معامله‌گرهای دیفای سقوط قیمت یرن فایننس را در شورت‌کردن آلامِدا ریسرچ مقصر می‌دانند

blank

قیمت یرن فایننس هنوز در روندی نزولی قرار دارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این باورند که شرکت آلامِدا ریسرچ (Alameda Research)، تمام تلاش‌ها برای بهبود قیمت را نقش برآب کرده است.

طی دو هفته گذشته، قیمت یرن فایننس (YFI) دچار افت شدیدی بوده است و بسیاری از اعضای جامعه ارزهای دیجیتال، عامل اصلی این اصلاح شدید قیمت را سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried)، مدیرعامل شرکت آلامِدا ریسرچ و صرافی FTX می‌دانند.

طی یک ماه گذشته، توکن بومی یرن فایننس، غول حوزه دیفای، با افتی 62.7 درصدی از 43,970 دلار به 16,360 دلار رسید.  

عناوین مطلب:

در ماه سپتامبر، اغلب توکن‌های دیفای دچار اصلاح 40 تا 60 درصدی شدند و این فروش گسترده با افت قیمت بیت‌کوین و اتر نیز همراه شد.

طی 40 روز گذشته، قیمت اتر از 488 دلار به 372 دلار سقوط کرده است و تا 308 دلار کاهش یافته است. ضعف برترین آلت کوین‌های بازار، به روند نزولی توکن‌های دیفای، قدرت بیشتری بخشید.

1 9
نمودار روزانه یرن فایننس-تتر. منبع: TradingView

چرا آلامدا در حال شورت‌کردن یرن فایننس است؟

طی هفته گذشته، گزارش‌های مختلفی مبنی بر موقعیت‌گیری شورت آلامدا ریسرچ منتشر شد.

آلامدا که خود را تحت عنوان یک شرکت معاملاتی کوانتومی معرفی می‌کند، به‌عنوان یکی از موفق‌ترین شرکت‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال در این صنعت شناخته می‌شود. در نوامبر 2019 (آبان 98)، بلومبرگ گزارش داد که آلامدا 5 درصد از حجم معاملاتی بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد و روزانه تا 1 میلیارد دلار معامله انجام می‌دهد.

روز 11 اکتبر (20 مهر)، بنکمن فراید در شبکه‌های اجتماعی تأیید کرد که آلامدا توکن‌های یرن فایننس را شورت کرده است؛ با این حال، او تأکید کرد که این اقدام شرکت اثر منفی روی قیمت توکن یرن فایننس نداشته است.

طبق گفته بنکمن فراید، آلامدا وارد موقعیت شورتی با 200 توکن یرن فایننس شده است که برابر با 3.28 میلیون دلار (هر توکن 16,400 دلار) است. با این حال، مدیرعامل این صرافی اظهار داشت که این میزان تأثیر چندانی ندارد و برای سقوط قیمت توکن یرن فایننس کافی نیست. همچنین، بنکمن فراید افزود که میزان یرن فایننسی که او از پروتکل دیفای کریم (Cream) وام گرفته است، برای شورت‌کردن این ارز دیجیتال استفاده نخواهد شد.

بیشتر احساسات منفی در خصوص شورت‌کردن  یرن فایننس توسط بنکمن فراید ناشی از این گمانه‌زنی است که او این توکن‌ها را برای شورت‌کردن وام گرفته است.

بنکمن فراید این گمانه‌زنی‌ها را انکار کرد و توضیح داد:

بخش اعظم توکن‌ها به‌منظور تأمین نقدینگی و فارمینگ (farming) وام گرفته شده‌اند و نه فروش یا شورت‌کردن.

برای شرکتی به ابعاد آلامدا، یک موقعیت 3.28 دلاری احتمالاً پوشش ریسک در مقابل جریان بازار محسوب می‌شود.

طی هفته گذشته، بیت‌کوین و اتر به‌میزان قابل‌توجهی رشد داشته‌اند، درحالی‌که عملکرد توکن‌های دیفای چندان مطلوب نبوده است.

با توجه به روند ارزهای دیجیتال برتر که بهتر از توکن‌های کوچک‌تر دیفای عمل می‌کنند، شورت‌کردن یرن فایننس می‌تواند به معنای پوشش ریسک در کوتاه‌مدت باشد.

آیا جهش فوق‌العاده یرن فایننس به پایان رسیده است؟

قیمت یرن فایننس هنوز از اوج 43,966 دلار خود فاصله بسیاری دارد؛ اما، این امر به معنای عدم قدرت عوامل فاندامنتال این پروژه نیست. در حال حاضر، تیم یرن فایننس در حال‌ آماده‌سازی برای راه‌اندازی نسخه دوم والت‌های (v2 Vaults) یرن است که ارتقاء مهم این شبکه در خصوص والت‌های محبوب آن به شمار می‌رود. پس از فعال‌شدن این به‌روزرسانی، والت‌ها به کاربران دیفای اجازه می‌دهند تا با سهام‌گذاری توکن‌های خود در والت‌ها، کسب سود کنند. واژه والت (vault) در زبان انگلیسی به‌معنای خزانه است که در پلتفرم یرن فایننس کاربرد تخصصی دارد. با والِت (wallet) به معنای کیف پول اشتباه گرفته نشود.

طبق گزارش پلتفرم Stats.finance، تا تاریخ 12 اکتبر (21 مهر)، حدود 813 میلیون دلار سرمایه در والت‌های شبکه یرن قفل شده است.

با وجود راه‌اندازی محصول جدید این پلتفرم در آینده‌ای نزدیک، جنجال اخیر در مورد جدایی بلو کِربی (Blue Kirby)، طرفدار سابق یرن فایننس، از پروتکل اتریوم و همچنین ادامه‌دارشدن روند نزولی قیمت یرن فایننس باعث شده تا برخی معامله‌گرها در مورد آینده این پروژه اندکی تردید داشته باشند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx