آشنایی با 11 اصطلاح رایج در دنیای کریپتو!

اصطلاحات رایج کریپتو

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت دارید و در شبکه‌های اجتماعی همچون ردیت یا توییتر عضو هستید، به احتمال زیاد با کلمات و اصطلاحات زیادی در این فضا برخورد داشته‌اید.

برخی از اصطلاحات به کار برده شده در فضای کریپتو نامفهوم و ناآشناست.

 به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تا شما را با رایج‌ترین اصطلاحات کریپتو آشنا کنیم.

عناوین مطلب:

1. Diamond hands

این اصطلاح که گاهی با ایموجی دو دست و یک الماس در فضای مجازی به کار می‌رود، یک اصطلاح رایج در میان تریدرها در شبکه اجتماعی ردیت است. این اصطلاح نشان‌دهنده پایبندی به هودل (HODL) و نگهداری یک ارز دیجیتال است.

بیشتر بخوانید: چگونه هولدر (Holder) بهتری در بازار ارزهای دیجیتال باشیم؟

در سال گذشته، ایلان ماسک نیز از این اصطلاح در توییتر خود جهت بالابردن قیمت میم‌کوین‌هایی همچون دوج‌کوین، شیبا و غیره استفاده کرد.

توییت ایلان ماسک
توییت ایلان ماسک و استفاده از اصطلاح Diamond hands

البته یک اصطلاح مشابهی هم به نام Paper hands وجود دارد که بسیار تحقیرآمیز است و کاربران آن را برای تریدرهای ترسو به کار می‌برند.

2. FOMO

اصطلاح FOMO مخفف Fear Of Missing Out و به معنای “ترس از دست دادن فرصت” است. هنگامی که بازارهای مالی به سرعت در حال افزایش قیمت هستند، برخی از تریدرها اصطلاحا دچار FOMO می‌شوند و ترس از دست دادن سود را دارند.

یک راه حل خوب برای کاهش FOMO، استفاده از یک استراتژی معاملاتی و پایبند بودن به آن است؛ مخصوصا در مواقعی که معتقدید ارزش دارایی شما در بلندمدت افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: معرفی استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال

در این مورد یک استراتژی خوب به نام “میانگین هزینه دلار” (DCA) وجود دارد که این امکان را به شما می‌دهد تا بدون هیچ نگرانی سرمایه‌گذاری کنید.

در واقع استراتژی DCA به استراتژی انباشت معروف است که در آن شما مقدار کل مورد نظر خرید خود را در فواصل زمانی منظم به بخش‌هایی با اندازه مساوی تقسیم می‌کنید.

می‌توانید این کار را یک بار در هفته، یک بار در ماه و یا در هر فاصله زمانی که برایتان بهتر است، انجام دهید. این استراتژی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت یک گزینه عالی به شمار می‌رود و باعث می‌شود که دیگر نگران قیمت خرید خود نباشید.

3. FUD

اصطلاح FUD مخفف fear, uncertainty, and doubt و به معنای “ترس، عدم اطمینان و شک” است.

در دهه 1980، اولین بار یک معمار کامپیوتر به نام Gene Amdahl، این اصطلاح را به کار برد. او اصطلاح FUD را برای توصیف روشی که فروشندگان شرکت IBM برای بد جلوه دادن محصولات رقبا استفاده می‌کردند، به کار برد و آن‌ها را غیرقابل اعتماد و نامطمئن معرفی کرد.

در فضای کریپتو، اصطلاح FUD به شک و تردید عمومی در مورد یک فناوری اشاره دارد و معمولا در بازارهای نزولی بیشتر شاهد آن هستیم.

FUD به دلایل متعددی در سرمایه‌گذاران ایجاد می‌شود؛ اما مهم‌ترین آن‌ها ترس و احساس منفی است که رسانه‌ها و مطبوعات در رابطه با کاهش قیمت ارزهای دیجیتال در سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند و عامل دیگر، حرکت احساسی مردمی است که ناشی از رفتار نهنگ‌های بازار است.

FUD در کریپتو می‌تواند تاثیر بسیار مخربی بر بازار و سرمایه معامله‌گران داشته باشد؛ با فروش احساسی سرمایه‌گذاران، قیمت یک ارز دیجیتال به شدت کاهش می‌یابد و تریدر نیز ضرر می‌کند.

4. Flippening

اصطلاح Flippening در زبان فارسی به معنای چرخش یا جابه‌جا شدن است. این اصطلاح در سال 2017 به صورت محاوره‌ای بین کاربران حوزه کریپتو شکل گرفت.

به همین خاطر این اصطلاح بیانگر یک رویداد فرضی در آینده است که در آن اتریوم به با ارزش‌ترین دارایی دیجیتال در بازار کریپتو تبدیل شود و جایگاه بیت‌‌کوین را تصاحب کند.

بیشتر بخوانید: ارزش ذاتی اتریوم در چیست و چگونه افزایش می‌یابد؟

5. HODL

احتمالا HODL رایج‌ترین اصطلاح در میان تریدرها است و بسیار این اصطلاح به گوشمان خورده است.

HODL کردن از همان کلمه انگلیسی HOLD به معنای نگه داشتن می‌آید و در دنیای ارزهای دیجیتال به معنی نگه داشتن یک ارز به جای فروختن آن است.

در سال 2013، یکی از کاربران Bitcointalk با نام کاربری GameKyuubi، پستی با عنوان”I AM HODLING” گذاشت و بعدا به عنوان توضیح نوشت که اشتباه تایپی انجام داده و عمدا آن را اصلاح نکرده است.

او با این پست به همه پیشنهاد داد که از ترید کردن دوری کنند و بیت‌کوین‌های خود را نگه دارند؛ چرا که نگه داشتن بیت‌کوین برای مدت طولانی سودآور خواهد بود و با فروختن آن‌ها چیزی نصیب‌تان نخواهد شد.

در آن زمان و در ژانویه 2013 قیمت بیت‌کوین 15 دلار بود و درست 11 ماه بعد در ابتدای ماه دسامبر همان سال، قیمت آن به 1100 دلار رسید.

هودل
پیام GameKyuubi که باعث شد اصطلاح HODL در جامعه کریپتو رواج پیدا کند.

گاهی اوقات نیز اصطلاح HODL به شکل Hold on For Dear Life و به معنی “برای زندگی عزیز ادامه بده یا صبر کن” ترجمه می‌شود که به طور دقیق مفهوم این اصطلاح را می‌رساند. 

6. Laser eyes

در سال 2021، طرفداران دوآتیشه بیت‌کوین، به عکس پروفایل خود در توییتر، دو چشم لیزری اضافه کردند تا از این طریق با هم متحد شوند و حمایت خود را از بیت‌کوین اعلام کنند.

تام بردی سوپراستار NFL، پاریس هیلتون، ایلان ماسک، سینتیا لومیس (سناتور وایومینگ) و مایکل سیلر (مدیرعامل شرکت MicroStrategy)، برخی از افراد معروفی هستند که در این جنبش شرکت کرده‌اند.

سناتور لومیس
عکس توییتر سناتور لومیس، با چشمان لیزری

7. Memecoin

اگر در حوزه کریپتو فعال هستید، حتماً تاکنون نام میم‌کوین‌‌ها (Memecoin) را شنیده‌اید. میم‌کوین‌ها گروهی از ارزهای دیجیتال هستند که بیشتر با حالت تبلیغاتی در شبکه‌های مجازی ترند می‌شوند و اخبار آ‌ن‌ها دست به دست می‌چرخد.

معمولاً این ارز‌ها به صورت شوخی و تفریحی ایجاد می‌شوند و تکنولوژی خاصی پشت آن‌ها وجود ندارد. از معروف‌ترین میم‌کوین‌ها می‌توان به دوج‌کوین (Dogecoin) اشاره کرد که در واقع میم‌کوین اصلی بازار کریپتو است.

در سال 2021، زمانی که ارزش دوج‌کوین به طور چشمگیری افزایش یافت، موج عظیمی از توکن‌های دیگر با اسامی پوچ و طنزگونه پدیدار شدند؛ تا جایی که هرکسی امکان لیست کردن توکن جدید در صرافی سوشی سواپ را داشت.

علاوه براین؛ ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، در ماه می 2021 با اهدای بیش از 1 میلیارد دلار میم‌کوین‌های الهام گرفته از دوج‌کوین مانند AKITA، SHIB و Dogelon Mars، به بهبود وضعیت کرونا در هند و مناطق دیگر کمک کرد.

ویتالیک این کوین‌ها را در کیف پول کریپتوی خود ذخیره کرد تا به مردم این اطمینان داده شود که او واقعا در این کوین‌ها سرمایه‌گذاری کرده است.

8. Moon

همانطور که می‌دانید، کلمه Moon به معنای ماه است. در میان معامله‌گران کریپتو، رشد زیاد یک ارز دیجیتال را همانند رسیدن به ماه می‌دانند.

حتی زمانی که تریدرها برای رشد ارز دیجیتالی که خریداری کرده‌اند اشتیاق دارند، از این اصطلاح استفاده می‌کنند. البته در اکثر مواقع این شور و اشتیاق، یک توهم و خوش‌بینی نسبت به آینده است!

9. Pump and Dump

این اصطلاح به معنای تلاشی هماهنگ جهت بالابردن ناگهانی و مصنوعی قیمت یک ارز دیجیتال و فروش آن است. در واقع در این روش، تعدادی از افراد با یکدیگر هماهنگ می‌کنند تا در زمان مشخصی اقدام به خرید یک ارز دیجیتال در یک صرافی مشخص کنند.

این افراد با افزایش قیمت آن ارز، شروع به تبلیغ در در توییتر، ردیت، دیسکورد، فیس بوک و یوتیوب کرده و سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب می کنند تا قیمت بیشتر شود؛ سپس در ساعات مشخصی اقدام به فروش کرده و سود زیادی را از این کار به دست می‌آورند.

10. Rekt

اصطلاح Rekt، از کلمه Wrecked گرفته شده و به معنای از دست رفتن سرمایه بسیار زیاد معامله‌گران است. این اصطلاح در بازی نیز به کار می‌رود و به معنای یک “باخت بد” در مقابل حریف است.

11. Whale

واژه Whale به معنای نهنگ است و در کریپتو به افرادی که مقدار زیادی (حداقل 5 درصد) از هر ارز دیجیتال را در اختیار داشته باشند، نهنگ می‌گویند.

براساس گزارش bitinfocharts.com، از اواسط ماه می 2021، 100 آدرس برتر بیت‌کوین بیش از 20 درصد از کل بیت‌کوین را در اختیار دارند. این آدرس‌ها همان نهنگ‌های بیت‌کوین هستند.

سخن پایانی

در هر حوزه‌ای اصطلاحات رایجی وجود دارد که قدم اول برای یادگیری، آشنایی با این اصطلاحات است. تا زمانی که شما این اصطلاحات و لغات پرکاربرد را ندانید، نمی‌توانید به دانش کافی در آن حوزه دست پیدا کنید.

در این مقاله از مجله بورسینس سعی کردیم تا شما را با اصطلاحات مهم حوزه کریپتو آشنا کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما کاربردی باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx