کریپتوکارنسی چیست؟ (راهنمای مقدماتی)

blank

کریپتوکارنسی یک ارز دیجیتال یا مجازی است که به‌واسطه فناوری رمزنگاری ایمن می‌شود و جعل یا دوبارخرج‌کردن آن را تقریباً غیرممکن می‌کند.

مطلب مرتبط: ارز مجازی چیست؟

بسیاری از کریپتوکارنسی‌ها شبکه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاک‌چین یا همان دفترکل توزیع‌شده هستند که توسط شبکه‌ای گسترده از رایانه‌ها اجرا می‌شوند.

عناوین مطلب:

یکی از ویژگی‌های مشخص کریپتوکارنسی‌ها این است که معمولاً توسط هیچ مرجع مرکزی صادر نمی‌شوند و روی کاغذ، از دخالت یا دستکاری دولت مصون هستند.

در این راهنمای کامل، قصد داریم شما را با کریپتوکارنسی‌ها آشنا کنیم.

عناوین این مطلب:

آشنایی با کریپتوکارنسی‌ها

کریپتوکارنسی‌ها زیربنای سیستم‌های رمزنگاری‌شده هستند.

آنها امکان پرداخت آنلاین امن را بدون استفاده از واسطه‌های شخص ثالث فراهم می‌کنند. واژه «کریپتو» به الگوریتم‌ها و تکنیک‌های مختلف رمزنگاری اشاره دارد که از این ورودی‌ها محافظت می‌کنند، مانند رمزگذاری منحنی بیضوی، جفت‌‌کلیدهای عمومی-خصوصی و توابع هش.

کریپتوکارنسی‌ها را می‌توان استخراج یا از صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری کرد. همه سایت‌های تجارت الکترونیک امکان خرید با استفاده از کریپتوکارنسی‌ها را ندارند. در واقع، کریپتوکارنسی‌ها، حتی ارزهای محبوب مانند بیت‌کوین، به‌ندرت برای معاملات خُرد به کار گرفته می‌شوند.

با این حال، صعود خیره‌کننده بهای کریپتوکارنسی‌ها به‌تدریج باعث محبوبیت آنها به‌عنوان ابزار و واسطه معاملات شده است. ناگفته نماند از این دارایی‌های دیجیتال در حجم‌های اندک برای انتقال ارزش بین کشورهای مختلف استفاده می‌شود.

واژه «کریپتو» در عبارت «کریپتوکارنسی» به چه معناست؟

«کریپتوکارنسی» (cryptocurrency) از دو واژه انگلیسی «کریپتو» (crypto) و «کارنسی» (currency) تشکیل شده است. «کارنسی» به‌معنای ارز و واحد پول است.

اما «کریپتو» به‌معنای رمزنگاری به سیستمی ویژه از اطلاعات رمزنگاری‌شده و رمزگشایی‌شده اشاره دارد که برای ایمن‌سازی تمام تراکنش‌های ارسال‌شده بین کاربران استفاده می‌شود. رمزنگاری به کاربران اجازه می‌دهد آزادانه توکن‌ها و کوین‌های خود را انتقال دهند، بدون نیاز به اینکه واسطه‌ای مانند بانک موجودی هر فرد و اطمینان از ایمنی شبکه را تضمین کند.

رمزنگاری همچنین مشکلی را برطرف می‌کند که در گذشته واسطه‌هایی مانند بانک‌ها آن را رفع می‌کردند: مسئله دوبار خرج‌کردن (double-spend).

دوبار خرج‌کردن به اتفاقی گفته می‌شود که در آن شخص سعی می‌کند دو مرتبه موجودی ثابتی را به دو طرف پرداخت کند.

کریپتوکارنسی‌ها از رمزنگاری برای رمزگذاری اطلاعات حساس، از جمله کلیدهای خصوصی (رشته‌هایی طولانی متشکل از اعداد و حروف) دارندگان کریپتو استفاده می‌کنند. می‌توانید کلیدهای خصوصی را شبیه به رمزهای عبوری در نظر بگیرید که مالکیت کریپتوکارنسی‌ها را تعیین می‌کنند.

به خاطر داشته باشید که کریپتوکارنسی‌ها را نمی‌توان خارج از بلاک‌چین ذخیره کرد. آنها به‌طور دائم روی بلاک‌چین ایجاد شده‌اند. از این رو، وقتی کسی می‌گوید که X مقدار کوین دارد، منظورش واقعاً این است که رمزعبور او می‌تواند به‌طور قانونی به او امکان دسترسی به X مقدار کوین در بلاک‌چین بدهد.

1 3

این کلیدهای خصوصی همان چیزی است که دارندگان کریپتو در کیف پول خود ذخیره می‌کنند. انواع خاصی از نرم‌افزارها و دستگاه‌ها هم به‌طور خاص برای این منظور طراحی شده‌اند. درصورتی‌که کلیدهای خصوصی دارندگان کریپتو برای همیشه گم بشوند، کریپتوکارنسی‌ها مرتبط با این کلیدها احتمالاً برای همیشه از دسترس خارج می‌شوند.

با کمک یک تکنیک رمزنگاری، کلیدهای خصوصی برای ایجاد آدرس‌های کیف پول رمزگذاری می‌شوند و می‌توانند شبیه به شماره حساب‌های بانکی عمل کنند. در اصل، شما برای امضای دیجیتالی تراکنش‌ها به کلیدهای خصوصی خود نیاز دارید.

با کلیدهای خصوصی در واقع این خبر را در شبکه منتشر می‌کنید:

من تأیید می‌کنم که X مقدار کوین را برای این شخص ارسال کرده‌ام.

در مقابل، آدرس‌های کیف پول مقصد تراکنش‌ها را نشان می‌دهد.

رمزگذاری‌ها تنها در یک جهت اجرا می‌شوند و این مسئله استخراج کلیدهای خصوصی از آدرس‌های کیف پول افراد را غیرممکن می‌کند.

بلاک‌چین، زیربنای صنعت کریپتوکارنسی‌ها

زیربنای اصلی جذابیت و عملکرد بیت‌کوین و همچنین سایر کریپتوکارنسی‌ها، فناوری بلاک‌چین است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، بلاک‌چین (زنجیره بلاک) در اصل مجموعه‌ای از بلاک‌های متصل یا دفتر کل آنلاین است. هر بلاک شامل مجموعه‌ای از تراکنش‌هاست که به‌صورت مستقل توسط هر یک از اعضای شبکه تأیید شده است.

هر بلاک جدید ایجادشده باید قبل از تأیید توسط اکثریت نودها تأیید شود؛ به این ترتیب، دستکاری و جعل تاریخچه تراکنش‌ها تقریباً غیرممکن می‌شود. محتویات دفتر آنلاین باید مورد توافق توسط اکثریت شبکه‌ای از نودها یا همان رایانه‌هایی باشد که یک نسخه از دفترکل را نگهداری می‌کنند.

به گفته کارشناسان، از فناوری بلاک‌چین می‌توان در صنایع متعددی مانند زنجیره تأمین و فرایندهایی مانند رأی‌گیری آنلاین و تأمین سرمایه جمعی استفاده کرد. موسسات مالی مانند بانک آمریکایی جی‌پی مورگان در حال آزمایش استفاده از فناوری بلاک‌چین برای کاهش هزینه‌های تراکنش با ساده‌کردن فرایند پرداخت هستند.

توصیه می‌کنیم مطالب زیر را برای درک بهتر بلاک‌چین بخوانید:

انواع کریپتوکارنسی‌ها

بیت‌کوین محبوب‌ترین و باارزش‌ترین کریپتوکارنسی دنیاست. این ارز توسط شخصی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو اختراع شد و در سال 2008 از طریق یک وایت پیپر (white paper) به دنیا معرفی شد. امروزه هزاران کریپتوکارنسی در بازار وجود دارد.

آلتکوین

آلتکوین به هر ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چینی گفته می‌شود که بیت‌کوین نباشد. اصطلاح «آلتکوین» مخفف «alternative to Bitcoin» به‌معنای «جایگزین بیت‌کوین» ابداع شد؛ در واقع، اکثر آلتکوین‌ها برای بهبود بیت‌کوین ایجاد شده‌اند.

در پی موفقیت بیت‌کوین، بسیاری از آلتکوین‌ها راه‌اندازی شدند. برخی از این آلتکوین‌ها فورک بیت‌کوین هستند و برخی دیگر ارزهای جدیدی هستند که از ابتدا به‌گونه‌ای متفاوت ساخته شده‌اند، مانند سولانا، لایت کوین، اتریوم، کاردانو و ایاس.

انواع مختلف کریپتوکارنسی‌ها را می‌توان به دو گروه کلی و بزرگ زیر دسته‌بندی کرد:

کوین‌ها

به‌عنوان نوعی ارز طراحی شده‌اند و روی بلاک‌چین خود ایجاد می‌شوند. به‌عنوان مثال، اتر یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم است.

برخی از کریپتوکارنسی‌ها، مانند بیت‌کوین، تعداد محدودی کوین دارند که به ایجاد تقاضای بیشتر و افزایش ارزش آنها کمک می‌کند. به‌عنوان مثال، حداکثر عرضه بیت‌کوین به 21 میلیون محدود شده که توسط خالق(های) بیت‌کوین تعیین شده است.

توکن‌ها

توکن‌ها روی یک بلاک‌چین موجود ایجاد می‌شوند اما به‌عنوان دارایی‌های قابل‌برنامه‌ریزی در نظر گرفته می‌شوند که امکان تنظیم و اجرای قراردادهای هوشمند منحصربه‌فرد را فراهم می‌کنند. خارج از شبکه بلاک‌چین، از این قراردادها می‌توان برای ایجاد مالکیت دارایی‌ها استفاده کرد. همچنین، می‌توان از توکن‌ها به‌عنوان واحدهای ارزش استفاده یا آنها را ارسال و دریافت کرد.

توکن‌ها و کوین‌ها، خود به دسته‌های کوچکتری تقسیم می‌شود که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند.

استیبل‌کوین‌ها

استیبل کوین‌ها ارزش خود را از ارزها یا دارایی‌های مختلف فیات می‌گیرند. اغلب استیبل کوین‌ها نسبت یک‌به‌یک با دلار ایالات متحده دارند. استیبل کوین‌ها روشی برای دسترسی به دارایی‌های با ارزش ارزهای فیات هستند که می‌توان از آنها در اکوسیستم بلاک‌چین استفاده کرد.

مطلب مرتبط: ارز دیجیتال با ارزش پایدار (استیبل کوین) چیست؟

توکن‌های ان‌اف‌تی (NFT)

توکن‌های تعویض‌ناپذیر (NFT) نوع دیگری از کریپتوکارنسی‌ها هستند که نشان می‌دهند این دارایی منحصربه‌فرد است و قابل جایگزینی نیست.

به‌عنوان مثال، یک بیت‌کوین قابل‌تعویض است، به این معنی که می‌توانید یکی را با دیگری مبادله کنید و دقیقاً مشابه همان کوین اول را دریافت کنید. با این حال، هر توکن تعویض‌ناپذیر یک دارایی منحصربه‌فرد است که اگر آن را با توکن دیگری معاوضه کنید، چیز کاملاً متفاوتی دریافت خواهید کرد.

مطلب مرتبط: توکن غیرقابل‌تعویض یا ان‌اف‌تی (NFT) چیست؟

پیش از ورود به دنیای هر دارایی، بهتر است نوع و عملکرد دارایی را بسته به اهداف خود جست‌وجو کنید. همه دارایی‌های دیجیتال برای اهداف سرمایه‌گذاری ایجاد نشده‌اند.

10 1

هر کریپتوکارنسی ادعا می‌کند که عملکرد و مشخصات متفاوتی دارد. به‌عنوان مثال، کوین بومی اتر در شبکه اتریوم خود را به‌عنوان سوخت اصلی (هزینه گس) پلتفرم قراردادهای هوشمند اتریوم معرفی می‌کند. همچنین، بانک‌ها از کوین ریپل برای تسهیل نقل‌و‌انتقالات بین مناطق جغرافیایی مختلف استفاده می‌کنند.

برای درک بهتر تفاوت بین توکن و کوین این مطلب را بخوانید: تفاوت کوین (Coin) و توکن ارز دیجیتال چیست؟

آیا کریپتوکارنسی‌ها قانونی هستند؟

ارزهای فیات به‌عنوان واسطه پرداخت، قدرت خود را از دولت یا نهادهای مالی می‌گیرند. به‌عنوان مثال، هر اسکناس دلار آمریکا توسط سازمان فدرال رزرو در ایالات متحده پشتیبان می‌شود.

اما کریپتوکارنسی‌ها توسط هیچ نهاد دولتی یا خصوصی پشتیبانی نمی‌شوند. از این رو، اثبات وضعیت حقوقی آنها در مناطق جغرافیایی مختلف در جهان با سیاست‌های مالی متفاوت همیشه دشوار بوده است. وضعیت حقوقی بلاتکلیف کریپتوکارنسی‌ها مشکلاتی در معامله و پرداخت کریپتوکارنسی‌ها ایجاد کرده است.

در ژوئن 2019، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) توصیه کرد که انتقال ارزش توسط کریپتوکارنسی‌ها باید مشمول «قانون سفر» (Travel Rule) باشد؛ به‌عبارت دیگر کریپتوکارنسی‌ها باید تحت نظارت مقررات ضدپولشویی قرار بگیرند.

در دسامبر 2021، السالوادور تنها کشوری در جهان بود که بیت‌کوین را به‌عنوان ارز قانونی برای تراکنش‌های پولی مجاز کرد. در سایر نقاط جهان، مقررات کریپتوکارنسی‌ها وابسته به هر حوزه قضایی متفاوت است.

به‌عنوان مثال، «قانون خدمات پرداخت» ژاپن بیت‌کوین را به‌عنوان دارایی قانونی تعریف می‌کند. صرافی‌های کریپتوکارنسی‌ها فعال در این کشور مجبور به جمع‌آوری و ارائه اطلاعات در مورد مشتری (شناخت مشتری) و جزئیات مربوط به انتقال ارزش هستند. چین مبادلات کریپتوکارنسی‌ها و استخراج در مرزهای خود را ممنوع کرده است. همچنین، در دسامبر 2021 گزارش شد که هند در حال تدوین چارچوبی برای کریپتوکارنسی‌ها است.

کریپتوکارنسی‌ها در اتحادیه اروپا قانونی هستند. مشتقات و سایر محصولاتی که از کریپتوکارنسی‌ها استفاده می‌کنند باید در زیرگروه «ابزار مالی» قرار بگیرند. در ژوئن 2021، این کمیسیون قانون «بازار دارایی‌های دیجیتال» (MiCA) را منتشر کرد که دارایی‌های دیجیتال و شرکت‌ها و فروشگاه‌هایی را که از این دارایی‌ها استفاده می‌کنند، ملزم به تبعیت از قوانین می‌کند.

در حال حاضر، ایالات متحده بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین بازار مالی در جهان است. مشتقات کریپتوکارنسی مانند بیت‌کوین فیوچرز در بورس کالای شیکاگو موجود است. به‌ گفته کمیسیون بورس و اوراق بهادار، بیت‌کوین و اتریوم زیرمجموعه اوراق بهادار قرار نمی‌گیرند.

اگرچه کریپتوکارنسی‌ها نوعی پول در نظر گرفته می‌شوند، اما اداره خدمات درآمد داخلی (IRS) آمریکا با آن به‌عنوان یک دارایی مالی رفتار می‌کند و مانند بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های دیگر، اگر آمریکایی‌ها در فروش یا تجارت کریپتوکارنسی‌ها سود به دست آورند، دولت بخشی از سود را از آنها می‌گیرد.

آیا کریپتوکارنسی‌ها ایمن هستند؟

فناوری بلاک‌چین کریپتوکارنسی‌ها می‌تواند به افزایش ایمنی کوین‌ها و سیستم‌ها کمک کند.

آنچه که هرگز نمی‌توان در آن تردید کرد، ارزش بلاک‌چین است، شیوه راه‌اندازی سیستم دفترکل و ثبت هر تراکنش و البته این واقعیت که تراکنش‌ها تغییرناپذیر هستند.

با این حال، این مسئله دغدغه امنیت را به‌طور کامل حذف نمی‌کند. دنیای کریپتوکارنسی‌ها پر از کلاهبرداری و فریب است.

مثلاً، تراکنش‌های کریپتوکارنسی‌ها را نمی‌توان معکوس کرد. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است نگران ازدست‌دادن فرصت‌ باشند و در ارسال یا سرمایه‌گذاری پول خود عجله کنند.

یکی از راه‌های جلوگیری از کلاهبرداری، سرمایه‌گذاری روی کریپتوکارنسی‌ها معتبرتر، مانند بیت‌کوین یا اتریوم است. در این وضعیت، شما هنوز هم ممکن است در نگهداری، ارسال یا دریافت کوین‌ها دچار مشکل شوید، اما می‌توانید اطمینان داشته باشید که خود کریپتوکارنسی کلاهبرداری نیست.

کلاهبرداری‌ها و دزدی‌های زیادی در صنعت کریپتوکارنسی در جریان است اما اگر اصول حفظ امنیت و دارایی خود را بدانید، تا حد زیادی از این خطرات مطلع شده و سرمایه خود را محافظت می‌کنید.

توصیه می‌کنیم این مطالب را در زمینه حفظ امنیت دارایی‌تان در صنعت کریپتوکارنسی‌ بخوانید:

.

کریپتوکارنسی‌ها چگونه ارزش‌گذاری می‌شوند؟

ارزش یک کریپتوکارنسی معمولاً به کاربرد بلاک‌چین زیربنایی آن بستگی دارد. اگرچه موارد زیادی نیز وجود دارند که تبلیغات رسانه‌های اجتماعی و سایر حواشی در افزایش قیمت‌ها نقش کلیدی ایفا کرده‌اند.

ارزهای دیجیتالِ بلاک‌چین‌هایی که تصور می‌شود طیف وسیعی از ابزارهای کاربردی دارند، معمولاً ارزشمندتر از ارزهایی هستند که چیز زیادی ارائه نمی‌دهند. با این حال، همه‌چیز به نسبت عرضه به تقاضای کوین بستگی دارد و اینکه آیا خریدار مایل است بیش از مبلغی که فروشنده در ابتدا کوین را خریداری کرده است، بپردازد یا خیر.

گفتنی است اکثر کریپتوکارنسی‌ها از اقتصاد ضدتورمی تبعیت می‌کنند، به‌صورتی‌که تعداد کوین‌های جدید معرفی‌شده به بازار مشخص هستند و به‌تدریج در طول زمان کاهش می‌یابند.

برای بسیاری از کریپتوکارنسی‌ها، یکی دیگر از عناصر مهم ثابت‌بودن تعداد کل کوین‌هایی است که می‌تواند وجود داشته باشد.

به‌عنوان مثال، تنها 21 میلیون بیت‌کوین ایجاد خواهد شد که بیش از 18 میلیون آن در حال حاضر در گردش هستند. این سیستم ضدتورمی کاملاً برعکس آن چیزی است که ما در امور مالی سنتی تجربه می‌کنیم. در امور مالی سنتی، دولت‌ها مجاز هستند بی‌نهایت اسکناس فیات چاپ کنند که با این کار، غیرعامدانه ارزش پول خود را کاهش می‌دهند.

فاکتورها و عوامل زیادی در نوسانات قیمت کریپتوکارنسی‌ها نقش دارند.

توصیه می‌کنیم مطالب زیر را برای درک عوامل موثر بر قیمت کریپتوکارنسی‌ها بخوانید:

.

بزرگ‌ترین کریپتوکارنسی‌ها

در حال حاضر (9 دی 1400)، طبق دسته‌بندی وب‌سایت کوین مارکت کپ، این پنج کریپتوکارنسی بزرگ‌ترین دارایی‌های دیجیتال از نظر ارزش بازار هستند:

  • بیت‌کوین با ارزش بازار 895.5 میلیارد دلار
  • اتریوم با ارزش بازار 444.7 میلیارد دلار
  • بایننس کوین با ارزش بازار 86.8 میلیارد دلار
  • تتر با ارزش بازار 60.6 میلیارد دلار
  • سولانا با ارزش بازار 2 میلیارد دلار

این فهرست همواره در حال تغییر است. با این حال، بیت‌کوین تاکنون همیشه باارزش‌ترین کریپتوکارنسی بوده است. به‌عنوان کریپتوکارنسی اصلی، بیت‌کوین بیشترین نرخ پذیرش و بزرگ‌ترین شبکه ماینرها را دارد. مجموع این عوامل، تضمین می‌کنند که بیت‌کوین تا آینده‌ای قابل‌پیش‌بینی در صدر این لیست باقی بماند.

اتر هم همیشه دومین کریپتوکارنسی بزرگ بازار بوده است. علاوه بر این، اتریوم به‌عنوان پلتفرمی برای کریپتوکارنسی‌ها دیگر نیز عمل می‌کند. بسیاری از توسعه‌دهندگان و سازندگان توکن کریپتوکارنسی‌ها خود را روی پلتفرم اتریوم ایجاد می‌کنند.

رتبه‌بندی کریپتوکارنسی‌ها براساس ارزش بازار و سایر اطلاعات مهم مانند قیمت و بسیاری از جزییات آنها در سایت‌هایی مانند coingecko و coinmarketcap قابل مشاهده است.

راهنمای سایت‌های مفید کریپتوکارنسی را در بورسینس مطالعه کنید:

.

بهترین کریپتوکارنسی‌ها

بطور کلی معرفی یک کریپتوکارنسی به عنوان “بهترین” اشتباه است.

زیرا کریپتوکارنسی‌های مختلف، دارای ویژگی‌ها، کاربردها و اهداف مختلف هستند.

شاید بهتر باشد بهترین کریپتوکارنسی را در دسته‌بندی‌های خاص تعریف کرد که البته در برخی دسته‌بندی‌ها اینکار بسیار مشکل خواهد بود.

بیت‌کوین را می‌توان بهترین کریپتوکارنسی از نظر اعتبار و اطمینان و قدمت دانست که رفته رفته به عنوان یک دارایی دیجیتال باارزش برای ذخیره ارزش کاربرد دارد و به عنوان طلای دیجیتال شناخته شده است.

اتر (شبکه اتریوم) به عنوان محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کریپتوکارنسی که قابلیت‌های بسیار فراتر از بیت‌کوین دارد نیز اعتبار، اطمینان و قدمت بالایی دارد و در زمینه پلتفرم‌های مشابه که کاربرد اصلی‌شان توسعه قراردادهای هوشمند است اگر برترین نباشد قطعا از بسیاری از جهات جزء برترین‌هاست.

بنابراین بیت‌کوین و اتر را می‌توان دو ارز برتر بازار دانست.

خرید بیت‌کوین برای هر فردی که به کریپتوکارنسی‌ها علاقه دارد، انتخابی واضح است و به‌صورت گسترده‌ای پشتیبانی می‌شود و یک اکوسیستم نرم‌افزاری جاافتاده برای انجام تراکنش‌ها ارائه می‌دهد.

5 1

اتر نیز به دلیل ارزش بلاک‌چین اتریوم در ایجاد توکن‌های جدید، ارائه خدمات دیفای، توکن‌های غیرمثلی و سایر اپلیکیشن‌های بلاک‌چین، یک گزینه بسیار جذاب و با اطمینان است.

در بازار کریپتوکارنسی‌ها تغییرات زیاد و سریعی رخ می‌دهد. برای شناخت بیشتر کریپتوکارنسی‌ها و پیگیری آنها، توصیه می‌کنیم این مطالب را بخوانید:

.

مزایا و معایب کریپتوکارنسی‌ها

کریپتوکارنسی‌ها با هدف ایجاد تحول در زیرساخت‌های مالی معرفی شدند.

با این حال، انقلاب کریپتوکارنسی هم مانند هر انقلاب دیگری هزینه‌هایی دارد. در مرحله کنونی توسعه کریپتوکارنسی‌ها، تفاوت‌های زیادی بین ایده‌آل نظری یک سیستم غیرمتمرکز با کریپتوکارنسی‌ها و اجرای عملی آن وجود دارد.

8 1

در این بخش برخی از مزایا و معایب کریپتوکارنسی‌ها را مرور می‌کنیم.

مزایای کریپتوکارنسی‌ها

کریپتوکارنسی‌ها نشان‌دهنده یک الگوی جدید و غیرمتمرکز برای پول هستند.

در این سیستم، واسطه‌های متمرکز مانند بانک‌ها و مؤسسات پولی برای ایجاد اعتماد بین دو طرف و نظارت بر تراکنش‌ها حضور ندارند. بنابراین، سیستمی که مبتنی بر کریپتوکارنسی‌ها کار می‌کند، امکان آسیب‌پذیری یک نقطه حساس مانند یک بانک بزرگ یا ایجاد بحران‌های مالی بین‌المللی مثل مشکل موسسات مالی در سال 2008 را از بین می‌برد.

کریپتوکارنسی‌ها وعده می‌دهند که انتقال وجه به‌صورت مستقیم بین دو طرف صورت می‌گیرد، بدون اینکه نیازی به شخص ثالث قابل‌اعتماد مانند بانک یا یک شرکت کارت اعتباری احساس شود. چنین انتقال‌های غیرمتمرکزی با استفاده از کلیدهای عمومی و خصوصی و اشکال مختلف سیستم‌های تشویقی مانند اثبات کار یا اثبات سهام تضمین می‌شوند.

از آنجا که کریپتوکارنسی‌ها از واسطه‌های شخص ثالث استفاده نمی‌کنند، انتقال کریپتوکارنسی بین دو طرف معامله سریع‌تر از انتقال پول استاندارد انجام می‌شود. نمونه‌ای از چنین انتقال ارزش غیرمتمرکزی، ارائه وام‌های فلش (فوری) در امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای است. این وام‌ها که بدون وثیقه و پشتوانه پردازش می‌شوند، می‌توانند در عرض چند ثانیه اجرا شوند و در معاملات مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

از سرمایه‌گذاری در کریپتوکارنسی‌ها می‌توان برای ایجاد سود استفاده کرد. ارزش بازار کریپتوکارنسی‌ها در یک دهه گذشته به‌شکل سرسام‌آوری افزایش یافته است و در یک مقطع زمانی به حدود 2 تریلیون دلار رسید. تا 20 دسامبر 2021، بیت‌کوین در بازارهای رمزنگاری بیش از 862 میلیارد دلار ارزش داشت.

یکی از برجسته‌ترین موارد استفاده از کریپتوکارنسی‌ها در انتقال پول و ارزش است. در حال حاضر، کریپتوکارنسی‌ها مانند بیت‌کوین به‌عنوان واسطه برای تسهیل انتقال پول در سرتاسر جهان به کار گرفته می‌شوند. بنابراین، یک پرداخت با ارز فیات می‌تواند به بیت‌کوین (یا سایر کریپتوکارنسی‌ها) تبدیل و به آن سوی مرزها منتقل شود و متعاقباً، به ارز فیات مقصد بازگردانده شود. این روش فرآیند انتقال پول را بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر می‌کند.

معایب کریپتوکارنسی‌ها

با اینکه کریپتوکارنسی‌ها ادعا می‌کنند که تراکنش‌ها را به‌شکل ناشناس انجام می‌دهند، اما در حقیقت آنها شبه‌ناشناس عمل می‌کنند.

کریپتوکارنسی‌ها یک ردپای دیجیتالی به جا می‌گذارند که می‌تواند توسط سازمان‌هایی مانند اداره تحقیقات فدرال (FBI) رمزگشایی شود. این امر امکان ردیابی تراکنش‌های مالی شهروندان عادی را برای دولت‌ها یا مقامات فدرال مهیا می‌کند.

همچنین، تاریخ نشان می‌دهد که کریپتوکارنسی‌ها می‌توانند به ابزاری محبوب برای مجرمان برای فعالیت‌های مجرمانه مانند پولشویی و خریدهای غیرقانونی تبدیل شده‌اند. مورد فروشگاه سیلک رود که در زمینه فروش مواد مخدر در دارک وب فعالیت می‌کرد یکی از شناخته‌شده‌ترین موارد استفاده مجرمانه از بیت‌کوین است.

علاوه بر این، کریپتوکارنسی‌ها موردعلاقه هکرهایی هستند که از آنها برای فعالیت‌های باج‌افزاری استفاده می‌کنند.

روی کاغذ، کریپتوکارنسی‌ها قرار است غیرمتمرکز باشند و ثروت بین کاربران مختلف بلاک‌چین توزیع شود. اما در عمل، مالکیت کریپتوکارنسی‌ها بسیار متمرکزتر از این است. به‌عنوان نمونه، یک مطالعه از سوی موسسه MIT نشان داد که تقریباً 45 درصد از موجودی بیت‌کوین فقط در دست 11,000 سرمایه‌گذار است.

یکی از مزایای کریپتوکارنسی‌ها این است که هر فردی می‌تواند آنها را با استفاده از یک رایانه و با اتصال به اینترنت استخراج (mining) کند.

با این حال، استخراج کریپتوکارنسی‌ها محبوب به انرژی قابل‌توجهی نیاز دارد، گاهی اوقات انرژی موردنیاز برای استخراج به‌اندازه انرژی مصرف‌شده توسط کل یک کشور است. هزینه سرسام‌آور برق و کارمزد بی‌ثبات استخراج، باعث شده ماینینگ دارایی‌هایی همچون بیت‌کوین در دست شرکت‌های بزرگ استخراج باشد که درآمد میلیاردی دارند. یکی دیگر از مطالعات MIT هم نشان می‌دهند که 10 درصد از ماینرها 90 درصد از ظرفیت استخراج را تشکیل می‌دهند.

درحالی‌که بلاک‌چین‌های کریپتوکارنسی از امنیت بالایی برخوردار هستند، سایر ذخایر کریپتوکارنسی‌ها مانند صرافی‌ها و کیف پول‌ها را می‌توان هک کرد. بسیاری از صرافی‌ها و کیف پول‌های دیجیتال در طول این چند سال چندین بار هک شده‌اند و گاهی اوقات میلیون‌ها دلار «کوین» به سرقت رفته است.

کریپتوکارنسی‌ها ارائه‌شده در بازارهای عمومی با مشکل نوسانات قیمت روبه‌رو هستند. بیت‌کوین هم تجربه افزایش و کاهش سریع ارزش را دارد؛ مثلاً در دسامبر 2017، قیمت این کریپتوکارنسی به 17,738 دلار رسید و در ماه‌های بعد به 7,575 دلار کاهش یافت. بنابراین، برخی از اقتصاددانان کریپتوکارنسی‌ها را حبابی سوداگرانه یا تب‌وتابی کوتاه‌مدت در نظر می‌گیرند.

چرا کریپتوکارنسی‌ها تا این اندازه بی‌ثبات و پرنوسان هستند؟

به دلیل جدید بودن صنعت کریپتوکارنسی‌ها، نوسانات زیادی در این فضا وجود دارد.

سرمایه‌گذاران و تریدرهای زیادی با به خاطر انداختن سرمایه خود در تلاشند تا یک‌شبه به ثروت کلان دست پیدا کنند. در حالیکه این نگاه قمارگونه به بازار کریپتوکارنسی اشتباه است.

7 1

تعداد افرادی که کوین‌های دیجیتال را به کار می‌برند و هدفی که این دارایی‌ها به کار گرفته می‌شوند، روی قیمت آنها تأثیرگذار است. اگر افراد به‌جای نگهداری این کوین‌ها، بیشتر از آنها برای خرید کالاها و خدمات مختلف بهره ببرند، قیمت این دارایی‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، میزان کمیاب‌بودن و سقف عرضه کریپتوکارنسی‌ها هم می‌تواند بر ارزش آنها تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد. به‌عنوان مثال، پروتکل بیت‌کوین در نهایت فقط 21 میلیون واحد کوین تولید خواهد کرد. بنابراین، با ورود افراد بیشتر به فضای کریپتو، کمبود بیت‌کوین به ناچار افزایش می‌یابد و بهای آن را بیشتر می‌کند. برخی از کوین‌ها هم از مکانیسم سوزاندن برای کاهش عرضه و افزایش بها استفاده می‌کنند.

حساب‌هایی که مقادیر زیادی از یک کریپتوکارنسی را در خود نگه می‌دارند، ممکن است به‌ناگهان تصمیم به فروش بگیرند و با افزایش عرضه، باعث افت قیمت‌ها شوند. این حساب‌ها به‌عنوان «نهنگ»‌ (whale) شناخته می‌شوند، زیرا موقعیت قابل‌توجهی دارند و اگر گروهی از افراد با فروش دارایی‌های کریپتو موافقت کنند، می‌توانند بر بازار تأثیر بگذارند.

نهنگ‌، یکی از اصطلاحات رایج در کریپتوکارنسی‌ها است. 15 مورد از اصطلاحات رایج در بازار کاریپتوکارنسی را اینجا بخوانید.

چرا کریپتوکارنسی‌ها می‌توانند آینده امور مالی باشند؟

همان‌طور که اشاره کردیم، کریپتوکارنسی‌ها اولین جایگزین برای سیستم بانک‌داری سنتی هستند و نسبت به روش‌های پرداخت پیشین و گروه‌های مختلف دارایی‌های سنتی مزایای قدرتمندی دارند.

کریپتوکارنسی‌ها را می‌توانید نوع جدیدی از پول در نظر بگیرید که زاده اینترنت است و می‌تواند سریع‌ترین، آسان‌ترین، ارزان‌ترین، ایمن‌ترین و جهانی‌ترین روش تاریخ برای مبادله ارزش باشد.

3 3

از کریپتوکارنسی‌ها می‌توان برای خرید کالاها یا خدمات استفاده یا به‌عنوان بخشی از یک استراتژی سرمایه‌گذاری نگهداری کرد، اما نمی‌توان آنها را توسط نهادهای مرکزی و دولتی دستکاری کرد. به‌عبارت دیگر، هر اتفاقی که برای یک دولت پیش بیاید، کریپتوکارنسی شما باز هم ایمن باقی خواهد ماند.

کریپتوکارنسی‌ها بدون توجه به اینکه در کدام نقطه از جهان متولد شده‌اید یا کجا زندگی می‌کنید، فرصت‌های برابری را فراهم می‌کنند. تا زمانی که یک رایانه یا گوشی هوشمند متصل به اینترنت دارید، مانند سایر افراد در سرتاسر جهان به کریپتوکارنسی‌ها دسترسی خواهید داشت.

کریپتوکارنسی‌ها فرصت‌های منحصربه‌فردی را برای گسترش آزادی اقتصادی مردم در سراسر جهان ایجاد می‌کنند. بدون‌مرزبودن کریپتوکارنسی‌ها معاملات آزادانه آنها را، حتی در کشورهایی که دولت‌ها کنترل شدیدی بر امور مالی دارند، تسهیل می‌کند. در کشورهایی که شهروندان با تورم دست‌وپنجه نرم می‌کنند، کریپتوکارنسی‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای ارزهای ناکارآمد فیات برای پس‌انداز و پرداخت باشند.

به‌عنوان بخشی از یک استراتژی سرمایه‌گذاری گسترده‌تر می‌توان با روش‌های مختلفی به کریپتوکارنسی‌ها نزدیک شد. یک رویکرد می‌تواند خرید و نگهداری چیزی مثل بیت‌کوین باشد که در سال 2008 تقریباً بی‌ارزش بود و امروز ده‌ها هزار دلار ارزش دارد.

یکی دیگر از استراتژی‌های فعال‌تر، خرید و فروش مداوم کریپتوکارنسی‌های و استفاده از نوسانات روزانه بازار است.

مطلب مرتبط: معرفی استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال

چرا کریپتوکارنسی‌ها محبوبیت پیدا کرده‌اند؟

کریپتوکارنسی روش جدیدی برای انجام تراکنش و ذخیره ارزش ارائه می‌دهد که به‌شکل قابل‌توجهی بهتر از فیات و طلا در بازار‌های مالی سنتی است.

در واقع، کریپتوکارنسی‌ها از بسیاری جهات عملکرد بهتری نسبت به ارزهای فیات دارند:

  • به‌راحتی قابل‌حمل و قابل‌انتقال هستند.
  • به‌راحتی قابل‌تقسیم‌پذیری هستند.
  • در برابر سانسور مقاوم هستند و دولت‌ها و رژیم‌های دیکتاتوری نمی‌توانند در آنها دست ببرند.
  • کمیاب هستند. در اغلب کریپتوکارنسی‌ها مهم تقاضا برای کریپتوکارنسی‌ها از عرضه آنها بیشتر است.
  • ایمن هستند و توسط الگوریتم‌های ریاضی خلل‌ناپذیر پشتیبانی می‌شوند.
کریپتوکارنسی
ارز فیات
طلا
قابلیت ‌حمل
زیاد
متوسط
کم
قابلیت تقسیم‌پذیری
زیاد
متوسط
کم
مقاوم در برابر سانسور
زیاد
متوسط
کم
کمیاب‌بودن
زیاد
کم
زیاد
ایمنی
زیاد
متوسط
متوسط
پشتیبانی
رمزنگاری و ریاضی
دولت‌ها
اقتصاد جهانی

کشورها می‌توانند ارزهای فیات را هرزمان که بخواهند چاپ یا پخش آن را محدود کنند، بنابراین ارزش ارزهای فیات گاهی دچار نوسان می‌شوند.

برای افرادی که در کشورهایی با ابرتورم و اقتصاد ناپایدار زندگی می‌کنند، کریپتوکارنسی‌ها می‌توانند انتخاب بهتری نسبت به ارزهای فیات برای ذخیره ارزش باشند. کریپتوکارنسی‌ها یک سیاست پولی مشخص و تعیین‌شده دارند که هیچ‌فردی نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

به‌عنوان مثال، فقط ۲۱ میلیون بیت‌کوین ایجاد خواهند شد. دانستن این امر باعث ایجاد حس ثباتی می‌شود که نمی‌توان آن را در سیاست پولی ارزهای فیات یافت.

حمل، انتقال و تقسیم‌پذیری کریپتوکارنسی‌ها آسان‌تر است، برخلاف حمل چندین اونس طلا یا چمدانی پر از پول نقد، کریپتوکارنسی‌ها را می‌توان با فقط اطلاعاتی برای دسترسی به تراکنش‌ها و ارزش آنها جابه‌جا کرد. این دارایی‌های سانسورپذیر نیستند و از هر مرزی به‌راحتی عبور داده می‌شوند، بدون اینکه ذره‌ای از آنها کسر شود.

آیا کریپتوکارنسی‌ها سرمایه‌گذاری خوبی هستند؟

اگرچه سرمایه‌گذاری روی هر کوین ممکن است بازده قابل‌ملاحظه‌ای نداشته باشد، اما سرمایه‌گذاران اولیه کوین‌ها اغلب می‌توانند در درازمدت پاداش خوبی دریافت کنند. پذیرش کریپتوکارنسی‌ها یکی از علل اساسی موفقیت دارایی در بلندمدت است.

کریپتوکارنسی‌های مثل بیت‌کوین ارتباط قیمتی کمی با بازار سهام دارند، بنابراین داشتن برخی از آنها می‌تواند به تنوع‌بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری شما کمک کند.

اگر بر این باور هستید که استفاده از کریپتوکارنسی‌ها با گذشت زمان محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند، احتمالاً ایده خوبی است که روی کریپتوکارنسی‌ها به‌عنوان بخشی از سبد سرمایه‌گذاری خود حساب باز کنید. مطمئن شوید که دلیل مناسبی برای خرید هر ارز دیجیتالی دارید که روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنید.

مطلب مرتبط: چگونه بیت‌کوین را به پول نقد تبدیل کنیم؟

چرا باید روی کریپتوکارنسی‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؟

خریدوفروش کریپتوکارنسی‌ها روند ساده‌ای دارد.

ایجاد یک حساب امن در یک صرافی‌ معتبر ایرانی یا خارجی تنها چند دقیقه طول می‌کشد. سپس، می‌توانید با استفاده از کارت بانکی خود پول به صرافی واریز کنید. اگر از داخل ایران این کار را انجام می‌دهید، می‌توانید مستقیماً کوین از صرافی‌های داخلی بخرید یا با ریال خود یک استیبل کوین (مثل تتر) بخرید و سپس آن را به حسابی در صرافی‌های خارجی منتقل کنید.

مطلب مرتبط: روش خرید ارز دیجیتال در ایران (با کارت شتاب)

6 1

کریپتوکارنسی‌ها کاربردهای مختلفی دارند که فهرست این عملکردها در گذر زمان افزایش می‌یابند.

  • خریدکردن: امروزه بسیاری از فروشگاه‌های خُرد و عمده‌فروشی‌ کریپتوکارنسی می‌پذیرند.
  • اهداف خیرخواهانه: بسیاری از سازمان‌های خیریه غیردولتی بیت‌کوین و کریپتوکارنسی‌ها می‌پذیرند. انتقال ارزش به خارج از مرزها برای کمک به مردم کشورهای مختلف یکی از کاربردهای این دارایی‌هاست.
  • هدیه‌دادن: کریپتوکارنسی‌ها یک هدیه عالی برای دوستان و خانواده‌هایی است که علاقمند به یادگیری فناوری‌های جدید هستند.
  • کمک مالی: نویسندگان، نوازندگان و دیگر تولیدکنندگان محتوای آنلاین گاهی آدرس بیت‌کوین یا کدهای QR آدرس کیف پول‌هایشان را در انتهای مقالات یا آثار رایگان خود می‌گذارند. اگر کار آنها را دوست دارید، می‌توانید به‌عنوان تشکر کمی کریپتوکارنسی برایشان بفرستید.
  • سفرکردن: از آنجایی که کریپتوکارنسی‌ها به کشور خاصی وابسته نیستند، سفرکردن با کریپتوکارنسی‌ها می‌تواند هزینه‌های مبادله پول را کاهش دهد. در حال حاضر، یک جامعه کوچک اما پرجنب‌وجوش به‌نام «عشایر کریپتو» وجود دارد که به‌هنگام سفر از کریپتوکارنسی‌ها استفاده می‌کنند.
  • خرید ملک در دنیای مجازی بازی‌ها: پلتفرم دیسنترالند (Decentraland) که روی بلاک‌چین اتریوم نیز اجرا می‌شود، اولین دنیای مجازی است که به‌طور کامل متعلق به کاربران آن است. کاربران می‌توانند هنگام مهمانی در باشگاه‌های شبانه یا حضور در گالری‌های هنری مجازی، زمین، لباس، آواتار و انواع چیزهای دیگر را بخرند و بفروشند.
  • کاوش در امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای: طیف گسترده‌ای از افراد و نهادهای مختلف با هدف بازسازی کل سیستم مالی بین‌المللی به‌دنبال ایجاد موسسات مالی جدید بدون نظارت هیچ مقام یا قدرت مرکزی هستند، از صندوق‌های سرمایه‌گذاری گرفته تا مکانیسم‌های وام‌دهی و فراتر از آنها.

توصیه می‌کنیم کاربردهایی که بلاک‌چین، می‌تواند در صنایع مختلف داشته باشد را در این صفحات بخوانید:

چه آینده‌ای در انتظار کریپتوکارنسی‌ها است؟

4 1

آیا کریپتوکارنسی‌ها به رشد خود ادامه خواهند داد؟ هیچ‌کس جواب قطعی آن را نمی‌دانید.

با این حال، می‌توانید مطمئن باشید که تا زمانی که موارد استفاده از کریپتوکارنسی‌ها وجود داشته باشد و این دارایی‌ها نسبت به ارزهای فیات رشد بهتری داشته باشند، جایگاه خود را در اقتصاد جهانی پیدا می‌کنند.

ابتدا، پرداخت‌های موبایلی و بدون پول نقد در سطح جهانی رشد کرده و به پذیرش و استفاده از کریپتوکارنسی‌ها کمک خواهند کرد. همچنین، کریپتوکارنسی‌های مانند بیت‌کوین شاهد پیشرفت فناوری و کاربردهای مختلف خواهند بود و کسب‌وکارهای بیشتری به سمت پذیرش کریپتوکارنسی‌ها به‌عنوان واسطه پرداخت رو خواهند آورد.

انواع NFT ها، کاربردهای زیادی پیدا خواهند کرد.

توکن‌های کاربردی به نبرد با قانون‌گذاران خواهند رفت و اثبات خواهند کرد که اوراق بهادار نیستند.

استیبل کوین‌ها هم جای ارزهای فیات را برای انجام تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر خواهند گرفت.

مشکل اصلی کریپتوکارنسی‌ها، سهولت استفاده از آنهاست. امروزه، هنوز افراد برای استفاده از کریپتوکارنسی‌ها نیاز به درک سطحی از فناوری دارند.

در ابتدای پیدایش اینترنت، استفاده از آن برای برخی از افراد مشکل و غیرقابل درک بود اما توسعه اپلیکیشن‌های مختلف موبایلی و بسیاری از توسعه‌های دیگر در فضای مجازی باعث شد اینترنت به جزء جدانشدنی زندگی افراد در دنیای کنونی تبدیل شود.

با توسعه بیشتر پروژه‌ها و کار روی رابط کاربری اپلیکیشن‌های کریپتوکارنسی و طراحی‌های بهتر، کریپتوکارنسی‌ها هم می‌توانند نیازهای زیادی را رفع کنند تا افراد با دانش فناوری کم یا صفر بتوانند آسان‌تر از کریپتوکارنسی‌ها استفاده کنند.

هرگاه این مسئله اتفاق بیفتد، دیگر هیچ محدودیتی برای افزایش ارزش کریپتوکارنسی‌ها وجود نخواهد داشت.

روش سرمایه‌گذاری روی کریپتوکارنسی‌ها

سرمایه‌گذاری در صنعت کریپتوکارنسی می‌تواند به شیوه‌های مختلف صورت بگیرد.

از راه‌اندازی مزارع استخراج بیت‌کوین بگیرید تا راه‌اندازی کسب و کاری برای ارائه خدمات در زمینه ارزهای دیجیتال.

اما در اغلب مواقع، سرمایه‌گذاری روی کریپتوکارنسی‌ها، می‌تواند به معنای خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال باشد.

در این زمینه، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای سرمایه‌گذاری در کریپتوکارنسی‌ها را در این صفحه بخوانید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx