شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال چیست؟

شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال

شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال (Crypto Fear and Greed Index) به‌منظور تحلیل احساسات معامله‌گرها و گمانه‌زنی در مورد اقدام بعدی اکثریت بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شاخص که مبتنی بر ایده شاخص ترس و طمع بازار سهام ایجادشده توسط پلتفرم CNNMoney است، از 0 تا 100 به احساسات بازار ارزهای دیجیتال نمره می‌دهد.

نمره 0 تا 49 افزایش احساسات ترس و تردید در بازار را نشان می‌دهد که حاکی از کم‌ارزش‌گذاری‌شدن دارایی و افزایش عرضه نسبت به تقاضا است. طمع نمره‌ای بین 50 تا 100 دریافت می‌کند و بیش‌ارزش‌گذاری‌شدن دارایی را با افزایش تقاضا نسبت به عرضه نشان می‌دهد؛ در شرایطی که شاخص طمع بسیار بالا است، ممکن است رشد بیش‌ازحد دارایی، صرفاً یک حباب باشد.

توجه به تغییرات سطح ترس و طمع می‌تواند بخشی از استراتژی معامله‌گری شما به‌هنگام ورود یا خروج از بازار ارزهای دیجیتال باشد.

عناوین مطلب:

اهمیت شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال چیست؟

هنگام تصمیم‌گیری در مورد خرید یا فروش دارایی در بازار ارزهای دیجیتال، یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار خوب همیشه به‌دنبال داده‌های حمایتی است. معامله‌گرها می‌توانند با بررسی نمودارها، تحلیل فاندامنتال و بررسی احساسات حاکم بر بازار به این داده‌ها دسترسی پیدا کنند.

با این همه، مطالعه تمام معیارها و شاخص‌های موجود کاری بسیار زمان‌بَر است. با استفاده از شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال که ترکیبی از احساسات معامله‌گرها و معیارهای اساسی بازار است، می‌توان دیدگاه خوبی در خصوص احساسات ترس و طمع در بازار ارزهای دیجیتال پیدا کرد.

اگرچه نباید بررسی خود را فقط به شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال محدود کنید، اما این شاخص می‌تواند نمایی کلی از زاویه‌دید و اقدامات احتمالی سایر معامله‌گران به شما ارائه کند.

شاخص چیست؟

شاخص اساساً معیاری است که داده‌های مختلف را بررسی و آنها را در قالب یک واحد اندازه‌گیری آماری ترکیب می‌کند. احتمالاً پیش از این نام میانگین صنعتی داو جونز (Dow Jones Industrial Average) را شنیده‌اید، شاخص مشهوری که وضعیت بازار سهام را رهگیری می‌کند. میانگین صنعتی داو جونز ترکیبی از میانگین موزون سهام 30 شرکت بزرگ است که در چندین بازار سهام ایالات متحده حضور دارند. معامله‌گرها و سرمایه‌گذارها می‌توانند با خرید میانگین صنعتی داو جونز، از رشد سهام این شرکت‌ها به‌طور هم‌زمان بهره‌مند شوند، بدون اینکه نیاز باشد سهام هر شرکت را به‌صورت جداگانه دنبال و معامله کنند.

dow
با میانگین صنعتی داو جونز سرمایه‌گذاران دیگر به بررسی سهام تمام شرکت‌ها نیازی ندارند.

شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال نیز همچون میانگین صنعتی داو جونز، میانگین موزونی از داده‌های بازار است؛ درواقع، شما نیز مانند سرمایه‌گذاران میانگین صنعتی داو جونز به بررسی چندین معیار و اندیکاتور مختلف برای دست‌یابی به وضعیت احساسات بازار نیازی ندارید و با دنبال‌کردن شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال، به دیدگاهی کلی از احساسات سایر معامله‌گرها دست خواهید یافت.

با این حال، توجه داشته باشید که این شاخص ابزار مالی نیست و نمی‌توان آن را همچون میانگین صنعتی داو جونز خریداری کرد. شاخص ترس و طمع فقط اندیکاتوری در بازار ارزهای دیجیتال است که صرفاً می‌تواند تحلیل شما از بازار را تکمیل کند.

بیشتر بخوانید: آموزش سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال (راهنمای کامل و قدم به قدم)

اندیکاتور بازار چیست؟

معامله‌گرها و سرمایه‌گذارها به‌واسطه اندیکاتورهای بازار راحت‌تر می‌توانند داده‌های بازار را تحلیل کنند. اندیکاتورهای بازار در قالب انواع مختلفی از تحلیل جای می‌گیرند که عبارتند از: تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و تحلیل احساسات بازار.

اگر پیش از این، در زمینه تحلیل تکنیکال فعالیت کرده باشید، احتمالاً تجربه‌ای از کار با اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال را نیز دارید. این اندیکاتورها شامل موارد مختلفی، از میانگین‌های متحرک تا الگوهای پیچیده نموداری همچون ابر ایچیموکو (Ichimoku Clouds)، می‌شوند. اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال مربوط به تحلیل قیمت، حجم معاملاتی و سایر روندهای آماری می‌شوند.

اندیکاتورهای مربوط به تحلیل فاندامنتال رویکرد متفاوتی دارند. هنگامی‌که در مورد یک توکن یا سهام مشخص تحقیق می‌کنید، درواقع قصد دارید ارزش اساسی و فاندامنتال (بنیادین) پروژه را تعیین کنید. به‌عنوان مثال، تحقیقات شما ممکن است شامل تعداد کاربران و ارزش کل بازار باشد که می‌توانند در قالب یک اندیکاتور جای بگیرند.

علاوه بر این، اندیکاتورهای بسیاری درمورد احساسات بازار وجود دارند که می‌توانند افکار و احساسات سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را ارزیابی کنند. شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال یکی از این اندیکاتورها است. سایر اندیکاتورها، همچون شاخص صعودی و نزولی (Bull & Bear Index) که توسط پلتفرم آگمِنتو (Augmento) و وِیل‌الرت (WhaleAlert) ایجاد شده است، تراکنش‌های بزرگی را پیگیری می‌کند که نهنگ‌های بازار کریپتو انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: بازار نزولی (خرسی) و بازار صعودی (گاوی) چیست؟

بخشی از تحقیقات بازار ارزهای دیجیتال به شبکه‌های اجتماعی، جامعه ارزهای دیجیتال و افکار عمومی وابسته است. به همین دلیل، تحلیل احساسات بازار می‌تواند برای معامله‌گری و سرمایه‌گذاری روی این دارایی‌ها موثر باشد.

شاخص ترس و طمع دقیقاً چیست؟

پلتفرم‌ CNNMoney که زیر نظر شبکه خبری CNN کار می‌کند، شاخص ترس و طمع را اولین بار برای تحلیل احساسات بازار سهام ایجاد کرد. پس از آن، پلتفرم Alternative.me نسخه ویژه‌ای از این شاخص را متناسب با بازار ارزهای دیجیتال عرضه کرد.

شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال مجموعه‌ای از روندها و اندیکاتورهای مختلف بازار را تحلیل می‌کند تا مشخص شود که آیا شرکت‌کنندگان در بازار نسبت به جمع‌آوری ارزهای دیجیتال حریص هستند یا از نزدیک‌شدن به آن هراس دارند. نمره 0 نشان‌دهنده شدیدترین احساس ترس در بازار و نمره 100 نشان‌دهنده شدیدترین میزان طمع سرمایه‌گذاران است. نمره 50 احساسات بازار را تا حدودی خنثی برآورد می‌کند.

2 3
اگر شاخص طمع شدید را نشان دهد، احتمالاً با حباب قیمت روبرو هستیم!

بازاری که سرشار از احساسات ترس باشد می‌تواند به این معنا باشد که دارایی دیجیتال کمتر از حد معمول ارزش‌گذاری شده است. ترس بیش‌ازحد در بازار می‌تواند منجر به آشفتگی و فروش بیش از اندازه در بازار شود. ترس لزوماً به‌معنای ورود به روند نزولی طولانی‌مدت در بازار نیست. در عوض، می‌توان ترس را به‌منزله ارجاعی کوتاه‌مدت یا میان‌مدت به احساسات کلی بازار در نظر گرفت.

طمع سوی دیگر بازار را نشان می‌دهد. اگر میزان طمع سرمایه‌گذاران و معامله‌گران زیاد باشد، احتمالاً دارایی موردنظر بیش‌ازحد ارزش‌گذاری شده و حباب قیمت شکل گرفته است. برای بازاری که دچار طمع شده است، می‌توانید شرایطی را تصور کنید که «ترس از دست دادن» (fear of missing out) یا به‌اختصار فومو (FOMO) باعث شود سرمایه‌گذاران به‌یکباره به بازارها هجوم بیاورند و با خرید مقادیر زیاد بیت‌کوین، قیمت آن را افزایش دهند. به‌عبارت دیگر، افزایش طمع سرمایه‌گذاران به افزایش تقاضا و درنتیجه، تورم مصنوعی قیمت می‌انجامد.

شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال هر روز با اندازه جدیدی بین 0 تا 100 محاسبه می‌شود. این شاخص فعلاً فقط اطلاعات مربوط به بازار بیت‌کوین را در نظر می‌گیرد؛ زیرا، قیمت بیت‌کوین و احساسات مربوط به بازار برترین ارز دیجیتال به‌طور مستقیم روی سایر بازارهای دارایی‌های دیجیتال نیز تأثیرگذار است. با این حال، گزارش‌ها حاکی از احتمال پوشش سایر کوین‌های بزرگ، همچون اتر و بایننس کوین، در آینده این شاخص است.

می‌توانید ارزش‌گذاری مقیاس شاخص ترس و طمع را به دسته‌های زیر تقسیم کنید:

  • 0 تا 24: ترس شدید (نارنجی)
  • 25 تا 49: ترس (زرد)
  • 50 تا 74: طمع (سبز روشن)
  • 75 تا 100: طمع شدید (سبز)

1 3

شاخص ترس و طمع با ترکیب پنج عامل موزون در بازار، تعیین می‌شود. این پنج عامل عبارتند از:

  1. نوسانات (25 درصد از شاخص): اندیکاتور نوسانات ارزش فعلی بیت‌کوین را با میانگین‌های 30 و 90 روز گذشته اندازه‌گیری می‌کند. درواقع، شاخص ترس و طمع از نوسانات به‌عنوان معیاری برای سنجش تردید و عدم اطمینان در بازار استفاده می‌کند.
  2. حجم/مومنتوم بازار (25 درصد از شاخص): با استفاده از این داده، مومنتوم و حجم معاملاتی فعلی بازار بیت‌کوین با میانگین 30 و 90 روز گذشته مقایسه‌ می‌شوند. افزایش مداوم حجم خرید می‌تواند حاکی از افزایش احساسات مثبت یا طمع معامله‌گران در بازار باشد.
  3. رسانه‌های اجتماعی (15 درصد از شاخص): این عامل روی تعداد هشتگ‌های مرتبط با بیت‌کوین در توییتر و به‌ویژه میزان تعامل (ریتوییت شدن) آنها تمرکز دارد. افزایش غیرمعمول و مداوم میزان تعامل‌ توییت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال اغلب بیانگر افزایش طمع بازار است تا ترس.
  4. سلطه بیت‌کوین (10 درصد از شاخص): سلطه بیت‌کوین میزان سرمایه موجود در بازار بیت‌کوین را نسبت به سرمایه موجود در بازار سایر ارزهای دیجیتال اندازه‌گیری می‌کند. افزایش سلطه بیت‌کوین بر بازار ارزهای دیجیتال نشان‌دهنده افزایش سرمایه‌گذاری‌های جدید روی این کوین و احتمال ورود سرمایه از سوی بازار آلت کوین‌ها به بازار بیت‌کوین است.
  5. گوگل ترندز (10 درصد از شاخص): شاخص ترس و طمع با نگاهی به داده‌های گوگل ترندز به‌منظور رهگیری جستجوهای مرتبط با بیت‌کوین، می‌تواند دیدگاه مناسبی در خصوص احساسات بازار ارائه کند. به‌عنوان مثال، افزایش جستجوهای مرتبط با «کلاهبرداری بیت‌کوین» نمایان‌گر افزایش ترس در بازار است.
  6. نتایج نظرسنجی‌ها (15 درصد امتیاز شاخص): این ورودی مدتی است که به کار گرفته نمی‌شود و متوقف شده است.

شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال چه کمکی می‌تواند به شما بکند؟

شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال می‌تواند ابزاری ارزشمند برای بررسی تغییر احساسات در بازار باشد. تغییرات قابل‌توجه ارزش این شاخص می‌توانند فرصت‌هایی برای ورود یا خروج معامله‌گران در روند بازار فراهم کنند. به‌منظور توضیح بیشتر، می‌توانیم سه ماه گذشته ارزش بازار ارزهای دیجیتال را با اعداد شاخص مطابقت دهیم.

بیشتر بخوانید: چگونه روند ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کنیم؟

در تصویر زیر، نقطه 1 روز 26 آوریل 2021 (6 اردیبهشت 1400) است که کف تغییری چشمگیر در ارزش شاخص و کاهش آن از 73 (طمع) به 27 (ترس) را نشان می‌دهد. نقطه 2 اوایل نوسان دیگری را در روز 12 مه 2021 (31 اردیبهشت 1400) نشان می‌دهد که طی آن، شاخص از 68 (طمع) به 26 (ترس) رسیده است.

5 2

اکنون، این آمار را با داده‌های بازار ارزهای دیجیتال مقایسه می‌کنیم. در تصویر زیر، نقطه 1 روز 26 آوریل را نشان می‌دهد، هنگامی‌که ارزش بازار 1.78 تریلیون دلار برآورد می‌شد؛ نقطه 2 نیز نشانگر 12 مه است که بازار بیت‌کوین به ارزشی 2.53 تریلیون دلار دست یافت. اگر این داده‌ها را با آنچه در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، ترکیب کنید، متوجه نوسانات شدیدی خواهید شد که در احساسات طمع به ترس معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در زمان افت بازار دیده می‌شود.

5 3

با افزایش میزان طمع بازار، ارزش کل بازار تا اوج خود می‌رسد و در اوج، احساسات مثبت در بازار دوباره به‌شدت کاهش می‌یابند.

با توجه به مثال فوق، شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال می‌تواند در یافتن فرصت خریدی مناسب و پیش‌بینی نقطه مناسب فروش در بازار مفید واقع شود. با استفاده از این شاخص، می‌توانید بررسی کنید که آیا واکنش‌های احساسی شما مطابق با احساسات سایر معامله‌گران هستند یا خیر. اما، آیا این شاخص در هر شرایطی مفید خواهد بود؟ احتمالاً، خیر!

آیا می‌توان از شاخص ترس و طمع در تحلیل طولانی‌مدت استفاده کرد؟

شاخص ترس و طمع احتمالاً نمی‌تواند در تحلیل بلندمدت بازار ارزهای دیجیتال کمک خاصی به سرمایه‌گذاران بکند. در هر دوره‌ای از بازار صعودی یا بازار نزولی، چندین چرخه ترس و طمع وجود دارند. این چرخه‌ها برای استفاده کوتاه‌مدت معامله‌گران مفید هستند، اما کمک چندانی به سرمایه‌گذاران بلندمدت نمی‌کنند. زیرا، در نگهداری بلندمدت ارزهای دیجیتال، پیش‌بینی بازار صعودی یا نزولی صرفاً از طریق این شاخص بسیار دشوار است. برای دستیابی به چشم‌اندازی بلندمدت باید بتوانید سایر جوانب بازار را نیز تحلیل کنید.

6 1
اگر قصد نگهداری بلندمدت بیت‌کوین را دارید، احتمالاً شاخص ترس و طمع چندان برای شما مفید نخواهد بود.

مثل همیشه، توصیه می‌شود که برای تحلیل بازار فقط به یک اندیکاتور یا به یک سبک بسنده نکنید. پیش از سرمایه‌گذاری هر میزان پول، حتماً خودتان تحقیق کنید و فقط پولی را در سرمایه‌گذاری وارد کنید، که توان ازدست‌دادن‌اش داشته باشید.

سخن پایانی

شاخص ترس و طمع روشی ساده برای جمع‌آوری و جمع‌بندی طیف وسیعی از معیارهای مرتبط با احساسات بازار است. به‌جای اینکه زحمت بررسی منابع مختلف، همچون رسانه‌های اجتماعی، گوگل ترندز و سایر پلتفرم‌های آماری، را برای تحلیل احساسات بازار به خودتان بدهید، به‌راحتی می‌توانید از این شاخص استفاده کنید.

اگر قصد دارید شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال را در تحلیل خود بگنجانید، حتماً آن را با سایر معیارها و اندیکاتورها ترکیب کنید تا دیدگاه بهتری نسبت به شرایط بازار داشته باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx