الگوی کف گرد در تحلیل تکنیکال

تحلیل نمودار ارز دیجیتال

الگوی کف گرد یک استراتژی معاملاتی تحلیل تکنیکال است که برای شناسایی نقاط معکوس بالقوه در قیمت‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله از بورسینس قصد داریم شما را با این الگو بیشتر آشنا کنیم.

نکات کلیدی

  • الگوی کف گرد یک استراتژی معاملاتی تحلیل تکنیکال است که برای شناسایی نقاط معکس بالقوه قیمت سهم استفاده می‌شود.
  • الگوی کف گرد ابتدا با کاهش تدریجی قیمت و به دنبال آن با یک جابجایی ناگهانی که حرکت گردن نمودار را کامل می‌کند و تشکیل یک کف، به شکل U قابل تشخیص است.
  • این الگو به صبر و زمان زیادی نیاز دارد و گاهی چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد که قابل تشخیص شود.

الگوی کف گرد چیست؟

الگوی کف گرد یا نعلبکی یا Rounding Bottom یک استراتژی معاملاتی در تحلیل تکنیکال است که در تحلیل نمودارها طرفدار زیادی دارد.

این الگو معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که احساسات و جو کلی بازار در مورد یک سهم از خنثی یا نزولی به صعودی تبدیل شود.

عناوین مطلب:

با این تغییر جو بازار، معامله گران می‌توانند به عنوان یک فرصت برای سرمایه گذاری، در زمان برگشت قیمت از آن استفاده کرده و هنگام افزایش قیمت سود مناسبی بدست آورند.

در ادامه مراحل این استراتژی را توضیح می‌دهیم.

کف گرد 1

مرحله اول

در مرحله نخست که به عنوان مرحله کاهش معرفی می‌شود، قیمت سهم به تدریج شروع به کاهش می‌کند. روندی که گاهی به آن تله خرسی (Bear Trap) هم می‌گویند. در این شرایط افت قیمت بسیار آهسته و نامحسوس است. معامله گران ممکن است با یک جهش کوتاه مدت قبل از شروع کاهش مواجه شوند.

مرحله دوم

در مرحله دوم یک تغییر ناگهانی در قیمت مشاهده می‌شود که احساسات پیرامون ارزش‌گذاری سهم را تغییر می‌دهد. این تغییرات باعث ایجاد الگویی می‌شود که شامل چند کندل خنثی است و رکود قیمت و توقف روند نزولی را خبر می‌دهد. در بالای الگوی در حال تشکیل کف گرد که شکل U مانندی است، سیگنال الگو  به زودی قابل مشاهده است. این الگو یک پتانسیل معکوس را نشان می‌دهد.

مرحله نهایی

در نهایت و در مرحله سوم الگوی کف گرد، معامله گران ممکن است شاهد افزایش خرید و روند صعودی قیمت دارایی شوند زیرا کندل‌های صعودی نشان دهنده پایان الگو هستند. این شرایط معمولا با افزایش ناگهانی حجم معاملات همراه است که حرکت صعودی سهم و روند صعودی قیمت را نشان می‌دهد. در این بخش معامله گران معمولا با اطمینان وارد موقعیت‌های خرید می‌شوند.

زمانی که یک الگوی نعلبکی مشاهده می‌شود، معمولا احساسات کلی بازار پیرامون قیمت از حالت خنثی یا نزولی به حالت صعودی تغییر می‌کند. برای تایید الگوی مشاهده شده، می‌بایست کاهش تدریجی قیمت دارایی و به دنبال آن یک جابجایی ناگهانی که شکل U مانندی دارد مشاهده شود. بعد از تایید بازگشت، معامله‌گران ممکن است از این فرصت برای ورود به موقعیت‌های خرید استفاده کنند.

الگوی کف گرد چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

به گفته معامله گران، این الگو زمانی رخ می‌دهد که قیمت یک سهم به بالاترین حد جدید خود (یعنی فراتر از سطح مقاومتی که قبلا نمی‌توانست از آن عبور کند) برسد. این اتفاق معمولا در نمودار زمانی دیده می‌شود که قیمت سهم بالاتر از خط گردن U شکل، یا بالاترین نقطه در الگوی U مانند باشد.

زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، به معامله گران با پیشینه تحلیل تکنیکال سیگنال می‌دهد که معکوس شدن کامل شده و باید برای سرمایه گذاری و کسب سود وارد موقعیت خرید شوند.

علاوه براین، زمانی که یک الگوی نعلبکی تایید شده وجود دارد، معامله گران بهتر است مراقب افزایش حجم معاملات باشند زیرا خریداران بیشتری وارد می‌شوند که نشان دهنده بالا رفتن قیمت‌ها به دلیل ترس احتمالی از دست دادن معامله گران خرد باشد.

مزایای استفاده از الگوی کف گرد

شناخت و استفاده از الگوهای معکوسی مثل الگوی نعلبکی، مزایای زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم؛

افزایش احتمال قیمت مناسب ورودی و خروجی

نخست اینکه الگوی کف گرد برای معامله گران نشانه‌ای است از زمان ورود و خروج از یک موقعیت.

معامله‌گرانی که معاملات‌شان بر مبنای شکست یا برک اوت است، می‌توانند زمانی که قیمت بالاتر از خط گردن است، به دنبال ایجاد یک موقعیت خرید باشند. همچنین می‌توانند سطوح برداشت و توقف ضرر خود را با توجه به سطوح مقاومت و حمایت موجود در نمودار پیدا کنند.

در نتیجه با تشکیل یک الگوی کف گرد، معامله گران می‌توانند از قبل برنامه ریزی کرده و زمان ورود و خروج از یک معامله را پیش‌بینی و دنبال کنند.

استفاده از نشانه‌ها برای تایید الگو

ممکن است معامله گران درمورد معامله و تصمیم گیری با این الگو مطمئن نباشند که در این شرایط می‌توانند در طول شکل گیری الگو به دنبال نشانه‌هایی از افزایش حجم باشند تا این الگو را تایید کند زیرا به افزایش قیمت‌ها در کوتاه مدت اشاره دارد.

کف گرد 2

ریسک‌های استفاده از الگوی کف گرد

با وجود سودهای قابل توجهی که می‌توان از این الگو بدست آورد، الگوی کف گرد ریسک‌هایی هم به دنبال دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

زمان نامشخص و طولانی

برخلاف سایر الگوها، بسیار مهم است که بدانیم مرحله دوم الگوی کف گرد ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا به طور کامل اجرا شود. این مسئله می‌تواند برای معامله گرانی که افق زمانی کوتاه مدت‌تری دارند یا کسانی که به شکل روزانه و سریع معامله می‌کنند، دردسرساز یا حوصله‌سربر باشد.

در این شرایط، با توجه به زمان احتمالی اجرای الگوی کف گرد، بهتر است معامله کننده الگوی دیگری را به عنوان استراتژی خود انتخاب کند.

تاثیرپذیری الگو از نوسانات بازار

با توجه به نوساناتی که در بازار به ویژه بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، الگوی نعلبکی ممکن است غیرقابل اجرا باشد زیرا الگوی کف گرد برای معاملاتی با بازه زمانی طولانی کاربرد دارد. در هنگام معامله با ارزهای دیجیتال، ممکن است مسیر قیمت‌ها به طور ناگهانی تغییر کنند و بدون اخطار قبلی، از روند خود خارج شوند. این اتفاق می‌تواند معامله گران را در مرحله دوم الگو دچار مشکل کند.

مقایسه الگوی کف گرد با الگوی فنجان و دسته

الگوی کف گرد و الگوی فنجان و دسته دو شکل متداول و پرکاربرد نمودار در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شوند که معامله کنندگانی که به دنبال شناسایی روند هستند از آنها استفاده می‌کنند.

هر دوی این الگوها یک تغییر صعودی در بازار را نشان می‌دهند که الگوی کف گرد نشان دهنده چرخش قیمت سهم از نزولی به صعودی و الگوی فنجان و دسته نشان دهنده ادامه روند صعودی قیمت سهام است.

تفاوت اصلی این دو الگو در نحوه شکل گیری آنهاست.

در الگوی کف گرد، قسمت پایین الگو باید شکل U را به طور واضح نشان دهد در حالی که در الگوی فنجان و دسته، دو قله در یک محدوده قیمت وجود دارد که شکل فنجان را تشکیل می‌دهد.

علاوه براین، شکل فنجان و دسته فراتر از شکل U گسترش می‌یابد که نشان دهنده یک فرورفتگی طولانی در زیر خط گردن تا قبل از شکل گیری کامل دسته است.

چگونه با الگوی کف گرد معامله کنیم؟

زمانی که معامله کنندگان الگوی کف گرد را تایید کردند، در زمان بازگشت قیمت در پایین، باید وارد موقعیت خرید شوند زیرا در این شرایط می‌توانند از حرکت نوسانی به نفع خود استفاده کنند.

بعد از ثبت سفارش خرید، معامله‌کنندگان باید استراتژی معاملاتی خود را ادامه داده و برنامه توقف ضرر و سود برداشتی برنامه ریزی شده خود را وارد کنند.

در این شرایط اگر معامله طبق انتظار پیش نرود، ضرر به حداقل می‌رسد و اگر طبق انتظار حرکت کند، سود حاصل می‌شود.

برای معامله‌گران مهم است که به معیارها و نکات خاصی توجه کنند، نکاتی که می‌تواند به تایید یا رد وقوع وارونگی کمک کند. این معیارها شامل تایید حجم، خطوط روند، سطوح حمایت و مقاومت و حتی الگوهای شمعدانی مانند دوجی‌ها، چکش‌ها و ستاره‌ها است.

معامله گران با ترکیب تحلیل تکنیکال با روش‌های دیگر مثل تحلیل بنیادی، می‌توانند شانس خود را برای کسب سود از الگوی نعلبکی در هر شرایط بازار به حداکثر برسانند.

آیا الگوی کف گرد ارزش امتحان کردن دارد؟

به طور کل این الگو می‌تواند هم برای مبتدیان، هم معامله‌گران با تجربه مفید باشد زیرا می‌تواند تغییر روندها و احتمالات بازار را پیش‌بینی و شناسایی کند.

با اینکه این استراتژی ریسک‌ها و خطرات خود را دارد، اما نظم معاملاتی درست و اندازه مناسب سفارش در به حداقل رساندن ریسک این استراتژی می‌تواند کمک کننده باشد.

الگوی کف گرد برای مبتدیان در جهت کاهش مواجهه آنها با ریسک بسیار مناسب است زیرا خرید و فروش را در یک محدوده مشخص تعیین می‌کند.

باتجربه‌ترها هم می‌توانند از این الگو برای کسب سودهای قابل توجه (در صورتی که درست اجرا شود) بهره ببرند.

اما صرف نظر از میزان تجربه و سابقه یک معامله‌گر، مهم این است نحوه صحیح استفاده از این الگو مشخص شود تا معامله‌کننده بداند این استراتژی برای او مناسب است یا نه.

این الگو به صبر و دقت زیادی نیاز دارد زیرا معمولا طی چندین هفته یا ماه قبل از اینکه تشکیل شود، شکل می‌گیرد.

کف گرد 3

سوالات متداول

الگوی معاملاتی کف گرد چیست؟

الگوی کف گرد یک استراتژی معاملاتی تحلیل تکنیکال است که برای شناسایی نقاط معکس بالقوه قیمت سهم استفاده می‌شود.

الگوی کف گرد چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

این الگو معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که احساسات و جو کلی بازار درمورد یک سهم از خنثی یا نزولی به صعودی تبدیل شود.

شکل الگوی کف گرد چگونه است؟

الگوی کف گرد ابتدا با کاهش تدریجی قیمت و به دنبال آن با یک جابجایی ناگهانی که حرکت گردن نمودار را کامل می‌کند و تشکیل یک کف، به شکل U قابل تشخیص است.

سخن پایانی

الگوی کف گرد یا نعلبکی یک استراتژی معاملاتی بلند مدت است که برای معامله‌کنندگان در تمام سطوح جذاب است.

این الگو به صبر و دقت در جزئیات زیادی نیاز دارد زیرا چندین هفته یا ماه طول می‌کشد که بتوان آن را تشخیص داد.

الگوی کف گرد زمانی کار می‌کند که بتوانید عناصر کلیدی آن یعنی نزول اولیه، کف و افزایش تدریجی قیمت را شناسایی کنید. با تشخیص این فاکتورها، این الگو می‌تواند با وجود ریسک‌هایی که دارد بسیار سودآور باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

الگوهای تحلیل تکنیکال (Technical Analysis Patterns)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
رضائی

نقره جهانی هم در بازه چند ساله در حال تکمیل همین الگو هست

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx