دابل اسپندینگ (Double Spending) یا دوبار خرج کردن! چیست؟

دابل اسپندینگ

دابل اسپندینگ خطری است که توسط آن یک دارایی در شبکه ارز دیجیتال می‌تواند دوبار خرج شود.

در واقع اطلاعات یک تراکنش بلاک‌چین را فقط در شرایط خاصی می‌توان ویرایش کرد، در این وضعیت، بلاک‌های ویرایش شده به زنجیره بلاک‌چین افزوده می‌شوند.

اگر چنین اتفاقی رخ دهد شخصی که تغییرات را در شبکه اعمال کرده است می‌تواند دارایی‌هایی را که خرج کرده، دوباره به دست بیاورد و خرج کند.

عناوین مطلب:

درک دابل اسپندینگ

 برای اینکه با مفهوم دابل اسپندینگ بیشتر آشنا شوید ابتدا باید با نحوه کارکرد بلاک‌چین آشنا باشیم.

زمانی که یک بلاک در زنجیره بلاک‌چین ایجاد می‌شود، بلاک جدید یک رشته عدد رمزنگاری شده یا هش (Hash) با برچسب زمانی مشخص نسبت به بلاک قبلی دریافت می کند، در این بلاک اطلاعات تراکنش ذخیره خواهد شد.

اطلاعات ذخیره شده با استفاده از یک پروتکل امنیتی مانند الگوریتم Sha256 که توسط بیت‌کوین استفاده می‌شود رمزنگاری می‌شوند.

زمانی که اطلاعات بلاک توسط ماینرها (از طریق الگوریتم مکانیزم اجماع اثبات کار) تایید شد انتهای بلاک بسته خواهد شد و بلاک جدیدی با برچسب زمانی جدید با اطلاعات تراکنش تازه پس از بلاک قبلی قرار می‌گیرد. در این چرخه استخراج کنندگان بیت‌کوین به دلیل تایید اطلاعات تراکنش‌ها پاداش دریافت می کنند.

بیشتر بخوانید: استخراج بیت‌کوین چیست؟ ماینینگ بیت‌کوین چگونه است؟

حمله دابل اسپندینگ
کسی که بخواهد عمل دوبار خرج کردن را در بلاک‌چین بیت‌کوین انجام دهد ابتدا می‌بایست یک بلاک مخفی را برای پیشی گرفتن از شبکه واقعی استخراج کند.

برای رسیدن به این هدف، آن‌ها می‌بایست ابتدا زنجیره خودشان را قبل از تراکنش جدید به شبکه واقعی معرفی کنند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، شبکه اطلاعات جدید را به عنوان آخرین بلاک‌های اضافه شده تلقی می‌کند و آن را در زنجیره اصلی قرار می دهد. کسی که چنین کاری می‌کند می‌تواند کوین‌ها و یا توکن‌هایی را که قبلاً خرج کرده است را دوباره باز پس بگیرد.

جلوگیری از Double Spending

دابل اسپندینگ همچنان برای بلاک‌چین‌ها یک خطر بالقوه به شمار می‌رود. با این حال میزان خطر آن‌ها به نسبت حجم قدرت بلاک‌چین‌های امروزی به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

اینکه کسی بتواند در بلاک‌چین‌های قدرتمند امروزی یک بلاک مخفی ایجاد کند بسیار نامحتمل است چرا که ماینرهای شبکه ابتدا باید آن را قبول و تایید کنند.

تنها زمانی این مسئله محتمل به نظر می رسد که یک ماینر با اهداف غیر قانونی با اضافه کردن یک بلاک دستکاری شده برای به چنگ آوردن دارایی‌های سایر کاربران اقدام کند. حتی پس از این کار نیز احتمال تایید بلاک ویرایش شده توسط سایر ماینرها غیر ممکن است.

بلاک‌چین و مکانیزم اجماع آن چنان سریع حرکت می‌کنند که بلاک ویرایش شده قبل از اینکه بتواند توسط ماینرها تایید شود منسوخ می‌شود. حتی اگر در این حالت بلاک ویرایش شده تایید شود، شبکه بلاک‌چین، اطلاعاتی را که به آن ارسال شده است را در اختیار دارد و بلاک ویرایش شده در اینجا نیز رد می شود.

جالب است بدانید که تا به حال هیچ نمونه خرج کردن مضاعف یا دابل اسپندینگ مشاهده نشده است. انجمن کریپتو معتقد است همه حملات مرتبط با دوبار خرج کردن خنثی شده‌اند. با این حال حملات دوبار خرج کردن برای سایر اهداف نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

تراکنش‌های کریپتوکارنسی برای تایید در شبکه به دلیل فرایند ریاضی پشت آن نیازمند زمان هستند. برای تایید تراکنش یک فرآیند انتخاب اعداد تصادفی برای حل کردن یک الگوریتم Hash پیچیده استفاده می‌شود.

برای انجام این فرآیند، قدرت محاسباتی و انرژی زیادی نیاز است، به همین دلیل ویرایش بلاک‌چین یا دوبل کردن آن با توجه به حجم قدرت پردازشی مورد نیاز و سبقت گرفتن از همه ماینرهای شبکه برای دور زدن آن‌ها غیر ممکن است. 

بیشتر بخوانید: شناسه تراکنش یا TXID چیست؟؛ نحوه پیگیری تراکنش‌های کریپتو

حملات دابل اسپندینگ

یکی از مهم‌ترین حملات بلاک‌چین‌ها که می‌تواند کل شبکه را تحت تاثیر قرار دهد، حمله 51% است.

در این حمله اگر یک ماینر بتواند بیش از 50 درصد قدرت پردازش شبکه را که در تایید تراکنش‌ها، ایجاد بلاک و پاداش کاربرد دارند را تحت اختیار بگیرد کل شبکه تابع قوانین آن ماینر خواهند بود. 

این کاربران اگر بتوانند بخش عمده قدرت شبکه در اختیار بگیرند، می‌توانند داده‌های خود را در مکانیزم اجماع تراکنش‌ها و نحوه پاداش ماینرها بگنجانند.

با این حال در ارزهای دیجیتال محبوب مانند بیت‌کوین، انجام حملات 51% یا دابل اسپندینگ غیر ممکن است. بیت‌کوین به دلیل قدرت ماینر‌ها و سختی شبکه آن از توانایی‌های بالایی در دفع این حملات برخوردار است.

با این حال کریپتو کارنسی‌های جدید یا فورک شده، که از قدرت شبکه کمتری برخوردار هستند، در برابر این حملات آسیب پذیری بیشتری از خود نشان می دهند.

بیشتر بخوانید: مفهوم فورک در ارزهای دیجیتال چیست؟

در انجام دابل اسپندینگ، رایج‌ترین حملات آن، حمله تراکنش تایید نشده است که برای گمراه کردن کاربران یک شبکه استفاده می شود. اگر با چنین تراکنش‌هایی مواجه شدید نباید آن‌ها را قبول کنید. این تراکنش‌ها عامل اصلی حملات دوباره خرج کردن هستند. 

آیا دابل اسپندینگ تا به حال رخ داده است؟

تا به حال تلاش‌هایی برای انجام حمله دابل اسپندینگ صورت گرفته اما همه آن‌ها متوقف یا خنثی شده‌اند. در این حملات سرقت دارایی‌های کاربران بیشتر موارد توجه بوده تا انجام دابل اسپندینگ.

آیا امکان کپی یک بیت‌کوین وجود دارد؟

شما نمی‌توانید یک بیت‌کوین را کپی کنید، همانطور که گفته شد حتی ماینر‌ها نیز توانایی انجام چنین کاری را ندارند. بلاک‌چین و مکانیسم اجماع این ارز‌ها انجام چنین چیزی را نمی‌پذیرند.

مثال‌های حمله دابل اسپندینگ

ماینر‌ها با اهداف خرابکارانه معمولا از انواع مختلف حملات برای پیاده سازی دابل اسپندینگ استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین این حملات عبارتند از: Finney، Race، حمله 51%، Career و تراکنش‌های تایید نشده.

نتیجه گیری

مکانیزم اثبات کار نقش حیاتی در دفع حملات دابل اسپندینگ ایفا می‌کند.

به طور کلی در مکانیزم‌هایی که در آن‌ها از برچسب زمانی برای مدل بلاک‌های زنجیره استفاده می‌شود، امکان انجام دابل اسپندینگ تقریبا صفر است.

با وجود تمهیدات امنیتی در شبکه بزرگی مانند بیت‌کوین، دابل اسپندینگ در آن غیرممکن است. همه تراکنش‌های این شبکه غیرمتمرکز مدیریت می‌شوند و با توجه به قدرت پردازش آن، ایجاد تداخل یا دستکاری بلاک‌هایی که در هر لحظه اضافه می‌شوند دور از ذهن است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx