ضعیف‌شدن بازارها بوده باشد.

طبق گزارش سپتامبر 2019 از مرکز تحقیقاتی آرکین ریسرچ (Arcane Research)، اغلب پیش از سررسید ماهیانه بورس کالای شیکاگو، قیمت بیت‌کوین 2.3 درصد کاهش می‌یابد. با توجه به اندازه معاملات در سررسید پیش‌رو، ارزیابی داده‌های جدید به‌منظور تحلیل بهتر از آینده کوتاه‌مدت بازار حائز اهمیت است.

عناوین مطلب:

مطالعه سال 2019، «دستکاری عمدی» بازار را مقصر این امر می‌داند؛ اما گذشته از این، این مطالعه دریافت که در 15 ماه از 20 ماهِ مورد بررسی، بازار طی 40 ساعت پیش از سررسید معاملات بورس کالای شیکاگو دچار افت شده است.

نقض نظریه سررسید بورس کالای شیکاگو توسط داده‌های اخیر

با استفاده از رویکردی مشابه مطالعه سال 2019، می‌توان به‌سرعت تشخیص داد که آیا این نظریه هنوز هم صحت دارد یا خیر. سررسید بورس کالای شیکاگو در آخرین جمعه معاملاتی هر ماه اتفاق می‌افتد.

این مطالعه با استفاده از مقایسه قیمت میانگین 40 ساعت پیش از هر سررسید با 40 ساعت پیش از آن، انجام شد. این تایم‌فریم کاملاً به‌صورت اختیاری و دلخواه انتخاب شده بود و البته، مبنایی برای مقایسه در نظر گرفته شد.

1 6
تغییر ۴۰ ساعته بیت‌کوین پیش از سررسید بورس کالای شیکاگو. منبع: Tradingview

روند منفی مشاهده‌شده در تحقیق سپتامبر 2019 (مهر 98) طی دو ماه بعد نیز تأیید شد. با این حال، همانطور که نمودار بالا نشان می‌دهد، نوامبر 2019 (آذر 98) موردی استثناء بود که معاملات را پیش از تاریخ سررسید با 4.4 درصد سود همراه کرد.

از ابتدای این مطالعه در ژانویه 2019 (بهمن 97)، هیچ ماهی با سود مثبت همراه نبود. آخرین 40 ساعتی که پیش از سررسید قراردادهای آتی، بیت‌کوین با رشدی 2.4 درصدی مواجه شد، سپتامبر 2018 (مهر 97) بود.

احتمال تأثیر هاوینگ بیت‌کوین بر جریان معاملات در بورس کالای شیکاگو

سومین رویداد هاوینگ در اواسط ماه مه 2020 (اواخر اردیبهشت 99) اتفاق افتاد و نوامبر 2019 شش ماه پیش از این رویداد بود. بازده میانگین طی 40 ساعت پیش از سررسیدها در ده ماه گذشته مثبت 0.3 درصد بوده است که شامل افت 5 درصدی ماه سپتامبر نیز می‌شود.

یکی از روش‌های ارزیابی تأثیر این رویداد روی انتظار سرمایه‌گذاران بررسی تغییر در تعداد قراردادهای آتی بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو است.

این داده‌ها به خودی خود نشان نمی‌دهند که موضع سرمایه‌گذارها در آن زمان نسبت به بازار صعودی بوده است یا نزولی؛ با این حال، افزایش تعداد قراردادها نشان‌دهنده ورود سرمایه‌گذاران جدید و موقعیت‌های مهم‌تر است.

در هر صورت، این امر می‌تواند حاکی از تأثیر هاوینگ روی این حرکات قیمت باشد.

2 6
میزان قراردادهای آتی بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو به دلار. منبع: Skew

تعداد و میزان قراردادهای آتی بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو رشدی 186 درصدی داشت و از نوامبر 2019 تا زمان هاوینگ، به 390 میلیون دلار رسید.

این امر نشان می‌دهد که علاقه سرمایه‌گذاران سازمانی نسبت به این قراردادها افزایش یافته است؛ علاوه بر این، شاهد تغییر روند منفی قیمت طی 40 ساعت پیش از سررسیدها هستیم.

طبق نمودار بالا، آخرین داده‌ها نشان می‌دهند که میزان قراردادهای آتی بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو به 658 میلیون دلار رسیده است.

احتمال ایجاد موج منفی در بازار پس از اصلاح دوشنبه هفته جاری

اگرچه افت 400 دلاری بیت‌کوین را می‌توان در برابر رشد 70 درصد برترین ارز دیجیتال طی 3 ماه گذشته نادیده گرفت؛ اما، این امر قطعاً بر نظر و احساسات سرمایه‌گذاران حرفه‌ای تأثیرگذار بوده است.

هزینه پریمیوم (وجه ضمانت) قراردادهای آتی ارزیابی می‌کند که قراردادهای بلندمدت چگونه با توجه به قیمت فعلی بازار، قیمت‌گذاری می‌شوند. به‌علت مشکلاتی که در خصوص مدیریت سررسید این ابزارهای مالی وجود دارد، معامله‌گرهای حرفه‌ای در این بازار نسبت به معامله‌گرهای خُرد فعال‌تر هستند.

این قراردادها معمولاً با هزینه پریمیوم اندکی معامله می‌شوند؛ به این معنی که فروشندگان برای به‌تعویق‌انداختن زمان تسویه‌حساب درخواست پول بیشتری دارند.

3 3
هزینه پریمیوم قراردادهای آتی بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو. منبع: Tradingview

روز 26 اوت (5 شهریور)، هزینه پریمیوم قراردادهای آتی بیت‌کوین در بورس کالای شیکاگو به‌مدتی کوتاه به سطحی رسید که از 25 مه (5 خرداد) به بعد، بی‌سابقه بود. این حرکات قیمت نسبت به اواخر ژوییه و اوایل اوت (اواسط مرداد)، هنگامی که هزینه پریمیوم 2 درصد بود، قابل‌ملاحظه است.

در حال حاضر، هنوز برای تصمیم‌گیری در این مورد زود است که آیا این امر تغییری در روند بود و یا اصلاحی موقتی همراه با تماس بیت‌کوین با سطح حمایت 11,200 دلار به شمار می‌رود.

به‌تعویق‌انداختن قراردادهای آتی

باید در نظر داشت که سرمایه‌گذارها اغلب موقعیت قراردادهای آتی خود را طی چند روز آخر معاملات، به تعویق می‌اندازند. برای داشتن موقعیتی لانگ (long)، فرد باید قرارداد سپتامبر (ماه آینده) را خریداری کرده و قرارداد اوت (ماه جاری) را بفروشد. این کار از تعداد قراردادهای کوتاه‌مدت می‌کاهد.

اگر سرمایه‌گذارها تصمیم بگیرند که موقعیت خود را به تعویق نیندازند، این امر احتمالاً باعث افزایش نوسانات قیمت در زمان سررسید خواهد شد.

4 4
تعداد قراردادهای آتی بیت‌کوین، هر کدام با ارزش ۵ بیت‌کوین. منبع: بورس کالای شیکاگو

آخرین داده‌ها از بورس کالای شیکاگو نشان می‌دهد که 4,727 قرارداد برای ماه اوت (ماه جاری) وجود دارند که هر کدام شامل ۵ بیت‌کوین می‌شوند: جمعاً ارزشی معادل با 272 میلیون دلار. اگر طی چند روز آینده، کاهش چشمگیری در تعداد قراردادها صورت نگیرد، احتمال افزایش فشار در موعد سررسید روز جمعه وجود دارد.

در موقعیت فعلی، به نظر نمی‌رسد سررسید این قراردادها تأثیر مشخصی به لحاظ تغییر قیمت در بازار کنونی بیت‌کوین داشته باشند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
احمد پود زاده

لطفا در مورد خرسها مطلب بزارید و تاثیر ان بر قراردادهای مشتقه

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx