داستان هارد فورک لندن اتریوم (و تاثیر آن روی کارمزد تراکنش)

اثرات هارد فورک لندن اتریوم

هارد فورک پیش‌روی بلاک‌چین اتریوم که با عنوان «لندن» نامگذاری شده، یک بروزرسانی در مدل پرداخت کارمزد شبکه اتریوم ایجاد می‌کند.

مطلب مرتبط: منظور از هارد فورک چیست؟

در حال حاضر (قبل از این هارد فورک) شبکه اتریوم برای هر تراکنش یک کارمزد تعیین می‌کرد اما قرار است بعد از این هارد فورک، شبکه اتریوم برای هر بلاک یک کارمزد پایه (Base fee) تعیین کند.

عناوین مطلب:

نکته: این مطلب حاوی مطالب غیرکاربردی است و اگر قصد دارید تغییراتی که هارد فورک لندن روی ارسال تراکنش‌های اتریوم دارد را ببینید زیر عنوان “هارد فورک لندن چه اثری روی کاربران خواهد گذاشت؟” را در پایین مطلب بخوانید.

معرفی

هارد فورک لندن، یک بروزرسانی در شبکه اتریوم است. این بروزرسانی قرار است بعد از هارد فورک برلین که در آپریل 2021 انجام شد اتفاق بیفتد.

هارد فورک لندن، در سیستم تعیین کارمزد تراکنش‌های شبکه اتریوم تغییرات چشم‌گیری را ایجاد می‌کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در بورسینس به این رویداد بپردازیم و تغییراتی که شاهد آن خواهید بود را منعکس کنیم.

از چندین ماه پیش کارمزد بالای شبکه اتریوم بسیار جنجالی شده بود، اکنون نیز به دلیل تغییرات قابل ملاحظه‌ای که هارد فورک لندن در استخراج اتریوم و کارمزد تراکنش‌های آن ایجاد خواهد کرد بحث زیادی پیرامون این اتفاق شکل گرفته است.

اثراتی که این هارد فورک روی کاربران و استخراج‌کنندگان اتریوم خواهد گذاشت هنوز دقیقا مشخص نیست با این حال، این اثرات موقت خواهند بود زیرا با روی کار آمدن اتریوم 2.0، این تغییرات از بین خواهد رفت.

مطلب مرتبط: اتریوم 2.0 چیست؟

در واقع تغییراتی که هارد فورک لندن در شبکه اتریوم ایجاد می‌کند موقتی است.

در هارد فورک لندن شاهد چه تغییراتی خواهیم بود؟

آپدیت لندن، دو پیشنهاد برای بهبود اتریوم (EIP) ارائه می‌دهد. هارد فورک لندن، برای آماده‌سازی‌ شبکه اتریوم قبل از انتشار نسخه دو اتریوم (Serenity) در سال 2022 است. بخشی از این آماده‌سازی این است که ماینرها شاهد کاهش سرعت در رشد سختی شبکه خواهد بود.

به خاطر اینکه بروزرسانی لندن، یک هارد فورک است، کلیه نودهای شبکه اتریوم باید از قوانین جدید و بروزترین ورژن برای ادامه استخراج و تایید بلاک‌ها استفاده کنند.

قابل‌توجه‌ترین تغییر در هارد فورک لندن، روی کارمزد تراکنش‌ها خواهد بود که شامل یک مکانیزم غیرتورمی است.

قبل از هارد فورک لندن، کاربران مجبور بودند برای پرداخت گس (Gas fee) با هم رقابت کنند، در واقع تراکنش هرکسی که مقدار کارمزد بالاتری وارد می‌کرد زودتر تایید می‌شد.

ماینرها تراکنش‌ها را براساس کارمزدی که برای آنها تعیین شده بود اولویت‌بندی می‌کردند و این کارمزد را به عنوان پاداش فعالیت خود (اضافه کردن تراکنش به بلاک) برمی‌داشتند.

بعد از هارد فورک لندن، هر بلاک یک کارمزد ثابت و مرتبط خواهد داشت.

این تغییر در نتیجه EIP-1559 که در بروزرسانی لندن شامل شده همراه با EIP-3238 خواهد آمد.

منظور از EIP چیست؟

EIP مخفف اصطلاح Ethereum Improvement Proposals به معنای پیشنهادات بهبود اتریوم است.

این اصطلاح به تشخیص‌های فنی که با ارائه طرح کلی، به دنبال افزودن ویژگی‌ها و بهبودهای جدید در اتریوم است اطلاق می‎شود.

توسعه‌دهندگان اتریوم، اظهارات خود را با پیشنهاداتی که از سمت جامعه کاربران دریافت می‌کنند ایجاد کرده و ارائه می‌دهند.

هرکسی می‌تواند یک EIP ارائه دهد و قبل از پذیرفته شدن، آنرا برای بحث و گفتگو ثبت کند.

منظور از EIP-1559 چیست؟

EIP-1559 یک تغییر مطرح شده در مورد روش محاسبه و پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم است که توسط هم‌بنیان‌گذار اتریوم «ویتالیک بوترین» و تیمی از توسعه‌دهندگان ارائه شد.

در طی زمان، هزینه کارمزد تراکنش‌های اتریوم به میزان زیادی افزایش یافت. وقتی کارمزد شبکه به ارقام زیادی مانند 20 دلار در هر تراکنش برسد، ارسال مبالغ پایین مانند 50 دلار به صرفه نخواهد بود. این کارمزدهای بالا، جذابیت استفاده از شبکه را کاهش می‌دهند.

EIP-1559 یک مکانیزم جدید برای قیمت‌گذاری کارمزد تراکنش‌ها مطرح کرد که یک کارمزد پایه برای هر بلاک تعیین می‌کند.

بلاک‌چین، کارمزدی که کاربر بابت تراکنش پرداخت کرده را می‌سوزاند که در نتیجه باعث کاهش تعداد اترها می‌شود. این تغییر اثر ضدتورمی روی این ارز دیجیتال خواهد داشت.

کارمزد پایه (Base fee) چگونه محاسبه می‌شود؟

تغییرات کارمزد پایه برای هر بلاک، براساس تقاضای موجود در شبکه خواهد بود. اگر بیش از 50 درصد از فضای یک بلاک را تراکنش‌ها پر کنند، کارمزد پایه افزایش خواهد یافت و بالعکس.

این مکانیزم تلاش دارد اکثر بلاک‌هایی که استخراج می‌شوند بطور متعادلی نیمه پر باشند.

کاربر می‌تواند برای ماینر، مقداری کارمزد بالاتر به عنوان مشوق قرار دهد تا ماینرها تراکنش وی را خارج از صف تراکنش‌ها پردازش و تایید کنند.

با این حال، اتریوم در نظر دارد بلاک‌ها بدون پرداخت مبلغ اضافی کارمزد، حدود 50 درصد پر باشند. وقتی این اتفاق بیفتد، فضای خالی زیادی در هر بلاک وجود خواهد داشت و حتی اگر نیاز باشد کاربر مقدار بیشتری کارمزد برای جلوتر قرار گرفتن در صف تراکنش‌ها بپردازد، این رقم پرداخت ناچیز خواهد بود.

EIP-3238 چیست؟

در شبکه اتریوم ویژگی با عنوان difficulty time bomb وجود دارد که رفته رفته میزان سختی استخراج بطور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد.

وقتی شبکه به این شرایط می‌رسد، زمان موردنیاز برای استخراج یک بلاک جدید بسیار طولانی می‌شود و سودآوری برای ماینرها کاهش می‌یابد. به همین دلیل تراکنش‌ها به کندی تایید می‌شوند.

توسعه‌دهندگان می‌خواهند مطمئن شوند که ماینرها چاره‌ای به جز توقف ماین اتریوم 1.0 و حرکت به سمت اتریوم 2.0 در زمان انتشار عمومی ندارند.

با این حال، بلاک‌چین به زودی به شرایط difficulty time bomb می‌رسد. با هدف انگیزه‌بخشی و تشویق تاییدکنندگان برای پیوستن به اتریوم 2.0 در زمان مناسب، EIP-3238 ارائه شد تا بمب ساعتی افزایش سختی شبکه اتریوم را به تاخیر بیندازند.

اگر EIP-3238 نباشد، احتمالا برخی از ماینرها به ماین کردن روی شبکه اتریوم 1.0 ادامه می‌دهند و وضعیت مشابهی که باعث جدایی اتریوم از اتریوم کلاسیک شد رخ می‌دهد.

نظر جامعه کاربران اتریوم در مورد هارد فورک لندن

نظرات متعددی در خصوص هارد فورک لندن اتریوم وجود دارد. با وجودیکه ماینرها با نزدیک شدن اتریوم 2.0 برای جدا شدن از شیوه استخراج اثبات کار (Proof of work) آماده می‌شوند، این ارتقا میزان کارمزدی که ماینرها دریافت می‌کنند را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

این کاهش کارمزد، به احتمال قوی موجب کاهش سود ماینرها می‌شود.

نگرانی دیگر این است که استخراج اتریوم ممکن است بسیار متمرکز شود که معضلاتی در پی خواهد داشت. زیرا برخی معتقدند فقط ماینرهای بزرگ که منابع بیشتر و هزینه انرژی کمتری دارند می‌توانند فعالیت سودآور خود را ادامه دهند.

اما از طرفی انتظار می‌رود با مکانیزم ضدتورمی که این هارد فورک دارد، احتمال کاهش عرضه اتر و افزایش قیمت آن دور از ذهن نیست. چنین انتظاراتی از آنجا ناشی می‌شود که بعد از بروزرسانی لندن، اتریوم کارمزد پایه تراکنش‌ها را قرار است بسوزاند.

هارد فورک لندن چه اثری روی کاربران خواهد گذاشت؟

بعد از هارد فورک لندن، دیگر نیازی نیست هزینه کارمزد تراکنش را تعیین کنید و خود شبکه بطور خودکار کارمزد پایه را برای تراکنش در نظر می‌گیرد.

گزینه‌ای نیز خواهید داشت با عنوان Tip که مقداری اتر به عنوان مشوق به ماینرها بپردازید تا تراکنش شما را خارج از صف و سریعتر پردازش و تایید کنند. انتظار می‌رود مقدار Tip اغلب ناچیز باشد.

کارمزد پایه در هر بلاک تفاوت خواهد داشت (هر بلاک اتریوم چند دقیقه بیشتر نیست). مقدار این کارمزد در فاصله زمانی بعد از ثبت تراکنش و اضافه شدن به بلاک ممکن است تغییر کند.

برای اینکه کارمزد بیشتر از حد مدنظر نپردازید، می‌توانید حداکثر کارمزد پرداختی (Fee cap) را تعیین کنید. اگر تراکنش را ارسال کردید و مبلغ کارمزد پایه (Base fee)، از حداکثر کارمزدی که مایلید بپردازید کمتر بود شبکه اتریوم مابه تفاوت این دو را به شما بر می‌گرداند.

سخن آخر

هارد فورک لندن یکی از قابل‌توجه‌ترین بروزرسانی‌های شبکه اتریوم است که شیوه تعامل کاربران با این شبکه را تغییر می‌دهد.

بسیاری از تغییرات پیشین در شبکه اتریوم، توسط کاربران عادی قابل لمس نبود ولی این تغییر نیازمند تغییر شیوه کار کاربران در هنگام ارسال تراکنش‌های اتریوم است.

توجه داشته باشید که در این بروزرسانی، هیچ تضمینی وجود دارد کارمزدها و زمان تایید تراکنش‌ها پایین بیاد.

همچنین در نظر بگیرید تغییراتی که حاصل از هارد فورک لندن است، تا روی کار آمدن اتریوم 2.0 در سال 2022 و موقتی خواهد بود و پایدار نیست.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سوسن

سلام ؛
برای این هارد فورک منی که مثلا در بایننس ETH دارم کار خاصی باید انجام بدهم ؟ مثلا در مورد هارد فورک های BTC اگر در اکسچنج BTC داشتید کوین جدید تعلق نمی گرفت.

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx