تفاوت ETH با توکن WETH چیست؟

فرق weth با eth

WETH چه هدفی دارد؟ بین اتریوم و نسخه رپد شده (wrapped version) آن تفاوتی وجود دارد؟

برای دانستن جواب با ما همراه شوید.

اجازه بدهید قبل از این که بگوییم رپد توکن (Wrapped Token) چیست، معنی کلمه Wrapped را بررسی کنیم.

عناوین مطلب:

کلمه Wrap در لغت به معنای پیچیدن چیزی، روکش کردن یا قرار دادن چیزی در جعبه یا پاکت برای پنهان کردن آن است؛ اما از آن‌جایی که عبارت Wrapped Token جاافتاده و رایج‌تر است و تقریبا معادل فارسی ندارد که مفهوم دقیق را برساند، در فارسی هم به آن رپد توکن می‌گوییم.

به زبان ساده، هیچ تفاوتی بین ETH و نسخه رپد شده اتریوم با نماد WETH وجود ندارد.پس 

WETH صرفاً نسخه رپد شده اتر (ETH) است.

Wrap ‌کردن یک توکن به ما کمک می‌کند که بتوانیم از یک دارایی یا توکن، روی بلاک‌چین دیگری استفاده کنیم.

مثلاً استفاده از بیت‌کوین روی بلاک‌چین اتریوم را در نظر بگیرید. توکن WBTC نسخه رپد شده بیتکوین روی بلاک‌چین اتریوم است.

از آن‌جا که بیشتر بلاک‌چین‌ها دارای سیستمی کاملاً جدا از بقیه هستند، امکان انتقال و تعامل آسان آن‌ها با هم وجود ندارد و انتقال توکن‌های بومی یک بلاک‌چین به بلاک‌چین دیگر ممکن نیست. مثلا نمی‌توانید بیتکوین را به بلاک‌چین اتریوم منتقل کنید، اما می‌توانید نسخه رپد شده بیتکوین (WBTC) که یک توکن روی بلاک‌چین اتریوم است را داشته باشید. 

شاید بگویید بسیار خب، این درست! اما نسخه رپد شده‌ای از اتریوم روی بلاک‌چین خود اتریوم دیگر به چه کاری می‌آید؟ در این مقاله بررسی می‌کنیم که ایجاد WETH چه لزومی داشت.

آیا ETH با WETH تفاوت دارد؟

جواب کوتاه این است که بله؛ این‌دو با هم فرق دارند.

WETH از استاندارد ERC-20 پیروی می‌کند اما ETH این‌طور نیست. استفاده از ETH برای اپلیکیشن‌های مختلف و متنوع DeFi ممکن نبود؛ بنابراین WETH ایجاد شد تا از آن در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده شود.

Wrap کردن توکن ETH به‌صورتی که با استاندارد ERC-20 سازگاری داشته باشد، باعث می‌شود که بتوان از آن به‌آسانی در طیف گسترده‌ای از dAppها (dApps) استفاده کرد. همچنین این یعنی کاربرها می‌توانند برای اپلیکیشن‌های شخصی‌سازی‌شده DeFi، نسخه اختصاصی از توکن‌ها را بسازند.

حال باید این نکته را بگوییم که WETH معادل ETH است؛ یعنی بین ETH و WETH اختلاف قیمتی وجود ندارد. با این اوصاف، اگر بخواهید از ETH خود برای استفاده در یک dApp خاص بهره ببرید، به‌راحتی می‌توانید در یک dApp مثل 1inch آن را به WETH تبدیل کنید و سپس از آن استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که ERC-20 یک استاندارد فنی برای صدور و انتشار توکن‌ها روی بلاک‌چین اتریوم است. این استاندارد فقط شرایط و ویژگی‌هایی که توکن باید داشته باشد را مشخص می‌کند. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های توکن‌های ERC-20، قابل‌معاوضه‌ (Fungible) بودن آن‌هاست؛ این یعنی همیشه می‌توانید یک توکن را به ارزش برابری از یک توکن دیگر تبدیل کنید.

چرا استفاده از خود ETH برای DAppهای اتریوم ممکن نیست؟

علت این است که ETH، قبل از این که این استانداردهای توکن ایجاد شوند، راه‌اندازی شده بود.

بنابراین ETH مطابق استاندارد ERC-20 نیست و از آن پیروی نمی‌کند؛ به همین دلیل، استفاده مکرر و مداوم از آن بسیار دشوار می‌شود.

حالا در این شرایط، برای این که دست شخص سوم را از ماجرا قطع کنید و به آن نیاز نداشته باشید، می‌توانید ETH خود را به یک قرارداد هوشمند ارسال کنید و در ازای آن WETH بگیرید. یادتان باشد که ETH یک رمزارز fungible است یعنی یک واحد از آن با واحد دیگر ETH قابل تعویض است و ارزشی برابر دارد.

توکن‌های رپد شده چگونه کار می‌کنند؟

حالا که تفاوت بین ETH و WETH را متوجه شدیم، بیایید ببینیم توکن‌های رپد شده چگونه کار می‌کنند.

وقتی که می‌خواهید نسخه رپد شده هر توکنی را بسازید، معمولاً دارایی بومی را به یک متولی متمرکز مالی (centralized custodian) یا در بهترین حالت به یک قرارداد هوشمند ارسال می‌کنید.

این نهاد متمرکز می‌تواند هر کسی و هر چیزی از یک کیف پول چندامضایی (multisig wallet) تا یک سازمان خودگردان نامتمرکز (DAO) باشد. همچنین درباره اتریوم، می‌تواند حتی یک قرارداد هوشمند باشد.

این فرآیند به این شکل عمل می‌کند:

  • بیایید فرض کنیم که نیاز دارید از WETH در بستر اتریوم استفاده کنید. در چنین حالتی، به‌سادگی کیف پول‌تان را که در آن ETH دارید، به یک صرافی غیرمتمرکز مثل 1inch متصل می‌کنید.
  • همین که کیف پول‌تان را متصل کردید، به‌راحتی میزان ETH که قصد تبدیل به WETH دارید را مشخص و بعد، توکن‌ها را سواپ (swap) می‌کنید.
  • بنابراین در ازای ETH فروخته شده، WETH دریافت می‌کنید. حالا می‌توانید از آن در هر کدام از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز که خواستید، استفاده کنید.

برای یک نهاد متمرکز این کار ساده‌ای خواهد بود. این نهادها می‌توانند یک دارایی بومی را دریافت کنند، آن را بسوزانند و نسخه رپد شده آن را روی بلاک‌چین غیربومی بسازند و ایجاد کنند.

به محض این که کاربر بخواهد دارایی غیربومی را پس بدهد و آن را به دارایی اصلی خودش تبدیل کند، می‌توانند به‌سادگی دارایی رپد شده را بسوزانند و دارایی بومی را روی شبکه اصلی ایجاد کنند.

آیا توکن‌های رپد شده همان استیبل‌کوین هستند؟

مکانیسم کار توکن‌های رپد شده با در نظر گرفتن این که نهاد متمرکز موردنظر به ایجاد و سوزاندن دارایی‌هایی بومی و غیربومی می‌پردازد، شباهت قابل توجهی به نحوه کار استیبل‌کوین‌ها دارد.

با این وجود، تفاوت مهمی بین آن‌ها وجود دارد و آن تفاوت این است که صادرکننده استیبل‌کوین به‌سادگی می‌تواند برای صدور آن، ذخیره‌های جایگزینی از دارایی‌ها داشته باشد ( به جز خود پول فیزیکی فیات).

در مقابل، چنین چیزی برای توکن‌های رپد شده امکان‌پذیر نیست.

با این حال، ایده اصلی ماجرا در صدور استیبل‌کوین و توکن‌های رپد شده خیلی شبیه است و همین باعث می‌شود که آن‌ها را با هم اشتباه بگیرند.

آیا ما واقعاً به توکن‌های رپد شده نیاز داریم؟

جواب این سوال، یک بله قاطع است.

ما برای دستیابی به فضای غیرمتمرکزی که دنیای رمزارزها می‌خواهد بسازد، باید بتوانیم به‌طور پیوسته از محصولات متنوع در شبکه‌های مختلف استفاده کنیم؛ درست مثل این که شما به‌صورت بالقوه می‌توانید از یک بانک داخلی به یک بانک بین‌المللی، در صورت پشتیبانی هر دوی این نهادها، پول انتقال دهید.

با این که این قابلیت مبادله و انتقال پول و اطلاعات در نهادهای متمرکز کاملاً آسان است، برای نهادهایی که بر پایه بلاک‌چین هستند، امر بسیار دشواری است؛ زیرا شبکه موردنظر در این حالت بسیار عمیق‌تر است.

وقتی کاربران نمی‌خواهند دارایی‌هایشان را برای خرید دارایی‌های دیگر بفروشند، وجود چنین قابلیتی که بتوان با آن دارایی‌های بومی را از شبکه‌ای به شبکه دیگر انتقال داد، بسیار مفید است.

شخصی را در نظر بگیرید که مقدار زیادی بیت‌کوین دارد. این شخص برای این که بتواند از این بیت‌کوین‌ها در بستر اتریوم استفاده کند، باید ابتدا بیت‌کوین خود را بفروشد و تتر بخرد. حالا که این شخص تتر دارد، می‌تواند به‌آسانی از آن برای مشارکت در هر dApp ای که موردنظرش باشد استفاده کند.

توکن‌های رپد شده را می‌توان مثل ابزار مشتقه در سیستم مالی سنتی در نظر گرفت؛ زیرا این توکن‌ها تابع و پیرو قیمت دارایی اصلی‌شان هستند. بنابراین، این توکن‌ها همیشه دارای نسبت برابر و یک‌به‌یک با دارایی اصلی و اولیه هستند.

با این که توکن‌های رپد شده به‌طور کامل شبیه ابزارهای مشتقه سنتی نیستند، شباهت دیگری هم با آن‌ها دارند. این شباهت، ارائه لایه افزوده‌ای از قابلیت مبادله اطلاعات به کاربران درون اکوسیستم است.

اتریوم تنها شبکه‌ای نیست که ساخت توکن‌های رپد شده و استفاده از آن‌ها را ارائه می‌دهد. روی اسمارت‌چین بایننس (Binance Smart Chain) یا BSC هم می‌توانید توکن‌های رپد شده دارایی‌های غیربومی را بسازید.

چگونگی تبدیل ETH به WETH 

تبدیل ETH به WETH، درست مثل هر ارز دیگری در صرافی‌های غیرمتمرکز روی شبکه اتریوم قابل انجام است.

تبدیل اتر به WETH در 1inch: وارد صرافی غیرمتمرکز 1inch شوید (لینک https://app.1inch.io

پس از اتصال کیف پول به صرافی، مقدار دلخواه ETH را به‌ WETH سواپ کنید.

تبدیل weth به eth

وقتی WETH را در کیف پول خود (مثل MetaMask) دیدید، می‌توانید از آن برای تعامل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده کنید یا آن را به کیف پول دیگری انتقال دهید.

اگر توکن‌ها را در کیف پول‌ متامسک ندیدید، گزینه Import Tokens را انتخاب کنید. سپس از شما درخواست می‌شود که افزودن WETH را به‌عنوان دارایی تایید کنید.

به خاطر داشته باشید که کیف پول متامسک از شبکه اتریوم و تمام توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کند و این یعنی این که شما می‌توانید بدون دردسر، WETH خود را به کیف پول اضافه کنید.

جمع‌بندی

تنها هدف همه توکن‌های رپد شده، اضافه کردن قابلیت انتقال رمزارزها بین شبکه‌های مختلف است.

هدف WETH این است که تجربه پیوسته‌ای برای کاربران بومی ETH ایجاد کند و امکان استفاده از ETH در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را فراهم سازد.

برای دریافت آموزش در زمینه ارزهای دیجیتال و بازارهای مختلف مالی، با بورسینس همراه باشید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx