سقوط دیفای: ۳ دلیل برای اصلاح ۴۶ درصدی توکن‌های YFI، UNI و DEX

blank

اصلاح اتریوم باعث سقوط توکن‌های دیفای شد و در این بین، توکن‌های محبوب YFI و UNI تا 46 درصد از ارزش خود را از دست دادند.

پس از عملکرد فوق‌العاده بیت‌کوین و اتر در ماه اوت (مرداد)، توکن‌های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) اکنون تا 50 درصد دچار افت قیمت شده‌اند.

1 15
عملکرد روزانه بازار رمزارز. منبع: Coin360

در حال حاضر، دو کوین بیشترین توجه را به خود اختصاص داده‌اند: یرن فایننس (Yearn.finance) با نام اختصاری YFI و یونی‌سواپ (Uniswap) با نام اختصاری UNI که دچار کاهش قیمتی به‌ترتیب 46 و 48 درصدی نسبت به اوج ماهانه خود شده‌اند.

عناوین مطلب:

2 13
نمودار چهارساعته یرن فایننس-تتر. منبع: TradingView

به نظر می‌رسد این اصلاح قیمت، سه عامل اصلی داشته باشد: روند بازگشتی اتر، ذخیره سود از جهش پیشین بیت‌کوین و فروش گسترده توکن‌های دیفای.

اصلاح ۱۵ تا ۲۵ درصدی در اغلب توکن‌های دیفای

در عرض یک روز، اکثر توکن‌های دیفای دچار کاهش قیمتی ۱۵ تا ۲۵ درصدی شدند. حتی ارزهای دیجیتالی که مستقیماً به‌عنوان توکن دیفای شناخته نمی‌شوند نیز متضرر شدند، از جمله توکن چین لینک (Chainlink) با نام اختصاری LINK که 15 درصد از بهای خود را از دست داد.

درحالی‌که روند بازگشتی توکن‌های دیفای با کاهش قیمت اتر همراه شده است، به نظر بسیاری از تحلیل‌گران، اصلاح قیمت به‌علت ذخیره سود سرمایه‌گذاران قابل پیش‌بینی بود.

به‌عنوان مثال، یرن فایننس در کمتر از سه ماه، تبدیل به بازیگری مطرح در بازار دیفای شد. در این مدت، قیمت توکن یرن فایننس در صرافی بایننس با رشد خیره‌کننده 1,200 درصدی به 43,966 دلار رسید.

توکن بومی و نظارتی یونی‌سواپ (UNI) نیز شاهد افزایش انفجاری قیمت در زمانی بسیار کوتاه‌تر بود.

یونی‌سواپ 400 توکن یونی را به کاربرانی داد که پیش از 1 سپتامبر (11 شهریور)، از صرافی غیرمتمرکز یونی‌سواپ استفاده کرده بودند. 400 توکن یونی در اوج قیمت 8.80 دلاری خود، 3,520 دلار ارزش داشتند.

یونی به علت فهرست‌شدن در چند صرافی برتر ارز دیجیتال، در مدتی کوتاه شاهد رشد قیمتی حیرت‌انگیز بود. طی پنج ساعت اول راه‌اندازی، صرافی‌های کوین بیس پرو (Coinbase Pro)، بایننس و FTX این توکن را در فهرست خود جای دادند. در نتیجه، قیمت این توکن در کمتر از پنج روز از 0.30 دلار به 8.80 دلار رسید.

3 11
نمودار چهارساعته یونی-تتر. منبع: TradingView

با توجه به سود چشمگیر توکن‌های دیفای در تناسب با جفت‌ارزهای تتر و بیت‌کوین، اصلاح قیمت به‌علت ذخیره سود، کاملاً قابل‌پیش‌بینی بود؛ با این حال، باز هم شدت این اصلاح قیمت بسیاری از معامله‌گران را متعجب کرده است.

اتر در تقلا برای حفظ روند صعودی

از نظر تاریخی، اتر دلیل اصلی رشد آلت کوین‌ها، از جمله توکن‌های دیفای، بوده است. در برخی از چرخه‌های صعودی بازار، اتر از بیت‌کوین نیز پیشی گرفته است. به‌عنوان مثال، از ماه مارس تا اوت (اسفند 98 تا مرداد 99)، درحالی‌که قیمت بیت‌کوین سعی داشت سقوط بدنام پنجشنبه سیاه را جبران کند، قیمت اتر عملکردی بسیار بهتر از بیت‌کوین داشت.

با این حال، از 1 سپتامبر تاکنون، اتر در تلاش برای مطابقت عملکرد خود با بیت‌کوین بوده است. درحالی‌که بیت‌کوین از 10,300 دلار به 11,100 دلار می‌رسید، اتر زیر 400 دلار باقی مانده بود.

طی 20 روز گذشته، قیمت اتر حدود 28 درصد کاهش یافت و در همان دوره، بیت‌کوین شاهد افتی 12 درصدی در مقابل دلار ایالات متحده بود.

ضعف کوتاه‌مدت اتر احتمالاً به دلیل افزایش فشار فروش در توکن‌های دیفای بوده است؛ زیرا، طی چند روز گذشته، اصلاحی تقریباً 50 درصدی در توکن‌هایی همچون یونی و یرن فایننس دیده شده است.

ذخیره سود بیت‌کوین: عامل اصلاح دیفای

احساسات بازار در زمان جهش بیت‌کوین از 9 تا 19 سپتامبر (19 تا 29 شهریور) همچنان نامشخص است. جالب است که فقط بیت‌کوین شاهد افزایش قیمتی قدرتمند بوده است و اتر، آلت کوین‌ها و سایر توکن‌های مطرح دیفای تغییر چندانی ثبت نکرده‌اند. این امر تا حدی غیرمعمول به نظر می‌رسد زیرا معمولاً وقتی‌که بیت‌کوین در حال نوسان در محدوده‌ خاصی است، آلت کوین‌ها رشد می‌کنند و به‌هنگام جهش متوسط بیت‌کوین، آلت کوین‌ها اندکی عقب می‌مانند اما باز هم از روند صعودی بیت‌کوین دنباله‌روی می‌کنند.

این همبستگی کوتاه‌مدت و معکوس بین بیت‌کوین و آلت کوین‌ها نشان می‌دهد که جهش بیت‌کوین ناشی از ذخیره سود سرمایه‌گذاران از توکن‌های دیفای و ورود سرمایه به بازار بیت‌کوین بوده‌ است.  

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سید هادی

سلام.لطفا در مورد سرمایه گذاری در سایت دفی گروپ راهنمایی کنید.من قصد خرید تتر به ارزش ۲۰۰۰ دلار دارم .در مورد سود دهیش و اینکه سایت با پدر مادری است یا نه
تشکر

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx