راهنمای کامل استفاده از سایت فیپ ایران (fipiran.com)

فیپ ایران

در دنیای امروز که بازارهای مالی از پیچیدگی زیادی برخوردارند دسترسی به اطلاعات مالی صحیح و بلادرنگ از اهمیت زیادی برخوردار است.

وب‌سایت فیپ ایران نیز با هدف از دانش و تخصص روز، انبار داده های بزرگی برای کمک به سرمایه‌گذاران در راستای تصمیم گیری بهتر ایجاد کرده است.

هدف این وب‌سایت ارائه اطلاعات پردازش شده در دسته های مختلف به علاقمندان است. سایت فیپ ایران (Fipiran.com) یکی از سایت‌های تحلیل و بررسی آماری بازار بورس است که تحت مدیریت مستقیم شرکت مدیریت فناوری بورس ایران قرار دارد.

عناوین مطلب:

فیپ ‌ایران یا Fipiran مخفف کلمه Financial Information Processing of IRAN است که معنی لغوی آن پردازش اطلاعات مالی ایران است.

فیپ ایران
تصویر صفحه اصلی سایت فیپ ایران

وب سایت فیپ ‌ایران یک سایت معتبر آماری در زمینه آمار مربوط به سهام، شاخص‌ها و به ویژه انواع صندوق‌های فعال در بازار بورس است.

با توجه به مدیریت مستقیم این سایت توسط شرکت بورس ایران، فیپ ایران حاوی اطلاعات دقیقی در مورد انواع سهام بازار بورس، مخصوصا صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌باشد. سایت فیپ ایران صندوق ها را به صورت جزئی همراه با اطلاعات بازده و عملکرد آن‌ها به نمایش می‌گذارد.

معمولاً تحلیل‌گران بازار سرمایه، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بازار بورس، هسته کاربران این وب‌سایت را شکل می‌دهند و برای تحلیل روند سهم از اطلاعات این سایت بهره می‌برند.

این وب‌سایت علاوه بر اطلاعات جامع آماری بازار بورس و فرابورس، اطلاعاتی در خصوص انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه نیز ارائه می‌دهد .

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

معمولاً افراد از گروه‌های متفاوت جامعه زمانی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در بورس می‌گیرند هنوز با صندوق سرمایه‌گذاری آشنا نیستند.

به‌همین‌دلیل برای سرمایه‌گذاری در بورس اقدام به شرکت در دوره‌های آموزش تحلیل بازار می‌کنند. پس‌ازآن نیز سعی می‌کنند با طراحی یک استراتژی شخصی مناسب با اهداف و سرمایه خود از این بازار سود کسب کنند.

اما نکته مهم این است که استفاده از روش‌های تحلیل بازار مانند تحلیل بنیادی (فاندامنتال) و تحلیل تکنیکال، تنها راه سرمایه‌گذاری در بورس نیست. بلکه استفاده از صندوق سرمایه‌گذاری یکی از روش‌هایی است که امکان سرمایه‌گذاری در بورس را بدون صرف زمان و دانش فراهم می‌کند. 

صندوق‌ BFM (صندوق سرمایه‌گذاری) به همراه سبد‌گردان شخصی یکی از امکاناتی است که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دارد.

این صندوق ها تحت نظارت سازمان بورس اقدام به تجمیع دارایی ‌سرمایه‌گذاران کرده و سپس این مبالغ را در انواع دارایی‌های بازار سرمایه سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود حاصل از آن را به سرمایه‌گذاران برمی‌گردانند.

این صندوق‌ها به‌عنوان یکی از روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به شمار می‌روند.

این روش برای افرادی مناسب است که اطلاعات کافی و تخصصی در زمینه بازار سرمایه ندارند، یا اینکه نمی‌توانند زمان کافی برای ورود به آن صرف کنند. در وب‌سایت فیپ ایران این صندوق‌ها به تفکیک قابل‌بررسی هستند.

بررسی منوهای سایت فیپ ایران

در ادامه هرکدام از منوهای سایت فیپ ایران را بررسی می‌کنیم:

منوی صندوق‌ها در فیپ ایران

فیپ ایران

این منو دارای سه بخش اصلی است که هر یک از این بخش‌ها خود دارای چندین زیرمجموعه هستند:

اطلاعات صندوق‌ها 

که دارای شش زیرمجموعه با کارکرد‌های مختلف هستند:

  • فهرست صندوق‌های سرمایه‌گذاری: در این بخش از فیپ ایران، صندوق ها از نگاه کلی و جزئی بررسی می‌شوند. این بخش شامل فهرست کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که در یک نگاه کامل از قبیل نوع صندوق، کل ارزش خالص دارایی‌ها، دوره تقسیم سود، قیمت صدور، قیمت ابطال، قیمت آماری، بازدهی یک‌ساله، ضریب آلفا، ضریب بتا، ضامن نقد شوندگی، درجه‌بندی و… را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
  • نقشه صندوق‌های سرمایه‌گذاری: شامل نقشه‌ای مشابه نقشه بازار بورس است که مختص صندوق‌های سرمایه‌گذاری رسم می‌شود، با نگاه به این نقشه می‌توان در یک نگاه از روند کلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مطلع گردید.
  • گراف وابستگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری: در این بخش، اطلاعات سبدگردان، نوع وابستگی و نوع سهام تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت گرافیکی با طراحی عنکبوتی قابل مشاهده و بررسی است.
  • اطلاعات تجمیعی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری: در این بخش نوع صندوق ها، ارزش دارایی خالص آن‌ها و میانگین سپرده‌ها، اوراق مشارکت و بازده این صندوق ها در بازه‌های زمانی مختلف درج شده است.
  • مقایسه بازده صندوق-شاخص: در این صفحه وضعیت بازده شاخص کل را در بازه‌های زمانی مختلف می‌بینیم. البته با انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری و شاخص موردنظرمان می‌توانیم گزینه‌های دیگری نیز اضافه کنیم و در کنار شاخص کل، آن‌ها را مشاهده نماییم.
  • گزارشات ماهانه صندوق‌ها: با کلیک بر روی این قسمت شما به سایت Seo.ir وارد خواهید شد که در این صفحه میزان عملکرد ماهانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری به تفکیک سال به صورت اکسل در دسترس و قابل دانلود است.
  • درجه‌بندی عملکرد صندوق‌ها: این قسمت شامل راهنمای تصویری استفاده و درجه‌بندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش فهرست صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

انواع صندوق‌ها 

در این قسمت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری براساس نوع صندوق دسته‌بندی شده‌اند:

  • اوراق بهادار با درآمد ثابت
  • اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی
  • در سهام
  • مختلط
  • اختصاصی بازارگردانی
  • جسورانه
  • پروژه‌ای
  • زمین و ساختمان
  • خصوصی
  • صندوق در صندوق
  • املاک و مستغلات

با کلیک بر روی هر یک از این صندوق‌ها در این منو می‌توانید لیست تمام صندوق‌های فعال در آن بخش را مشاهده نمایید.

همچنین شما با کلیک بر روی عناوین هر ستون می‌توانید صندوق‌ها را براساس مقدار عددی آن ستون از زیاد به کم و برعکس مرتب نمایید.

به‌عنوان‌مثال اگر در ستون بازدهی از آغاز فعالیت یک‌بار کلیک نمایید صندوق ها براساس بازدهی از آغاز فعالیت از کمترین بازدهی تا بیشترین بازدهی مرتب می‌شوند و اگر یک‌بار دیگر کلیک نمایید صندوق ها براساس این عنوان از بیشترین بازدهی تا کمترین بازدهی مرتب می‌شوند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای سبد سرمایه‌گذاری مختلفی هستند و ترکیب این سبد مشخص کننده میزان ریسک، سود و زیان یک صندوق است. 

سرمایه‌گذاران براساس میزان ریسک‌پذیری خود، همچنین بررسی فعالیت و بازدهی صندوق‌ها می‌توانند گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری را انتخاب نمایند.

منوی بازار

 این منوی فیپ ایران دارای چهار بخش اصلی است که در مجموع شامل 12 زیرمجموعه می‌شود:

فیپ ایران

بورس

این قسمت دارای چهار بخش: سهام، حق تقدم، اوراق مشارکت، آمار و اطلاعات است.

در قسمت سهام، اطلاعات سهام‌ معامله شده روز جاری و در بخش حق تقدم، اطلاعات حق تقدم‌ معامله شده روز جاری قرار دارد.

منوی اوراق مشارکت نیز مربوط اطلاعات اوراق مشارکت‌ معامله شده روز جاری است.

قسمت آمار و اطلاعات شامل اطلاعاتی از قبیل بیشترین ارزش معامله، بیشترین حجم معامله، بیشترین تعداد معامله، بیشترین افزایش قیمت، بیشترین کاهش قیمت و بیشترین P/E است.

فرا بورس

در این بخش تنها بخش «پایه فرابورس» به موارد زیرمجموعه منوی قبلی (بورس) اضافه شده است.

در قسمت پایه فرا بورس اطلاعات سهام‌ معامله شده روز جاری قابل مشاهده است.

شاخص‌ها و صنایع

قسمت لیست شاخص‌ها شامل لیست شاخص‌های روز جاری است.

و قسمت بازده شاخص‌ها و صنایع نیز شامل اطلاعات بازده شاخص‌ها و صنایع روز جاری است.

صنایع

قسمت نمودار‌ها در این بخش شامل سه نمودار ارزش معاملات – بورس و فرابورس نقدی، حجم معاملات – بورس و فرابورس نقدی، تعداد معاملات – بورس و فرابورس نقدی است.

منوهای اخبار

فیپ ایران

منوی اخبار نیز به دو بخش موضوعات و خبرگزاری‌ها تقسیم می‌شود.

در قسمت اخبار، خبرهای مربوط به بازار سرمایه، بورس و فرابورس، کالا و انرژی، مجامع و شرکت‌ها و اقتصاد درج می‌شوند.

در بخش خبرگزاری‌ها نیز خبرهایی از بازار سرمایه که در خبرگزاری‌های سنا، بورس نیوز، بورس پرس، دنیای اقتصاد، فارس، ایسنا و جهان اقتصاد درج شده‌اند نشان داده می‌شود.

منوی اطلاعات کدال

فیپ ایران

به نظر می‌رسد این منوی فیپ ایران قبلا با منوی اخبار همراه بوده و از آن جدا شده است.

در این قسمت اطلاعیه‌های درآمد هر سهم و مجامع و نیز پردازش‌های نسبت‌های مالی، رشد سود و نزول سود درج شده‌اند که اطلاعات سود نمادهای مختلف بازار را در بازه‌های زمانی مختلف همراه با میزان رشد آن‌ها نشان می‌دهد.

منوی ابزارهای تحلیل

فیپ ایران

این قسمت شامل نمودارهای مقایسه‌ای بین شاخص و سهام یا شاخص و صندوق است که در تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال می‌توان از آن‌ها بهره‌مند گردید.

همچنین از قسمت مقایسه اطلاعات مالی شرکت‌ها، می‌توان ترازنامه شرکت‌ها و صورت سود و زیان را مقایسه کرد.

منوی خدمات اطلاعاتی در فیپ ایران

فیپ ایران

این منو به سه قسمت شاخص‌ها، شرکت‌ها و اطلاعات مالی تقسیم شده‌اند. در بخش شاخص‌ها، تاریخچه اطلاعات شاخص را به صورت فایل اکسل در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بخش شرکت‌ها، تاریخچه معاملات نماد را بررسی می‌کند و بخش اطلاعات مالی در چهار زیرعنوان ترازنامه، سود و زیان، نسبت‌های مالی و درآمد هر سهم وجود دارند که با جستجوی نام نماد موردنظر می‌توان وضعیت اطلاعات را بررسی و دانلود کرد.

لازم به ذکر است که اطلاعات سایت فیپ ایران به صورت روزانه آپدیت می‌شود. بنابراین مکان مناسبی برای تحلیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سهام است. همچنین ناوبری در سایت به راحت‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود و نیازی به بررسی جداگانه هر قسمت نیست.

سوالات متداول

فیپ ایران چیست؟

وب سایت فیپ ‌ایران یک سایت معتبر آماری در زمینه آمار مربوط به سهام، شاخص‌ها و به ویژه انواع صندوق‌های فعال در بازار بورس است.

سایت فیپ ایران چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهد؟

این سایت دارای ابزارهایی جهت بررسی عملکرد صندوق‌ها، انواع شاخص‌ها و ابزارهای تحلیل اطلاعات مالی است.

آدرس سایت فیپ ایران چیست؟

fipiran.com آدرس سایت فیپ ایران است.

نتیجه گیری

با توجه به وجود انواع آمار و اطلاعات تحلیل تکنیکال و اخبار فاندامنتال به روز در سایت فیپ‌ایران و همچنین وابستگی این سایت به سازمان بورس و اوراق بهادار بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اطلاعات موجود در سایت فیپ ایران را برای نماد یا صندوق معاملاتی موردنظر بررسی کنیم تا به دیدگاه کلی درستی درباره عملکرد آن برسیم. به‌این‌ترتیب سرمایه‌گذاری کم ریسک تری را تجربه خواهیم کرد.  

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx