تفاوت نود (Node) و ماینر (Miner) چیست؟

تفاوت نود و ماینر

شبکه بیت‌کوین پیشگام بلاک‌چین و دنیای کریپتو است. از نظر فنی، بیت‌کوین دستاوردهای زیادی را به دنبال داشته است که تا به امروز بلاک‌چین‌های نسل جدید از آن بهره‌مند هستند.

در شبکه بیت‌کوین نود‌های مختلفی فعالیت دارند که هر کدام از آن‌ها وظیفه خاصی را انجام می‌دهد. به عنوان مثال در بیت‌کوین ماینرها وظیفه افزودن بلاک‌ها را به شبکه برعهده دارند.

اما فرق نود و ماینر بیت‌کوین موضوعی است که برای درک آن باید به نحوه دقیق عملکرد شبکه بیت‌کوین دقت کنیم. نحوه عملکرد نود‌های بیت‌کوین باعث شده تا امروز آن را نقطه مقابل شبکه‌های پرداخت متمرکز ببینیم.

عناوین مطلب:

دانستن فرق نود و ماینر در این شبکه به شما کمک می‌کند تا نه تنها در مورد فعالیت‌های این شبکه اطلاعات بیشتری کسب کنید بلکه بتوانید براساس اخبار درون زنجیره‌ای این شبکه به تصمیمات آگاهانه‌تری برسید.

نکات کلیدی

  • نود‌های بیت‌کوین وظیفه ذخیره کردن داده‌های شبکه و نظارت بر اعمال قوانین را دارند.
  • ماینرهای بیت‌کوین تراکنش‌ها و بلاک‌های جدید را به زنجیره اضافه می‌کنند.
  • تفاوت نود و ماینر را باید در همکاری آن‌ها برای حفظ شبکه دانست. در واقع نود‌ها نیز در فرآیند اضافه شدن یک تراکنش به شبکه نقش دارند.

شبکه بیت‌کوین چگونه کار می‌کند؟

قبل از پرداختن به تفاوت نود و ماینر باید به بررسی کلی شبکه بیت‌کوین و عملکرد آن بپردازیم. شبکه بیت‌کوین به عنوان یک دفتر غیرمتمرکز توزیع شده نقش اساسی را در پردازش و حفظ اطلاعات موجود ایفا می‌کند.

اعضای فعال در این شبکه هر کدام برای حفظ داده‌ها، اعتبارسنجی، پردازش و افزودن به زنجیره تلاش می‌کنند.

در شبکه بیت‌کوین از مکانیزم اجتماع POW یا اثبات کار استفاده می‌شود که در آن یک الگوریتم اجرا شده توسط ماینرها به صورت رقباتی سعی می‌کند تا با تلاش‌های پیوسته بتواند پازل ریاضی مورد نظر را حل کند.

روش کار این الگوریتم نیز با آزمایش روش‌های تصادفی است. کسی که بتواند پازل ریاضی را حل کند، با دریافت بیت‌کوین‌های جدید پاداش خواهد گرفت.

node vs miner 2
نکته مهمی که در این شبکه باید به آن توجه کنیم روش افزودن بلاک‌های جدید به شبکه است.

به لطف روش POW، ایجاد بلاک‌های دستکاری شده یا نامعتبر و ارسال آن برای شبکه برای ماینر مشمول هزینه خواهد بود چرا که او برای این کار باید زمان و منابع زیادی را صرف کند.

رد شدن یک بلاک نامعتبر توسط شبکه بسیار آسان است اما ایجاد و ارسال آن از سمت ماینری که قصد دستکاری شبکه را دارد کار چندان ارزانی نخواهد بود.

از طرف دیگر مکانیزم POW برای کسانی که بلاک‌های معتبر را در شبکه ثبت کنند پاداش یا مشوق در نظر گرفته است.

اما نود‌های ماینر تنها نود‌های فعال در شبکه نیستند و نود‌های دیگری نیز برای نظارت بر کار ماینرها و حفظ شبکه فعالیت می‌کنند.

اگر قصد مشارکت در شبکه بیت‌کوین را دارید و نمی‌دانید راه اندازی کدام نرم افزار یا نود برای شما مناسب است، با دنبال کردن تفاوت نود و ماینر می‌توانید به پاسخ سوالات خود برسید.

ماینر بیت‌کوین چیست؟

ماینرها، دستگاه‌هایی هستند که با اتصال به شبکه در فرآیند تایید تراکنش و افزودن آن‌ها به بلاک‌چین مشارکت می‌کنند.

در ازای این کار سخت و پرهزینه، ماینر‌ها بیت‌کوین‌های جدیدی دریافت می‌کنند. این فرآیند با عنوان استخراج بیت‌کوین شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش راه‌اندازی ماینر بیت‌کوین

به طور کلی فرایند استخراج در شبکه‌های POW اغلب کار مشکل و پرهزینه‌ای است که انجام آن نیازمند سرمایه گذاری بر روی دستگاه‌های استخراج و مصرف برق زیاد است.

اما سرمایه گذاری سنگین تنها چالش ماینر‌های بیت‌کوین نیست و آن‌ها باید در این مسیر با موضوعات فنی شبکه و ریسک‌های زیادی دست و پنجه نرم کنند.

برای مثال قطعی برق یا مشکلات مربوط به آن، آب و هوای نامساعد، آتش سوزی و قوانین دولت‌ها همیشه چالش‌هایی است که بسیاری از شرکت‌های ماینینگ به صورت روزانه با آن مواجه هستند.

در طرف دیگر برای تشویق ماینرها در جهت پذیرفتن چنین ریسکی، همیشه مشوق‌هایی از سوی شبکه در نظر گرفته شده است.

شما هر تراکنشی که در شبکه بیت‌کوین انجام می‌دهید باید برای پردازش آن مقداری کارمزد پرداخت کنید. این کارمزد‌ها به همراه کوین‌های جدیدی که استخراج می‌شوند همگی برای ماینرهای فعال در نظر گرفته می‌شود.

با وجود نوسانات قیمتی بیت‌کوین، عرضه محدود آن باعث شده تا شرکت‌های بسیاری برای استخراج بیت‌کوین با وجود هزینه‌های بالای آن، دست به کار شوند.

با افزایش تعداد ماینرهای فعال شبکه، قدرت آن نیز افزایش پیدا می‌کند که برای دستکاری آن، مهاجم باید حداقل نصف قدرت شبکه را در اختیار داشته باشد.

اما در نهایت باید توجه داشته باشیم که ماینرها همیشه باید قوانینی که از سوی نود‌های بیت‌کوین تحمیل می‌شود را دنبال کنند در غیر این صورت پاداشی در کار نخواهد بود.

برای جمع‌بندی مهم‌ترین وظایف ماینرهای بیت‌کوین عبارت‌اند از:

  • تایید تراکنش‌های جدید
  • ایمن سازی بلاک‌چین
  • مشارکت در توزیع بیت‌کوین‌های جدید

نود بیت‌کوین چیست؟

نود‌های بیت‌کوین نیز به اندازه ماینرها حائز اهمیت هستند. آن‌ها در حفظ ماهیت غیرمتمرکز شبکه بیت‌کوین نقش اساسی را ایفا می‌کنند چرا که وظیفه نظارت و بررسی شبکه بر روی دوش نود‌های بیت‌کوین است.

مهم‌ترین تفاوت نود و ماینر دقیقا در این بخش خلاصه می‌شود اما این همه ماجرا نیست.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع انواع نود بیت‌کوین و وظیفه آن‌ها در شبکه

node vs miner 3

به صورت خلاصه نود‌های بیت‌کوین مطمئن می‌شوند همه اعضای فعال در شبکه از ماینر گرفته تا کاربران عادی و سایر انواع نودهای فعال، نقش خود را به درستی ایفا ‌می‌کنند.

البته در انجام این کار آن‌ها هیچ منفعت مالی ندارند از همین رو ممکن است سوال شود چرا باید کسی یک نود بیت‌کوین را اجرا کند؟

حقیقت این است که کیف پول‌ها، شرکت‌های فعال در این حوزه، استخرهای استخراج و صرافی‌های ارز دیجیتال معمولا یک نود بیت‌کوین را برای خود راه اندازی می‌کنند تا مطمئن شوند کسی آن‌ها را دور نمی‌زند.

آن‌ها با راه انداختن این نود‌ها یک نسخه کامل از بلاک‌چین بیت‌کوین را در اختیار دارند. البته این نسخه دائما توسط نرم افزار نود، به‌روز رسانی می‌شود.

بیشتر بخوانید: فول نود (Full Node) چیست و چه مزایایی دارد؟

تفاوت نود و ماینر را باید در همکاری آن‌ها برای حفظ شبکه دانست. در واقع نود‌ها نیز در فرآیند اضافه شدن یک تراکنش به شبکه نقش دارند.

زمانی که یک تراکنش جدید ثبت می‌شود، نود‌های بیت‌کوین وظیفه اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید را برعهده دارند. در این اعتبارسنجی، نود مطابقت آن را قوانین شبکه را بررسی می‌کند.

برای مثال اگر در یک تراکنش، یک هکر سعی دارد 1000 بیت‌کوین جدید را از روی هوا ایجاد کند، نودهای فعال شبکه به سرعت آن را رد می‌کنند.

اگر به هر دلیلی یک تراکنش نامعتبر بتواند در یک بلاک ثبت شود، همه نود‌های شبکه، کل بلاک موجود را رد می‌کنند و برای استخراج بلاک جدید معتبر منتظر خواهند ماند.

وقتی صحبت از تفاوت نود و ماینر می‌شود، باید به مکانیزم اجتماع شبکه کریپتو مورد نظر نیز دقت کنید، در اینجا شبکه بیت‌کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند.

با این حال، در شبکه‌های غیرمتمرکز همه نود‌ها برسر قوانین شبکه و وضعیت بلاک‌چین در توافق هستند. اگر کسی بخواهد قوانین شبکه را نادیده بگیرد و تراکنش‌های نادرستی را در شبکه منتشر کند مسلما نادیده گرفته خواهد شد.

با این حال هیچ درآمد مستقیمی برای نود‌های بیت‌کوین وجود ندارد و در صورت راه اندازی آن نباید انتظار کسب درآمد از آن را داشته باشید.

اما اگر کسب و کاری دارید که باید به صورت ایمن با شبکه بیت‌کوین به تعامل بپردازید مسلما راه اندازی یک نود لازم خواهد بود.

برای راه اندازی نود داشتن یک کامپیوتر با ظرفیت کافی کار شما را راه می‌اندازد. حتی امکان راه اندازی یک نود اختصاصی بر روی دستگاه‌های Raspberry Pi نیز وجود دارد و شما می‌توانید با کمترین هزینه آن را آماده کنید.

به طور خلاصه مهم‌ترین مزایای نود‌های بیت‌کوین عبارت‌اند از:

  • اعتبارسنجی تراکنش‌ها
  • ذخیره تاریخچه تراکنش‌ها و اطلاعات بلاک‌چین
  • تحمیل و اجبار قوانین شبکه برای نود‌ها و کاربران

تفاوت نود و ماینر چیست؟

تفاوت نود و ماینر بیت‌کوین فقط در یک موضوع خلاصه نمی‌شود اما نباید آن‌ها را مانند رقیب نگاه کنید. در واقع تفاوت نود و ماینر از نظر تصمیم گیری برای اجرا و کاربردهای آن‌ها قابل بررسی است.

اولین تفاوت نود و ماینر را باید در درآمد‌ آن‌ها دانست. با راه اندازی یک ماینر شما امکان کسب درآمد از محل بیت‌کوین‌های جدید و کارمزد‌ها را خواهید داشت.

اما در مورد نود بیت‌کوین این گونه نیست و هیچ درآمدی از آن حاصل نخواهد شد.

node vs miner 4

از طرف دیگر راه اندازی یک ماینر می‌تواند برای شما هزینه زیادی در بر داشته باشد که این موضوع ریسک‌های خاص خود را به همراه دارد.

در یک نمونه برای خرید یک ماینر شما ممکن است بیش از 800$ سرمایه گذاری کنید اما برای راه اندازی یک نود بیت‌کوین تنها چیزی که لازم است که کامپیوتر با حداقل 1 ترابایت هارد است.

از نظر نقش درون شبکه‌ای تفاوت نود و ماینر نیز باید به همکاری این دو در حفظ شبکه اشاره کنیم. نود‌ها از حفظ قوانین شبکه مطمئن می‌شوند اما در طرف دیگر وظیفه افزودن تراکنش‌ و بلاک‌های جدید به زنجیره برعهده ماینرها است.

به خاطر داشته باشید نودها وظیفه بررسی و اعتبارسنجی اطلاعات در گردش در شبکه را برعهده دارند اما در افزودن تراکنش‌ها هیچ دخالتی نخواهند داشت با این حال اعتبار تراکنش‌های افزوده شده را دائما مورد بررسی قرار می‌دهند.

می‌توان گفت فرق نود و ماینر در ایفای نقش پلیسی توسط نودهای بیت‌کوین است و بدون وجود نود‌ها، نمی‌توان از صحت اطلاعات اطمینان حاصل کرد.

بیشتر بخوانید: تفاوت بلاک‌چین‌های Permissioned و Permissionless چیست؟

تفاوت نودهای بیت‌کوین و سیستم پرداخت متمرکز

اکنون که در مورد تفاوت نود و ماینرهای بیت‌کوین اطلاعات بیشتری کسب کرده‌ایم لازم است نگاهی به تفاوت نود و سیستم پرداخت فیات داشته باشیم.

در سیستم مالی سنتی مانند بانک‌هایی که ما روزانه با آن سر و کار داریم، کاربران دارایی‌های خود را واریز و برداشت می‌کنند. در فرایند برداشت پول‌های شما برای خرید یک کالا یا سرویس جابه‌جا می‌شود.

برای انجام نقل و انتقالات بانک‌ها ما معمولا از کارت‌های بانکی، اپلیکیشن‌های آن‌ها، چک یا پول نقد استفاده می‌کنیم.

در نمونه پول نقد وقتی شما پول را به طرف مقابل بدهید تراکنش نهایی خواهد شد و ممکن است قابل بازگشت نباشد.

با این حال همه ما می‌دانیم که با پیشرفت دنیا به سمت تکنولوژی و دیجیتالی شدن، دیگر کمتر شاهد استفاده از پول نقد هستیم و بیشتر سیستم پرداخت آنلاین و موبایلی استفاده می‌شود.

اما نکته جالب توجه در مورد پول‌های فیات مانند ریال و دلار این است که همه آن‌ها توسط سازمان‌های متمرکز به نام بانک مدیریت و پردازش می‌شوند.

در فرآیند جابه‌جایی دارایی‌ها هیچ شفافیتی وجود ندارد و ما از اتفاقاتی که در پشت صحنه رخ می‌دهد هیچ اطلاعی نداریم.

در شبکه بیت‌کوین نیز پرداخت‌ها توسط نود‌ها فعال و ماینرها انجام می‌شود. البته جابه‌جایی پول در شبکه بیت‌کوین نیز شامل پیچیدگی‌های فنی مخصوص به خود است که کاربران معمولی شبکه از آن بی‌اطلاع هستند.

اما از آن‌جایی که بیت‌کوین یک شبکه توزیع شده غیرمتمرکز است، نود‌های آن دائما در حال بررسی اعتبار داده‌ها و تراکنش‌های جاری هستند.

در بیت‌کوین نود و ماینر پایه و اساس شبکه هستند و با قوانینی که در شبکه وجود دارد، ما می‌دانیم تعداد بیت‌کوین‌ها همیشه 21 میلیون واحد خواهد بود.

تفاوت دیگری که بین سیستم مالی رایج و نود‌های بیت‌کوین وجود دارد را باید در مشارکت در شبکه دانست.

حتی شما که در حال مطالعه این مطلب هستید می‌توانید با دانلود نرم افزار نود بیت‌کوین بدون نیاز به اجازه شخص یا سازمان خاصی در شبکه آن مشارکت کنید.

این موضوع باعث شده تا دستکاری یا خاموش کردن این شبکه تقریبا غیر ممکن باشد. اما در مورد سیستم‌های مالی متمرکز چطور؟ آیا کسی می‌تواند آن‌ها را دستکاری کند و یا دچار اختلال خواهند شد؟

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین؛ پاسخی همه‌جانبه به فرسودگی مالی!

سوالات متداول

وظیفه نود (Node) یا گره در شبکه بیت‌کوین چیست؟

نودها در حفظ ماهیت غیرمتمرکز شبکه نقش اساسی را ایفا می‌کنند چرا که وظیفه نظارت و بررسی شبکه بر دوش نود‌های بیت‌کوین است.

ماینر (Miner) در شبکه بیت‌کوین چیست؟

ماینرها، دستگاه‌هایی هستند که با اتصال به شبکه در فرآیند تایید تراکنش و افزودن آن‌ها به بلاک‌چین مشارکت می‌کنند. اما اغلب به صاحبان این دستگاه‌های ماینر گفته می‌شود.

تفاوت نود و ماینر چیست؟

تفاوت نود و ماینر بیت‌کوین فقط در یک موضوع خلاصه نمی‌شود اما نباید آن‌ها را مانند رقیب نگاه کنید. علاوه بر آن از نظر تصمیم گیری برای اجرا و کاربردهایی که در شبکه دارند نیز متفاوتند. در نهایت میزان هزینه موردنیاز برای تبدیل شدن به یک نود یا ماینر و همچنین درآمدزایی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

نتیجه گیری

تفاوت نود و ماینر بیت‌کوین در کارایی‌ آن‌ها خلاصه می‌شود.

مسلما برای کسب درآمد از شبکه شما باید به راه اندازی ماینر فکر کنید اما برای کسب و کارهایی که از شبکه بیت‌کوین استفاده می‌کنند، راه اندازی یک نود برای دسترسی بهتر به داده‌های درون شبکه ضروری است.

نود‌ها، مسئول تحمیل قوانین شبکه و اعتبارسنجی تراکنش‌ها هستند در حالی که ماینرها فقط بر روی افزودن تراکنش و بلاک‌های جدید کار می‌کنند.

فرق نود و ماینر در همکاری آن‌ها برای رسیدن به توافق است. نود‌ها همیشه تراکنش‌هایی که توسط ماینرها اضافه می‌شوند را مورد بررسی قرار خواهند داد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

نود بیت‌کوین (Bitcoin Node)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx