آموزش اضافه کردن اندیکاتور سفارشی در MT4 (متا تریدر 4)

اندیکاتور سفارشی در MT4

MetaTrader 4 یا MT4 ابزارهای پیشرفته‌ای مانند تحلیل تکنیکال، سیگنال‌های معاملاتی و مجموعه‌ای  از اندیکاتور‌های سفارشی شده را برای مطابقت با تمام سطوح و انواع معاملات کریپتو ارائه می‌دهد.

اگر عاشق معامله‌گری هستید، در اینجا مروری بر یکی از مفید‌ترین ابزارهای معاملاتی بر روی چارت خواهیم داشت. 

اندیکاتور سفارشی در MT4، در واقع اندیکاتور تکنیکالی است که به طور مستقل توسط کاربران و توسعه‌دهندگان MetaTrader 4 با استفاده از زبان برنامه‌نویسی بومی آن یعنی MQL4 توسعه یافته است.

عناوین مطلب:

اگر از MetaTrader 4 یا سایر پلتفرم‌های معاملاتی مشابه استفاده کرده‌اید، احتمالاً از اندیکاتور‌های تکنیکال و کاربرد آن‌ها در تحلیل و معامله آگاه هستید. اندیکاتور‌های تکنیکال به نوعی سیگنال‌های بصری هستند که هدف آن‌ها پیش‌بینی جهت بازارهای مالی است.

اندیکاتور‌های موجود در نرم‌افزار MT4 نیز مشابه آن‌ها هستند، اما تفاوت اندیکاتور‌های تکنیکال MT4 در این است که آن‌ها سفارشی شده‌اند. درست مانند سایر اندیکاتورها، می‌توانید آن‌ها را به نمودار MT4 اضافه کنید.

ما در مورد تاریخچه و زمان دقیق آغاز استفاده از اندیکاتور‌های سفارشی سازی شده MT4 اطلاعات چندانی نداریم. اما به طور کلی همه ما قبول داریم که استفاده از پلتفرم MetaTrader 4 به شکل موثری در معاملات عمده توسط دسته معامله‌گران حقوقی و خرد (حقیقی) استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای ساخت یک اندیکاتور اختصاصی برای ترید!

شما می‌توانید با استفاده از ابزاری به نام MetaEditor برای ایجاد یک اندیکاتور سفارشی در MT4 شده استفاده کنید.

امروزه شما می‌توانید به صورت رایگان یا در برخی موارد با پرداخت مبلغ اندکی به صدها اندیکاتور تکنیکال MT4 دسترسی داشته باشید و آن‌ها را برای استفاده بر روی نرم‌افزار خود دانلود کنید. 

اندیکاتور‌های سفارشی MT4 چگونه کار می کنند؟

از منظر فنی، اندیکاتور سفارشی در MT4 مشابه سایر اندیکاتورهایی است که معمولاً در این برنامه و سایر پلتفرم‌های معاملاتی استفاده می‌کنید.

رفتار و عملکرد آن‌ها مانند هر شاخص دیگری است و تنها تفاوتی که می‌توان به آن اشاره کرد در ماهیت سفارشی آن‌ها است.

بر اساس ترجیح و نیاز خود، می‌توانید از اندیکاتور‌های سفارشی MT4 تاخیری (Lagging) یا پیشرو (Leading) استفاده کنید. یک اندیکاتور پیشرو برای شناسایی حرکات عمده بازار قبل از وقوع آن استفاده می‌شود. این موضوع برای معامله‌گران روزانه و سوئینگ که اغلب بواسطه اخبار بازار و حرکت‌های چرخشی آن معامله می‌کنند می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت اندیکاتورهای متقدم و متاخر در تحلیل تکنیکال

 از سوی دیگر، یک اندیکاتور تاخیری یک روند را در صورت وقوع تعریف می‌کند. این در حالیست که آن‌ها در حین معامله ممکن است کمتر کاربردی به نظر برسند. اندیکاتور‌های تاخیری از تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی دقیق برای تأیید یک روند استفاده می‌کنند.

در هر صورت، اندیکاتور‌های سفارشی در MT4 از پارامترهای معاملاتی مختلفی برای نشان دادن آمار استفاده می‌کنند. مثلا آن‌ها را می‌توان برای داده‌های قیمت ترسیم کرد که ممکن است ترکیبی از تاریخچه قیمت، حجم، کندل‌ها و سیگنال‌های شخص ثالث باشد.

علاوه‌بر آن، می‌توان از ویژگی‌های بصری مانند رنگ‌ها، ضخامت خطوط و اندازه علائم را برای عناصر مختلف تنظیم و تفکیک کرد. در کنار چنین قابلیت‌هایی، تنظیمات اضافی برای فریم‌های زمانی و سایر عناصر بصری وجود دارد.

علاوه بر ایجاد اندیکاتور سفارشی در MT4، امکان خرید صدها اندیکاتور فنی قابل اطمینان از وبسایت رسمی MetaQuotes نیز وجود دارد.

هر یک از اندیکاتور‌های لیست شده در وبسایت رسمی مذکور، شامل نقد و بررسی‌های مستقل و قابل تایید است. در صورت نیاز، حتی می‌توانید با تغییر تنظیمات، پارامترهای معاملاتی مورد نظر را سفارشی کنید.

مقایسه اندیکاتور‌های سفارشی MT4 و اندیکاتور‌های MT4

پلتفرم MT4 مجموعه گسترده‌ای از اندیکاتور‌های پیش فرض را به صورت کاملا رایگان ارائه می‌دهد. با قرار دادن آن‌ها در نمودار قیمتی می‌توانید بلافاصله از آن ها استفاده کنید.

علاوه بر این اندیکاتورها، تعداد زیادی اندیکاتور MT4 سفارشی رایگان و غیر رایگان برای دانلود از بازار MetaTrader وجود دارد.

اندیکاتور سفارشی در متاتریدر 4
اگر زمان کافی برای یادگیری زبان برنامه نویسی این نرم‌افزار ندارید، کافیست یک توسعه‌دهنده استخدام کنید تا مطابق ترجیحات معاملاتی شما، یک اندیکاتور سفارشی در MT4 برای شما ایجاد کند.

به جای اندیکاتورهای پیش‌فرض موجود در پلتفرم MetaTrader 4، شما می‌توانید آن‌ها را ترکیب کنید یا حتی با ایجاد یک نمونه سفارشی از آن‌ها مطابق استراتژی معاملاتی خود، موقعیت‌های معاملاتی بیشتری بیابید.

بیشتر بخوانید: 3 اندیکاتور مهم که تریدرهای مبتدی باید از آن استفاده کنند!

در اینجا ما فقط به ذکر چند دلیل کوتاه برای استفاده از اندیکاتور‌های سفارشی MT4 اشاره می‌کنیم:

  • برخلاف اندیکاتورهای پیشفرض، اندیکاتور‌های سفارشی به شکل مستقل توسط صدها معامله‌گر بررسی می‌شوند. این ارزیابی‌های شفاف اغلب برای آشکار کردن کاربردی بودن یک اندیکاتور سفارشی در MT4 کافی است. اما شما صرفا به جای تکیه بر نقد و بررسی‌های انجام شده، می‌توانید بررسی‌های فردی، تجزیه و تحلیل‌های دقیق و بررسی‌های ویدئویی آن را نیز مد نظر قرار دهید. در این حالت می‌توانید تصمیم بگیرید آیا اندیکاتور مورد نظر با سبک معاملاتی شما مطابقت دارد یا خیر.
  • اکثر اندیکاتور‌های سفارشی شناخته شده MT4 به طور منظم به‌روز می‌شوند. به‌روزرسانی‌های منظم توسعه‌دهنده‌ در واقع به نوعی تضمین کننده پاکسازی اندیکاتور از باگ و نفص‌های فنی است. بیشتر این به‌روزرسانی‌ها مبتنی بر جامعه معامله‌گران و برنامه نویسان این نرم‌افزار هستند. این مسئله باعث شده تا به‌روز رسانی اندیکاتور‌های سفارشی در طول زمان با توجه به شرایط معاملاتی موجود، بهبود یافته و به صورت خودکار و بدون هزینه انجام شوند.
  • انتخاب گسترده اندیکاتور‌های سفارشی MT4 دلیل دیگری برای حداقل یک بار تجربه آن‌ها است. با مراجعه به لیست این اندیکاتور‌ها، با هزاران مورد برای انتخاب مواجه می‌شوید. در میان اندیکاتور‌های سفارشی پولی، اگر قیمت آن‌ها کمی بالا به نظر می‌رسد، می‌توان آن‌ها را برای یک یا دو ماه امتحان کرد. بسیاری از توسعه دهندگان حتی به کاربران اجازه نصب نسخه آزمایشی اندیکاتور را برای مدت محدود می‌دهند. در زمان نوشتن این مقاله، صدها اندیکاتور سفارشی در MT4 به‌صورت رایگان، با امتیاز بالا و مستندشده وجود دارد.

نحوه ایجاد اندیکاتور‌های سفارشی در متاتریدر

در ایجاد اندیکاتور‌های سفارشی MT4 هیچ غول ترسناکی وجود ندارد.

اگر مایل به یادگیری زبان برنامه نویسی MQL4 یا MetaQuotes Language 4 هستید، با مراجعه به دوره‌های آنلاین یا کتاب‌های موجود، کار خود را آغاز کنید.

پس از آن می‌توانید به راحتی یک اندیکاتور در MetaEditor ایجاد کنید. قواعد (Syntax) آن شبیه به قواعد موجود در زبان برنامه نویسی ++C است. بنابراین هر شخصی با دانش قبلی و دانستن زبان‌های برنامه نویسی کامپیوتر می‌تواند اندیکاتور‌های سفارشی MT4 را ایجاد کند.

در اینجا به شکل خلاصه نحوه انجام آن را بیان می‌کنیم. لازم به ذکر است که ابتدا باید نرم‌افزار MT4‌ را از وبسایت رسمی آن دانلود و نصب کنید.

گام 1: MetaEditor را با انتخاب MetaQuotes Language Editor در منوی Tools MetaTrader 4 باز کنید. همچنین می‌توانید دکمه F4 را برای راه اندازی Editor فشار دهید.

باز کردن متا ادیتور

گام 2: از پنجره باز شده، Custom Indicator را انتخاب و فیلدهای بعدی را پر کنید. در اینجا باید اندیکاتور‌ خود را نام گذاری کنید. در ادامه گزینه‌هایی برای ارائه لینک به وبسایت شما و فهرست کردن پارامترهای مورد استفاده در آن وجود دارد.

وارد کردن اندیکاتور سفارشی در متا تریدر 4

گام 3: برای افزودن پارامترها بر روی دکمه Add کلیک کنید. وقتی تمام فیلدهای لازم پر شد، روی Finish کلیک کنید تا MetaEditor راه اندازی شود.

وارد کردن اطلاعات اندیکاتور سفارشی

گام 4: در این زمان، یک فایل کد با فرمت MQ4 برای بدنه اندیکاتور به طور خودکار در پوشه /EXPERTS/INDICATORS قرار می گیرد.

گام 5: پس از نوشتن کد‌های اندیکاتور، باید آن را با انتخاب گزینه Compile در منوی File کامپایل کنید. (فشردن F9 نیز فرآیند کامپایل را آغاز می کند).

گام 6: هنگامی که اندیکاتور کامپایل شد، یک فایل اجرایی (*.EX4) در پوشه /EXPERTS/INDICATORS قرار می گیرد.

نحوه اضافه کردن اندیکاتور سفارشی در MT4

دانلود انواع اندیکاتورهای سفارشی MT4 در ترمینال MetaTrader 4 بسیار آسان است.

پس از دانلود آن در کامپیوتر، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: Open Data Folder را از منوی File در MT4 انتخاب کنید. به طور پیشفرض، پنجره در پوشه Download در رایانه شما باز می شود.

انتخاب پوشه Open Data Folder در متاتریدر 4

مرحله 2: پوشه MQL4 را از منوی بعدی باز کنید.

انتخاب پوشه MQL4 در متاتریدر

مرحله 3: روی پوشه زیر منو Indicator از لیست زیر کلیک کنید.

انتخاب پوشه Indicators در متاتریدر 4

مرحله 4: اندیکاتور سفارشی خود را به پوشه Indicator وارد کنید. راه دیگر برای انجام این کار این است که اندیکاتور سفارشی را قبل از Paste آن در پوشه Indicator کپی کنید.

وارد کردن اندیکاتور مورد نظر در متا تریدر 4

مرحله 5: پلتفرم MT4 را ببندید و ترمینال را مجددا راه اندازی کنید. اندیکاتور سفارشی MT4 برای استفاده در دسترس شما خواهد بود.

مرحله 6: اکنون می‌توانید با استفاده از دستور Insert در پنجره اصلی MT4، اندیکاتور سفارشی را به نمودار اضافه کنید.

استفاده از اندیکاتور سفارشی در متاتریدر 4

نتیجه گیری

پلتفرم MetaTrader 4 مملو از ویژگی‌های پیشرفته است که Custom Indicators یکی از قدرتمندترین ابزارهای آن است. در این قابلیت، اندیکاتور‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد. بنابراین، توصیه می‌شود قبل از معامله با آن در یک حساب واقعی، آن‌ها را در یک حساب آزمایشی مورد ارزیابی قرار دهید. 

اگر هوشمندانه از آن استفاده شود، می‌تواند به شما در تبدیل شدن به یک معامله‌گر موفق بسیار کمک کننده باشد. البته اندیکاتورها به تنهایی برای تبدیل شدن به تریدر حرفه‌ای کافی نیست و باید قبل از آن استراتژی معاملاتی و تکنیک‌های ورود و خروج از پوزیشن را مد نظر قرار دهید. 

اندیکاتور‌های سفارشی می‌توانند در تکنیک‌های معاملاتی و تایید موقعیت‌ها نقش مهمی ایفا کنند. البته استفاده ناآگاهانه یا تنظیمات نادرست آن‌ها نیز می‌تواند باعث گمراه شدن معامله‌گر و در نتیجه ضرر او شود.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

نرم افزار متاتریدر

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx