احتمال بازگشت صعودی قیمت اتریوم بر مبنای سه شاخص کلیدی درون‌زنجیره‌ای

blank

طی 30 روز گذشته، توکن‌های دیفای (DeFi) دچار افت قیمت شدیدی شده‌اند؛ اما، داده‌های درون‌زنجیره‌ای بیانگر آمادگی اتر برای شروع یک روند بازگشتی صعودی هستند.

با اینکه قیمت اتر طی یک ماه گذشته، بین بازه 340 تا 350 دلار گیر کرده است، چندین معیار درون‌زنجیره‌ای نشان می‌دهند که احتمال شکل‌گیری یک روند بازگشتی وجود دارد.

سانتیمنت (Santiment)، شرکت تحلیل داده ارزهای دیجیتال، اخیراً خاطرنشان کرد که از ابتدای سپتامبر (اواسط شهریور) تعداد حساب‌های واریزی به صرافی‌ها در حال کاهش بوده است. براساس داده‌های این شرکت، از 1 سپتامبر (11 شهریور) تاکنون، از تعداد آدرس‌هایی که اتر به صرافی‌ها ارسال کرده‌اند 53 درصد کاسته شده است.

عناوین مطلب:

1 4
ورود روزانه اتر به صرافی‌ها طی ۶ ماه گذشته. منبع: Santiment

گرچه فشار فروش اتر در صرافی‌ها کاهش یافته است، کماکان تعداد کاربران شبکه به‌طور پیوسته رو به افزایش است.

داده‌های گلس نود (Glassnode)، پلتفرم تحلیل درون‌زنجیره‌ای، نشان می‌دهد که تعداد آدرس‌هایی که حاوی حداقل 0.01 اتر هستند، رکوردشکن شده و به 10,116,076 آدرس رسیده‌ است.  

2 4
آدرس‌های اتر که حاوی بیش از ۰.۰۱ کوین هستند. منبع: Glassnode

عامل اصلی این میزان رشد، حوزه دیفای بوده است و فقط این هفته، کیف پول اتریوم متاماسک (MetaMask) تأیید کرد که از مرز 1 میلیون کاربر فعال در ماه پیشی گرفته است؛ این میزان از فوریه تاکنون سه برابر شده است.  

نهنگ‌های ارز دیجیتال که با قیمت فعلی در حال جمع‌آوری اتر بوده‌اند نیز نشان می‌دهند که در حال حاضر، قیمت فعلی اتر بیش از حد اندازه پایین است.

در مجموع، به علت بی‌ثباتی زیاد بازار، تعیین ارزشی مشخص برای دارایی‌های دیجیتال سخت است. با این حال، اتریوم در سال 2020 بهترین عملکرد را نشان داده و بازار این آلت کوین هنوز هم به وضوح موفق‌تر از بازار بیت‌کوین است.

3 2
عملکرد بیت‌کوین و اتر، از ابتدای سال تاکنون. منبع: Digital Assets Data

براساس داده‌های سانتیمنت، 100 نهنگ برتر در بازار اتر طی 40 روز گذشته، پیوسته در حال جمع‌آوری این ارز دیجیتال بوده‌اند و طی این مدت، موجودی آدرس اتر‌ این نهنگ‌ها بیش از 3.7 میلیون دلار افزایش یافته است.

ادامه فعالیت و گسترش دیفای

سال 2020، سال شکوفایی و سلطه حوزه امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) در جهان ارزهای دیجیتال بود. دیفای قطعاً یکی از دلایل اصلی افزایش علاقه سرمایه‌گذاران به اتر و سایر دارایی‌های دیجیتال بوده است.  

با رشد این حوزه، استفاده از شبکه اتریوم نیز افزایش یافته است و با فناوری لایه دوم، توجه‌ها را به سمت شبکه‌های مبتنی بر بلاک‌چین جلب کرده است.

4
ارزش کل قفل‌شده در دیفای. منبع: Digital Assets Data

در ماه سپتامبر، قیمت توکن‌های دیفای افت قابل‌ملاحظه‌ای داشت؛ اما، فعالیت کاربران در این حوزه همچنان به قوت خود پابرجا است.

طبق داده‌های پلتفرم‌های دیجیتال اَسِتس دیتا (Digital Assets Data) و دیفای پالس (DeFi Pulse)، ارزش کل قفل‌شده در دیفای 10.5 میلیارد دلار است که طی 30 روز گذشته، با 26 درصد رشد همراه بوده است.

فعالیت‌های معاملاتی در این حوزه نیز به رکورد جدیدی دست یافته است. به‌عنوان مثال، حجم معاملات ماهیانه صرافی غیرمتمرکز یونی‌سواپ (Uniswap)، در ماه سپتامبر به رکورد جدید 15.3 میلیارد دلار دست یافت که از حجم معاملات کوین بیس (Coinbase) بیشتر است.

فعالیت‌ها در سایر حوزه‌های اتریوم نیز افزایش یافته است. طبق داده‌های پلتفرم نان فانجبل (Non-fungible)، حوزه توکن‌های غیرقابل‌تعویض (Non-fungible Token) یا به اختصار NFT، شاهد 7.7 میلیون دلار افزایش حجم فروش طی یک ماه گذشته بوده است.

مشکلات رشد دیفای

حتی اگر تحلیل‌های درون‌زنجیره‌ای نیز تصویری قدرتمند از رشد صعودی اتر ترسیم کنند، باید توجه داشته باشیم که بلاک‌چین اتریوم در حال حاضر، بر بنیانی ضعیف بنا نهاده شده است که باعث ایجاد مشکلاتی، از جمله تراکم بیش از حد شبکه و افزایش کارمزدها، در اتریوم شده است.

در نتیجه، توسعه‌دهندگان و سایر پلتفرم‌های دیفای به‌دنبال آزمایش شبکه‌های مبتنی بر بلاک‌چین دیگری هستند که فناوری‌های لایه دوم ارائه می‌دهند. گرچه ادغام راه‌حل‌های لایه دوم نمی‌تواند تأثیری بر میزان تقاضای بازار اتر داشته باشد، موارد دیگری هنوز شبکه اتریوم را تهدید می‌کنند.

هفته گذشته، کمیسیون معاملاتی قراردادهای آتی کالای ایالات متحده (CFTC) و وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا (DOJ)، صرافی بیتمکس را متهم و هم‌بنیان‌گذار صرافی را دستگیر کردند. اتهام صاحبان این صرافی، اجرای معاملات غیرقانونی مشتقه بدون مجوز رسمی و نقض قوانین بانکی اعلام شده است.

در 5 اکتبر (14 مهر)، وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد که جان مکافی (John McAfee) به‌دلیل فرار مالیاتی در اسپانیا دستگیر شده است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ایالات متحده اظهار داشت که مکافی دست به تبلیغ رویدادهای عرضه‌ اولیه کوین (ICO) زده است، بدون اینکه اعلام کند برای این کار از پروژه‌های برگزارکننده این رویدادها پول دریافت می‌کند.

مشخصاً مقامات و نهادهای قانونی و نظارتی قصد دارند افراد و کسب‌وکارهایی را که برای تبلیغ خدمات و محصولات مربوط به ارزهای دیجیتال، از قانون عدول می‌کنند، مورد پیگرد قانونی قرار دهند.

با توجه به اینکه صرافی‌های غیرمتمرکز، مانند یونی‌سواپ، از سیاست‌های شناخت مشتری (KYC) و قوانین مبارزه با پولشویی (AML) تبعیت نمی‌کنند، حوزه دیفای، به‌ویژه با توجه به افزایش تعداد پروژه‌های کلاه‌برداری در این بخش، می‌تواند به‌راحتی هدف بعدی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx