رونق دیفای بر آلت کوین‌های محبوبِ سابق، سایه‌ انداخته است؛ اما برای چه مدت؟

blank

عملکرد قدرتمند توکن‌های دیفای 10 آلت کوین‌ برتر را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. اما، این روند تا کی می‌تواند ادامه داشته باشد؟

محبوبیت روزافزون و رشد سرمایه‌گذاری در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) یا همان دیفای (DeFi) باعث رشد نمودارهای قیمت توکن‌های دیفای مرتبط با کسب سود شده است، توکن‌هایی همچون YFI از پلتفرم یرن فایننس (Yearn.finance) و LEND از پلتفرم آوی (Aave) که در سال 2020 به اوج قیمت خود دست یافته‌اند. تنها توکن YFI پس از لیست‌شدن به رشدی 10 برابری رسیده است.

در واقع، اغلب توکن‌های محبوبِ مرتبط با دیفای، با اختلاف، عملکرد بهتری نسبت به بیت‌کوین و سایر آلت کوین‌ها داشته‌اند. حتی پروژه‌های نظارتی و زیربنایی همچون پلتفرم‌های چین لینک (Chainlink) و UMA که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های دیفای در سپتامبر سال جاری (شهریور) بوده است نیز با رشد خارق‌العاده توکن‌های دیفای، اندکی به حاشیه رانده شده‌اند.

عناوین مطلب:

با معطوف‌شدن توجه سرمایه‌گذاران به پروژه‌های دیفای و پلتفرم‌های قرارداد هوشمند، همچون اتریوم و کاردانو، به‌نظر می‌رسد که چند حوزه در دنیای ارزهای دیجیتال نادیده گرفته می‌شوند. از جمله مهم‌ترین حوزه‌ها، پلتفرم‌های پرداختی همچون ریپل و استلار هستند.

1 6
مقایسه سود و زیان ۱۰۰ دلار سرمایه‌گذاری از دسامبر ۲۰۱۸ (آذر ۹۷): منبع: CaneIsland Digital Research

با اینکه پلتفرم‌های قراردادهای هوشمندی همچون ایاس (EOS) تا حدی رشد داشته‌اند، اما نتوانسته‌اند با اتر رقابت کنند. می‌توان گفت اتر، ارز دیجیتال محوری در جنون حوزه دیفای در سال 2020 به شمار می‌رود زیرا اغلب توکن‌های مرتبط با دیفای، توکن‌های ERC20 در پلتفرم اتریوم هستند.

کاهش جذابیت ریپل

در میان 10 آلت کوین برتر بازار، ریپل یکی از بدترین عملکردها را در سال 2020 داشته است. این آلت کوین اخیراً موقعیت خود را به‌عنوان سومین ارز برتر از نظر ارزش کل بازار از دست داده و این رتبه را به تتر تقدیم کرده است. در حال حاضر، ریپل چهارمین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار با ارزشی حدود 10.6 میلیارد دلار است.

ریپل از ابتدای سال 2020، شاهد رشدی 20 درصدی بوده است. با این حال، باز هم در رقابت بسیار عقب‌تر از بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. در گزارش بایننس از سه‌ماهه دوم سال، این پلتفرم معاملاتی اعلام کرد که ریپل در بایننس، مقام پنجم را از لحاظ بدترین عملکرد ارزهای دیجیتال از آنِ خود کرده است!

همچنین، چندین مشکل عمومی در رابطه با این پروژه وجود دارند، از جمله طولانی‌شدن رسیدگی به پرونده قضایی در مورد بازاریابی غیرقانونی و فروش توکن‌های ریپل. علاوه بر این، ریپل درگیر پرونده‌ای مرتبط با کپی رایت برای استفاده از نام تجاری پلتفرم پرداخت PayID نیز هست. اخیراً، بانک سانتاندر (Santander)، یکی از شرکای اصلی ریپل، نیز نگرانی خود را در خصوص استفاده از وان پی اف اکس (One Pay FX)، شبکه پرداخت بین‌المللی ریپل، اعلام کرده است.

درحالی‌که اوضاع برای ریپل نابسامان به نظر می‌رسد، نکات مثبتی نیز در مورد این پروژه وجود دارند، مانند توسعه پروژه On-Demand Liquidity (نقدینگی به‌تناسب تقاضا) که از زمان راه‌اندازی، توانسته‌ است بیش از 2 میلیارد دلار تراکنش پردازش کند و در مقایسه با نیمه اول سال 2019، شاهد رشدی 11 برابری در نیمه اول سال 2020 بوده است.

علاوه بر این، ریپل در حال کار روی برنامه‌های دیگری برای نزدیک‌ترشدن به فضای دیفای است. فلیر نتورکس (Flare Networks)، بلاک‌چینی که با ریپل همکاری می‌کند، اعلام کرده است که پروژه‌ای با هدف پل‌زدن بین بلاک‌چین‌های ریپل و اتریوم در دست انجام است.

کوین‌های خصوصی (privacy coin) نیز جا مانده‌اند!

در حال حاضر، با توجه به سفته‌بازیِ شکل‌گرفته پیرامون دیفای و گسترش استفاده از استیبل کوین‌ها (stablecoin)، به‌ نظر نمی‌رسد پرداخت‌های بین‌المللی موضوع داغی در فضای ارزهای دیجیتال باشد. با این حال، موارد دیگری نیز وجود دارند که نتوانسته‌اند به خوبیِ حوزه دیفای و حتی بیت‌کوین رشد کنند. یکی از این موارد، کوین‌های مبتنی بر حفظ حریم خصوصی هستند.

بر اساس داده‌های مساری (Messari)، شرکت تحلیل داده دارایی‌های دیجیتال، بیت‌کوین از بسیاری از کوین‌های خصوصی در بازار، عملکرد بهتری داشته است. البته، طی 12 ماه گذشته و در مقایسه با بیت‌کوین، برخی از کوین‌های خصوصی محبوب همچون مونرو (Monero) و زی کش (Zcash)، به‌ترتیب با 5 و 20 درصد افزایش قیمت، اندکی عملکرد بهتری داشتند.

وقتی حباب دیفای بترکد، ورق برمی‌گردد

در سال 2020، سرمایه‌گذاران و دارندگان توکن‌های مرتبط با دیفای به سود فوق‌العاده‌ای دست یافته‌اند. با این حال، برخی پروژه‌های عجیب که ایده خود را صرفاً از شوخی‌های اینترنتی و نام مواد غذایی گرفته‌اند نیز بر پایه این سیستم بنا شده و در حال تأمین سرمایه هستند.

برخی توکن‌ها در صنعت دیفای به ارزش چشمگیری دست یافته‌اند. یک نمونه از این توکن‌ها، توکن سوشی (SUSHI) است که توسعه‌دهنده اصلی آن تعداد زیادی توکن فروخته است، درحالی‌که به عقیده برخی افراد، پروژه سوشی هدفی جز کلاه‌برداری ندارد. توکن عجیب دیگری که اخیراً سروصدای بسیاری در رسانه‌ها به راه انداخته است، توکن هات‌داگ (Hotdog) است. توکنی با مضمون غذا که 99 درصد از ارزش خود را ظرف 5 دقیقه فروخت و اکنون سرمایه‌گذارانی با تعداد بسیار زیادی هات‌داگ بی‌ارزش دارد!

دیفای حوزه‌های بسیاری را در دنیای ارزهای دیجیتال پشت سر گذاشته است. با این حال، کاربران باید آگاه باشند که بسیاری از این پروژه‌های جدید ارزش چندانی ندارند و شرایط تا حد زیادی شبیه به فضای درهم‌وبرهم ICOها در سال 2017 است.

به همین ترتیب، حوزه دیفای نیز ممکن است به همان سرنوشت دچار شود، خصوصاً با توجه به اینکه بلاک‌چین اتریوم بیش از حد اشباع شده است. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، سرمایه جمع‌شده در دیفای، دوباره به سمت بیت‌کوین، ارزهای فیات، استیبل کوین‌ها یا سایر حوزه‌ها در فضای ارزهای دیجیتال که در حال حاضر گوشه‌گیر شده‌اند، جاری خواهد شد.

از سویی دیگر و به‌ویژه با توجه به توسعه استراتژی‌هایِ خودکارِ کسب سود، دیفای علائمی از کاهش سرعت نشان می‌دهد.

در آینده، احتمال دارد بخشی از این سرمایه به سمت بیت‌کوین و آلت کوین‌ها بازگردد زیرا سرمایه‌گذاران به‌دنبال دارایی‌های «ایمن‌تر» برای کسب سود هستند. بنابراین، بهتر است کوین‌ها و شبکه‌هایی که خارج از حوزه دیفای مشغول فعالیت هستند، کاربردها و شیوه‌های نوینی برای جذب مخاطب و سرمایه‌گذار ایجاد کنند و گسترش دهند.  

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx