داستان Yearn.finance (توکن YFI) چیست؟

توکن yfi ارز دیجیتال چیست

YFI کریپتوکارنسی متعلق به پروتکل Yearn.finance است.

YFI یک توکن حاکمیتی (governance token) محسوب می‌شود که به کاربران قابلیت رای دادن برای تعیین مسیر پروتکل را می‌دهد.

از زمان راه‌اندازی این پروژه در جولای 2020 (تیرماه 99) توکن YFI به دلیل تمرکز بر استراتژی‌های خودکار برای کسب سود از Yield Farming (کسب سود در ازای سپرده‌کردن ارز دیجیتال) به یکی از بزرگترین توکن‌های مبتنی بر اتریوم تبدیل شده است.

عناوین مطلب:

به عبارتی می‌توان Yearn.finance را به رباتی تشبیه کرد که همواره تلاش می‌کند بهترین بازده سرمایه‌گذاری در مالی غیرمتمرکز (DeFi) را بیابد.

معرفی Yearn.finance

در دنیای ارزهای دیجیتال، بخش مالی غیرمتمرکز یا به اختصار DeFi پیشرفتی بزرگ در سال 2020 داشت و دلیل آن افزایش میزان بازدهی ارائه شده توسط پروتکل‌های مختلف بود.

یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد این بخش، معرفی توکن‌های حاکمیتی بود. توکن‌های حاکمیتی توکن‌های ارزهای دیجیتال هستند که به دارندگان خود امکان تعیین مسیر توسعه آن پروتکل را می‌دهند.

با سوار شدن بر موج گسترش ارزهای دیجیتال، Yearn.finance توکن YFI را در جولای 2020 (تیر 99) منتشر کرد. این توکن با رشد عجیب قیمت از زیر 1000 دلار تا نزدیک به 40000 دلار در مدتی کوتاه، توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

قبل از پرداختن به توکن YFI، بهتر است ابتدا پروژه Yearn.finance را شرح دهیم.

این پروژه در اوایل 2020 توسط یک توسعه‌دهنده با نام Andre Cronje راه‌اندازی شد. این پروژه یک پروتکل مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم بود و هدف این بود کاربران بتوانند با واریز ارزهای دیجیتالی مانند اسیبل‌کوین‌ها (تتر، USDC و…) در فضای DeFI به بالاترین بازدهی‌ها دسترسی داشته باشند.

به عبارت دیگر هدف این پروژه این بود بدست آوردن بازدهی‌های بالا (که در ازای قرض‌دادن و سپرده‌کردن ارزهای دیجیتال حاصل می‌شود) را برای کاربران ممکن سازد.

Andre Cronje یک توسعه‌دهنده حوزه فینتک و اهل آفریقای جنوبی است که بعد از مشاهده بی‌ثباتی‌ها و ناسازگاری‌هایی که در بازدهی اپلیکیشن‌های DeFi وجود دارد، انگیزه لازم برای ایجاد Yearn.finance را بدست آورد.

بعد از یک نقص در اوایل پروژه، Cronje تعمیرات اساسی در پروتکل انجام داد تا بتواند به کاربران مجموعه‌ای از محصولات را ارائه دهد.

ویژگی‌های کلیدی پروتکل

اصلی‌ترین ویژگی پروتکل Yearn.finance قابلیتی با نام Vaults است که معادل آنرا خزانه ترجمه کرد. این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد با واریز ارزهای دیجیتال در قراردادهای هوشمند و نگهداری آن، سود بدست آورند.

مقادیر واریز شده با استراتژی خاصی که در تلاش است بازده را افزایش داده و ریسک را به حداقل برساند مدیریت می‌شوند.

وقتی این پروتکل ایجاد شد، Vaults بیشتر بر روی استیل‌کوین‌ها (ارزهای دیجیتال با ارزش ثابت) تمرکز داشت ولی بعدها ارزهای دیجیتال دیگری مانند اتر، بیت‌کوین توکنایز شده، چین‌لینک و سایر کوین‌ها اضافه شد.

Vaults در پروژه Yearn.finance مهم هستند زیرا هزینه بالای تراکنش روی شبکه اتریوم را کاهش می‌دهند. با جمع‌آوری سرمایه در یک محل، فقط یک اکانت (کنترل‌کننده هر Vault) باید هزینه تراکنش (gas) را به yield farm بپردازد.

Yearn.finance سرویس‌های دیگری نیز دارد. Earn یک نسخه کوچکتر از Vaults است که فقط استیبل‌کوین‌ها و بیت‌کوین توکنایز شده (بیت‌کوینی که در قالب توکن اتریوم درآمده) را پشتیبانی می‌کند.

Zap سرویس دیگری است که کاربران را قادر می‌سازد استیل‌کوین‌های سنتی را در ازای توکن‌های ارائه‌دهنده نقدینگی (liquidity provider) مبادله کنند.

پروژه Yearn.finance در حال حاضر در حال کار روی محصولاتی دیگر است از قبیل yInsure (یک پروتکل بیمه غیرمتمرکز برای کاربران DeFi) و StableCredit (که قرض‌گرفتن و وام‌دادن غیرمتمرکز را تسهیل می‌کند).

توکن YFI

تا جولای 2020، پروژه Yearn.finance جایگاه چندانی نداشت. بعد از نقص در پروژه در اوایل 2020 و ریزش بازار در ماه مارچ 2020، بسیاری از کاربران در استفاده از این پروتکل جدید تردید داشتند.

این تردیدها زمانی از بین رفته که توسعه دهنده پروژه (Andre Cronje) یک مطلب در سایت Medium ارسال و اعلام کرد YFI به عنوان یک توکن ERC-20 که کاربران را قادر به حاکمیت بر پروتکل می‌کند ایجاد شده است.

YFI از طریق برخی راه‌ها مانند ارائه نقدینگی در Balancer (که یک اکسچنج غیرمتمرکز است) و واریز سرمایه در محصولات Yearn.finance قابل Farm است.

با وجودیکه توسعه دهنده پروژه (Andre Cronje) در مطلب خود اشاره داشت توکن YFI هیچ ارزش ذاتی ندارد، بازار شروع به خرید حریصانه توکن کرد.

بعد از اینکه معامله توکن YFI با قیمت 3 دلار در Balancer pool شروع شد، سرمایه‌گذاران ارزشی که در حاکمیت Yearn.finance وجود داشت را دیدند و قیمت این توکن سر به فلک کشید.

مدت کوتاهی بعد از راه‌اندازی، اجتماع کاربران این پروتکل، روی حداکثر عرضه 30,000 توکن توافق کردند تا جلوی انتشار بی‌رویه آن گرفته شده و محدودیت در عرضه ایجاد شود.

کاربرانی که با این تصمیم مخالف بودند یک انشعاب از پروژه تشکیل دادند که با نام DFI.money و توکن YFII شناخته شد.

غیرمتمرکزسازی Yearn.finance

با وجودیکه توکن YFI برای جلب شدن توجهات به پروتکل Yearn.finance حیاتی بود، این توکن مقصود دیگری نیز داشت: توسعه و کنترل این پروتکل در بین اعضا به شکلی غیرمتمرکز باشد.

مکانیزم فارمینگ هر کاربری را (چه 100 دلار داشته باشد و چه 1 میلیون دلار) قادر می‌ساخت تا در زمان و قیمت یکسان، توکن YFI بدست آورد. این شرایط به این معناست هرکابری می‌تواند برای تاثیرگذاری و حاکمیت بر Yearn.finance توکن YFI بدست آورد.

از زمان انتشار YFI یک پورتال جامع برای رای‌دادن دارندگان توکن در خصوص تصمیمات مختلف ایجاد شده است. آدرس پورتال: https://gov.yearn.finance

برخی از تصمیماتی که تاکنون گرفته شده شامل استخدام تیم بازاریابان و توسعه‌دهندگان و سایر استراتژی‌های مرتبط با Vaults است.

دارندگان توکن همچنین تصمیم مهمی در خصوص ارائه بخشی از سود پروتکل به دارندگان YFI گرفتند. کارمزدهایی که در Yearn.finance بدست می‌آید در یک خزانه اضافه می‎شود که در نهایت بین دارندگان YFI و تیم پروژه توزیع می‌شود.

این موضوع توکن YFI را به یک دارایی که سود نقدی دارد تبدیل کرده است.

چرا YFI اهمیت دارد؟

با وجودیکه بسیاری از افراد فقط روی قیمت این ارز دیجیتال تمرکز دارند، جنبه دیگری نیز وجود دارد. این پروژه نشان داد پروتکل‌ها چگونه می‌توانند مشوق مقبولیت یک ارز دیجیتال باشند.

برخی این بحث را مطرح کردند که راه‌اندازی YFI عادلانه‌ترین راه‌اندازی از زمان پیدایش بیت‌کوین است زیرا هرکسی می‌توانست در تولید توکن نقش داشته باشد در حالیکه یک قیمت ثابت پرداخت می‌شود.

به جای اینکه از ICO (عرضه اولیه ارز دیجیتال) استفاده شود و کاربران برای هر کوین مبلغی بپردازند، کاربران YFI مجبور بودند در پروتکل موردنظر مشارکت داشته باشند.

این مکانیزم به کاربران اجازه داد تا به سرعت پروژه را توسعه دهند و هر کاربری می‌توانست با توکن حاکمیتی خود، تاثیرگذاری خود روی Yearn.finance را داشته باشد.

بعد از نوسانات بسیار زیاد قیمت، در حال حاضر کاربران Yearn.finance یکی از فعالیترین جوامع موجود در فضای DeFi هستند.

چالش‌های YFI

YFI چالش‌های خود را داراست. به خاطر اینکه Andre Cronje مغز متفکر Yearn.finance بود، حال سرمایه‌گذاران تحرکات او را مشتاقانه زیر نظر دارند.

این موضوع باعث شده اگر او زمانی بخواهد پروژه را کنار بگذارد، بسیاری فکر می‌کنند این موضوع شروع نابودی YFI خواهد بود. زیرا معتقدند هنوز این پروژه مرکزیت خود را داراست و فرد تاثیرگذار اصلی، Andre Cronje است.

این مباحث زمانی برجسته شد که Andre Cronje اعلام کرد تصمیم به ترک فضای DeFi گرفته و همین باعث ریزش قیمت YFI شد.

با این حال، با معرفی اعضای جدید تیم توسط Yearn.finance، وابستگی این پروژه به توسعه‌دهنده اصلی آن به آهستگی در حال کاسته شدن است.

اگر حاکمیت غیرمتمرکز این پروژه به توسعه ادامه دهد، احتمالا تاثیرگذاری Andre Cronje در پروژه کمتر خواهد شد.

خرید YFI

برای خرید این توکن می‌توانید از طریق سایت بایننس اقدام کنید.

راهنمای سایت binance

این توکن مبتنی بر شبکه اتریوم است، بنابراین از هر کیف پولی که از توکن‌های اتریوم پشتیبانی کند می‌توانید برای دریافت، نگهداری و ارسال YFI استفاده کنید.

مثال: کیف پول‌ Coinomi

سخن آخر

راه‌اندازی YFI یک تغییر اساسی در سبک توزیع کوین و توکن در هنگام شروع پروژه‌ها به وجود آورد. با ارائه مشوق به اعضای اولیه، پروژه‌ها می‌توانند مقبولیت خود را با سرعت بیشتری بدست آورند و جامع کاربرانشان را سریعتر رشد دهند.

این موضوع مفهوم “پوست در بازی” را منعکس می‌کند و اشاره به این دارد افرادیکه در یک پروژه، سرمایه مادی و معنوی خودشان را قرارداده‌اند هرچه در توان دارند برای موفقیت آن پیاده می‌کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
رضا

عالی بود عبارت پوست در بازی عالی بود براب رساندن موضوع
ممنون

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx