راهنمای جامع انواع نود بیت‌کوین و وظیفه آن‌ها در شبکه

نود بیت کوین

بدون نود‌ بیت‌کوین، چیزی که امروز به عنوان شبکه بیت‌کوین می‌شناسیم هیچ گاه وجود نخواهد داشت.

انواع نود بیت‌کوین، زیر ساخت اصلی شبکه را تشکیل داده و باعث حفظ عملکرد و امنیت این ارز می‌شوند. اما علی‌رغم نقش نود‌ها در نگهداری این شبکه، نقش این عناصر حیاتی در فضای کریپتو و شبکه بیت‌کوین به خوبی درک نشده است.

در این مقاله ما به کشف نود بیت‌کوین و انواع آن‌ها می‌پردازیم. در پایان این مقاله شما خواهید دانست وظیفه هر نود بیت‌کوین چیست و چگونه ایجاد مشکل در هر یک از آن‌ها می‌تواند باعث فلج شدن بخشی از شبکه شود.

عناوین مطلب:

بیت‌کوین چیست؟

اولین سوالی که باید در هنگام بررسی شبکه بیت‌کوین به آن پاسخ دهیم این است که بیت‌کوین به چه چیزی گفته می‌شود؟

مهم‌ترین ویژگی‌های هویتی بیت‌کوین عبارت اند از:

  • بیت‌کوین یک شبکه است. مجموعه‌ای از کامپیوترهای متصل که یک سری اطلاعات را در قالب قوانین تعیین شده به اشتراک می‌گذارند.
  • بیت‌کوین یک پروتکل است. در این پروتکل قوانین مشخصی برای اشتراک گذاری داده‌ها وجود دارد که نرم افزار کامپیوتری بیت‌کوین از آن تبعیت می‌کند.
  • بیت‌کوین یک نرم افزار است. بیت‌کوین یک برنامه کامپیوتری است که قوانین پروتکل و نحوه انجام دستورات را می‌داند. این پروتکل توسط کامپیوتر‌ها بر روی شبکه اجرا می‌شود به همین دلیل امکان اشتراک‌گذاری و انتقال داده بر روی شبکه بیت‌کوین میسر می‌شود.

در هنگام توصیف بیت‌کوین ممکن است از اصطلاحات سخت و پیچیده‌تری نیز استفاده شود که مسلما باعث سخت شدن درک بیت‌کوین برای مردم خواهد شد. برای سهولت درک بیت‌کوین ما از اصطلاحات مشخصی که توسط جامعه استفاده می‌شود بهره می‌بریم.

برخی از اصطلاحات مرتبط با بیت‌کوین که به کاربری‌های آن اشاره دارند به شرح ذیل هستند:

  • کلمه BTC که نماد کریپتو کارنسی بیت‌کوین (Bitcoin) است. مردم اغلب از این اصطلاح در هنگام معامله، سرمایه‌گذاری و خرید و فروش آن استفاده می‌کنند.
  • نرم افزار بیت‌کوین (Bitcoin software) نیز به قوانین پروتکل بیت‌کوین که در قالب زبان‌های کامپیوتری نوشته شده‌اند اشاره دارد. این قوانین کامپیوتری نه تنها باعث درک کامپیوتر از نرم افزار بیت‌کوین می‌شود بلکه به شبکه بیت‌کوین کمک می‌کند تا با اتصال به سایر کامپیوتر‌ها، اطلاعات تراکنش‌های BTC را با یک دیگر در یک قالب مشخص (تراکنش) به اشتراک بگذارند.
  • شبکه بیت‌کوین (Bitcoin Network) نیز به شبکه‌ای از کامپیوتر‌های متصل به هم اشاره دارد. هر کدام از آن‌ها نسخه‌ای از نرم افزار بیت‌کوین را اجرا می‌کنند.

دانستن این اصطلاحات به ما کمک می‌کند تا بتوانیم انواع نود بیت‌کوین را بهتر درک کنیم. البته دانستن تفاوت بین نرم افزار بیت‌کوین و پروتکل بیت‌کوین برای درک عملکرد نود‌های شبکه ضروری است چرا که این اصطلاحات زیرساخت یک شبکه را توصیف می‌کنند.

نود (Node) چیست؟

به طور کلی یک نود، یک نقطه یا عنصر در شبکه است.

برای مثال فرض کنید یک خودرو یک نود است که در بزرگراه (شبکه) حرکت می‌کند. یا حتی یک همکار را در نظر بگیرید که در یک محیط شبکه‌ای، گروهی از آن‌ها در کنار یک دیگر کار می‌کنند. در این فضای کاری آن‌ها با یک دیگر تعامل دارند و با همکاری یک دیگر، وظایف را به انجام می‌رسانند.

نودهای بیت‌کوین
منظور از نودهای بیت‌کوین، عناصر موجود در شبکه بیت‌کوین هستند که هر کدام وظایفی دارند.

نود‌ها شامل دو بخش هستند: سخت افزار (Hardware) و نرم افزار (Software).

سخت افزار یک چیپ یا بورد کامپیوتری فیزیکی است که در آن قطعات مختلفی مانند حافظه یا CPU قرار گرفته‌اند. یک سخت افزار متصل به شبکه به تنهایی کاری انجام نمی‌دهد و باید بر روی آن یک نرم افزار نصب و اجرا شود.

نرم افزار نیز در طرف دیگر مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی است که می‌تواند در حافظه ذخیره و توسط سخت افزار اجرا شود.

برای مثال موبایل هوشمند خود را در نظر بگیرید که بر روی اینترنت یک نود است. اپلیکیشن‌هایی (مرورگر‌ها، مسنجر‌ها و سایرین) که بر روی موبایل خود اجرا می‌کنید، همگی نرم افزار‌هایی هستند که می‌توانند به اینترنت متصل شوند و دستورالعمل‌هایی که برنامه نویسان بر روی آن‌ها تعیین کرده‌اند را اجرا کنند. این دستورالعمل‌ها می‌تواند شامل تعیین نوع داده برای ارسال و دریافت و ذخیره باشد.

دستورالعمل‌های نرم افزاری و اطلاعاتی که توسط دستورات آن‌ها باید پردازش شوند نیازمند یک سخت افزار قابل لمس هستند. در این حالت دستگاه موبایل و کامپیوتر‌ شما قطعه‌های سخت افزاری هستند که با اتصال به شبکه اینترنت، دستورات نرم افزاری تعیین شده بر روی اپلیکیشن‌ها را اجرا می‌کنند.

در مقایسه با اینترنت و موبایل‌ها، شبکه بیت‌کوین و نود‌های آن بسیار ساده هستند. این در حالی است که در اینترنت و دستگاه‌های موبایل ما، هر نوع اطلاعاتی رد و بدل می‌شود اما شبکه بیت‌کوین و نود‌های بیت‌کوینی به شکلی طراحی شده‌اند تا فقط نوع خاصی از اطلاعات را انتقال و ذخیره کنند.

البته شبکه بیت‌کوین بر روی اینترنت اجرا می‌شود به همین دلیل از نظر فنی نود‌های شبکه بیت‌کوین، نود‌های اینترنتی نیز محسوب می‌شوند.

نود بیت‌کوین چیست؟

نود‌های بیت‌کوین کامپیوتر‌هایی هستند که نرم افزار بیت‌کوین در آن‌ها اجرا می‌شود و به صورت دائم به شبکه بیت‌کوین متصل هستند.

در شبکه، تراکنش‌های بیت‌کوین به صورت گروهی جمع بندی و در قالب بلاک (block) ذخیره می‌شود. اینجا جایی است که پای اصطلاح بلاک‌چین (blockchain) به میان می‌آید چرا که تراکنش‌های تاریخی و قدیمی بیت‌کوین به صورت زنجیره در قالب بلاک‌های منظم ذخیره شده‌اند. قبل از این که یک بلاک به بلاک‌چین اضافه شود، نود‌ها باید تراکنش‌های آن بلاک را تایید و اعتبار سنجی کنند.

این فرآیند تایید نیازمند برخی پارامتر‌ها مانند بررسی خرج شدن دوباره بیت‌کوین و یا داشتن موجودی کافی از سوی فرستنده است.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع انواع الگوریتم‌های اجماع در بلاک‌چین

از آن‌جایی که بیت‌کوین یک سیستم پرداخت همتا به همتا (Peer to Peer) است، برای عملکرد و انتقال دارایی‌ها در این شبکه نیازی به میانجی یا واسطه برای دیکته ساختن قوانین اجماع وجود ندارد.

نود‌های این شبکه باید بین خودشان به اجماع و توافق برسند. هیچ سازمان یا دولتی نمی‌تواند در مورد رد یک تراکنش یا نحوه تایید آن دخالتی صورت دهد. برای انجام اجماع بر روی یک بلاک و تایید تراکنش، نود‌ها از نرم افزار بیت‌کوین بهره می‌برند.

علاوه‌بر این موضوع، برای جلوگیری از دستکاری قوانین پروتکل بیت‌کوین و ممانت از تقلب، یک نسخه کپی از بلاک‌چین بر روی هر نود بیت‌کوین وجود دارد (مفهوم غیرمتمرکز).

از این رو، زمانی که یک نود نرم افزار بیت‌کوین را دانلود می‌کند و توسط آن به شبکه بیت‌کوین متصل می‌شود، تاریخچه تراکنش‌های دریافتی و پروتکل مورد استفاده نرم افزار دقیقا با قوانینی که سایر نود‌ها برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند یکسان است.

نود بیت‌کوین چیست
هیچ سازمان یا دولت متمرکزی پشت بیت‌کوین وجود ندارد و همه فرآیندها توسط نودهایی انجام می‌شود که احتمالا همدیگر را نمی‌شناسند!

در این روش، زمانی که یک تراکنش جدید در سراسر شبکه پخش(Broadcast) می‌شود، هر نود منحصر به‌فرد برای تایید اعتبار تراکنش دریافت شده، بدون در نظر گرفتن نظر سایر نود‌ها، پردازش خود را بر روی آن انجام می‌دهد.

این مسئله در مورد بلاک‌های جدید زنجیره نیز صدق می‌کند. زمانی که در شبکه بیت‌کوین (یا سایر شبکه‌های کریپتوکارنسی) یک بلاک جدید پخش می‌شود، هر نود تصمیم می‌گیرد آیا باید آن نسخه را به نسخه بلاک‌چین خود اضافه کند یا خیر. در این مدل طراحی، نود‌ها می‌توانند بدون نیاز به اعتماد، تراکنش‌ها و بلاک‌های بلاک‌چین بیت‌کوین را تایید و اضافه کنند.

لازم به ذکر است در شبکه بیت‌کوین، هر بلاک می‌تواند به صورت میانگین تا 2,000 تراکنش ذخیره کند که به آن ظرفیت بلاک گفته می‌شود. البته ظرفیت بلاک برحسب واحد داده کامپیوتری مانند مگابایت اندازه گیری می‌شود اما در برخی از شبکه‌ها، فضای هر بلاک آن‌ چنان زیاد است که پر شدن یک بلاک با توجه به میزان فعالیت شبکه ممکن است تا چندین ماه زمان ببرد.

این مسئله لزوما معنایی در حجم بلاک‌چین نخواهد داشت. فرض کنید یک پیتزا را یک بار به 6 قسمت تقسیم می‌کنید و یک بار به 9 قسمت، آیا حجم پیتزا افزایش یا کاهش داشته است؟ اما اگر بگوییم یک بلاک یک مگابایت است و در شبکه دیگر ظرفیت بلاک تراکنش‌ها 10 مگابایت، در هر صورت برای پر شدن یک بلاک 10 مگابایت زمان بیشتری نسبت به حالت 1 مگابایتی نیاز است.

انواع نود بیت‌کوین

بهترین راه برای درک انواع نود بیت‌کوین و تفاوت آن‌ها این است که نقش آن‌ها و کاری که در شبکه و برای اضافه کردن هر بلاک جدید انجام می‌دهند را درک کنیم.

به عبارت دیگر در هنگام مواجه با هر نود بیت‌کوین باید از خودمان بپرسیم این نود چه نقشی در اضافه شدن بلاک به شبکه بیت‌کوین ایفا می‌کند؟

نود‌های اصلی شبکه بیت‌کوین

همان‌طور که قبلا ذکر شد، نود‌های شبکه بیت‌کوین وظیفه پخش (broadcast)، تایید (validate)، پردازش (process) و ذخیره تراکنش‌های بیت‌کوین (BTC) را برعهده دارند.

از این رو، با گذشتن از این مراحل، هر بلاک تراکنش در زنجیره بیت‌کوین دارای تراکنش‌های معتبر است.

فول نود (Full node)

زمانی که یک تراکنش جدید رخ می‌دهد، یک فول نود آن را برمی‌دارد. یک فول نود با استفاده از نرم افزار بیت‌کوین می‌تواند علاوه‌بر ذخیره همه بلاک‌چین، همه قوانین شبکه بیت‌کوین را مورد تایید قرار دهد.

اگر تراکنش رخ داده معتبر باشد، فول نود آن را به سایر نود‌های متصل به شبکه پخش (broadcast) می‌کند. فول نود‌های دیگر متصل به شبکه نیز پس از دریافت تراکنش پخش شده، همین فرآیند را با نسخه بلاک‌چینی ذخیره شده در کامپیوتر خود انجام می‌دهند.

پس از آن که تعداد کافی فول نود‌ها بر روی اعتبار تراکنش به توافق برسند، آن تراکنش به استخر تراکنش‌ها اضافه می‌شود. در این استخر، تراکنش‌های عبور کرده از مرحله اول برای سایر اعتبار سنجی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول‌های فول نود (Full Node) بیت‌کوین

ماینرها (Miners)

نود‌های ماینر نیز تراکنش‌ها را از استخر تراکنش برمی‌دارند و آن‌ها را به صورت بلاک دسته بندی می‌کنند.

نود‌های ماینر که آن‌ها را با نام نود و یا ماینر نیز می‌شناسیم، نسخه‌ خاصی از نرم افزار بیت‌کوین که قوانین ویژه‌ای را برای ایجاد و طرح کردن بلاک‌ها در شبکه بیت‌کوین ارائه می‌دهد را استفاده می‌کنند.

نود ماینر بیت‌کوین
قوانین مربوط به ماینرها شامل ظرفیت بلاک‌های شبکه و نحوه فرمت‌دهی تراکنش‌ها و امضای بلاک‌های آن است.

بر خلاف نود‌های کامل که برای تایید یک تراکنش به اجماع می‌رسند، ماینر‌ها برعلیه یکدیگر در سر ایجاد بلاک جدید رقابت می‌کنند. پس از آن که یک نود ماینر فکر می‌کند یک بلاک جدید ایجاد کرده آن را در سراسر شبکه پخش می‌کند. در نهایت این بلاک به سایر نودهای روی شبکه بیت‌کوین ارائه می‌شود تا مورد بررسی و تایید قرار گیرد.

در این حالت، فول‌ نود‌ها بلاک ایجاد شده توسط ماینر را برمی‌دارند و مانند فرآیند تایید یک تراکنش، آن را مورد تایید قرار می‌دهند. هدف آن‌ها در فرآیند ارزیابی این است که اعتبار بلاک پخش شده را براساس قوانین رمزگذاری تعیین شده در نرم افزاری که در حال اجرای آن هستند مورد ارزیابی قرار دهند.

پس از آن‌که تعداد کافی نود‌های کامل یک بلاک جدید را مورد اعتبار سنجی و تایید قرار دهند، بر سر اضافه کردن آن بلاک یک اجماع رخ می‌دهد. در این نقطه، تراکنش‌های داخل بلاک از قبل پردازش و مورد تایید قرار گرفته‌اند. همه نود‌های بلاک‌چین نسخه بلاک‌چین خود را به‌روز و همگام می‌کنند.

پس از پایان این فرآیند، ماینر‌ها نیز دوباره بر سر ایجاد بلاک جدید به رقابت خواهند پرداخت.

بیشتر بخوانید: آموزش راه‌اندازی ماینر بیت‌کوین

مقایسه فول نود و ماینر

در نگاه اول بسیاری از مردم این دو نوع را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند؛ البته تفکیک آن‌ها بدون آگاهی از اصطلاحاتی که در ابتدای مقاله به آن‌ها اشاره شد و عملکردهای فنی چندان آسان نیست.

به طور کلی ماینر‌ها با ایجاد و ارائه بلاک‌ها برای تایید اعتبار تشویق می‌شوند. هر ماینر به تنهایی یا با مشارکت در استخر‌های ماینینگ، پس از موفقیت در ایجاد بلاک و مورد تایید قرار گرفتن آن توسط فول‌ نود‌ها، پاداش دریافت خواهد کرد.

این پاداش با نام پاداش بلاک (block reward) شناخته می‌شود که شامل کوین‌های BTC ضرب شده از پیش برنامه نویسی شده هستند. البته کارمزد‌های تراکنش‌های هر بلاک نیز به ایجاد کنندگان آن یعنی ماینر‌ها تعلق دارد.

همانطور که می‌دانید به دلیل رقابت سنگین در ماینینگ، انجام آن بسیار گران و زمان‌بر است. اگر یک ماینر یک بلاک نامعتبر را که مثلا دارای تراکنش‌های غلط است به شبکه ارائه دهد، بلاک ایجاد شده توسط سایر نود‌ها رد خواهد شد که در نتیجه آن، ماینر مورد نظر ما بالطبع هیچ پاداش و پولی در ازای فعالیت خود در ایجاد بلاک دریافت نخواهد کرد. از این رو، فقط ماینر‌هایی که بلاک‌های معتبر ارائه دهند پاداش دریافت می‌کنند.

می‌توان گفت کلیدی‌ترین تفاوت بین Full Node و Miner این است که یک ماینر می‌تواند بلاک جدیدی را به شبکه بیت‌کوین ارائه دهد در صورتی که فول‌ نود‌ها در این کار نقشی ندارند. به همین دلیل فقط ماینر‌ها می‌توانند پاداش بلاک‌‌ها را دریافت و از آن کسب درآمد کنند.

مقایسه ماینر و فول نود
نمونه‌ای از دستگاه استخراج بیت‌کوین از نوع Asic (اسیک ماینر)

وقتی صحبت از استخراج بیت‌کوین می‌شود، منابع مورد نیاز ماینینگ بدان معناست یک ماینر باید از سخت افزار‌های اختصاصی ماینینگ در جهت ایجاد و ارائه بلاک‌های جدید استفاده کند. این مسئله ارزان نخواهد بود به خصوص که آن‌ها برای این کار باید عملیات‌های ریاضی پیچیده‌ای را انجام دهند که مستلزم مصرف برق زیادی است.

در طرف مقابل، نود‌های کامل را می‌توان روی لپ‌تاپ و کامپیوتر‌های شخصی نیز اجرا کرد. حتی این نود را بر روی دستگاه‌های Raspberry Pi نیز قابل اجرا هستند. به خاطر داشته باشید فول نود‌ها مانند ماینر‌ها نیاز به قدرت پردازش چندانی ندارند اما داشتن اینترنت پایدار و قدرتمند برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: در خرید ماینر ارز دیجیتال به این 8 نکته توجه کنید

این موضوع ما را به آخرین نود از زنجیره نود‌های اصلی شبکه بیت‌کوین می‌رساند که به آن Light node یا لایت نود گفته می‌شود

لایت نود (Light node)

لایت نود یک نسخه مخصوص از نرم افزار بیت‌کوین را اجرا می‌کند. در لایت نود ما یک نمونه سبک از شبکه بیت‌کوین را در اختیار داریم.

در این نسخه فقط هدر‌های بلاک (block header) وجود دارند. هدر‌های بلاک اطلاعاتی هستند که در ابتدای هر بلاک قرار می‌گیرند و به ما گویند این بلاک معتبر است.

البته از نظر فنی، توضیح این هدر‌ها خلاصه شده است اما در نظر داشته باشید این موضوع به Light node اجازه می‌دهد تا به شبکه بیت‌کوین متصل شود و بدون نیاز به داشتن سابقه کامل تراکنش‌های کل بلاک‌چین، با آن تراکنش و انتقال اطلاعات انجام دهد.

کیف‌پول‌های موبایلی در این میان از رایج‌ترین نمونه لایت نود‌های بیت‌کوینی و یا هر شبکه دیگر هستند. اغلب دستگاه‌های موبایل (با برخی استثنا) برای راه اندازی یک فول نود به اندازه کافی قدرتمند نیستند و مسلما نود‌های ماینر را نیز نمی‌توانند اجرا کنند.

اما موبایل‌ها به اندازه کافی قدرتمند هستند تا بتوانند یک نسخه فشرده شده از اطلاعات آدرس‌های بیت‌کوین و موجودی آن‌ها را در خود ذخیره و حفظ کنند. اگر شما تا به حال از موبایل خود، بیت‌کوین ارسال و دریافت کرده‌اید، بهتر است بدانید که دستگاه شما یک Light node بیت‌کوینی است که بر روی شبکه بیت‌کوین کار می‌کند!

سایر انواع نود‌های بیت‌کوین

تا اینجای مقاله متوجه شدیم که نود‌های Full node ،Miner و Light node در واقع عناصر اصلی شبکه بیت‌کوین هستند. با این حال در این شبکه نود‌های دیگری نیز فعالیت دارند که گاهی به آن‌ها اشاره می‌شود.

نود‌های لایتنینگ (Lightning node)

لایتنینگ یک شبکه مجزا است که بر روی شبکه بیت‌کوین ساخته شده است. در این شبکه مردم می‌توانند کوین‌های بیت‌کوین را با سرعت بیشتر و کارمزد کمتری جا به جا کنند. نود‌های لایتنینگ در این شبکه این وظیفه سخت را برعهده می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: کسب درآمد با راه اندازی یک Lightning node در شبکه بیت‌کوین!

به خاطر داشته باشید هر شبکه لایتنینگ باید شبکه‌ای که بر روی آن قرار گرفته است را نظاره کند. این کار برای مشاهده موجودی توکن‌های‌ بر روی آدرس‌های شبکه انجام می‌شود.

نکته دیگر در هنگام مواجهه با شبکه لایتنینگ این است که وقتی صبحت از شبکه لایتنینگ می‌شود، بسیاری از مردم تصور می‌کنند لایتنینگ فقط مربوط به بلاک‌چین بیت‌کوین است در صورتی که نود‌های لایتنینگ و شبکه آن می‌توانند بر روی چندین شبکه (مانند اتریوم) قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: والت‌های شبکه لایتنینگ؛ معرفی 12 کیف پول لایتنینگ

نود لایتنینگ بیت‌کوین
سخت افزاری جهت راه‌اندازی یک نود لایتنینگ

نودهای آرشیو (Archive nodes)

نود‌های آرشیو با نام دیگر Full archival node نیز شناخته می‌شوند. همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، وظیفه آن‌ها حفظ یک نسخه کامل از شبکه مورد نظر و تایید قوانین شبکه بیت‌کوین است.

آن‌ها معمولا به صورت همگام با نودهای کامل (Full node) کار می‌کنند. البته اغلب Full node به دو نوع نودهای آرشیو و نود‌های هرس شده (pruned node) تقسیم می‌شوند.

اطلاعاتی که در نود‌های آرشیو نگهداری می‌شوند با نود‌های کامل یکسان هستند. اما راه اندازی یک نود آرشیو از نظر هزینه، سرمایه‌گذاری بیشتری را در سخت افزار نیاز دارد. حتی هزینه نگهداری و تخصص‌های فنی لازم برای آن نیز از جمله مسائلی است که باید در آن لحاظ شود.

نود‌های آرشیو نسبت به سایر انواع نود نیازمند بیشترین فضای ذخیره‌سازی هستند چرا که داده‌های فراوانی در آن‌ها ذخیره و حفظ می‌شود. همان‌طور که گفته شد تنها وظیفه این نود‌ها فقط ذخیره داده‌ها نیست بلکه آن‌ها بلاک‌های دانلود شده را مورد تایید قرار می‌دهند. برای این کار، همه تراکنش‌های داخل بلاک را دوباره اجرا و بازخوانی می‌کنند.

برای این که حجم نود‌های آرشیو را بهتر درک کنید، باید بدانید که هر یک از آن‌ها حداقل 10 ترابایت (TB) داده مربوط به بلاک‌چین را تایید و ذخیره می‌کنند. البته از آن‌جایی که داده‌های این نود باید در لحظه و به سرعت خوانده و نوشته شوند، استفاده از هارد‌های SSD ضروری است.

نود‌های هرس شده (Pruned node)

نود‌های Pruned یک نسخه کامل از تاریخچه بلاک‌چین را تا یک اندازه مشخص حفظ می‌کنند. به محض رسیدن حجم بلاک‌چین ذخیره شده به سقف تعیین شده، آن‌ها شروع به حذف و هرس کردن بلاک‌هایی که در ابتدا به آن‌ها اضافه شده می‌کنند.

همان‌طور که در بخش معرفی نود‌های اصلی عنوان شد، فول نودها یک نسخه کامل از بلاک‌چین را در اختیار دارند اما آن‌ها به صورت مداوم داده‌های بلاک‌چین را انباشت می‌کنند که این مسئله باعث مصرف بالای فضای ذخیره سازی خواهد شد.

این موضوع باعث شده تا بسیاری از مردم نتوانند نود‌های خودشان را راه‌اندازی کنند که دلیل آن نیاز به فضای ذخیره سازی بالا و اینترنت قدرتمند در جهت دانلود چندین ترابایت داده‌های شبکه است.

با در نظر گرفتن چنین مشکلاتی، نود‌های Pruned برای پاسخ به این نیاز متولد شدند. از نظر عملکرد، این نود‌ها تفاوت کمی با فول نود دارند. به عبارتی تنها تفاوت بین آن‌ها این است که نودهای هرس شده نسخه کامل بلاک‌چین را در اختیار ندارند. با این حال آن‌ها در بلاک‌چین نقش مهمی ایفا می‌کنند چرا که مانند هر فول نود فعال برروی شبکه، فرآیند تایید تراکنش‌ها را نیز انجام می‌دهند.

اما تفاوت واقعی فول نود و نود‌های هرس شده در چیست؟ جالب است بدانید فول نودهای هر بلاک‌چین، نقش نقطه آغازین برای نودهای جدید بر روی شبکه ایفا می‌کنند (دانلود یک نسخه از بلاک‌چین توسط فول نود جدید). اگر اتفاق بدی برای شبکه رخ دهد، از این نود‌ها حتی می‌توان به عنوان نقطه جنسیس استفاده نمود.

با این حال نودهای هرس شده نمی‌توانند از نودهای جنسیس خود همگام شوند چرا که تاریخچه کامل بلاک‌چین در آن‌ها ذخیره نشده است. نکته دیگر در راه اندازی این نودها آن است که شما نمی‌توانید با استفاده از این نود‌ها، یک شبکه را از نقطه مبدا راه اندازی مجدد کنید.

نودهای استخر استخراج (Mining pool nodes)

استخراج بیت‌کوین به تنهایی و در حالت Solo امری سخت و تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد چرا که شما با شهرک‌های بزرگ استخراج در رقابت هستید.

اما برای عقب نماندن از این مسابقه بزرگ در ایجاد بلاک‌های جدید، ماینر‌ها در یک نقطه مجازی و به صورت گروهی با یک دیگر همراه می‌شوند تا با انجام عملیات ماینینگ هماهنگ شده، از مجموع قدرت پردازشی گردآوری شده در استخر برای ماین بلاک‌های جدید بهره ببرند.

بیشتر بخوانید: بررسی نموداری ارتباط قیمت دستگاه‌های ماینینگ با قیمت بیت‌کوین

نود استخر استخراج
سهم استخرهای استخراج مختلف

زمانی که نود استخر ماینینگ، بلاک جدیدی را برای اضافه شدن به بلاک‌چین ایجاد می‌کند، پس از تایید بلاک، پاداش به دست آمده براساس قدرت پردازشی مشارکت کنندگان بین آن‌ها توزیع می‌شود. در این میان استخر‌های ماینینگ نیز کارمزدی دارند که از طریق آن کسب درآمد می‌کنند.

با این که پاداش به دست آمده با توزیع شدن بین مشارکت کنندگان ناچیز به نظر می‌رسد اما به دلیل قدرت آن‌ها در ماین بیت‌کوین جدید، پاداش‌ها مداوم خواهد بود.

اگر به فکر راه اندازی یک نود استخر ماین بیت‌کوین هستید، باید بدانید که برای شروع نیاز به سرور‌های مجازی و اختصاصی است و پس آن شما باید دانش کافی در مورد لینوکس داشته باشید.

البته راه اندازی یک استخر ماینینگ کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد اما حفظ پایداری آن و تبلیغ این استخر برای اتصال ماینر‌ها مسلما امری سخت و گاهی هزینه‌بر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بررسی بهترین استخرهای استخراج بیت‌کوین

نتیجه‌گیری

نود‌های بیت‌کوین نرم افزار‌هایی هستند که برروی کامپیوتر‌ها نصب می‌شوند. این کامپیوتر‌ها بعدا توسط اینترنت به یک دیگر متصل خواهند شد که شبکه‌ بیت‌کوین را شکل می‌دهند.

وظیفه انواع نود بیت‌کوین پخش، تایید اعتبار، پردازش و ذخیره تراکنش‌های BTC و بلاک‌های آن‌ها است.

البته برخی از نود‌های اعلام شده در این جا ممکن است هیچ منفعتی برای مدیران آن نداشته باشند و فقط به حمایت‌های مالی سایر شرکت‌ها و ماینر‌های فعال بر روی شبکه بیت‌کوین متکی باشند. اما شما می‌توانید با شناخت هر نود بیت‌کوین و نحوه عملکرد آن‌ها، بیت‌کوین را بهتر بشناسید و آن را برای دیگران توصیف کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

نود بیت‌کوین (Bitcoin Node)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx