پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین براساس مدل Stock to Flow

blank

مدل Stock to flow یا به اختصار S2F به زبان ساده یعنی بررسی میزان فراوانی یک منبع خاص.

نسبت S2F از تقسیم مقدار منابع ذخیره بر مقداری است که سالیانه از آن تولید می‌شود. این مدل معمولا برای منابع طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال طلا را در نظر بگیریم. تخمین‌ها بسیار متفاوت هستند؛ اما شورای جهانی طلا تخمین می‌زند تا به الان حدود 190 هزار تن طلا استخراج شده؛ به این ترتیب می‌توان این عدد را به Stock نسبت داد و سالانه نیز بین 2500 تا 3200 تن طلا استخراج می‌شود که می‌توان از این عدد به عنوان flow استفاده کرد.

عناوین مطلب:

ما می‌توانیم با استفاده از این مقادیر، نسبت S2F را محاسبه کنیم؛ اما واقعا این نسبت به چه معناست و چه تحلیلی می‌توان روی آن داشت.

اساسا این نسبت نشان می‌دهد با توجه به مقدار کل موجودی یک منبع، هر ساله چه مقدار عرضه جدید صورت می‌گیرد. هرچه این نسبت بالاتر برود؛ یعنی میزان عرضه جدید در مقایسه با کل موجودی کم است؛ در ضمن هر دارایی با نسبت S2F بالاتر، باید در بلند مدت ارزش خود را حفظ کند.

برعکس طلا، کالاهای مصرفی و کامودیتی‌ها، معمولا نسبت S2F پایین‌تری دارند. چرا؟

از آنجایی که ارزش این کالاها در استفاده کردن از آن‌هاست، معمولا مقداری که در انبارها (Stock) نگه‌داری می‌شود، به اندازه تقاضای موجود در بازار است.

این کالاها برای سرمایه‌گذاری اصلا گزینه مناسبی نیستند و صرف نگهداری‌شان ارزش خاص ندارد؛ اما استثنائاتی وجود دارد که قیمت به طور ناگهانی رشد زیادی می‌کند؛ زیرا پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک کمبود شدیدی به وجود می‌آید؛ اما در حالت عادی، تولید به اندازه تقاضا است.

کمبود یک کالا لزوما باعث ارزشمند شدن آن نمی‌شود؛ برای مثال طلا آنقدرها هم کمیاب نیست؛ بالاخره 190 هزار تن از آن وجود دارد؛ اما چیزی که آن را ارزشمند می‌کند، مقدار کم و تقریبا ثابت تولیدی سالیانه نسبت به این عدد است.

نسبت Stock To Flow طلا چیست؟

در طول تاریخ، طلا از تمام فلزات با ارزش نسبت S2F بالاتری داشته است؛ اما دقیقا مقدار آن چقدر است؟ با تقسیم 190 هزار تن بر 3200 تن (میزان استخراج سالیانه طلا) تقریبا به عدد 59 میرسیم. این به ما می‌گوید با این سرعت تولید، 59 سال طول می‌کشد که 190 هزار تن طلا استخراج شود.

اما این موضوع را در نظر داشته باشید که میزان طلای استخراج شده تولیدی صرفا تخمین است، اگر میزان استخراج به سالیانه 3500 تن برسد، این نسبت به عدد 54 نزدیک می‌شود.

خوب حالا که به اینجا رسیدیم، چرا ارزش تمام طلایی که سالیانه استخراج می‌شود را محاسبه نکنیم؟ این محاسبه تقریبا شبیه به محاسبه ارزش بازار رمزارزهاست.

اگر قیمت طلا را در حال حاضر 1800 دلار به ازای هر اونس در نظر بگیریم، ارزش کل تمام طلاهای جهان چیزی نزدیک به 9.5 تریلیون دلار است. به نظر بسیار زیاد است؛ اما در واقع اگر تمام این طلاها را در یک مکعب فشرده کنید، به سختی یک استادیوم فوتبال را پر خواهد کرد.

در مقایسه با طلا، بالاترین ارزش بازار بیت‌کوین بسیار کم است.

مدل Stock to Flow و بیت‌کوین

اگر با نحوه کار بیت‌کوین آشنا باشید، می‌دانید که استفاده از این روش و نسبت، کاملا منطقی است.

این نسبت با بیت‌کوین مانند منابع کمیاب؛ همچون طلا و نقره رفتار می‌کند.

طلا و نقره اغلب به عنوان منابع “ذخیره ارزش” (به انگلیسی Store of value) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این دو در تئوری و در بلند مدت به ارزش واقعی خودشان می‌رسند؛ زیرا کمیاب بوده و جریان سالیانه آن‌ها نیز کم است. علاوه بر این، افزایش توان تولید مقدار بیشتری از آن‌ها در کوتاه مدت بسیار سخت است.

طبق نظر طرفداران مدل S2F، بیت‌کوین شبیه به همین منابع است: کمیاب است، هزینه تولیدش بسیار بالاست و اینکه کلا 21 میلیون واحد از بیت‌کوین می‌تواند در دنیا وجود داشته باشد.

در ضمن تولید بیت‌کوین بر مبنای یک پروتکل از قبل تعیین شده کار می‌کند؛ یعنی به راحتی می‌توان میزان عرضه سالیانه آن یا همان flow را اندازه‌گیری کرد. در ضمن احتمالا در مورد هاوینگ بیت‌کوین شنیده‌اید!

در هاوینگ هر 210 هزار بلاک (تقریبا 4 سال) سمت عرضه و استخراج بیت‌کوین محدودتر می‌شود.

مدل stock 2 flow

طبق نظر طرفداران بیت‌کوین، با جمع‌بندی تمام این موارد، ما با منبع دیجیتالی‌ای طرف هستیم که می‌تواند به راحتی در بلند مدت به ارزش واقعی خود برسد.

طرفداران این مدل معقتدند بین ارزش بازار و S2F رابطه‌ای قابل توجه وجود دارد.

با توجه به پیش‌بینی‌های این مدل، قیمت بیت‌کوین با توجه به کاهش مداوم نسبت S2F باید در بلند مدت رشد قیمتی زیادی را تجربه کند.

نسبت S2F بیت‌کوین چند است؟

تعداد بیت‌کوین در گردش امروز، تقریبا 18,550,000 واحد است و پیش‌بینی می‌شود با سرعت فعلی استخراج، سالیانه 700,000 بیت‌کوین جدید اضافه شود ( بدون در نظر گرفتن هاوینگ)

بنابراین نسبت S2F بیت‌کوین در حال حاضر حدودا 26 است.

در تصویر زیر می‌توانید رابطه تاریخی میانگین متحرک یک ساله نسبت S2F و قیمت بیت‌کوین را مشاهده کنید. تاریخ‌ها نیز در پایین نمودار مشخص است.

قیمت بیت‌کوین در بلندمدت

مدل S2F پیش بینی کرده قیمت بیت‌کوین در اواسط سال‌ 2021 (تابستان سال 1400) به حدود 100 هزاردلار برسد.

همچنین طبق این مدل، بیت‌کوین در سال 2026 تا حدود 1 میلیون دلار رشد می‌کند.

افراد و تحلیلگران مختلف، پیش بینی‌های متعددی براساس فرضیات مختلف ارائه می‌دهند. توجه داشته باشید که این پیش بینی‌ها صرفا براساس فرضیات مدل است که در مطلب اشاره شد. هیچ پیش بینی قطعی و تضمینی در خصوص آینده نمی‌توان ارائه داد.

محدودیت‌های مدل STOCK TO FLOW

با وجود اینکه مدل STOCK TO FLOW برای اندازه‌گیری کمبود یک دارایی بسیار جالب است ولی تمام جوانب را در نظر نمی‌گیرد.

به مدل‌های قیمت‌گذاری فقط باید با توجه به فرضیات‌شان وزن داد؛ برای مثال این مدل فرض خود را بر روی این گذاشته که کمبود یک منبع خاص، محرک قیمت آن است.

به گفته منتقدین این روش، در صورتی که بیت‌کوین ارزش و کاربرد دیگری را ارائه ندهد و صرفا کمیاب باشد، این مدل برایش کاربردی نیست.

کمبود طلا، قابل پیش‌بینی بودن جریان آن و شناخته شدن به عنوان یک پول جهانی که به عنوان ذخیره‌ ارزش در برابر ارزهای فیات (ریال، دلار، یورو و…) به کار می‌رود، از ارزش‌هایی هستند که طلا ارائه می‌دهد.

با توجه به داده‌های مختلف، نوسانات بیت‌کوین نیز باید در طول زمان کم شده و قیمت آن به ثبات برسد. نمودار زیر که از سایت Coinmetrics نقل شده بیانگر کاهش نوسانات بیت‌کوین در طول زمان است:

نوسانات بیت‌کوین

ارزش‌گذاری یک دارایی به نوسانات آن وابستگی زیادی دارد، اگر نوسانات آن قابل پیش‌بینی باشد، می‌توان آن را ارزش گذاری کرد و مدل ما نیز قابل اعتماد‌تر، قوی‌تر و دقیق‌تر خواهد بود؛ اما بیت‌کوین به حرکت‌های قیمتی بسیار عجیب و زیادش معروف است.

با وجود اینکه گفتیم نوسانات بیت‌کوین در طول زمان کاهش پیدا می‌کند؛ اما این نکته را بدانید که از ابتدا این خود بیت‌کوین بوده است که قیمت خود را تعیین می‌کند؛ نه تریدرها و سرمایه‌گذاران!

آن‌ها فقط از این نوسانات سود می‌برند. بیت‌کوین در برابر نوسانات ناگهانی ایمن نیست و به همین دلیل این مدل کمی اعتبار خود را در این رمزارز از دست می‌دهد.

دیگر فاکتورهای خارج از کنترل نیز از نقطه ضعف‌های این مدل است؛ البته تمام مدل‌های اقتصادی که قیمت را بر اساس داده‌های تاریخی پیش‌بینی می‌کنند، ممکن است در معرض این خطر قرار بگیرند؛ زیرا اتفاق‌های ناگهانی و سورپرایز کننده، در مدل پیش‌بینی نمی‌شود.

سخن پایانی

مدل STOCK TO FLOW ارتباط بین میزان موجودی فعلی یک دارایی و تولید سالیانه آن را محاسبه می‌کند.

معمولا از این نسبت در فلزات با ارزش و کامودیتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما برخی نیز موافق استفاده از آن در بیت‌کوین هستند.

در این منطق بیت‌کوین به عنوان یک منبع با ارزش کمیاب شناخته می‌شود، طبق این تحلیل، ویژگی‌های خاص بیت‌کوین طوری است که در بلند مدت به ارزش واقعی خودش می‌رسد.

با این حال هر مدلی به اندازه فرض‌هایش قوی است و S2F شاید نتواند تمام جنبه‌های ارزش‌گذاری بیت‌کوین را مورد بررسی قرار دهد. در حال حاضر فقط 12 سال از زمان تولد بیت‌کوین گذشته است و منتقدان اعتقاد دارند، برای استفاده از این مدل، نیاز به داده‌ها و سال‌های بیشتری است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
ابراهیم اکبری

ممنون از متن و راهنماییه خوبتون.
سوال
1 .سایت یا کانالی هست مث کدال یا تی ام سی
واسه تحلیل ارزهای دیجیتال .؟
2. ارزهای با قیمت ارزون مث ترون و ریپل اعتبار و ارزش و اینده دارن واسه خرید ؟
ممنون میشم اگه راهنمایی کنین

سلام وقت بخیر
1.برای تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال: tradingview.com
2. به دنبال ارزان بودن ارز نباشید، دنبال این باشید که واقعا این ارزها و پروژه ها در آینده چه جایگاهی پیدا میکنن
ارزان بودن دلیل نمیشه ارزی رو بخرید و گران بودن هم دلیلی نمیشه ارزی رو بفروشید
از نظر پایدار موندن به احتمال قوی جز ارزهای پایدار در بلندمدت خواهند بود . از نظر میزان رشد نظری ندارم

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx