بهترین زمان سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال چه موقع است؟

کاهش میانگین خرید بیتکوین

رمزارزهایی مثل بیت‌کوین می‌توانند نوسان قیمتی روزانه یا حتی ساعتی را تجربه کنند.

در هر نوعی از سرمایه‌گذاری، وجود نوسان باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران حس نااطمینانی داشته باشند، نگران این باشند که سرشان بی‌کلاه بماند یا کلاً از این که سرمایه‌گذاری کنند بترسند.

وقتی که قیمت‌ها نوسان دارند، چگونه بفهمیم که چه زمانی موقع خریدن است؟

عناوین مطلب:

در یک دنیای ایده‌آل، ماجرا به همین سادگی است که برای سود کردن باید در قیمت پایین خرید و در قیمت بالا فروخت.

اما در واقعیت، گفتن این حرف از انجام‌دادنش سخت‌تر است و حتی برای حرفه‌ای‌ها و متخصصین هم همین‌طور است.

بسیاری از سرمایه‌گذاران و تریدرها به‌جای این که زمان وقوع پیشامدهای بازار را تخمین بزنند و پیش‌بینی کنند، از یک استراتژی به‌نام «متوسط هزینه دلاری (dollar cost averaging)» یا «DCA» استفاده می‌کنند.

آن‌ها در این استراتژی، طبق یک برنامه منظم، هر بار حجم و مبلغ کمی را در یک دارایی مثل ارز دیجیتال، سهام یا طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند تا از نوسانات بازار در امان بمانند.

اگر در چیزی سرمایه‌گذاری کرده‌اید که فکر می‌کنید قرار است ارزش آن در بلندمدت افزایش یابد ولی در این مدت دچار نوسانات قیمتی خواهد شد، DCA می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

DCA چیست؟

 DCA مخفف dollar cost averaging و یک استراتژی بلندمدت است که در آن، سرمایه‌گذار در یک دوره زمانی به‌طور منظم و بدون توجه به قیمت، مقداری از یک دارایی را می‌خرد.

مثلاً به‌جای این که یک‌باره 1200 دلار در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کند، به‌مدت یک سال هر ماه 100 دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.

برنامه DCA هر سرمایه‌گذار، در طول زمان و بنا بر هدف او ممکن است تغییر کند. این برنامه می‌تواند تنها چند ماه طول بکشد یا برای سال‌های زیادی ادامه داشته باشد.

اگرچه DCA روش محبوبی برای خرید کریپتوکارنسی‌ها و مخصوصا بیت‌کوین است، روشی نیست که تنها محدود به حوزه ارزهای دیجیتال باشد. سرمایه‌گذاران سنتی دهه‌هاست که از این استراتژی استفاده می‌کنند تا از نوسانات بازار سهام جان سالم به‌در ببرند.

مزیت‌های استراتژی DCA چیست؟

شما به‌عنوان سرمایه‌گذار ممکن است دشواری طاقت‌فرسای پیش‌بینی بازار را به جان بخرید یا این ریسک را متحمل شوید که سهواً در اوج قیمت یک دارایی، همه پولتان را یک‌باره در آن سرمایه‌گذاری کنید. اما با روش موثر DCA می‌توانید بدون تحمل این مشکلات در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری نمایید. یا حداقل ریسک خرید یک دارایی بیش‌خرید شده را کاهش دهید.

کلید ماجرا در این است که مقداری از یک دارایی را که از پس هزینه آن برمی‌آیید انتخاب کنید و بدون توجه به قیمت آن، به‌صورت منظم در آن دارایی سرمایه‌گذاری کنید.

اینگونه می‌توانید هزینه خریدهایتان را در طی زمان به میانگین برسانید و اثر یک ریزش قیمت ناگهانی در هر یک از خریدها را در مجموع کاهش دهید. اگر هم قیمت‌ها دچار ریزش شوند، سرمایه‌گذاران DCA می‌توانند مطابق برنامه به خرید خود ادامه دهند تا به‌صورت بالقوه وقتی قیمت دوباره افزایش یافت، سود کسب کنند.

چه زمانی DCA از سرمایه‌گذاری یک‌باره موثرتر است؟

DCA می‌تواند به سرمایه‌گذار کمک کند که با امنیت وارد بازار شود، از رشد بلندمدت قیمت سود کند و ریسک حرکات نزولی کوتاه‌مدت قیمت را به میانگین برساند.

این روش می‌تواند در مقایسه با سرمایه‌گذاری یک‌باره یک مبلغ زیاد، در این موقعیت‌ها سود قابل پیش‌بینی‌تری به ما بدهد:

1. خرید دارایی‌هایی که ارزش آن‌ها می‌تواند در طی زمان افزایش یابد

اگر یک سرمایه‌گذار معتقد باشد که قیمت‌ها در کوتاه‌مدت کاهشی و در بلندمدت افزایشی هستند، می‌تواند از DCA استفاده کند تا سرمایه خود را در طی همان دوره زمانی که فکر می‌کند حرکات نزولی اتفاق خواهند افتاد، سرمایه‌گذاری کند.

اگر حق با او بوده باشد، می‌تواند از خرید دارایی در قیمت پایین‌تر منتفع شود. اما حتی اگر هم اشتباه کرده باشد، همراه با افزایش قیمت در بازار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

2. پوشش ریسک در برابر نوسان قیمتی

روش DCA، سرمایه‌گذاران را در معرض قیمت‌های مختلف در طی زمان قرار می‌دهد. وقتی بازار دچار نوسان قیمتی می‌شود، هدف این استراتژی این است که هر افزایش یا کاهش شدیدی در پورتفو را به میانگین نزدیک کند. در این صورت می‌توان از حرکت قیمت در هر جهتی، به‌میزان کمی سود کرد.

3. اجتناب از فومو (FOMO) و معاملات احساسی و هیجانی

DCA یک سرمایه‌گذاری با رویکرد قانون‌محور است.

معامله‌گران تازه‌کار اغلب در دام ترید احساسی (emotional trading) می‌افتند؛ در این حالت، تصمیمات خرید و فروش توسط عوامل روانشناسی مثل ترس یا هیجان، کنترل و هدایت می‌شوند.

این عوامل می‌توانند باعث شوند که سرمایه‌گذاران، پورتفوی خود را به‌صورت ناکارا مدیریت کنند. فروش از روی ترس (panic selling) در روند نزولی یا سرمایه‌گذاری بیش‌ازاندازه به‌دلیل ترس از دست دادن فرصت در مواقع رشد سریع قیمت، نمونه‌هایی از این مسئله‌اند.

DCA در عمل چگونه کار می‌کند؟

البته موفقیت هر استراتژی DCA به این بستگی دارد که چه اتفاقی در بازار در حال وقوع است.

برای نشان‌دادن این موضوع، بیایید از یک مثال با قیمت‌های دنیای واقعی استفاده کنیم.

آن زمان را که بیت‌کوین، بیشترین نزول قیمت خود را تا به امروز تجربه کرد، در نظر بگیرید. اگر از از 18 دسامبر 2017 (نزدیک به قله قیمت آن سال) شروع کرده و هر هفته 100 دلار در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کردید، مجموعاً رقم سرمایه‌گذاری شما به 16,300 دلار می‌رسید.

اما در 25 ژانویه 2021، پورتفوی شما به حداکثر ارزش 65,000 دلار می‌رسید و بازدهی سرمایه‌گذاری شما بیش از 299% می‌شد.

استراتژی کم کردن میانگین خرید

در مقابل، معمولاً کار درستی دانسته نمی‌شود که وقتی قیمت‌ها در اوج خودشان هستند، همه مبلغ موردنظر را یک‌جا سرمایه‌گذاری کنید.

اما از کجا بدانیم که کجا اوج قیمت است؟ اگر همان مبلغ 16,300 دلار را در 18 دسامبر 2017 به‌صورت یک‌جا سرمایه‌گذاری می‌کردید، در طی دو سال اول، نزدیک به 8,000 دلار از سرمایه‌تان را از دست می‌دادید.

با این که ارزش پورتفوی شما دوباره برمی‌گشت، دیگر قادر به کسب سود مرکب از سرمایه خود نبودید (و حتی ممکن بود ترس از دست دادن سرمایه‌تان باعث شود که موقع ضرر، بیت‌کوین خود را بفروشید).

حال بیایید فرض کنیم که یک سال صبر کردید و از دسامبر 2018 تا دسامبر 2020، هر ماه مبلغ 200 دلار را در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کردید. در این صورت، ارزش کل پورتفوی شما در سال 2020 به 13,000 دلار می‌رسید.

در حالی که در صورت سرمایه‌گذاری یک‌باره، سرمایه‌تان 23,000 دلار می‌شد. در اینجا با سرمایه‌گذاری یک‌باره، سود بیشتری می‌کردید اما همچنین ریسک بیشتری را هم متحمل می‌شدید؛ چرا که هر یک از حرکات قیمت که پس از زمان سرمایه‌گذاری اولیه شما رخ می‌داد، باعث می‌شد تمام سرمایه‌تان تحت تاثیر قرار بگیرد.

جدول میانگین خرید

تمام مزیت روش متوسط هزینه دلاری در این است که ریسک سرمایه‌گذاری شما را پوشش می‌دهد.

این روش در تلاش برای به حداقل رساندن زیان‌های احتمالی، سود بالقوه شما را هم محدود می‌کند. این استراتژی به‌طور بالقوه انتخاب امن‌تری برای سرمایه‌گذاران است و احتمال زیان جدی به‌علت نوسان قیمت در کوتاه‌مدت را کاهش می‌دهد.

برای این که بفهمید DCA استراتژی مناسبی برای شماست یا نه، لازم است که به شرایط خاص خودتان در مقوله سرمایه‌گذاری فکر و توجه کنید. بهترین کار این است که همیشه، پیش از این که یک استراتژی جدید را به‌کار بگیرید، با یک متخصص مالی مشورت کنید.

برای آشنایی بیشتر با حوزه ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی، بورسینس را دنبال کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx