با عبور قیمت از مقاومت ۱۱,۵۰۰ دلاری، معامله‌گرهای برجسته بیت‌کوین بیشتر می‌خرند

blank

هزینه پریمیوم (وجه ضمانت) قراردادهای آتی و نسبت معاملات لانگ به معاملات شورت (long-to-short ratio) نشان می‌دهد که معامله‌گرهای برتر نسبت به آینده قیمت امیدوار هستند.

پیش‌تر گزارش شده بود که معامله‌گرهای برتر از اواسط ماه سپتامبر، موضعی بدبین و نزولی نسبت به بازار دارند و در آن زمان نسبت معاملات لانگ به معاملات شورت به کمترین حد خود طی 10 هفته قبل از آن رسیده بود. تمام این داده‌ها، به محض عبور بیت‌کوین از مقاومت 11,000 دلاری، تغییر پیدا کرد.

هرگاه نوسانات بیت‌کوین بسیار کم شود، بازار در آستانه دوره‌هایی از معاملات نوسانی خواهد ایستاد؛ اما، ویژگی متمایز بیت‌کوین غیرقابل‌پیش‌بینی‌بودن آینده کوتاه‌مدت این ارز دیجیتال است.

عناوین مطلب:

برای معامله‌گرهای حرفه‌ای، نوسانات ضمنی بازار اغلب تحت عنوان «شاخص ترس» شناخته می‌شوند؛ زیرا، این اندیکاتور متوسط هزینه پریمیومی را اندازه‌گیری می‌کند که در بازار قراردادهای اختیار پرداخت شده است. هر گونه حرکت قیمت غیرمنتظره‌ و چشمگیر (چه مثبت و چه منفی) می‌تواند باعث افزایش قابل‌توجه این اندیکاتور شود.

1 8
نوسانات ضمنی سه‌ماهه بیت‌کوین. منبع: Skew

توجه داشته باشید که قراردادهای اختیار سه‌ماهه چگونه به پایین‌ترین سطح خود طی 17 ماه گذشته رسیده‌اند. این امر را نباید به‌عنوان کاهش ریسک بازار ارزیابی کرد؛ زیرا، نوسانات سه‌ماهه شاخص سهام S&P 500 در حال حاضر در سطح 28 درصد قرار گرفته است. این میزان حتی به نیمی از سطح 60 درصدی فعلی نوسانات بیت‌کوین نیز نمی‌رسد. بنابراین، ایجاد یک کندل روزانه 500 دلاری چندان بعید نیست.

طی دو هفته اخیر، قیمت بیت‌کوین در محدوده 10,400 تا 10,900 دلار معامله شده و میزان قراردادهای آتی بیت‌کوین تا 300 میلیون دلار افزایش یافته است. این امر نشان می‌دهد که گرچه بازار بیت‌کوین برای دوره‌ای نسبتاً طولانی، آرام بوده است، خوش‌بینی معامله‌گرها به افزایش قیمت بیت‌کوین، بیشتر شده است.

2 7
نمودار سه ساعته بیت‌کوین. منبع: TradingView

صرف‌نظر از علت حرکات اخیر قیمت، معامله‌گرهای برجسته به‌سرعت در حال پوشش موقعیت‌های شورت خود هستند. در این بین، هزینه پریمیوم قراردادهای آتی همچنان ناچیز باقی مانده است و نشان‌دهنده افزایش احتمال رشد صعودی و پایدار قیمت است.  

امیدوارکننده‌بودن هزینه پریمیوم قراردادهای آتی

فروشنده قراردادهای آتی معمولاً مقداری سرمایه جهت هزینه پریمیوم قراردادها دریافت می‌کند. هزینه پریمیوم در تمام بازارهای قراردادهای مشتقه دریافت می‌شود و منحصر به بازارهای ارز دیجیتال نیست. علاوه بر خطر نقدینگی صرافی، هرچه فروشنده تسویه‌حساب را بیشتر به تعویق بیندازد، هزینه پریمیوم بالاتر خواهد بود.

هزینه پریمیوم بازارهای سالم، سالیانه بین 5 تا 15 درصد است که تحت عنوان نرخ مبنا (basis rate) شناخته می‌شود. از سویی دیگر، اگر قراردادهای آتی زیر قیمت فعلی بازار معامله بشوند، نشان‌دهنده احساسات منفی نسبت به آینده کوتاه‌مدت بازار هستند.

3 5
نرخ مبنای سه‌ماهه قراردادهای آتی بیت‌کوین. منبع: Skew

همانطور که در نمودار فوق نشان داده شده است، آخرین باری که قراردادهای آتی بیت‌کوین، شامل هزینه پریمیومی 15 درصدی می‌شدند، 18 اوت (28 مرداد) بود و از آن زمان تاکنون، نرخ مثبت تاحدی حفظ شده است. جهش قیمتی که روز جمعه اتفاق افتاد، به‌اندازه‌ای نبود که موقعیت‌های شورت را از بین ببرد؛ با این حال، پوشش موقعیت‌های شورت که پیش‌تر توضیح داده شد، قوت بیشتری گرفت.

برای ارزیابی دقیق‌تر از چگونگی موقعیت‌گیری معامله‌گرها، درحالی‌که به‌ نظر می‌رسد بیت‌کوین سطح 11,000 دلار را به‌عنوان حمایت جدید خود تثبیت کرده است، باید نگاهی به نسبت معاملات لانگ به معاملات شورت در صرافی‌ها داشته باشیم.

موقعیت‌های لانگ معامله‌گرهای برجسته

حتی اگر نسبت موقعیت‌های خرید (لانگ) و فروش (شورت) در بازار قراردادهای آتی در تعادل باشد، موقعیت‌گیری معامله‌گرهای حرفه‌ای ممکن است با موقعیت‌گیری سایر معامله‌گرها تفاوت داشته باشد.

با بررسی موقعیت‌های لانگ معامله‌گرهای برجسته و حرفه‌ای، می‌توان دیدگاه صعودی یا نزولی آنها را ارزیابی کرد.

4 1
نسبت موقعیت‌های لانگ به موقعیت‌های شورت معامله‌گرهای حرفه‌ای بیت‌کوین در صرافی اکی‌اکس (OKEx). منبع: اکی‌اکس

طبق داده‌های صرافی اکی‌اکس، روز 9 اکتبر (18 مهر)، نسبت موقعیت‌های لانگ به موقعیت‌های شورت معامله‌گرهای حرفه‌ای بیت‌کوین در این صرافی، به کمترین حد خود در سطح 0.75 رسید که نشان‌دهنده افزایش بدبینی معامله‌گرها به بازار است.

در طول 24 ساعت بعد، این معامله‌گرها نه‌تنها موقعیت‌های شورت خود را بستند، بلکه، وارد موقعیت‌های لانگ شدند. این اتفاق که از پوشش صِرف موقعیت‌های شورت بهتر است، می‌تواند نشان‌دهنده افزایش شدید خوش‌بینی معامله‌گرها به بازگشت قیمت باشد.

5 1
نسبت موقعیت‌های لانگ به موقعیت‌های شورت معامله‌گرهای حرفه‌ای بیت‌کوین در صرافی بایننس. منبع: بایننس

داده‌های بایننس نیز شرایط مشابهی را نشان می‌دهند؛ در بازه زمانی مشابه، نسبت موقعیت‌های لانگ به موقعیت‌های شورت معامله‌گرهای حرفه‌ای در صرافی بایننس از 9 درصد به 23 درصد رسید. شایان ذکر است که روش‌های ارزیابی در صرافی‌های مختلف، متفاوت است. بنابراین، بهتر است به‌جای تکیه فقط بر آمار و ارقام، روند تغییرات را بررسی کنیم.

داده‌های فوق نشان می‌دهند که معامله‌گرهای حرفه‌ای، درواقع پیش از افزایش قیمت اخیر بیت‌کوین، آن را زودتر تشخیص داده بودند. هزینه پریمیوم قراردادهای آتی در منطقه‌ای مثبت و سالم قرار دارد که نشان‌دهنده فضای کافی برای افزایش خرید و رشد قیمت برترین ارز دیجیتال است. با توجه به داده‌ها، می‌توان گفت که هدف بعدی پیش‌بینی‌شده توسط معامله‌گرهای حرفه‌ای، در سطح 14,000 دلار تنظیم شده است.

در آینده معامله‌گرها ممکن است به‌جای شناسایی و تعیین حرکات قیمت و احتمال تغییر روند، موقعیت‌های خود را بر حسب داده‌ها تنظیم کنند. همچنین، اگر معامله‌گرهای حرفه‌ای دیدگاهی صعودی نسبت به بازار داشته باشند، قدرت روند نیز در جهت صعودی بازار بیشتر می‌شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx