اندیکاتور پولکادات؛ اتریوم از توکن دات پیروی می‌کند

blank

داده‌ها نشان می‌دهند که طی چند هفته گذشته، حرکات قیمت دات (DOT)، توکن بومی پلتفرم پولکادات (Polkadot)، تا حد زیادی حرکات قیمت اتریوم را درست پیش‌بینی کرده است. اما علت چنین روندی چیست؟

برای سرمایه‌گذارها و کارشناس‌ها، ارزش کل بازار اتریوم یکی از مهم‌ترین اندیکاتورها برای ارزیابی بهای این ارز دیجیتال است.

هر فردی که از سال 2017، در این بازی شرکت کرده باشد، بحث‌های داغی را که حول سلطه اتر بر بیت‌کوین از نظر ارزش بازار به راه افتاده بود، به خاطر دارد. در آن زمان، این بحث‌ها با رونق‌گرفتن بیت‌کوین کش و ایاس (EOS) نیز ادامه پیدا کرده بود.  

عناوین مطلب:

اکنون، همین مباحث حول محور پولکادات شکل گرفته است، شبکه‌ای که از ناکجا آمد و فعلاً در جایگاه پنجم جدول کوین‌ها جایگاه خود را تثبیت کرده است.

هدف این شبکه ایجاد وِبی غیرمتمرکز است که در آن کاربران بتوانند اپلیکیشن‌ها، سرویس‌ها و نهادهای مختلف را کنترل کنند. از جمله اعضای فعال در این پروژه، نام‌های شناخته‌شده‌ای همچون گَوین وود (Gavin Wood)، هم‌بنیان‌گذار اتریوم، هستند.

با اینکه پولکادات کمتر از 30 روز پیش وارد صرافی‌های بزرگ شد، توکن آن حتی در نظر معامله‌گرهای حرفه‌ای نیز فوق‌العاده و عجیب جلوه می‌کند. جالب اینجاست که پولکادات با حجم معاملاتی 600 میلیون دلار طی فقط یک هفته، هم‌ردیف کهنه‌کارانی همچون بیت‌کوین کش و لایت کوین شده است.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد حرکت قیمت دات، به‌نوعی پیش‌بینی‌کننده حرکات قیمت اتر طی 15 دقیقه تا 4 ساعت آینده است.

1 12
حجم‌ معاملات هفتگی. منبع: Nomics

دنباله‌روی آلت کوین‌های کوچک‌تر از حرکات قیمت اتر و بیت‌کوین

به‌طور معمول، عملکرد روزانه اتر و حریف‌های غیرمستقیم اتر که در حوزه حاکمیت، اوراکل‌ها و تعامل‌پذیری با دومین ارز دیجیتال برتر رقابت می‌کنند، اغلب مشابه است.

2 10
حرکات قیمت ماه سپتامبر اتر، دات، لینک (LINK)، اتم (ATOM)، تزوس (XTZ). منبع: TradingView

با این حال، گاهی یکی از این آلت کوین‌ها نیز می‌تواند خود حرکت اتر را پیش‌بینی کند. در مورد دات، این اثر را می‌توان تا حدی مربوط به حجم کمتر معاملات آن دانست و این واقعیت که 77 درصد از عرضه کل این ارز در تنها 100 کیف پول متمرکز شده است.

درحالی‌که یک سفارش فروش 2 میلیون دلاری ممکن است نقدینگی هفتگی 230 میلیون دلاری تزوس را تحت تأثیر قرار دهد، سفارش فروشی 20 میلیون دلاری در اتر، با توجه به ارزش کل بازار 8 میلیارد دلاری آن، رویداد چندان خاصی محسوب نمی‌شود.

3
حجم معاملات هفتگی ارزهای دیجیتال و میزان تمرکز این دارایی‌ها در ۱۰۰ آدرس برتر. منبع: Etherscan، Polkastats، Eosflare، Tezblock، Tokenview و Nomics

گفتنی است که برخی از ارزهای دیجیتال محدودیتی برای میزان سهام‌گذاری یا رأی‌دادن هر آدرس قائل می‌شوند. این امر باعث می‌شود نهنگ‌ها دارایی خود را به آدرس‌های مختلف تقسیم کنند و رتبه‌بندی دارندگان برتر توکن بیش از این دچار به‌هم‌ریختگی شود. در هر صورت، دات، چین لینک و نئو، از لحاظ توزیع توکن در میان آدرس‌ها و کیف‌ پول‌ها، متمرکزتر هستند.  

بنابراین طبیعی است که هر جریانِ مرتبط با توکن‌های متمرکز، تأثیر بیشتری داشته باشد. گرچه کاهش حجم معاملات اغلب باعث افزایش نوسانات می‌شود؛ اما، این دلیل تأثیرگذاری ارزهای مذکور بر حرکات قیمت اتر نیست.

4 7
اتر در مقابل توکن‌های دات، لینک، اتم و تزوس؛ از ۱۲ تا ۱۳ سپتامبر (۲۲ تا ۲۳ شهریور). منبع: TradingView

همانطور که در نمودار فوق مشاهده می‌شود، دات اولین توکنی بود که روز 12 سپتامبر به سقف قیمتی جدید دست یافت. همچنین، دات اولین توکنی بود که روز بعد روندی نزولی آغاز کرد. مطمئناً، این جریان به خودی خود می‌تواند یک استثناء باشد.

جالب است که این الگو ظاهراً چندین بار، البته در بازه‌های زمانی 15 دقیقه تا 4-5 ساعت، تکرار شده است.

5 4
اتر در مقابل توکن‌های دات، لینک، اتم و تزوس؛ از ۹ تا ۱۰ سپتامبر (۱۹ تا ۲۰ شهریور). منبع: TradingView

نمودار فوق، دو جهش مختلف را نشان می‌دهد که پیش از این اتفاق افتاده بودند. روز 9 سپتامبر (19 شهریور)، هم دات و هم اتم از پلتفرم کازموس (Cosmos)، جهش قیمت اتر و افت متعاقب آن طی روز بعد را پیش‌بینی کرده بودند.

باز هم، عوامل متعددی ممکن است در این پیش‌بینی‌های حرکات اتر از سوی ارزهای کوچک‌تر نقش داشته باشند و برخی دیگر نیز تکرار نخواهند شد؛ بنابراین، می‌توانند سیگنال‌های اشتباهی ایجاد کنند.

با این حال، حضور دات در تمام این حرکاتِ پیش‌بینی‌کننده طی دو هفته اخیر، عجیب به نظر می‌رسد. نمودار زیر مسئله را روشن‌تر می‌کند. همانطور که مشاهده می‌کنید، سایر ارزهای دیجیتال در مقایسه با حرکات چشمگیر دات تقریباً ثابت باقی مانده‌اند.

6
اتر در مقابل توکن‌های دات، لینک، اتم و تزوس؛ در ۱ سپتامبر (۱۱ شهریور). منبع: TradingView

در اوایل سپتامبر، هر دو توکن اتر و دات به سقف‌های جدیدی دست یافتند. در این مدت، دات دو ساعت پیش‌تر از اتر، جهشی قدرتمند آغاز کرد؛ علاوه بر این، تغییر روند و بازگشت دات نیز زودتر از اتر آغاز شد.

در همین حال، اتر در اواخر همان روز معاملاتی به 490 دلار دست یافت و روز دوم سپتامبر (12 شهریور)، روند برای هر دو ارز دیجیتال معکوس شد. این الگو به‌طور کامل با الگوی توکن‌های تزوس، لینک و اتم متفاوت بود؛ آنها در روز 1 سپتامبر، یا بسیار دیرتر به اوج خود رسیدند یا نتوانستند به سقف جدیدی دست پیدا کنند.

آیا این اتفاق شانسی و تصادفی بوده است یا واقعا معاملات این دو ارز به‌طور هم‌زمان انجام می‌شوند؟

کشف علت و معلول چنین الگوهای کوتاه‌مدت معاملاتی، تقریباً غیرممکن است. ممکن است اقدامات برخی از صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری که سبدهای متنوعی از ارزهای دیجیتال دارند، یکی از دلایل این حرکات قیمت منحصر‌به‌فرد باشند.

این نکته را نیز باید در ذهن داشت که گرچه احتمالاً نسبت سهام اتر در سبد سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها بیشتر است، اما باتوجه به نقدینگی این ارز دیجیتال، احتمال تأثیرگذاری این اقدامات چندان زیاد نیست.

با توجه به تاریخچه کوتاه‌مدت معاملات دات در صرافی‌های برجسته، روند فعلی ممکن است ناشی از یک اتفاق عجیب باشد تا حاصل یک استراتژی ساختاریافته و برنامه‌ریزی‌شده. همین نکته را می‌توان برای بسیاری از حرکات مثبت کاذبی بیان کرد که منحصراً برای دات اتفاق افتاده، اما اتر آن را تکرار نکرده است.

آیا اندیکاتور پولکادات می‌تواند همچنان مفید باشد؟ گذشت زمان این مسئله را مشخص می‌کند؛ اما، به نظر می‌رسد که فعلاً ارزیابی این اندیکاتور می‌تواند در معاملات اتر موثر واقع شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx