میکسر بیت‌کوین چیست و چرا صرافی‌ها فعالیت میکسرها را مسدود می‌کنند؟

میکسر بیت کوین

رهگیری تراکنش‌های بیت‌کوین آسان است، مگر در مواردی که فرستنده با استفاده از میکسر بیت‌کوین (Bitcoin mixer) ارتباط بین آدرس‌های بیت‌کوین و هویت واقعی آنها را مخدوش کند.

میکسر بیت‌کوین سرویسی برای میکسینگ (mixing) کوین است که به کاربرها اجازه می‌دهد واحدهای بیت‌کوین‌ خود را به‌هنگام انتقال با کوین‌های سایر کاربرها میکس (ترکیب) کنند. به این ترتیب، هویت فرستنده و گیرنده تراکنش‌های بیت‌کوین ناشناس باقی می‌ماند.

درواقع، میکسر بیت‌کوین سرویسی جهت پنهان‌سازی ارتباط بین آدرس‌های بیت‌کوین و هویت کاربران آنها است و به افراد اجازه می‌دهد به‌راحتی تراکنش‌های مخفی انجام دهند.  

عناوین مطلب:

ویژگی‌ها و مزایای میکسر بیت‌کوین

یکی از جذابیت‌های مهم ارزهای دیجیتال روایت شایعی مبنی بر ناشناس‌بودن فرستنده یا گیرنده تراکنش‌ها است؛ با این حال، این تصور فقط یک اشتباه رایج در این حوزه است.

در واقع، بیت‌کوین و بسیاری از رمزارزهای دیگر به‌راحتی قابل‌ردیابی هستند.

برای اثبات این واقعیت می‌توانیم به پرونده‌ای مربوط به 27 آوریل 2021 (7 اردیبهشت) رجوع کنیم که در آن مقامات ایالات متحده مغز متفکر یک سرویس میکسینگ (mixing) بیت‌کوین در دارک وب به‌نام بیت‌کوین فاگ (Bitcoin Fog) را دستگیر کردند. مقامات مربوطه توانستند پس از تحلیل ده سال دادۀ بلاک‌چین، اپراتور این سرویس را رهگیری و شناسایی کنند.

fog
واژه fog که در زبان‌ انگلیسی به‌معنای «مِه» است به حفظ ناشناس‌بودن هویت کاربران سرویس «بیت‌کوین فاگ» اشاره دارد.

حتی افرادی که متخصص بلاک‌چین نیستند نیز می‌دانند که هر تراکنشی به آدرسی روی بلاک‌چین مربوط است و برای همیشه آنجا می‌ماند. اگرچه سازمان‌های دولتی نمی‌توانند آدرس IP یا داده‌های شخصی را از آدرس بلاک‌چین تشخیص بدهند، این کوین‌ها معمولاً برای پرداخت هزینه محصولات یا خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌وسیله این رشته می‌توان فرستنده و گیرنده تراکنش را شناسایی کرد.

در مورد بیت‌کوین فاگ، قانون‌گذاران توانستند هزینه هاستینگ (hosting) سِروری را مشخص‌ کنند که با استفاده از رمزارزها پرداخت شده بود. سرویس‌های میکسینگی همچون بیت‌کوین فاگ به کاربران اجازه می‌دهند کوین‌های خود را با کوین‌های سایر کاربران میکس کنند تا شناسایی آدرس‌های مقصد تقریباً غیرممکن شود. این فرآیند روابط بین ورودی‌های تراکنش و آدرس‌های خروجی را مبهم می‌کند و حریم خصوصی بهتری به کاربران ارائه می‌دهد.

در تصویر زیر، شاهد نمونه‌ای از میکس‌کردن موجودی‌ها و تراکنش‌های مختلف از چند کاربر در قالب یک تراکنش واحد هستید.

1 2

سرویس‌های میکسینگ انواع مختلفی دارند، از جمله راه‌حل‌های کاملاً متمرکز گرفته که در آنها، کاربران باید به سیستم «اعتماد» کنند تا سرویس‌هایی همچون میکسرهای کوین جوین (CoinJoin) که برای ادامه فعالیت، به همکاری هم‌زمان گروه بزرگی از کاربران احتیاج دارند.

حتی انجام تراکنش در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) را نیز می‌توان نوعی از میکس‌کردن به‌ شمار آورد، زیرا استفاده از این پلتفرم‌ها رهگیری تراکنش‌ها را بسیار دشوار می‌کند.

خطرها و مشکلات میکسر بیت‌کوین

هر سرویس میکسر بیت‌کوین می‌تواند خطرهایی نیز برای کاربران خود به همراه داشته باشد. میکسرهای متمرکز یک نقطه ضعف واضح دارند. در این سیستم‌ها، حتی اگر کاربر به استفاده از آدرس‌های چندامضایی توسط واحد مرکزی اعتماد داشته باشد، درصورتی‌که مشکلی در نهاد مرکزی ایجاد شود یا این نهاد واحد بخواهد داده‌های خود را به اشتراک بگذارد، حریم خصوصی کاربران از بین خواهد رفت.

سرویس کوین جوین با ترکیب ورودی چندین کاربر در یک تراکنش واحد این مشکل را حل کرده است. این سرویس کوین‌های کاربرها را در قالب یک تراکنش ترکیب می‌کند و از هر شرکت‌کننده می‌خواهد تا پیش از توزیع تراکنش در شبکه، آن را امضا کند. در خروجی نهایی، هر کاربر به میزان سرمایه اولیه خود کوین دریافت می‌کند. با این حال، هیچ‌ فردی، حتی نهاد مرکزی کوین جوین که تراکنش‌ها را ترکیب می‌کند، قادر به رهگیری فرستنده کوین‌ها نیست.

اگرچه احتمال رهگیری تراکنش‌های انجام‌شده در کوین جوین صفر نیست، این سرویس می‌تواند حریم خصوصی قابل‌توجهی به کاربران خود ارائه دهد؛ زیرا، هیچ‌ فردی نمی‌تواند مشخص کند که کدام شرکت‌کننده مالک خروجی تراکنش است. هرچه تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر باشد، سطح ناشناس‌بودن تراکنش نیز افزایش می‌یابد و یافتن داده‌ها و هویت افراد دخیل در تراکنش نهایی دشوارتر می‌شود.

در تصویر زیر، شاهد نمایی از صفحه کوین جوین در کیف پول واسابی (Wasabi Wallet) هستید؛ این کیف پول به‌منظور افزایش حریم خصوصی کاربران شبکه بیت‌کوین ایجاد شده است.  

wallet

برخی از کاربران ارزهای دیجیتال تمایل دارند به‌هنگام ارسال توکن‌ به کیف پول خود ناشناس باقی بمانند. کیف پول واسابی مدت زیادی است که به‌علت ارائه ویژگی‌های کوین جوین، توسط این کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگرچه زیرساخت این کیف پول از نظر فنی متمرکز محسوب می‌شود، اما طراحی ویژه آن به کاربران این اطمینان را می‌دهد که اپراتورها نمی‌توانند هویت کاربران را شناسایی کنند یا سرمایه افراد را به سرقت ببرند.

در حال حاضر، کیف پول واسابی نیز همچون سایر نوآوری‌های حوزه ارزهای دیجیتال، فقط نسخه دسکتاپ ارائه داده است؛ بنابراین، مراقب سایر کلاه‌برداری‌هایی که به‌نام کیف پول واسابی انجام می‌شود، باشید!

یکی دیگر از سرویس‌های مشابه توسط کیف پول سامورائی (Samourai) ارائه می‌شود که سرویس ویژه میکسینگ کوین جوین به‌نام ویرپول (Whirlpool) را در اختیار کاربران قرار داده است. ویرپول براساس تکنیکی مشهور به چائومیان (Chaumian) کار می‌کند؛ این تکنیک به‌منظور انجام تراکنش بدون فاش‌کردن هویت طرفین، زمان انجام و محتوای تراکنش به کار گرفته می‌شود.

به‌منظور دستیابی به یک راه‌حل کاملاً محرمانه، کاربران باید کیف پول سامورائی را به فول نود (full node) بیت‌کوین خود متصل کنند. این سرویس نسخه‌هایی برای دسک‌تاپ و موبایل روانۀ بازار کرده است.

ممنوعیت‌ فعالیت‌های میکسر بیت‌کوین

اگرچه برخی از کاربران از ناشناس‌بودن هویت فرستنده و گیرنده تراکنش صرفاً جهت حفاظت از حریم شخصی و اطلاعات کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند، نباید احتمال استفاده مجرمانه از سرویس‌های میکسینگ به‌منظور فعالیت‌های غیرقانونی همچون پولشویی را نادیده گرفت.

به‌همین منظور، حتی اگر این سرویس‌ها در جهت اهداف غیرقانونی به کار گرفته نشوند، ممکن است برخی از صرافی‌ها و سرویس‌ها از ارائه خدمات به کاربرانی که با آدرس‌های مربوط به فعالیت‌های میکسینگ کوین کار می‌کنند، خودداری کنند.

با این حال، هرچه افراد بیشتری به اهمیت حفظ حریم خصوصی در جهت محافظت از اطلاعات شخصی پی می‌برند، ممنوعیت‌هایی که شرکت‌ها در مورد استفاده مشتریان خود از میکسر بیت‌کوین تنظیم می‌کنند، کمتر می‌شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx