استخراج بیت‌کوین چیست؟ ماینینگ بیت‌کوین چگونه است؟

استخراج بیت کوین چیست

پس از گسترش دنیای ارزهای دیجیتال و رشد قیمتی بسیار خوب بیت‌کوین، استخراج بیت‌کوین به یکی از داغ‌ترین مباحث سال تبدیل شد.

البته تا به امروز نیز کم نیستند افرادی که با استفاده از ماینر بیت‌کوین به کسب درآمد و استخراج می‌پردازند.

در این مطلب قصد داریم هر آنچه که برای استخراج بیت‌کوین نیاز دارید را ارائه دهیم.

عناوین مطلب:

استخراج بیت‌کوین چیست؟

ساده‌ترین تعریفی که می‌توان از استخراج بیت‌کوین ارائه داد این است که شما در قبال پردازش تراکنش‌های بیت‌کوین، پاداش دریافت می‌کنید.

یکی از مهم‌ترین مواردی که ارزش یک ارز دیجیتال را بالا نگه می‌دارد، میزان عرضه و تقاضای آن است. از آن جایی که بیت‌کوین یک شبکه غیرمتمرکز است، هیچ دولت، سازمان یا شخص خاصی نمی‌تواند بیت‌کوین تولید و آن را وارد بازار کند تا عرضه و تقاضا برای آن همیشه در حد اعتدال باشد.

سرتاسر دنیا پر است از ماینر‌های بیت‌کوین که در واقع کامپیوتر‌های با توان محاسباتی بالا هستند. این کاربران صحت تراکنش‌های انجام شده را با استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمند خود تأیید کرده و موجودی کیف پول‌ها را آپدیت می‌کنند. بدین صورت وقتی شما برای کسی بیت‌کوین می‌فرستید، بخشی از هزینه تراکنش که از شما دریافت می‌شود، به ماینر‌ها پرداخت می‌شود.

در مواردی نیز ماینر‌ها یک بلاک (Block) جدید به وجود می‌آورند که در قبال ایجاد آن پاداش خوبی دریافت کرده و قسمتی از آن پاداش نیز میان تمامی ماینر‌های فعال در شبکه تقسیم می‌شود.

فرآیند ماین بیت‌کوین توسط شبکه اولویت بندی می‌شود و ماینر‌ها حق انتخاب انجام یک تراکنش خاص را ندارند و تراکنش‌ها میان تمامی ماینر‌های به صورت عادلانه تقسیم می‌شود. تراکنش‌هایی که کارمزد بیشتری داشته باشند توسط شبکه در اولویت قرار گرفته و زودتر انجام می‌شوند.

استخراج بیت‌کوین یکی از کارهای دشوار و البته هزینه‌بر است چرا که به سخت افزار قوی و برق فراوانی نیاز دارد ولی شرکت‌های بزرگی هستند که با سرمایه‌گذاری مبالغ بالا، به اصلی‌ترین استخراج‌کنندگان بیت‌کوین تبدیل شده‌اند.

اگر به استخراج بیت‌کوین علاقه‌مند بوده و به فکر خرید ماینر بیت‌کوین هستید باید ابتدا به صورت کامل در این زمینه اطلاعات جمع‌آوری کنید.

بیشتر بخوانید: در خرید ماینر ارز دیجیتال به این 8 نکته توجه کنید

چرا بیت‌کوین استخراج می‌کنند؟

این سؤال پاسخ نسبتاً سر راستی دارد و تقریباً تمامی ماینر‌ها می‌خواهند از ماین بیت‌کوین سود کسب کنند.

استخراج‌کنندگان با استخراج بیت‌کوین، مقداری بیت‌کوین به دست می‌آورند و می‌توانند آن را بفروشند و پول رایج کشورشان را دریافت کنند.

برخی تصور می‌کنند استخراج بیت‌کوین هزینه‌ای ندارد یا اینکه بسیار ساده و راحت انجام می‌شود. با وجودی که در استخراج بیت‌کوین به‌صورت مستقیم مبلغی بابت خرید بیت‌کوین خرج نمی‌شود ولی استخراج‌کننده پول زیادی را صرف خرید ماینرها (تجهیزات استخراج بیت‌کوین) می‌کند.

پس برای استخراج بیت‌کوین هزینه‌های دیگر نیز مانند هزینه خرید سخت‌افزارهای جانبی، هزینه برق و… را خواهید داشت و در صورتی که بخواهید بدون ماین کردن بیت‌کوین به دست بیاورید، باید آن را خریداری کنید.

البته یکسری روش‌های دیگر نیز برای به دست آوردن ارزهای دیجیتال وجود دارد و سایت‌هایی هستند که در آن‌ها می‌توان با سرمایه‌گذاری یا صرف وقت، مقداری بیت‌کوین به دست آورد.

بیشتر بخوانید: به دست آوردن بیت‌کوین از سایت Earn

البته مقدار بیت‌کوین به دست آمده از طریق این وب‌سایت‌ها بسیار کم است و برای به دست آوردن مقادیر زیاد بیت‌کوین، یا باید در استخراج بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرد یا بیت‌کوین را به طور مستقیم خریداری نمود.

ماینر بیت‌کوین چیست؟

ماینر بیت‌کوین اصطلاحاً به دستگاه‌هایی گفته می‌شود که مخصوص استخراج بیت‌کوین است و انواع بسیار گوناگونی دارد. ماینر‌ها توان محاسباتی بسیار بالایی داشته و از کارت گرافیک و پردازنده‌های قدرتمند با سیستم‌های خنک کننده تشکیل شده‌اند.

هرچه قدرت یک ماینر بیشتر باشد، تراکنش‌های بیشتری را در مدت زمان کمتری انجام می‌دهد در نتیجه پاداش بیشتری دریافت می‌کند. همچنین توان محاسباتی بالا، شانس ماینر‌ها برای ایجاد بلاک جدید را افزایش می‌دهد.

هزاران دستگاه ماینر در سرتاسر جهان در حال اعتبار سنجی تراکنش‌های بیت‌کوین هستند و شبکه بیت‌کوین به لطف این ماینر‌ها است که همچنان می‌توان به کار خود ادامه دهد به همین دلیل در قبال کاری که انجام می‌دهند به آن‌ها پاداش می‌دهد.

از آن جایی که هر تراکنش در گوشه‌ای از جهان انجام شده و مکان تأیید شدن آن مشخص نیست، شبکه‌ غیرمتمرکز و بسیار ایمنی ایجاد شده تا کاربران بتوانند به تبادل دارایی در آن بپردازند.

در حال حاضر فقط دستگاه‌هایی مخصوص که با نام ASIC شناخته می‌شوند قابلیت استخراج سودآور بیت‌کوین را دارا هستند و از مشهورترین دستگاه‌های ماینر می‌توان به انت ماینر (Antminer) اشاره کرد.

البته ناگفته نماند که اصطلاحاً به افرادی که با سرمایه‌گذاری در شبکه بیت‌کوین و خرید ماینر به استخراج و کسب درآمد می‌پردازند نیز ماینر می‌گویند.

یکی دیگر از کارهای مهمی که ماینر‌ها انجام می‌دهند تولید بیت‌کوین‌های جدید است؛ بدین صورت که ماینر‌ها بر اساس نیاز جامعه و با انجام معادلات پیچیده ریاضی، یک بلاک (Block) جدید ایجاد می‌کنند که در واقع در حکم چند بیت‌کوین جدید است. این بیت‌کوین‌ها میان ماینر‌ها تقسیم شده و هرکدام به مقداری پاداش دریافت می‌کنند.

به صورت کلی از زمان عرضه بیت‌کوین تا به امروز (14 مرداد 1401) 19.1 میلیون بیت‌کوین وارد بازار شده است که تمامی این بیت‌کوین‌ها توسط ماینر‌ها تولید و وارد چرخه معاملاتی شده است.

به صورت کلی تولید بیت‌کوین از مرز 21 میلیون عبور نخواهد کرد و پس از آن که تولید بیت‌کوین به پایان رسید، ماینر‌ها فقط وظیفه انجام تراکنش‌ها را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: وقتی آخرین بیت‌کوین استخراج شد چه اتفاقی می‌افتد؟

درآمد حاصل از استخراج بیت‌کوین برای ماینر‌ها چقدر است؟

همان طور که اشاره کردیم، ماینر‌ها برای انجام معاملات ناچار به تولید بلاک هستند. معاملات در این بلاک‌ها انجام می‌شوند و ماینر‌ها برای ایجاد یک بلاک جدید پاداش دریافت می‌کنند.

پس از سال 2020 میزان پاداش برای هر بلاک 6.25 بیت‌کوین ارزیابی شده است. این 6.25 بیت‌کوین میان ماینرهایی که در ایجاد این بلاک جدید نقش داشته‌اند تقسیم می‌شود.

با توجه به قدرت پردازش بسیار زیادی که برای استخراج یک بلاک از بلاک‌چین بیت‌کوین نیاز است، ماینرها به گروه‌های استخراج ارز می‌پیوندند تا با مشارکت همدیگر، بتوانند بلاک‌های بیشتری استخراج کنند.

در سال 2009 میلادی که استخراج بیت‌کوین تازه شروع می‌شد، پاداش هر بلاک در حدود 50 بیت‌کوین بود. و در سال 2012 این پاداش به 25 بیت‌کوین کاهش یافت. بدین صورت پاداش استخراج بلاک در شبکه بیت‌کوین هر 4 سال نصف می‌شود و همچنان که به مرز 21 میلیون بیت‌کوین نزدیک می‌شویم، به دست آوردن بیت‌کوین سخت‌تر می‌شود.

چرا ماینرها به خاطر استخراج بلاک‌های بیت‌کوین، پاداش می‌گیرند؟

ماینرها یا استخراج کنندگان بیت‌کوین علاوه بر 6.25 بیت‌کوینی که در ازای استخراج یک بلاک به دست می‌آید، به خاطر تأیید تراکنش‌ها و الحاق آن‌ها به بلاک‌چین، بیت‌کوین دریافت می‌کنند.

بنابراین وظیفه‌ی ماینرها تأیید تراکنش‌های انجام گرفته‌ قبلی در بستر بلاک‌چین بیت‌کوین است. این قانون توسط خالق بیت‌کوین وضع شده و هم اکنون هم اجرا می‌شود.

تأیید تراکنشی که توسط ماینر‌ها صورت می‌گیرد، از خرج شدن مجدد یا همان دابل اسپند (Double Spend) که یکی از بزرگ‌ترین راه‌های کلاه برداری بیت‌کوین محسوب می‌شود جلوگیری می‌کند.

خرج شدن مجدد بدین معنی است که کاربری یک بیت‌کوین را دو یا چندین بار در شبکه خرج می‌کند بدون آن که به فروشنده یا پذیرنده معامله چیزی داده باشد. مثل آن است که شما بدون واریز وجه بتوانید از کسی چیزی خریداری کنید.

بیت‌کوین یک شبکه غیرمتمرکز است و نهاد یا مسئول خاصی وجود ندارد که تراکنش‌ها را تأیید کند یا ناظر شبکه باشد و این نقش حفظ امنیت و پایدار نگه داشتن شبکه بیت‌کوین را ماینر‌ها بر عهده دارند.

به دلیل اینکه کلیه تراکنش‌های بیت‌کوین در کلیه بلاک‌چین توزیع‌شده در سطح دنیا وارد شده است، کسی نمی‌تواند بیت‌کوین را جعل کند. از نظر تئوری، اگر کسی بخواهد یک تغییر غیرمجاز در تراکنش‌های بیت‌کوین ایجاد کند، باید بلاک‌چین موجود روی هزاران کامپیوترها و دستگاه‌های متصل به شبکه بیت‌کوین که در سرتاسر دنیا پراکنده هستند را تغییر دهد.

اما در مورد پول‌های سنتی، جعل آن‌ها بسیار ساده‌تر از هک بیت‌کوین است و ممکن است شخصی با داشتن دقت و علاقه کافی بتواند پول‌های فیات را جعل کند به نحوی که تشخیص اصل و جعلی بودن آن برای مردم عادی غیر ممکن باشد.

از آنجایی که تعداد ماینرهای بیت‌کوین که بر شبکه و نحوه انجام تراکنش‌ها نظارت می‌کنند بسیار زیاد است، تقریباً غیر ممکن است که کسی بتواند با استفاده از روش Double Spend کلاه‌برداری کند.

فرایند ماین بیت‌کوین چگونه است؟

همانطور که اشاره کردیم هنگامی که یک ماینر یا گروهی از ماینر‌ها بتوانند یک بلاک بیت‌کوین را استخراج و به تأیید برسانند، 6.25 بیت‌کوین دریافت خواهند کرد.

بلاک‌های بیت‌کوین در حال حاضر به‌طور تئوریک دارای حداکثر سایز 4 مگابایت هستند با این حال واقع‌بینانه‌تر است که این رقم را 2 مگابایت بدانیم.

محدودیت حجم هر بلاک همیشه مورد بحث بین ماینرها و جامعه کاربران بیت‌کوین بوده است. ماینرها معتقدند باید اندازه یک بلاک افزایش یابد تا بتوانند اطلاعات بیشتری را در آن جای دهند.

بعد از استخراج هر بلاک و تأیید تراکنش‌ها، ماینر‌ها دوباره باید تراکنش‌های جدید را تأیید و بلاک جدید معتبر را پیدا و استخراج کنند. ماینر‌ها می‌توانند به صورت تکی یا گروهی مشغول به استخراج بلاک شوند.

ماینینگ گروهی فرآیند ساده‌تری است که هر ماینر وظیفه خاصی را بر عهده خواهد گرفت، در ماینینگ گروهی ماینر‌ها وارد استخر استخراج شده و در صورت استخراج بلاک، پاداش میان همه آن‌ها تقسیم می‌شود.

بیشتر بخوانید: بررسی بهترین استخرهای استخراج بیت‌کوین

ماینر‌ها سپس یک بلاک را برای استخراج انتخاب کرده و تلاش می‌کنند مسئله ریاضی آن را انتخاب کنند. هر ماینر یا گروهی که زودتر از بقیه مسئله ماینینگ را زودتر از بقیه حل کنند، پاداش استخراج بلاک را دریافت خواهند کرد.

ماینر یا گروهی از ماینرها که در استخر ماینینگ به استخراج بلاک‌های جدید مشغول هستند، ابتدا باید تراکنش‌های یک بلاک را تأیید کرده و سپس نخستین ماینری باشند که به مسئله‌ی عددی پاسخ می‌دهند.

فرایند استخراج بلاک، تنها در الگوریتم اجماع اثبات کار یا Proof of Work امکان‌پذیر است که بیت‌کوین نیز از آن استفاده می‌کند.

در ادامه اگه به مباحث تخصصی ماینینگ علاقه دارید، می‌توانید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

منظور از پاسخ به مسئله عددی چیست؟

خبر خوب برای شما که دوست دارید بیت‌کوین استخراج کنید این است که نیاز نیست خودتان با قلم و کاغذ بنشینید و به حل مسائل پیچیده برای پاسخ به مسئله بپردازید؛ در واقع دستگاه‌های ماینر هیچ مسئله‌ی پیچیده‌ای را حل نمی‌کنند.

ماینرها در تلاش هستند اولین نفری باشند تا به عدد 64 رقمی هگزادسیمال پی ببرند که این عدد برابر یا کمتر از عدد هش (hash) هدف است. در واقع کار ماینرها حدس زدن این عدد است.

خبر بد برای شما این است که چون باید این عدد را دقیقاً درست حدس بزنید، به قدرت پردازشی بسیار بالایی نیاز دارید تا بتوانید نفر اول باشید.

برای انجام موفقیت‌آمیز عملیات ماین بیت‌کوین به نرخ هش یا هش ریت (Hash rate) بالایی نیاز دارید که بر اساس مگاهش در ثانیه، گیگاهش در ثانیه و تراهش در ثانیه محاسبه می‌شود.

نرخ هش یا هش ریت چیست؟

نرخ هش به زبان ساده یعنی دستگاه یا سخت‌افزار موردنظر، با چه سرعتی می‌تواند مسائل ریاضی ماین بیت‌کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری را حل کند.

برخی از واحدهای شمارش نرخ هش:

  • KH/s: محاسبه کیلوهش در ثانیه یا یک هزارم هش در ثانیه
  • MH/s: محاسبه مگاهش در ثانیه یا یک میلیون هش در ثانیه
  • GH/s: محاسبه گیگاهش در ثانیه یا یک بیلیون هش در ثانیه
  • TH/s: محاسبه تتراهش در ثانیه یا یک تریلیون هش در ثانیه
  • PH/s: محاسبه پتاهش در ثانیه یا یک کوادریلیون در ثانیه

برای ماینینگ به چه تجهیزاتی نیاز دارم؟

ماینر بیت‌کوین برای استخراج بیت‌کوین و برخی از ارزهای دیجیتال می‌تواند از کارت گرافیک (GPU) استفاده کند اما در حال حاضر برای استخراج بیت‌کوین، سیستم‌های خانگی و حتی سیستم‌های گران قیمت و پیشرفته که برای کارهای گرافیکی و بازی کامپیوتری طراحی شده‌اند، صرفه اقتصادی ندارد.

دستگاه‌های ASIC بهترین گزینه برای ماین بیت‌کوین هستند که قدرت محاسباتی بسیاری بالایی دارند. این دستگاه‌ها به‌صرفه‌ترین و مؤثرترین تجهیزات استخراج بیت‌کوین هستند. از جمله مشهورترین دستگاه‌های ماینر بیت‌کوین می‌توان به انت ماینر اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: دستگاه ASIC چیست؟

قیمت دستگاه‌های ماینر بسیار متغیر است و معمولاً برای دستگاه‌هایی که هش ریت بالاتری دارند قیمت بیشتری باید بپردازید. به خاطر وارداتی بودن این دستگاه‌ها، قیمت دلار نیز تأثیر زیادی در قیمت داخلی این دستگاه‌ها دارد.

ماینرها علاوه بر بیت‌کوین، گاهی به استخراج ارزهای دیجیتال دیگر که از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کنند نیز می‌پردازند. از جمله این ارز‌ها می‌توان به لایت کوین، بیت‌کوین کش، اتریوم و … اشاره کرد.

بعضی از ماینرها به خصوص در استخراج ارز اتریوم، مبادرت به تجمیع چند کارت گرافیکی ارزان برای انجام ماینینگ می‌کنند؛ به این دستگاه‌ها ریگ استخراج (Mining Rig) گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: ریگ استخراج چیست؟

البته لازم به ذکر است که این کار چندان بهره‌وری بالایی ندارد اما بعضی افراد برای سرگرمی و عده‌ای هم برای پیدا کردن پاسخ اینکه چگونه پولدار شویم، چنین اقداماتی می‌کنند.

ماینرها دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند؟

یک مثال برای توضیح اقدامات ماینر بیت‌کوین:

به عنوان نمونه، من به 3 نفر از دوستانم، پاکت‌های نامه‌ای داده‌ام و برگه‌ای که حاوی یک عدد بین 1 تا 100 است. دوستان من مجاز هستند عددی برابر یا کمتر از آنچه من در نظر گرفته‌ام، حدس بزنند. بعلاوه اینکه دوستان من مختارند هر چند بار که دوست دارند حدس بزنند.

شما فرض کنید عددی که من در نظر دارم عدد 19 است. یکی از دوستانم عدد 21 را حدس می‌زند ولی چون این عدد بیشتر از 19 است، او برنده نیست. اما دو نفر از دوستان دیگرم یکی عدد 16 و دیگری عدد 12 را حدس زده‌اند. هر دوی این دوستان برنده هستند و بین آن‌ها بر حسب اینکه به عدد 19 نزدیک باشند یا خیر، برتری وجود ندارد.

اگر در این فرض، دو نفر از دوستان من به طور هم زمان به پاسخ صحیح برسند، منطق کار ما زیر سؤال خواهد رفت. رسیدن دو نفر به پاسخ درست در استخراج بیت‌کوین اغلب اوقات اتفاق می‌افتد. ولی در انتها باید یک برنده وجود داشته باشد.

در صورتی که چندین ماینر بیت‌کوین هم زمان با هم به پاسخ درست برسند، شبکه بیت‌کوین از قانون 51 درصدی استفاده می‌کند که باید ماینر‌های شبکه تصمیم بگیرند کدام بلاک تأیید شود. نتیجه بر اساس رأی اکثریت تعیین می‌شود اما اغلب اوقات ماینری برنده می‌شود که تراکنش‌های بیشتری تأیید کرده است.

بیشتر بخوانید: حمله 51% چیست؟

حالا تصور کنید که این سؤال را به جای اینکه از 3 نفر بپرسم از میلیون‌ها نفر بپرسم و عددی که به آن اشاره می‌کنم بین 1 تا 100 نیست بلکه یک عدد 64 رقمی هگزادسیمال است.

حالا به خوبی می‌دانید که چرا حدس زدن این عدد تا این حد دشوار است!

عدد 64 رقمی هگزادسیمال چیست؟

عدد 64 رقمی هگزادسیمال همان‌طور که از نامش مشخص است یک عدد 64 رقمی است که ماینر‌ها برای استخراج بلاک جدید باید این عدد را به درستی حدس بزنند. مثال زیر نمونه‌ای از عدد 64 رقمی هگزادسیمال است:

0000000000000000057fcc708cf0130d95e27c5819203e9f967ac56e4df598ee

عدد بالا دارای 64 رقم می‌باشد که البته تشخیص آن آسان است. همان طور که می‌بینید، حرف الفبا نیز از بخش‌های عدد مذکور هستند اما چرا؟

برای پاسخگویی به این سؤال، اجازه بدهید به کلمه‌ هگزادسیمال اشاره کنیم. می‌دانید که ما از سیستمی بر پایه‌ عدد 10 استفاده می‌کنیم؛ به همین دلیل است که هر عددی از 0 تا 9 تشکیل شده است.

کلمه هگز به معنای 16 بوده و سیستم هگزادسیمال نیز از 16 رقم استفاده می‌کند؛ به این معنی که هر رقم می‌تواند تا عدد 16 را شامل شود نه 10 رقم!

اما سیستم ما فقط توانایی خواندن 10 عدد را دارد. به همین دلیل است که در سیستم هگزادسیمال از حروف  a، b، c، d، e و f نیز استفاده می‌شود. هر کدام از این حروف ارزش آن رقم را بیان می‌کنند.

توجه داشته باشید، به هیچ عنوان نیاز نیست در فرایند استخراج، کل ارزش این 64 عدد برای استخراج بیت‌کوین محاسبه شود.

ارتباط بین شماره 64 رقمی هگزادسیمال و استخراج بیت‌کوین در چیست؟

مثال پاکت نامه و حدس زدن محتوای آن را به یاد دارید؟ در شبکه بیت‌کوین آن عدد که داخل پاکت قرار گرفته را هش هدف (Target hash) می‌نامند.

ماینر بیت‌کوین نیز به کمک تجهیزات و دستگاه‌های قوی و ده‌ها فن خنک کننده، در تلاش است تا هش هدف را پیدا کند.

نخستین ماینری که بتواند هشی برابر یا کمتر از هش هدف تولید کند به خاطر استخراج و تأیید بلاک جدید پاداشی به اندازه 6/25 بیت‌کوین دریافت می‌کند.

در تئوری، شما قادر هستید با یک تاس 16 وجهی و با پرتاب‌های 64 باری این عدد را حدس بزنید اما چه نیازی هست که این کار انجام شود؟

اما چگونه هش هدف حدس زده می‌شود؟

همه‌ی هش‌های هدف با صفر شروع می‌شوند و حداقل 8 و حداکثر 63 کاراکتر صفر دارند. هیچ رقم حداقلی برای هش‌های هدف بیت‌کوین وجود ندارد اما پروتکل بیت‌کوین یک حداکثر هش مشخص کرده و هیچ هشی نمی‌تواند از این حداکثر هش بیشتر باشد :

00000000ffff0000000000000000000000000000000000000000000000000000

 حال چگونه ماینرها شانس خود را برای حدس زدن هش هدف نسبت به دیگران افزایش می‌دهند؟

در پاسخ به این سؤال، به طور مختصر می‌توان گفت که با استفاده از دستگاه‌های بیشتر و پرقدرت‌تر.

برای رسیدن به این هدف ماینر بیت‌کوین دو گزینه در پیش دارد، یکی اینکه به صورت فردی و با تجهیزات بسیار قوی اقدام به ماینینگ کند یا اینکه به استخر‌های ماینینگ بپیوندد. در ماینینگ انفرادی، کل پاداش استخراج بلاک به یک ماینر تعلق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: کلود ماینینگ یا استخراج ابری ارز دیجیتال چیست؟

اما در استخر‌های ماینینگ، ماینر بیت‌کوین قدرت تجهیزات خود را با سایر ماینر‌ها به اشتراک گذاشته و پاداش استخراج بیت‌کوین را نیز با هم تقسیم می‌کنند. با این کار ماینر‌ها با هم توافق می‌کنند که بیت‌کوین استخراج شده را با هم تقسیم کنند. با این حرکت تعداد بلاک‌های استخراج شده افزایش می‌یابد.

در حقیقت تشخیص هش هدف یک نوع بازی اعداد است که البته هیچ کس قادر نیست الگوی هش را با در نظر گرفتن هش قبلی پیش بینی نماید.

آیا استخراج بیت‌کوین کار سودآوری است؟

سایت‌های زیادی هستند که با دارا بودن ماشین حساب برای محاسبه سودآوری استخراج، کار محاسبه را برای ما آسان کرده‌اند.

نمونه این سایت‌ها، سایت (Cryptocompare) است که بر اساس هزینه برق و نرخ سرعت هش به شما در مورد سود و زیان، اطلاعات جالبی می‌دهد.

بیشتر بخوانید: آیا هنوز هم استخراج بیت‌کوین سود دارد؟

سخن آخر

ارز دیجیتال بیت‌کوین یکی از گران‌ترین و محبوب‌ترین کریپتو‌های جهان است. پاداش ماین بیت‌کوین 6/25 بیت‌کوین به ازای هر بلاک است که با توجه به قیمت هر بیت‌کوین، پاداش بسیار خوبی برای ماینر بیت‌کوین است.

به همین دلیل، به خصوص با افزایش قیمت اخیر بیت‌کوین هر روز ماینر‌های بیشتری به این شبکه پیوسته و شروع به ماین بیت‌کوین می‌کنند. با این وجود، استخراج بیت‌کوین چندان ساده نیست و نیازمند خرید دستگاه‌ها و تجهیزات ماین بیت‌کوین قوی است.

جدای از تجهیزات قوی، این دستگاه‌ها مصرف برق بالایی هم دارند که به معضل بزرگی در بسیاری کشور‌ها تبدیل شده است.

اینکه استخراج بیت‌کوین سود آور است یا نه به تجهیزات ماینر و هزینه مصرف برق در منطقه آن بستگی دارد. دستگاه‌های ماینینگ نیز قیمت بالایی دارند و خرید آن‌ها برای هر کسی امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل، ماینر‌ها باید قبل از اقدام برای ماین بیت‌کوین به خوبی با این هزینه‌های جانبی آشنایی داشته باشند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

استخراج بیت‌کوین

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

113 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
mehdi

سلام
وقت بخیر
بسیار ممنون بابت سایت خوبتون
آیا استخراج ارز از طریق گوشی امکان پذیر هست؟؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست گرامی
در این مورد اینجا نوشتیم

شمس

سلام خاهشن کسی هس جواب منو بده التماس میکنم ، یک ماهه به نزدیک به چهارصدنف پیام و ایمیل و کامنت زدم یکنفر جواب نداد، کسی از بلاکچین آگاهی داره خاهشن کک کنه ، چند سوال در مورد کیف پول بلاکچینم داشتم ، در قسمت ، دریافت کردن(Receive) چرا شکلها یا همون بارکد دیجیتالی و حروف و اعداد انگلیسی بزرگ و کوچک در چند آرم ارزها از ، اتریوم و بیتکوینکش و استیلر و آوی و غیره شبیه بهم هستند و آیا در این صفحه این بارکد را به آدرسی فرستاد یا برلی خود ذخیره کرد و آیا میشه در بلاک چین آدرس کشورهایی رو الکی بنویسی بجای آدرس خودمون؟؟؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر
دوست عزیز، همه مسائل دیگه رو گذاشتید کنار به شکل qr code توجه میکنید؟
مهم اینه اطلاعاتی که در کد ذخیره شده چیه وگرنه شکلش ممکنه شباهت زیادی به دیگری داشته باشه.
نظر شخصی من اینه اساسا از کیف پول بلاکچین استفاده نکنید. کیف پول های دیگه مثل coinomi و trust wallet رو بهتر میدونم

احمد فتح الله زاده

سلام، vpn کدام شرکت مناسب صرافی خارجی است، من تازه شروع کردم تاسرمایه خود را از بورس ایران خارج کنم فعلا نوبیتکس فعال کردم بین کوکوین و بایننس کدام را بگیرم هدفم مهاجرت به استرالیا هست.

حسین

با عرض سلام بیت کوین چگونه تولید میشود منظورم چه با نرم افزار و سخت افزاری سرور های اصلی ارز دیجیتال کجا هستن

Nashenas

من فقط موندم این ساتوشی یا حالا گروهشون هدفشون چی بوده از این کار ! چرا باید یه ارزی درست کنه که بقیه ازش سود ببرن ؟ در واقع من نمی دونم اینا برا خودشون چه سودی داره . یعنی وقتی همه بیت کوین می خرن اینها هزاران برابر سود می کنن ؟ اصلا چیزی که خیلی عجیبه اینه که هویت فرد تولید کننده یا مخترع یا هرچیزی که بشه گفت مخفی هست و این یکم مشکوکه . شاید بخاطر امنیت و اینا اسمشونو لو نمی دن ولی واقعا شک برانگیزه . امیدوارم نقشه ای پشتش نباشه که همه رو بدبخت کنن !

بهروز

سلام. وقت بخیر.ممنون بابت مطالب خوب.یک سوال اونم اینکه شما فرمودید عدد هش باید برابر و یا کوچکتر از عدد هش مورد نظر باشه.مثلا عدد هش مورد نظر 10 باشه حالا من حدس می زنم صفر و همیشه هم همین حدس رو می زنم و چون همیشه کوچکتر از هش مورد نظره پس من برنده می شم.آیا این درسته؟؟ یا اینکه باید یه حداقلی در این هش در نظر گرفته شده باشه؟

لیلا

سلام من دو سال قبل یه حساب بیتکویین داشتم الان چجوری باید برم داخلش از کجا؟هیچی یادم نمیاد؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، اگه هیچ مشخصاتی ندارید پس راهی هم برای دسترسی بهش نیست.

سحر

سلام شوهرم یک دونه گرفته خیلی صدا داره در ضمن پول قیض برقمونم چهار برابر شده هنوزم پولی درنیاورده حدود 5میلیونم پول داده که نمیدونم چی شده میگه شده 10 میلیون ما که چیزی ندیدیم لطفا راهنمایی کنید افراد ناشی نرند تو این کارها

Ara

همشهری عزیز میان کردن تو خونه فقط با برق امامی مقرون بصرفهس

rayan

باسلام
اگه ماینر۱۳۰۰ وات باشه
برای اینکه بشه تعداد بیشتری ماینر رو به برق وصل کرد بهتره برای هر ماینر از پاور ۱۸۰۰ وات استفاده بشه یا پاور ۲۵۰۰ وات

مرادی

باسلام و خسته نباشید
من چند تا سوال دارم
اول اینکه امکانش هست ماینرها فقط در روز کار بکنند
و شب ها خاموش باشند
دوم با موتور برق با برق تولید 3 کیلو وات می توان ماینر راه اندازی کرد
سوم قیمت یک ماینر متوسط چقدر است ؟

سید علیرضا بنوفاطمه

سلام جناب مرادی گرامی ، با توجه به وضعیت فعلی استخراج برای سود آوری دستگاه ها باید ۲۴ روز – ۷ روز هفته برای مدت طولانی کار کنند. با موتور برق معمولی امکان راه اندازی اسیک وجود ندارد (عدم تدوام در جریان و مدت و صرفه اقتصادی). قیمت یک دستگاه اسیک خیلی می تواند متغییر باشد اما با شرایط توصیفی شما ابدا اینکار توصیه نمی شود.

Shahin

سلام اقای جهاندیده خسته نباشی . استاد این ۲ سایت ethonline و btconline چطوریه در واقع استخراج میشه کرد از این ۲ سایت ؟

علی

سلام به خواننده عزیز: حواستون باشه،اینارز دیجیتال می تونه خیلی خطرناک باشه.از اون جایی که رییس یا مالک بیت کوین یک فرد هست یعنی بعد از رسمی شدن پول مجازی است می تواند بیشترین بیت کوین را سهم خود کند و از طرفی هر کاری که دلش خواست انجام دهد.باید بدونید سهم. قابل توجهی نیز الان در دست مالکان اصلی بیت کوین قرار دارد و هر وقت که رییس بیت کوین بخواهد می تواند هر کاری با دارایی های دیگران انجام دهد ویا هر قانونی را که بخواهد بر ارز های دیجیتال وضع کند و یا تغییر دهد.کمی فکر کنید و کاری نکنید که با یک یا چندین لحظه اشتباه و غفلت یک عمر پشیمانی را نه تنها بر خودتان بلکه بر دیگران وآیندگانتان به وجود بیاورید.

امیر

میخواد دس زیاد نشه

سجاد

ایراد نداره هر جای دنیا دیوانه زیاد داره ..که توی ایران بیشتر از همه جا..وقتی مردم کم عقل دلاری که سودی برای ما نداره رو همش میخرند و دعا میکنند که پایین نیاد که ضرر می کنند…حالا ماین و مایینر هم شده شغل پیامای این مایینرا رو میخونم بعضی وقتا ،همشون دارن التماس می کنند کمکمون کنین کمکمون کنین چطور پول استخراج کنیم هههه …واقعا باید به این ملت مفت خور چی گفت… یک کلمه… تاریخ در مورد این نسل چه خواهد گفت….ما آبروی تاریخ ایرانیان رو بردیم…

حسین فرامرزی

سلام دوست عزیز بنده برای اولین بار مقاله شما را خواندم و اطلاعاتی از استخراج بیتکوین و اصل ماجرا متوجه شدم
باید بگم مقالتون بسیار مفید بود و میتونم بگم ارز دیجیتال در آینده انقالبی در صنعت پول و ارز ایجاد خواهد کرد به طوری که پول کاغذی که بدون هیچ زحمتی فقط چاپ میشد و کاملا انحصاری بود و باعث تورم و پولشویی و اختلاس و نابودی اقتصاد دنیا شده بود حذف خواهد شد و حتی بانک ها که سالیان دراز به صورت سنتی کاغذ بین مردم جهان رد و بلد میکردن دیگه خبری ازشون نخواهد شد و برای کشورهایی که تحریم هستن مثل ایران اگه زودتر این صنعت را در دست بگیره دیگه از نظر تبادل ارز هیچ مشکلی نخواهد داشت.
در جواب دوستانی که فرمودند چرا باید بابت خرید این ارز دیجیتال باید پول بدیم باید عرض کنم شما چرا باید کالای خودتون را در مقابل چاپ روی کاغذ که فقط عدد نوشته شده پرداخت کنید خوب اون نفری که چاپ میکنه هر روز پای ماشین پول سازی میشینه و اسکناس چاپ میکنه و دنیا پر میشه از اسکناس اونقدر زیاد میشه که تو واسه کم کردن حجم پول هات فقط باید از اسکناس با صفر های زیاد استفاده کنی و این اقتصاد جهان را دچار مشکل کرده.
ولی در ارز دیجیتال ضمن اینکه شانس پیدا کردن اون پول را به تو میده از خدمات بانکداری دیجیتالشم میتونی درامد کسب کنی و در هر جای دنیا میتونی خرج کنی و از همه مهمتر مقدارش در دنیا ثابته و کسی نمیتونه هر روز که پول کم آورد تولید کنه این طوری میشه کار و ارائه کالا و خدمات در مقابل ارز دیجیتال در نتیجه همیشه توازن برقراره.
شاید باورش سخت باشه روزی بیاد ک داخل فروشگاه هامون بزنن خرید کالا فقط با ارز دیجیتال.

ابراهیم

سلام و خسته نباشید روزتان عالی🌷🌷
میخوام یک ماینر بخرم شما چه دستگاهی رو پیشنهاد میکنید؟
🙏🙏

میثم پونکی

دوست عزیز هر چیزی دست توش زیاد بشه یا به قول شما تو هر فروشگاهی بزنن فقط ارز دیجیتال دیگه به این تروتمیزی که شما میگید نمی مونه اینقدر هر دولتی دست میبره توش که ارزوی همین پول کاغذی کنیم انسان موجود عجیب غریبیه تاریخ ثابت کرده انسان هیچ وقت بدون اینکه افراط کنه کاری رو انجام نمیده

احمد

سلام آقای جهاندیده اون قسمت حدس زدن هش رو من نفهمیدم هش رو اگه بشه حدس زد که چی شد ما میایم تراکنش ها رو داخل بلاک میزاریم و اون بلاک رو به زنجیره اضافه می کنیم چطوری تو شبکه ریلیز میشه توضیح میدین؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، هش توسط فرد قابل حدس زدن نیست به همین خاطر از دستگاه های با توان پردازش بالا استفاده میکنن.

امیر

سلام دوست عزیز من خودم تو همین کار هستم ..حدود ۳۰ تا دستگاه دارم .واقعا خیلی خوب کوتاه و قابل درک برای همه اشخاص توضیح دادی .بسیار عالی

محمد

سلام من میتونم ی چن تا سوال بپرسم…الان درامدتون خوبه؟؟راضی هستین ایا؟؟

Abolfazl

سلام آقای امیر آیا این کار مقرون بصرفه است میخواستم ازتون مشاوره بگیرم میشه شماره یا آیدی تون رو بدید

حسین

سلام دستگاه مورد اطمینان را از کجا باید خرید
کارکردش چطوره حقیقت داره
ممنون از جوابتون

رضا

سلام داداش میشه تو ایمیل ازت یه چن تا سوال بپرسم ؟ ایا واقعن ارزششو داره دستگاه ماین بگیریم

اکبری

سلام..ممکنه بیشتر توضیح بدین….چطور باهاتون تماس بگیرم

نسترن

با سلام و وقت بخیر
میخواستم بدونم اصلا سایت استخراج بیت کوین مثل کریپتو وب که نوعی مرورگر هست صحت داره ؟ هر جا یه چیزی گفته شده و میخوام بدونم استخراج ارز ها دیجیتال با کامپیوتر یا موبایل صدمه زیادی بهشون وارد میکنه یا خیر ؟ انجام این کار با سایت و نرم افزار های معرفی شده توسط شما چه تضمینی داره ایا صدمه میزنه یا خیر و اینکه کدوم معتبر تر هست بگید لطفا ممنون 🙏

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، مقدار خیلی کمی از طریق کریپتوتب و امثالهم بدست میاد و ارزش وقت گذاشتن نداره
سود رو کسی میبره که افراد زیادی رو معرفی کرده
بطور کلی به نظرم وقتتون رو روی این چیزها تلف نکنید بهتره

امیر پیران

سلام دوست عزیز،من ترید میکنم ،میخوام تو همین ارزها هم سرمایه گذاری کنم ،واسه استخراج ،از نظر شما f2pool گزینه خوبی هست؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر. استخر معتبریه.

کوروش

اونجا که گفتین هگزا به معني شانزده, کاملاً غلط هست. چراکه عدد اکسی یا به قول شما هگزا به معنی شش و همون سیکس انگلیسی هست. و در زبان یونانی دگا اکسی به معنی شانزده هست و نه هگزا!! دگا به معنی ده و اکسی به معنی شش در زبان یونانی هست

محمود

با سلام
در مورد حدس زدن اون عدد هش که ماینرها باید به اون عدد برسند ، سوالم اینه که اولا اون عدد هش برای هر تراکنش هست یا فقط برای هر بلاک ؟؟
دوما اون عدد هش چه موقع تولید میشه و در کجای بلاک چین ذخیره میشود ؟ یعنی عدد هش از قبل توسط ساتوشی برای کل بلاک ها تولید شده یا برای هر بلاک همون موقع تولید میشه ؟ بهرحال چونکه عدد تولید شده توسط ماینرها با اون عدد اصلی باید مطابقت داده شود ، پس حتما اون عدد هش یه جایی ذخیره شده است
ممنون

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، عدد هش برای هر بلاک هست
عدد هش از قبل توسط ساتوشی یا شخص دیگه ای تولید نشده
کل این فرایند که عملکرد هش در کریپتوگرافی هست شرح پیچیده ای داره که در موردش اطلاعی ندارم
اما اینو مطمئنم که هش از قبل توسط ساتوشی ساخته نشده.
میتونید تابع هش در رمزنگاری و همینطور روش کریپتوگرافی رو سرچ کنید

محمود

بله ممنونم
و سوال دیگه اون ۱۲.۵ بیت کوین در واقع به کسانیکه پاداش داده میشه که همه ی تراکنش های اون بلاک خاص رو تایید کرده باشن ، درسته ؟؟؟؟
و آیا ماینرهایی که تراکنش های یک بلاک را تایید میکنند ، الزاما در یک استخر هستن یا میتونن از استخرهای مختلفی باشند؟؟

شجاع‌الدین جهاندیده

تراکنش ها توسط همه ماینرها تایید میشه ولی یک ماینر یا یک استخر استخراج هست که میتونه 12.5 بیت کوین رو بدست بیاره
بنابراین ماینرهایی که تراکنش های بیت کوین رو تایید میکنن میتونن از استخرهای متفاوت باشن

محمود

منظورم این بود که آیا تراکنش های یک بلاک خاص میتونه توسط استخرهای مختلف تایید بشه یا نه ؟
و اینکه الزاما چه زمانی دقیقا یک بلاک تایید و وارد شبکه ی بلاک چین میشود؟؟

شجاع‌الدین جهاندیده

بله تراکنش های یک بلاک میتونه توسط استخرهای مختلف تایید بشه
هر بلاک حدودا 9 تا 10 دقیقه طول میکشه

امیر

سلام وقت بخیر
الگوریتم های هش دارای یک سیستم مادر هستند که در بلاکچین بیت کوین هم موجود هست. وظیفه ای این سیستم مادر اینه که “تائید یا رد” کنه. ولی به هیچ عنوان توانایی کرک کردن یک هش رو نداره

مثلا عدد 621900 رو بهش میدیم میگیم آیا هش این بلاک 0000000000000000080fcc708cf0130d95e27c5819203e9f967ac56e4df598cc
هست یا خیر.
اون سیستم هر دو مورد میگیره میگیه بله یا خیر
اگر اوکی داده که ماینر مورد نظر یا استخر موفق شده اما اگر خطا گرفت دوباره یک عدد میده . تا زمانی که هش بلاک تائید بشه . البته قدرتی که ماینرها دارند هزاران میلیارد بار در ثانیه انجام میشه این آزمون و خطا

سینا رضایی

من از اطلاعات این سایت خیلی استفاده کردم و بسیار مفید است
سوالی هم دارم
اگر کسی در روزهای اولیه پیدایش بیت کوین وارد آن سایت شده باشد وچند بیت کوین هدیه دریافت کرده باشد و تا امروز به آن سایت مراجعه نکرده باشد آیا این هدیه او محفوظ است
و آیا این کاربری هنوز باقی هست وازبین نرفته است
ممنون
سینا رضایی

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر. اگه در کیف پول خودش نگهداری کرده و کلید خصوصی (دسترسی به کیف پول) رو داره بله از بین نرفته.

محمود

با سلام
شما توی توضیحتتون نوشتید که یک بلاک میتونه از یک تراکنش تا ۲۵۰۰ تراکنش که سایزش میشه یک مگابایت تشکیل میشه
اولا چطور امکان داره که یک بلاک شامل یک تراکنش باشد ؟ مگه میشه یک تراکنش سایزش بشه یک مگ
دوما اگه یک تراکنش سایزش طوری باشه که یک مقداریش در یک بلاک قرار بگیره و مقدار دیگه ش باعث بشه سایز بلاک بیشتر از یک مگ بشه ، تکلیف چیه ؟
یعنی یه مقداریش در یک بلاک باشه و مقداریش در بلاک دیگه
ممنون

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، فکر میکنم در حال حاضر حجم هر بلاک میتونه از نظر تئوری حداکثر تا 4 مگابایت باشه
پس عدد 1 مگابایت احتمالا به اشتباه نوشته شده که اصلاح شد
برای دیدن نمودار حجم بلاک های بیت کوین کافیه عبارت bitcoin block size chart رو در گوگل جستجو کنید. یه سری سایت هست که نمودار حجم هر بلاک بیت کوین رو از ابتدا نشون میده.
تراکنشی که حجمش بیشتر از حجم بلاک باشه اساسا پذیرفته نمیشه چون ناقض قوانین شبکه است. تراکنش رو نمیشه نصف کرد و نصفی در یک بلاک و نصف دیگه در بلاکی دیگه باشه.

one

سلام،شما خودت استخراج دارین یا کردین؟
اگر استخراج داشته باشیم، بجز از طریق مصرف برق جور دیگه ایی کسی (دولت) میتونه متوجه استخراج ما بشه؟!

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، استخراج نه، من انجام ندادم.
افزایش ناگهانی مصرف برق یا مصرف برق بطور مداوم و 24 ساعته قابل تشخیص هست.

رضا وکیلی

دستگاه های ماینینگ به شدت پر سر و صدا هستن. به دلیل فن هایی که دارن. از طریق صدا متوجه میشن. باید دور از مکان شهری باشه و صرفا بیت کوین از طرف وزیر صنعت یک نوع صنعت شناخته شده و در ایران کاملا قانونی می باشد

محمد

سلام
یه سوال برا پیش اومده.این ارز دیجیتال چه سودی برای خریدار داره.نمیدونم چطوری بگم .اصلا چرا به خاطر تولید بیت کوین پول پرداخت میشه مگه چه سودی داره برا اونکه پول میده.؟
مثلا اینایی که تو خرید بیتکوین سرمایه گزاری میکنن احتمالش هس که براشون سود اور باشه.ممکنه به علت تولید بیشتر بیت کوین به نسبت عرضه تقاضا چون تولیید هر روز بالاتر میره ارزشش پایین بیاد؟؟
بهترین مارک دستگاه ماینر چی پیشنهاد میدین؟
با صد میلیون تومان توصیه خرید دستگاه میکنید؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام
چرا بابت خرید دلار، شما ریال پرداخت میکنید؟
چرا بابت خرید طلا شما پول میدید؟
بیت کوین هم مثل دلار یا طلا یه ارزش مشخصی پیدا کرده.
تولید بیت کوین بالا نمیره، برعکس هر از 4 سال نصف میشه. نصف شدن بعدی انتشار بیت کوین سال 2020 اتفاق میفته.
در حال حاضر با استخراج هر بلاک، 12.5 بیت کوین منتشر میشه که روزانه حدودا به 1800 بیت کوین میرسه
بابت طرف تقاضا رو هم در نظر بگیرید که هر روز در حال افزایش هست چون افراد بیشتر و بیشتری روزانه با بیت کوین آشنا میشن، افراد بیشتری از بیت کوین به عنوان روش پرداخت، برای سرمایه گذاری و… استفاده میکنن.
Bitmain شناخته شده ترین سازنده دستگاه های ماینر هست.

Parsa

سلام من میخام یه دستگاه بیو کویین تهیه کنم
میخاستم راهنمایی کنین واینک چطور برای کار بادستگاه اموزش ببینم

مجید مرادی

با سلام من یه کنتور خانگی 45 آمپر دارم که میتونم 32 آمپر رو مخصوص این کار قرار بدم لطفا راهنماییم کنین چندتا دستگاه میتونم بزارم و با اومدن سال 2020 چه دستگاهی بخرم بهتره لطفا راهنمایی کنین ممنون میشم

sohaeb

باسلام و عرض ادب
مهندس جان ي سوال مهم واسم پيش اومده لطفا جواب بدين، بعد رسيدن به ٢٢ مليون بيتكوين ماينرهايي رو كه خرديم ديگه قابل استفاده نيستند؟؟؟اگه مفصل توضيح بدين ممنون ميشم

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، بعد از استخراج تمام بیت کوین ها، ماینرها فقط از کارمزد تراکنش هایی که تایید میکنند درآمد خواهند داشت.
در این مورد اینجا شرح داده شده: بعد از استخراج آخرین بیت کوین چه اتفاقی می افتد؟

امیر

21

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
113
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx