بهترین زمان فروش عرضه اولیه چه زمانی است؟

فروش عرضه اولیه

اخیرا، با گسترش جایگاه بازارهای مالی در اقتصاد ایران، شرکت‌های بسیاری وارد بازار بورس و فرابورس ایران شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

مسئولان بازار سرمایه، برای افزایش جذابیت خرید شرکت‌های تازه‌وارد، قیمت سهام این شرکت‌ها را معمولا کمتر از ارزش ذاتی آن‌ها قیمت‌گذاری می‌کنند.

همین موضوع باعث می‌شود که در روزهای پس از عرضه اولیه، سهام شرکت مذکور با صف‌های خرید سنگینی همراه باشد و کسانی که در این فرآیند شرکت کرده‌اند، با فروش عرضه اولیه در کوتاه‌مدت سود خوبی کسب کنند.

عناوین مطلب:

بنابراین، در میان فعالان بازار سرمایه این موضوع رواج یافته که فارغ از ارزش ذاتی سهام یک شرکت، هر عرضه اولیه‌ای معمولا چند روز صف‌های سنگین خرید را تجربه می‌کند و سپس در شرایط مناسبی برای فروش قرار می‌گیرد.

اما سوال این است که آیا واقعا این روش برای فروش عرضه اولیه مناسب است؟ بهترین زمان فروش عرضه اولیه دقیقا چه زمانی است؟

در ادامه به بررسی نحوه تشخیص زمان فروش عرضه اولیه می‌پردازیم.

عرضه اولیه چیست؟

عرضه ‌اولیه (Initial Public Offering) یا IPO ، از اولین و پرکاربردترین اصطلاحاتی است که سرمایه‌گذاران هنگام ورود به بازار بورس با آن آشنا می‌شوند.

 فرض کنید شرکتی پس از مدتی فعالیت، قصد ورود به بازار بورس را دارد. کل سرمایه‌ای که این شرکت اعلام کرده است،  100 هزار سهم و ارزش هر سهم 100 تومان است.

این شرکت برای ورود به بازار بورس، باید تمام شرایط تعیین شده را داشته باشد. بعد از گذراندن مراحل اولیه و دارا بودن شرایط لازم، این شرکت باید بخشی از سرمایه خود (بین 5 تا 15 درصد) را عرضه کند.

در واقع این مقدار سهمی که شرکت برای اولین بار در بازار بورس عرضه می‌کند را عرضه اولیه می‌نامند.

تمام افرادی که کد بورسی دارند، امکان خرید عرضه اولیه را خواهند داشت.

مدت زمان نگهداری عرضه اولیه چقدر است؟ 

 استراتژی سرمایه گذاران درباره نگهداری و فروش عرضه‌های اولیه موضوعی مهم است و با توجه به بازه زمانی سرمایه‌گذاری افراد، سه دیدگاه متفاوت برای آن وجود دارد که در ادامه به بررسی هریک می‌پردازیم:

سهامداران کوتاه‌مدت

پس از عرضه اولیه یک شرکت، معمولا صف خرید سنگینی بر روی تابلوی معاملاتی شکل می‌گیرد. سهامداران کوتاه‌مدت، بعد از مشاهده کوچک شدن (آب رفتن!) صف خرید، سهام خود را می‌فروشند و خارج می‌شوند.

بنابراین، استراتژی آن‌ها برای زمان فروش عرضه اولیه، هم‌زمان با عرضه شدن صف خرید است.

سهامداران میان‌مدت

این نوع از سهامداران، بدون توجه به عرضه صف خرید، سهام عرضه اولیه خود را بین 3 تا 6 ماه نگه می‌دارند.

معمولا سهامداران میان‌مدت به پول عرضه اولیه نیازی ندارند.

بیشتر بخوانید: بدون نقدینگی، عرضه اولیه بخرید؛ آموزش خرید عرضه اولیه رایگان!

سهامداران بلندمدت

سهامداران بلندمدت، سهامدارانی هستند که معمولا به مبالغ سود عرضه اولیه اهمیتی نمی‌دهند و حتی ممکن است بیش از 1 سال هم سهام عرضه اولیه خود را نگهداری کنند.

این افراد برای مدیریت بیشتر عرضه‌های اولیه، معمولا در 2 کارگزاری ثبت‌نام می‌کنند و عرضه‌های اولیه را در یک کارگزاری به صورت جداگانه قرار می‌دهند تا پورتفوی کارگزاری دوم جدا از عرضه‌های اولیه باشد.

فروش سهام
سهامداران بلندمدت، توجهی به نوسانات روزانه ندارند و حتی ممکن است تصمیمی مبنی بر فروش عرضه اولیه نداشته باشند.

انواع بازدهی عرضه اولیه

سهام عرضه اولیه، بازدهی متفاوتی دارند که به 3 دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ بازدهی اولیه، بازدهی ثانویه و بازدهی به دلیل رشد بازار.

در ادامه به توضیح هریک از این انواع بازدهی می‌پردازیم:

بازدهی اولیه

در بسیاری از موارد، به دلیل جو موجود در میان علاقه‌مندان به عرضه‌های اولیه، سهام عرضه اولیه با سرعت زیادی رشد کرده و در چند روز اول صف خرید خوبی برای آن سهم تشکیل می‌شود.

پس از مدتی به دلیل عرضه سنگین سهامداران عمده، ممکن است که صف خرید عرضه اولیه آن سهم بسته شود؛ در این حالت اولین بازده سهام عرضه اولیه به سهامداران داده می‌شود. 

بازدهی ثانویه

برخی از عرضه‌های اولیه، به دلیل ارزنده بودن، بعد از یک دوره خرید و فروش، مجدد سیر صعودی و رشد را در پیش می‌گیرند و سقف قیمتی بازده اولیه را نیز رد می‌کنند.

در واقع این روند به این صورت است که سهامداران عمده با هدف به دست آوردن سهامی که سرمایه‌گذارن در روز عرضه اولیه خریداری کرده‌اند، اقدام به عرضه صف خرید اولیه می‌کنند و پس از انتقال حس ترس و ریزش قیمت، سهامداران خرد اقدام به فروش سهام خود می‌کنند.سپس سهامداران عمده از این موقعیت استفاده کرده و اقدام به خرید می‌کنند.

اینگونه، روند صعودی جدیدی بر روی سهام مورد نظر آغاز می‌شود.

بازدهی به دلیل رشد بازار

گاهی ممکن است که در شرایط مساعد بازار، عرضه‌های اولیه نیز مسیر صعودی در پیش بگیرند. همچنین ممکن است که در شرایط نامساعد، عرضه‌های اولیه ریزش قیمت داشته باشند.

بهترین زمان فروش عرضه اولیه چه زمانی است؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، با توجه به استراتژی‌های معاملاتی افراد، زمان فروش عرضه اولیه متفاوت است؛ اما قبل از فروش عرضه اولیه معیارهای مهمی وجود دارند که باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. بازدهی اولیه و عرضه صف خرید 

بسیاری از سهامداران در بازدهی اولیه، سهام عرضه اولیه خود را می‌فروشند.

به عنوان مثال، در تصویر زیر سهام شرکت “پویا زرکان آق دره” قابل مشاهده است. همانطور که در تصویر می‌بینید، صف خرید سنگینی تشکیل شده که معمولا اکثر سرمایه‌گذاران با دیدن چنین صف‌های خریدی ریسک نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند که سود خود را بردارند.

سهام فزر
صف خرید سهام شرکت پویا زرکان آق دره (فزر)

2. تحلیل بنیادی

تعداد زیادی از سهامداران، توجهی به صف خرید عرضه اولیه ندارند و تنها ملاک آن‌ها برای فروش عرضه اولیه، ارزش ذاتی یا پیشینه شرکت مذکور است.

هنگامی که قیمت روی تابلو کمتر از ارزش ذاتی شرکت باشد، خرید می کنند و زمانی‌ که قیمت سهام شرکت از ارزش آن بالاتر رود، اقدام به فروش عرضه اولیه خواهند کرد.

بنابراین، تحلیل بنیادی یک شرکت از عوامل مهم در زمان فروش عرضه اولیه است.

3. روند کلی بازار

 شرایط صعودی و مثبت بازار، افراد زیادی را از فروش سهام منصرف می‌کند و هر روز به تعداد کسانی که علاقه‌مند به خرید هستند، اضافه می‌شود.

از طرف دیگر، با اولین عرضه سنگین از سوی سهامداران عمده در روند نزولی بازار، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سهام خود را بفروشند.

4. رفتار سهامداران عمده

اگر سهامداران بزرگ شرکتی بعد از عرضه اولیه آن شرکت، اقدام به عرضه سنگین نکنند، سهام این شرکت تا چند روز بعد نیز در حال رشد قیمت خواهد بود و بازدهی خوبی را برای سهامداران خرد به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: سهامدار عمده کیست؟ 

 بنابراین، یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین زمان فروش عرضه اولیه، توجه به رفتار و نوع معاملات سهامداران عمده است که می‌تواند نقش مهمی را در تصمیم‌گیری شما ایفا کند.

5. بررسی اخبار مربوط به عرضه اولیه

هنگامی که شرکتی عرضه اولیه دارد، اخبار و حواشی پیرامون آن شرکت، افزایش می‌یابد و هر اخبار منفی یا مثبت، می‌تواند تلنگری برای خرید یا فروش عرضه اولیه باشد.

6. تحلیل گروه سهام مربوطه

 شرکت‌هایی که در بورس یا فرابورس عرضه اولیه دارند، در یکی از گروه‌های بازار سرمایه فعالیت می‌کنند.

بنابراین با رصد کردن شرایط و مطالب گروه مربوطه، می توانید آینده سهم آن شرکت را پیش‌بینی کنید و برای خرید یا فروش عرضه اولیه خود تصمیم‌گیری کنید.

سخن پایانی

معمولا، شرکت‌هایی که عرضه اولیه دارند، برای افزایش جذابیت خرید در میان سهامداران، قیمت‌ کمتری نسبت به ارزش ذاتی سهم ارائه می‌دهند.

سرمایه‌گذارانی که اقدام به خرید عرضه اولیه می‌کنند، بهترین زمان برای فروش عرضه اولیه را نمی‌دانند. معیارها و شرایطی برای تعیین زمان فروش عرضه اولیه وجود دارد که در این مقاله به بررسی هریک از آن‌ها پرداختیم.

امیدواریم که موارد گفته شده در این مقاله، برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

عرضه اولیه سهام

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx