بررسی میست والت (Mist wallet)؛ کیف پول فول نود اتریوم

میست والت

بلاک‌چین‌ها برای جلب اعتماد کاربران و معامله‌گران‌شان سعی می‌کنند کیف پول اختصاصی معرفی کنند تا بتوانند از این طریق هم امنیت شبکه خود را تضمین کنند.

اتریوم میست والت (Ethereum Mist Wallet) یکی از همین کیف پول‌هایی است که به طور اختصاصی برای ذخیره ارز دیجیتال اتر و همه توکن‌هایی مبتنی بر شبکه اتریوم ساخته شده است.

مهم‌ترین ویژگی این کیف پول علاوه بر ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال، قابلیت استفاده برای نوشتن قرار‌داد‌های هوشمند است.

عناوین مطلب:

این کیف پول را به عنوان یک والت دیجیتالی گرم که نسخه دسکتاپ دارند می‌شناسند و می‌تواند روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و MacOS استفاده شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت کیف پول سرد و گرم در ارزهای دیجیتال چیست؟

اگر دنبال یک کیف پول نرم‌افزاری امن و مطمئن برای نگهداری دارایی‌های دیجیتال‌تان هستید، اتریوم میست والت یکی از پیشنهاد‌های ارزشمند است. برای آشنایی بیشتر با این کیف پول و شناخت قابلیت‌های آن، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

میست والت چیست؟

اتریوم میست والت یک کیف پول فول نود اتریوم است که برای کاربران و سرمایه‌گذاران باتجربه بازار جزء بهترین‌هاست.

این کیف پول را به عنوان یک والت رسمی برای اتر می‌شناسند که مهم‌ترین هدف ساخت آن بررسی و کاوش شبکه اتریوم و برنامه‌های غیرمتمرکز آن است. به همین دلیل این کیف پول با استفاده از مرورگر وب میست (Mist) بر پایه بلاک‌چین اتریوم یک‌پارچه‌سازی شده است.

این ویژگی باعث شده تا کاربران بتوانند به‌سادگی با اتصال به این کیف پول با دیگر برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم هم تعامل داشته باشند. بر عکس دیگر کیف پول‌هایی اتریومی که به بازار معرفی شده است، رابط کاربری این کیف پول کمی دشوار‌تر است.

عملکرد اختصاصی میست والت

میست والت یک کیف پول متن‌باز است که به طور اختصاصی فقط برای ارزهای دیجیتال اتریوم و تمام ارزهایی که روی شبکه اتریوم ساخته شده‌اند استفاده می‌شود.

اگر دارایی‌های شما از جمله کوین‌ها و توکن‌هایی باشند که مبتنی بر شبکه ERC20 و ERC721 یا دیگر شبکه‌های اتریوم است، به راحتی می‌توانید از این کیف پول برای نگه‌داری آنها استفاده کنید.

در ادامه به بررسی ویژگی‌های بارز میست والت می‌پردازیم:

قابل استفاده بر روی …

این کیف پول برای پشتیبانی از سیستم‌‌عامل‌هایی چون لینوکس، ویندوز و macOS ساخته شده است، اما متاسفانه در حال حاضر نسخه موبایلی میست والت در دسترس نیست.

به همین دلیل کاربرانی که روی نسخه موبایلی کیف پول‌های نرم‌افزاری خود اصرار دارند ممکن است این موضوع را ضعف بزرگی برای کیف پول اتریوم میست بدانند.

بیشتر بخوانید: بهترین والت‌های اندرویدی؛ معرفی و بررسی 15 کیف پول اندروید

کاربرد‌های متنوع

کاربری اصلی این کیف پول فقط محدود به ذخیره‌سازی و پس‌اندازی ارز و توکن اتریوم نیست.

تعامل با دیگر برنامه‌ها

یکی از ویژگی‌های مهم میست والت تعامل آن با دیگر برنامه‌هاست. کاربران می‌توانند با استفاده از کیف پول میست والت با دیگر برنامه‌های اتریوم مثل موتور جست‌وجو میست ارتباط و تعامل داشته باشند.

همچنین این کیف پول را می‌توان با صرافی Shapeshift همگام‌سازی کرد. این کار باعث می‌شود کاربران بتوانند موجودی حساب‌شان را به صرافی انتقال دهند و از طریق آن ارزهای دیجیتال را به یکدیگر تبدیل کنند.

کیف پول اتریوم
 میست والت یک کیف پول رایگان فول‌نود اتریوم است.

کارمزد تراکنش‌ها

 میست والت اتریوم یک کیف پول کاملاً رایگان است. در نتیجه برای انجام هرگونه تراکنش در این کیف پول فقط لازم است کارمزد‌هایی که در شبکه اتریوم تعریف شده است را پرداخت کنید.

به همین دلیل نه برای نصب و نه برای استفاده از خدمات کیف پول، در هیچ مرحله‌ای نیاز به پرداخت پول اضافی ندارید.

بیشتر بخوانید: کارمزد تراکنش یا گس چیست؟

مقدار کارمزد پرداختی شبکه هم بسته به نوع تراکنش تغییر می‌کند. کاربران می‌توانند علاوه بر اطلاع از کم‌وکیف کارمزد، میزان کارمزد مورد نظر خود را هم به دلخواه تنظیم کنند.

نکته مهمی که در این بین باید به آن توجه کنید این است که میزان کارمزد پرداخت شده، اولویت تراکنش را تعیین خواهد کرد. به این ترتیب هر چه کارمزد کمتری پرداخت شود، تراکنش با سرعت کمتری پردازش خواهد شد.

همچنین کارمزد متعارف شبکه هم ممکن است بسته به ترافیکی که در زمان انجام معامله در شبکه وجود دارد کاهش یا افزایش داشته باشد.

نحوه استفاده از میست والت

ازآنجایی‌که استفاده از این کیف پول برای همه کاربران، به خصوص کاربران تازه‌کار بازار چندان آسان نیست، قرار است در ادامه این مطلب آموزش‌های لازم برای استفاده از Mist wallet را با شما به اشتراک بگذاریم.

برای نصب و استفاده از میست والت، ادامه مقاله را دنبال کنید:

نصب و دانلود Mist wallet

در قدم اول برای استفاده از این کیف پول لازم است نرم‌افزار آن را روی سیستم خود نصب کنید. پس به صفحه گیت‌هاب مراجعه کرده و آخرین نسخه‌ای که در سایت منتشر شده و با سیستم‌عامل شما سازگار است را دانلود کنید.

بعد از پایان دانلود، فایل فشرده کیف پول را دریافت می‌کنید. این فایل را از حالت فشرده خارج کرده و آن را نصب کنید. در صورت مشاهده خطایی که از شما می‌خواهد نسخه 1.8.2 نرم‌افزار Geth node را نصب کنید، می‌توانید به سایت geth.ethereum.org مراجعه کرده و نسخه توصیه شده را به صورت مستقیم از سایت دریافت کنید.

بعد از نصب Geth node نرم‌افزار کیف پول را یکبار دیگر راه‌اندازی کنید. در این مرحله کیف پول نصب شده و باید منتظر بمانید تا میست والت با شبکه اتریوم همگام‌سازی شود.

این همگام‌سازی در نهایت باعث خواهد شد که کل بلاک‌چین اتریوم روی دستگاه شما دانلود شود و کیف پول با این بلاک‌چین در ارتباط باشد. بعد از تکمیل بارگذاری، شبکه موردنظرتان را انتخاب کرده و با انتخاب main network وارد شبکه اصلی شوید.

سپس test network را انتخاب کنید تا شما را به شبکه آزمایشی اتریوم منتقل کند. در مرحله بعدی برای اینکه خیال‌تان از امنیت کیف پول آسوده باشد، یک گذرواژه قوی و ترکیبی از کلمات و اعداد انتخاب کنید. این گذرواژه را حتما یادداشت کنید زیرا میست والت امکان ذخیره گذرواژه را ندارد.

همچنین لازم است توجه داشته باشید که در میست والت گذرواژه‌ها بسیار مهم هستند و امنیت دارایی‌ها به طور کامل با استفاده از گذرواژه حفظ می‌شوند. در نتیجه تنها با در اختیار داشتن کلیدهای خصوصی نمی‌توانید کیف پول میست را بازیابی کنید، بلکه این کلیدها زمانی قابل‌استفاده هستند که گذرواژه خود را در اختیار داشته باشید.

با انتخاب گذرواژه وارد داشبورد اصلی کیف پول می‌شوید. در قسمت wallets می‌توانید حساب‌های کاربری فعال را با جزئیات آدرس و موجودی هرکدام مشاهده کنید.

کیف پول فول نود اتریوم
میست والت را نمی‌توان یک کیف پول عمومی با کاربری آسان دانست.

نحوه دریافت و ارسال اتر در میست والت

برای دریافت و ارسال اتر از طریق کیف پول میست والت وارد حساب اصلی شوید و روی Main account کلیک کنید.

در این قسمت می‌توانید آدرس اتریوم خود را مشاهده کرده و با استفاده از این آدرس، اتر دریافت کنید. فقط کافی است آدرس کیف پول را در اختیار ارسال‌کننده قرار دهید.

برای ارسال اتر هم باید از قسمت داشبورد اصلی وارد بخش send شوید، در قسمت to آدرس گیرنده را وارد کنید و در بخش amount مقدار اتر مورد نظر را ثبت کنید تا به آدرس کیف پول گیرنده ارسال شود.

کارمزد هم همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره کردیم می‌تواند توسط معامله‌گران تعیین شود. درصورتی‌که شبکه اتریوم ترافیک سنگینی نداشته باشد هم می‌توانید بدون تغییر کارمزد، تراکنش خود را پرداخت کنید.

در آخرین مرحله و برای انتقال اتر، یک‌بار دیگر اطلاعات را بررسی کرده و در صورت درست بودن، گذرواژه خود را وارد کنید. با انتخاب گزینه send transaction میزان ارز دیجیتال مورد نظر شما به کیف پول فرد گیرنده ارسال خواهد شد.

بیشتر بخوانید: شناسه یا آی‌دی تراکنش (TXID) ارز دیجیتال چیست + نحوه پیگیری تراکنش‌ها

نحوه مشاهده جزئیات تراکنش

اطلاعات تمامی تراکنش‌ها را می‌توانید از بخش wallet overview و قسمت latest transactions مشاهده کنید. با کلیک روی هر هش تراکنش، تمام جزئیات تراکنش نمایش داده خواهد شد.

نکته مهمی که درباره میست والت وجود دارد، سازوکار امنیتی آن است. این کیف پول هیچ کلید خصوصی در اختیار کاربران خود نمی‌گذارد و عبارات بازیابی 12 یا 24 کلمه‌ای هم دارد. در واقع این کیف پول امنیت دارایی‌های کاربران خود را فقط از طریق رمزنگاری گذرواژه‌هایی که توسط خود کاربران تعیین شده برقرار می‌کند.

با استفاده از این گذرواژه‌ها کلید خصوصی حساب‌ها را ایجاد کرده و آنها را به صورت یک فایل دیجیتال روی رایانه ذخیره می‌کند. پس لازم است بدانید که کلیدهای خصوصی کیف پول میست فقط زمانی به کار می‌آید که رمز عبور خود را داشته باشید.

کلید‌های خصوصی میست والت را از طریق روش زیر به دست آورید:

  1. در قسمت داشبورد حساب کاربری روی گزینه Account backup کلیک کنید
  2. در پوشه Keystore تعداد حساب‌ها و آدرس‌های آتریومی را با فرمت json. خواهید دید
  3. برای پشتیبان‌گیری فایل‌های  json. و یا کل پوشه Keystore را کپی کرده و در جای امنی نگه دارید.
  4. برای بازیابی مجدد هم باید فایل‌های json.  را در پوشه Keystore ذخیره کنید.

نقاط قوت و ضعف اتریوم میست والت

تا اینجا درباره ویژگی‌ها و عملکرد میست والت با شما صحبت کردیم. برای آشنایی بیشتر، نقاط قوت و نقاط ضعف کیف پول را هم بررسی خواهیم کرد.

نقاط قوت

  • قابلیت ذخیره کلیدهای خصوصی روی دستگاه
  • امکان کنترل کامل موجودی ارزهای دیجیتال توسط کاربران
  • قابلیت نوشتن و بارگذاری قراردادهای هوشمند
  • قابلیت جستجو و استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز
  • پشتیبانی از 16 زبان مختلف
  • قابلیت ذخیره اتریوم و تمامی توکن‌های مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم
  • اجرای فول‌نود اتریوم
  • به‌روزرسانی‌ها و بهبود عملکرد اساسی
  • کمترین کارمزد نسبت به دیگر کیف پول‌ها

نقاط ضعف

  • راه‌اندازی سخت و زمان‌بر
  • اشغال حجم بسیار زیاد روی رایانه
  • رابط کاربری نسبتاً پیچیده
  • عدم پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های اندروید و IOS 
امنیت میست والت
میست والت یک کیف پول متن‌باز است و به لطف دریافت به‌روزرسانی‌های مداوم، امنیت بسیار بالایی دارد.

امنیت میست والت

سازندگان و توسعه‌دهندگان کیف پول اتریوم میست والت همواره تلاش می‌کنند تا جدید‌ترین و اساسی‌ترین به‌روزرسانی‌ها را برای میست والت انجام دهند.

همین موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که باعث شده تا امنیت کیف پول میست در سطح بالایی قرار بگیرد. در کنار این موضوع، کاربران می‌توانند کنترل کامل موجودی و کلید‌های خصوصی خود را در اختیار داشته باشند و از حساب‌های چند امضایی برای بهبود امنیت دارایی‌های خود استفاده کنند.

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله بورسینس همراه شما میست والت را بررسی کردیم و نحوه استفاده و راه‌اندازی آن را گفتیم. کیف پول میست اتریوم یکی از گزینه‌های امن و مطمئن برای کاربرانی است که تجربه کافی از حضور در بازار را دارند و می‌توانند با کیف پول فود نود اتریوم کار کنند.

با این حال، به‌خاطر کاربری نسبتا پیچیده‌ای که دارد، نمی‌توان این کیف پول را برای استفاده عمومی توصیه کرد. معمولا به کاربران تازه‌کارتر استفاده از کیف پول متا مسک توصیه می‌شود. شما تجربه کار با میست والت را دارید؟

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

نود بیت‌کوین (Bitcoin Node)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx