بازار کریپتو چه زمانی صعودی خواهد شد؟

آینده کریپتو و بازیابی قیمت

از حوالی ماه چهارم 2020 و بعد از شروع صعودی شدن بازارها، ماه‌های متوالی قیمت ارزهای دیجیتال روند صعودی داشت و این‌گونه به نظر می‌رسید که این روند ادامه‌دار خواهد بود.

هرچند، این یک واقعیت است: «همه چیزهای خوب در نهایت روزی به پایان می‌رسد».

بازار ارزهای دیجیتال نیز از این واقعیت مصون نیست و در اواخر سال 2021 سقوط بزرگ در این بازار شروع شد. 

عناوین مطلب:

  • اما آیا این کاهش قیمت کریپتو به این معنی است که ارزهای دیجیتال دیگر یک سرمایه‌گذاری مطمئن نیستند؟
  • آیا بازار کریپتو از رکود عظیم خود نجات پیدا می‌کند؟

در ادامه این مقاله از آکادمی بورسینس به تمامی این سوالات پاسخ می‌دهیم و نگاهی دقیق به قیمت ارزهای دیجیتال خواهیم داشت.

نکات کلیدی

  • روند صعودی بازار کریپتو در پایان سال 2021 به پایان رسید.
  • عواملی مانند افزایش نگرانی‌های تورم، سقوط TerraUSD و لونا (LUNA)، مجموعه‌ای از پرونده‌های ورشکستگی فصل ۱۱ توسط شرکت‌های معروف کریپتو، سقوط FTX و سرکوب SEC باعث سقوط بازار کریپتو شد.
  • آیا بازار کریپتو بازیابی می‌شود؟ برخی از عوامل می‌توانند باعث بهبود وضعیت بازار کریپتو شوند. عواملی مانند افزایش نرخ استفاده از کریپتو، کاهش نرخ بهره و شفافیت بیش‌تر در مقررات دولتی می‌توانند به بهبود وضعیت بازار کریپتو کمک کنند.

چرا بازار کریپتو سقوط کرد؟

سقوط بازار کریپتو

زمانی که همه‌گیری ویروس کوید ۱۹ برای اولین بار شروع شد، بسیاری از افراد پیش‌بینی کردند که دنیای رمز ارز در شرف سقوطی بزرگ است، هرچند سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ شاهد روند صعودی بازار بودیم. البته علت اصلی این صعود، بروز نوآوری‌های جدید در بازار و علاقه‌مندی بیش‌تر مردم به ترید بود. 

در همین سال‌ها ارزش بازار بیت‌کوین از یک تریلیون دلار گذشت و چندین کوین به بالاترین سطح قیمتی خود در طول تاریخ رسیدند.

البته فراموش نکنید که افزایش قیمت‌ها در یک بازار برای همیشه ادامه نخواهد داشت. در ادامه به بررسی تمام دلایل سقوط کریپتو می‌پردازیم.

افزایش تورم و تاثیر آن در سقوط بازار کریپتو

نگرانی‌های تورمی در اواخر سال ۲۰۲۱ افزایش چشم‌گیری داشت و به همین علت هزینه‌ قرض گرفتن پول به شدت بالا رفت و رکود ارزهای دیجیتال شروع شد.

بیت‌کوین در ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۱ به69,044.77 دلار رسید و در اواسط دسامبر 46,696.30 دلار سقوط کرد زیرا سرمایه‌گذاران برای سرمایه خود به دنبال یک پناه‌گاه امن‌تر از بازار ارز دیجیتال بودند.

این فروش بیت‌کوین تا ژانویه ۲۰۲۲ ادامه یافت و قیمت بیت‌کوین به 35,180.44 دلار کاهش پیدا کرد.

سقوط LUNA و TerraUSD

ارز دیجیتال TerraUSD یک استیبل کوین الگوریتمی بود و در همین تاریخ ناپایدار شد. این استیبل کوین در ماه می ۲۰۲۲ به زیر یک دلار رسید. این سقوط TerraUSD باعث شد که توکن لونا از کار بیفتد و در بازار وحشت ایجاد شود. در نتیجه بعد از تمامی این اتفاقات، بیش از ۴۰ میلیارد دلار ضرر به TerraUSD وارد شد.

هم‌چنین بیت‌کوین تا اواسط ژوئن به 19,047.42 دلار سقوط کرد (نیمی از ارزش آن در شش ماه قبل را از دست داد) زیرا عوامل اقتصاد کلان مانند تورم مداوم و سیاست بانک مرکزی بسیار سنگین بود.

فصل یازدهم پرونده‌های ورشکستگی

ژوئن سال ۲۰۲۲ شاهد سقوط بازار کریپتو بود. پلتفرم‌های مهم مانند شبکه سلسیوس (Celsius Network) و بایننس (Binance) به دلیل شرایط سخت بازار برداشت را متوقف کردند. از طرفی، شبکه سلسیوس مجبور شد تقریبا با ۲۳ درصد از کارکنان خود خداحافظی کند.

شرکت Three Arrows Capital وام ۶۷۰ میلیون دلاری خود را پرداخت نکرد و بیت‌کوین حدود ۳۸ درصد از ارزش خود را در ژوئن از دست داد.

پرونده‌های ورشکستگی فصل ۱۱ در ماه جولای با Three Arrows Capital شروع شد و پس از آن این دو شرکت نیز به این چرخه اضافه شدند.

سقوط این شرکت‌ها با استراتژی‌های پرخطر، عدم پرداخت وام‌ها و کاهش نقدینگی در ارتباط بود.

در این میان، سام بنکمن (Sam Bankman-Fried)، مدیرعامل اف‌تی‌ایکس (FTX) خود را به عنوان یک ناجی در صنعت ارز دیجیتال معرفی می‌کرد.

سقوط شرکت اف تی ایکس

شرکت FTX نیز در نوامبر ۲۰۲۲ مانند تمامی شرکت‌های دیگر دچار مشکل شد.

این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین صرافی‌های رمز ارز در جهان تاثیر زیادی بر قیمت ارزهای دیجیتال داشت. درست در زمانی که برای اولین بار شایعاتی در مورد بی‌ثباتی صرافی منتشر شد، قیمت کریپتو شروع به نوسان کرد.

بعد از بروز مشکل برای شرکت اف تی ایکس، صرافی بایننس اعلام کرد که می‌خواهد FTX را بخرد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسید که اوضاع کمی بهبود پیدا می‌کند، اما شرکت بایننس در نهایت اعلام کرد که خرید این پلتفرم بسیار خطرناک است و از معامله کناره‌گیری کرد.

کناره‌گیری بایننس منجر به کاهش شدید قیمت کریپتو شد و در نوامبر ۲۰۲۲ بیت‌کوین به 15,742.44 دلار سقوط کرد.

سرمایه‌گذارانی مانند Sequoia Capital و Multicoin Capital که در گذشته از اف تی ایکس حمایت کرده بودند، ضررهای سنگینی را متحمل شدند.

به علاوه، رایان گیلبرت، موسس شرکت سرمایه‌گذاری فینتک Launchpad Capital در سخنان خود به بحران اعتماد در دنیای ارز دیجیتال اشاره کرد و همین صحبت او باعث بی‌ثباتی بیش‌تر بازار شد.

مروری بر سقوط بازار کریپتو؛ این فاجعه از کجا شروع شد؟

اگرچه ورشکستگی FTX باعث سقوط بزرگ و ناگهانی قیمت شد، اما عوامل دیگری نیز در کاهش طولانی‌مدت قیمت کریپتو تاثیرگذار بودند.

برخی از کارشناسان معتقدند که اولین نشانه‌های سقوط کریپتو در بهار و پاییز سال ۲۰۲۲ نمایان شد. چندین پروژه نوآورانه که سر و صدای زیادی به پا کرده بودند (پروژه‌های Terra, Voyager BlockFi) در همین تاریخ شکست خوردند. 

مروری بر سقوط بازار کریپتو

شکست این پروژه‌ها باعث تشدید عدم اطمینان شد زیرا سرمایه‌گذاران متوجه شدند که بسیاری از پروژه‌های رمزنگاری آن‌گونه که به نظر می‌رسد، قابل اطمینان نیستند.

علاوه بر این، هزینه وام گرفتن به دلیل نرخ‌های بهره بالا، افزایش پیدا کرد و با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو (Federal Reserve) برای مهار تورم، قیمت کریپتو کم‌تر و کم‌تر شد.

در واقع زمانی که کسب پول آسان برای سرمایه‌گذاران سخت شد، سرمایه‌گذاران فرصت کم‌تری برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال داشتند.

آخرین عاملی که به سقوط قیمت بیت‌کوین کمک کرد سرکوب فدرال روی ارزهای دیجیتال بود.

به بیان دیگر، زمانی که محبوبیت کریپتو بیشتر شد، کنترل قیمت توسط رادارهای فدرال کاهش پیدا کرد. به علاوه، اتهامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار از کیم کارداشیان به دلیل تبلیغ غیرقانونی ارزهای دیجیتال باعث شد که اعتماد عمومی در بازار کریپتو از بین برود.

در نهایت تمامی این عوامل دست به دست هم دادند و باعث کاهش قابل توجه قیمت ارزهای دیجیتال شدند. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال از سال ۲۰۲۱ به بیش از نصف کاهش پیدا کرد.

شرایط فعلی بازار ارزهای دیجیتال

آیا بازار کریپتو پس از آن زمستان سخت بهبودی یافته است؟

متاسفانه تا الان بازار کریپتو هیچ بازیابی قیمتی نداشته است. ارزش کل بازار برای مدتی در حدود ۳ تریلیون دلار بود، اما در اواخر سال ۲۰۲۲ به حدود ۸۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت.

هم‌چنین در اوایل سال ۲۰۲۳ ارزش کل بازار دوباره به بالای یک تریلیون دلار رسید و در محدوده یک تریلیون دلار تا ۱.۳ تریلیون دلار باقی مانده است.

در حالی که بازار به طور کلی روند نزولی داشت اما ارزهای دیجیتال خاصی حرکت‌های قابل توجهی را به صورت جداگانه داشتند. در ادامه با نگاهی دقیق به برخی از پروژه‌های ارزهای دیجیتال، چند روند قابل توجه در عمل‌کرد برخی از ارزها را بررسی می‌کنیم.

روند قیمتی بیت‌کوین

ارز بیت‌کوین در اواخر سال ۲۰۲۳ به قیمت‌های بسیار پایین حدود ۱۵ هزار دلار رسید. علی رغم افت قابل توجه بیت‌کوین در آن سال، این ارز در ماه مارس و اوایل ژوئن ۲۰۲۳ توانست ارزش خود را دو برابر کند و به حدود ۳۰ هزار دلار برسد.

 روند اتریوم (Ethereum)

اتریوم در اواخر سال ۲۰۲۲ بین ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار بود. با این حال بیش‌تر ارزش خود را بازیابی کرد و در تاریخ ۶ ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۱۸۸۳ دلار قیمت داشت. قیمت اتریوم در مقایسه با قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳ پایدارتر بوده است.

ارز دیجیتال ریپل (Ripple)

ارز XRP اخیرا افزایش و کاهش شدیدی تجربه کرده است. قیمت XRP در اوایل سال ۲۰۲۳ از 0.34 به 0.52 دلار رسید و در تاریخ ۱۱ ژوئن ۲۰۲۳ قیمت 0.47 دلار را تجربه کرد. با این حال این امکان وجود دارد که ارز XRP نوسانات بیش‌تری را تجربه کند.

رمز ارز لیدو استیکد اتریوم (Lido Staked Ethereum)

قیمت این ارز نزدیک به قیمت اتریوم است و در تغییرات قیمت از اتریوم تقلید می‌کند. قیمت Lido Staked Ethereum در اواخر سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰۰۰ دلار بود.

روند قیمت کارادانو (Cardano)

ارز ADA از زمان سقوط کریپتو عمل‌کرد خوبی نداشت. کارادانو زمانی که سایر ارزهای دیجیتال در نوامبر ۲۰۲۰ سقوط کردند، تغییری نکرد و ثابت ماند. هرچند در اواخر دسامبر به 0.25 دلار کاهش یافت. این ارز برای چند ماه در حدود قیمت 0.40 دلار معلق ماند اما به طور قابل توجهی در ژوئن ۲۰۲۳ کاهش قیمت را تجربه کرد.

دوج‌کوین (Dogecoin)

ارز دیجیتال دوج‌کوین برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر در نوامبر ۲۰۲۲ زمانی که به 0.14 دلار رسید جهش بزرگی را تجربه کرد. از آن زمان قیمت دوج‌کوین به شکل آهسته در حال افزایش است.

لایت‌کوین (Litecoin)

لایت‌کوین یکی متفاوت‌ترین ارزهای دیجیتال در دوره سقوط بیت‌کوین است زیرا از زمان سقوط در سال ۲۰۲۲ عمل‌کرد خوبی داشته است. قیمت این ارز به طور پیوسته در حال افزایش است و از حدود ۵۰ دلار به ۱۰۰ دلار رسید.

چه عواملی در بازگشت و بهبود بازار کریپتو نقش دارد؟

همان‌طور که متوجه شدید، عوامل مختلفی به سقوط کریپتو در سال 2022 کمک کرد. این زمستان سخت در بازار ارز دیجیتال مشکلات زیادی داشت و بازار نزولی، روندی نیست که بتوان آن را یک شبه برطرف کرد.

عوامل زیادی می‌تواند در بازگشت قیمت کریپتو تاثیر بگذارد که در ادامه به چند مورد از این موارد اشاره می‌کنیم.

افزایش سرمایه‌گذاری و ترید کریپتو

بازار صعودی اولیه در سال ۲۰۲۰ زمانی تقویت شد که بسیاری از کشورها از کریپتو به عنوان یک ارز رسمی یاد کردند. زمانی که کاربران زیادی برای کسب سود بالا در مدت کوتاه وارد کریپتو شوند، رشد قیمت‌ها دوباره شروع می‌شود. پروژه‌های رمزنگاری مانند اپ‌های محبوب برای بازی و کسب درآمد یا پلتفرم‌های موثر وام‌دهی دیفای همگی در آینده به رشد دوباره کریپتو کمک خواهند کرد.

کاهش نرخ بهره

افزایش نرخ بهره یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت در بازار کریپتو بوده است. نرخ بهره بالا همیشه کاهش سرمایه‌گذاری در کریپتو را به دنبال دارد. افزایش نرخ بهره نه تنها باعث عدم اطمینان بازار می‌شود، بلکه میزان درآمد سرمایه‌گذار را نیز کم‌تر می‌کند. 

در چنین شرایطی بسیاری از سرمایه‌گذاران سرمایه خود را از بازار کریپتو بیرون می‌کشند و به سرمایه‌گذاری‌های کم‌نوسان روی می‌آورند. تنها راه بازگشت همه سرمایه‌ها به بازار کریپتو این است که نرخ بهره دوباره کم‌تر شود.

شفافیت بیشتر در مورد مقررات دولتی

زمانی که صحبت از سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو می‌شود، وضع قوانین و مقرات لزوما مورد بدی نیست. قوانین و مقررات مناسب می‌تواند مشکلات زیادی را حل کند.

بدون شک زمانی که مقررات وجود نداشته باشد و فقط برای بخش‌های خاصی از صنعت کریپتو اعمال شود، عدم اطمینان سرمایه‌گذار تشدید می‌شود و قیمت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند‌. تنها راه حل این است که مقررات روشن و قابل اعتمادی وضع شود تا سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال بتوانند با خیال راحت روی آن حساب کنند.

چه زمانی بازار کریپتو دوباره بهبود پیدا می‌کند؟

اکثر کارشناسان معتقدند رشد دوباره قیمت‌ها در بازار کریپتو دوباره اتفاق خواهد افتاد. یک دوره نزولی همیشه با یک روند صعودی همراه است و روندهای بازار به ناچار به سمت افزایش قیمت برمی‌گردند. هرچند سخت‌ترین بخش این داستان این است که بفهمیم چه زمانی این رشد در آینده اتفاق می‌افتد.

نگاهی به عملکرد گذشته بازار در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که شرایط بازار در حال بهبود است.

قیمت‌ها در اکثر موارد روند نزولی خود را متوقف کرده‌اند و در حال تثبیت یا حتی افزایش تدریجی هستند.

علاوه بر این، علائم مثبت دیگری نیز خبر خوش بهبودی بازار را می‌دهد. عواملی مانند افزایش کم‌تر نرخ وام مسکن و بروز موارد کم‌تری از ورشکستگی شرکت‌های بزرگ ارز دیجیتال نوید روند صعودی ارزهای دیجیتال در آینده است.

در هر صورت، به خاطر داشته باشید که هنوز یک ابهام بزرگ وجود دارد و آن ابهام مسائلی مانند پرونده اقدامات اجرایی علیه بایننس و کوین‌بیس است.

بنابراین، تحلیل‌گران محافظه‌کار پیشنهاد می‌کنند که بازار کریپتو ممکن است تا اواسط سال ۲۰۲۴ روند صعودی را به چشم نبیند. اما برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند بیت‌کوین تا پایان سال 2023 به سقف قیمت جدید خواهد رسید.

این فقط یک پیش‌بینی است و با توجه به ماهیت بی‌ثبات ارزهای دیجیتال حتما باید قبل از سرمایه‌گذاری تحقیقات خود را انجام دهید.

نتیجه‌گیری

زمستان سخت در بازار کریپتو به این معنی نیست که این بازار برای همیشه در حال کاهش است.

افزایش و کاهش قیمت یک روند طبیعی در دنیای ارز دیجیتال است، در حال حاضر قیمت‌ها تا حد زیادی تثبیت شده و به نظر می‌رسد رشد بازار در ماه‌های آتی اتفاق بیفتد.

ممکن است در اواخر سال 2023 شاهد این باشیم که بسیاری از کوین‌ها به آرامی و به طور پیوسته افزایش قیمت را تجربه کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx