ارزش ذاتی اتریوم در چیست و چگونه افزایش می‌یابد؟

ارزش ذاتی اتریوم

اگر از طرفداران یا سرمایه‌گذاران اتریوم هستید، این مقاله به شما اختصاص دارد. قبل از پرداختن به موضوع اصلی یعنی ارزش ذاتی اتریوم، ابتدا در مورد مفهوم اتریوم صحبت می‌کنیم. 

اتریوم یک بلاک‌چین متن باز (Open source) و غیرمتمرکز است و به عنوان اولین بلاک‌چینی معرفی شده که توانسته قرارداد‌های هوشمند را به عرصه بلاک‌چین وارد کند، شناخته می‌شود.

اتریوم در جولای سال 2015 عرضه شد که فقط با گذشت چند سال به ارزش قابل توجهی در بازار ارز‌های دیجیتال دست یافت. دلیل اصلی توجه و محبوبیت اتریوم، حضور اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) آن است.

عناوین مطلب:

رشد انفجاری در استفاده از قرارداد‌های هوشمند، اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌های غیرمثلی NFT، موفقیت این بلاک‌چین را به عنوان پرطرفدارا‌ترین و فعال‌ترین بلاک‌چین حال حاضر تضمین کرده است.

علاوه‌بر آن، توکن اصلی اتریوم با نام ETH توانسته جایگاه دوم بازار ارز‌های دیجیتال را با فاصله زیادی از رقبای خود از نظر حجم بازار و حجم روزانه حفظ کند. 

منظور از ارزش ذاتی اتریوم چیست؟

اولین سوالی که در این مبحث با آن مواجه می‌شویم این است که ارزش ذاتی چیست؟ چگونه ارزش ذاتی را در ارز‌های دیجیتال بی پشتوانه اندازه گیری می‌کنیم؟ 

در بازار‌های مالی، ارزش ذاتی بیانگر ارزش درک شده یا ارزش فعلی یک دارایی یا ارز است. البته نباید آن را با قیمت آن در بازار اشتباه بگیرید، چرا که در بازار‌های مالی، ارزش یک سهام یا کوین می‌تواند بیش از حد یا کمتر از ارزش ذاتی آن سهم باشد.

ارز‌های فیات (مانند دلار و ریال) دارای ارزش ذاتی هستند چرا که توسط نهاد‌ها و مقامات پولی مانند بانک‌های مرکزی چاپ می‌شوند. کاربرد اولیه این ارز‌ها در گردش و کنترل اقتصاد یک کشور است بنابراین اهمیت زیادی دارند.

بیشتر بخوانید: چرا بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دارای ارزش هستند؟

اما ارزش ذاتی ارز‌های دیجیتال چیست؟ دولت‌ها و بانک‌های مرکزی از ارز‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین یا اتریوم پشتیبانی نمی‌کنند.

ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال
ارزش ذاتی این ارز‌ها توسط هیچ نهاد متمرکز یا دولتی تعیین نمی‌شود، بلکه ارزش کریپتوها در کمیابی، کاربری و تکنولوژی‌های آن‌هاست.

با گذشت سال‌ها، کریپتو کارنسی توانسته به محبوبیت و اعتبار زیادی به عنوان روشی در حفظ ارزش دارایی دست پیدا کند. کریپتو به ما نوید استفاده به عنوان یک واحد پولی برای تبادل و پرداخت فراگیر را می‌دهد. 

ارزش داتی اتریوم در چیست؟

همان‌طور که گفته شد، ارزش ذاتی برابر با قیمت دارایی نیست بلکه ارزش درک شده یک دارایی توسط یک سرمایه‌گذار است.

در مقابل آن، بیت‌کوین به عنوان جایگزین واحد پول ملی خلق شده است. اما اتریوم به عنوان پلتفرمی برای فراهم کردن امکاناتی در جهت توسعه قرارداد‌های هوشمند و در نتیجه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با استفاده از توکن‌های Eth به عنوان واحد پول طراحی شده است. 

قرارداد‌ هوشمند در اتریوم

قرارداد‌های هوشمند (Smart Contract) در بلاک‌چین اتریوم به عنوان کاربری اصلی این پلتفرم ظاهر شده‌اند. این قرارداد‌ها، توانسته‌اند در دنیای واقعی موارد استفاده بسیاری در پیاده سازی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، دیفای و توکن‌های NFT را فراهم کنند.

آن‌ها امکان پیاده سازی اجرای خودکار توافقات را بدون نیاز به دخالت میانجی و یا واسطه‌هایی مانند بانک برای تراکنش‌های مالی یا موارد قانونی در جهت توافقات قانونی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

کاربرد ارزهای دیجیتال
میلیاردها دلار دارایی در حال حاضر در سرویس‌های پرداخت، وام‌دهی، بیمه و به طور کلی هر اپلیکیشن مالی که می‌تواند آینده‌ای بهتر ایجاد کند در جریان است.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

قرارداد‌های هوشمند اتریوم احتمالا نحوه انجام امور مالی و خدمات عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این نوع قرارداد‌ها ‌را می‌توان در بخش‌های حاکمیت (مانند سیستم رای‌گیری)، زنجیره‌های تامین عمومی، بازار‌ها و هویت دیجیتال به کار گرفت. 

علیرغم رقابت نفس‌گیر بین بلاک‌چین‌های رقیب و شبکه‌های آن‌ها، اتریوم همچنان توانسته به عنوان برترین پلتفرم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با میزبانی بیشترین پروژه‌های مالی، توکن‌های NFT و ERC20 جایگاه خود را حفظ کند.

اتریوم 2.0 چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که احتمالا آگاه هستید، اتریوم از مکانیزم اجماع POW یا اثبات کار استفاده می‌کند که انتقاد‌های زیادی را به دنبال داشته است.

در نسخه جدید اتریوم (اتریوم 2) که هنوز به طور کامل اجرایی نشده است، شاهد تغییر مکانیزم آن به POS یا اثبات سهام خواهیم بود. با اتخاذ مکانیزم اثبات سهام در اتریوم، امکان انجام تراکنش‌های سریع‌تر و با هزینه کمتر در بستر این بلاک‌چین میسر می‌شود.

مشکل از آن‌ جایی خود را نشان می‌دهد که با ترند شدن توکن‌های NFT در زمینه هنری و اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، تراکنش‌های اتریوم از نظر حجم و اندازه جهش‌های قابل توجهی را تجربه کرده است. روانه شدن چنین ترافیک سنگینی به بلاک‌چین اتریوم، باعث افزایش چشمگیر کارمزد‌ها و کاهش سرعت تراکنش‌ها خواهد بود که نتیجه‌ای جز ناپایداری کل بلاک‌چین را به دنبال نخواهد داشت. 

بیشتر بخوانید: ZK-Rollup؛ راهکاری برای بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم!

برای قرار گرفتن اتریوم در جریان اصلی دیفای و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و پشتیبانی از تراکنش‌های تعداد بالا، این بلاک‌چین نیازمند انجام به‌روز رسانی‌های مهمی در هسته لایه 1 خود است.

در واقع، ارتقا بلاک‌چین از POW به POS می‌تواند باعث افزایش مقیاس‌پذیری، بهره‌وری و پایداری این بلاک‌چین شود. در این به روز رسانی، بنیان‌های اصلی اتریوم در غیرمتمرکز بودن بلاک‌چین به عنوان خط قرمز همچنان حفظ می‌شوند. 

نقشه راه (Road Map) اتریوم برای انجام کامل این به‌روز رسانی، سه فاز عمده را در نظر گرفته است:

فاز اول یا Beacon Chain

این به‌روز رسانی در حال حاضر نیز انجام شده است. در به‌روز رسانی Beacon Chain، امکان استیکینگ در اتریوم فراهم می‌شود. در واقع این ارتقا، زیر ساخت‌های لازم برای ارتقا‌های بعدی را در تغییر کل سیستم فراهم می‌کند.

فاز ادغام (Merge)

شبکه اصلی اتریوم (Mainnet) که در حال حاضر شبکه فعلی اتریوم نیز محسوب می‌شود در آینده با Beacon Chain ادغام خواهد شد.

انتظار می‌رود این مرحله در سال 2022 روی دهد. این ادغام امکان استیک اتریوم را برای همه شبکه اجباری و در دسترس قرار خواهد داد. این فاز را می‌توان به عنوان پایان دوره تراکنش‌های پرمصرف انرژی قلمداد کرد.

زنجیره‌های شارد (Shard Chain)

انتظار می‌رود زنجیره‌های شارد در سال 2023 اجرا شوند. شارد روش چند مرحله‌ای برای ارتقا و بهبود مقیاس‌پذیری و ظرفیت شبکه اتریوم است.

زنجیره‌های شارد امکان کاهش کارمزد بلاک‌چین‌های لایه 2 را فراهم می‌کنند. به عبارت دیگر، شارد‌ینگ نقش مهمی در بهبود کیفیت و کارایی بلاک‌چین ایفا می‌کند.

اما شاردینگ چیست؟ شاردینگ فرآیندی است که در آن به گروه کوچکی از نود‌ها اجازه پردازش تراکنش را به صورت موازی و بدون نیاز به استفاده از مکانیزم اجماع کل شبکه فراهم می‌شود.

حرکت اتریوم به سمت استفاده از مکانیزم اجماع اثبات سهام باعث به وجود آمدن مناظره‌های داغ و چالش برانگیزی در داخل انجمن آن شده است.

برخی معتقد هستند که استفاده از این مکانیزم می‌تواند مقیاس‌پذیری و پایداری زیادی را در کنار کاهش چشمگیر مصرف انرژی شبکه به دنبال داشته باشد اما در طرف مقابل، بسیاری آن را خطری برای ویژگی غیرمتمرکز بلاک‌چین اتریوم می‌دانند. به عقیده این گروه، نحوه پیاده سازی این ارتقا، می‌تواند زمینه ساز متمرکز سازی بلاک‌چین اتریوم باشد.

برای درک نظر مخالفان باید به عملکرد شاردینگ و نود‌های اعتبارسنج دقت کنید. فرآیند تایید اعتبار POS، می‌تواند باعث افزایش دامنه تسلط زیاد نود‌های Validator بر کل شبکه باشد. از این رو ماهیت اصلی غیرمتمرکز بودن اتریوم زیر سوال می‌رود.

مخالفان اتریوم 2.0 همچنین استفاده از رویکرد شاردینگ را به عنوان یک تهدید برای کل شبکه که می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات ایمنی شود عنوان می‌کنند. دلیل این تهدید امنیتی این است که برای انجام یک تراکنش با استفاده از زنجیره‌های شاردینگ، تعداد کمتری Validator نیاز خواهد بود از این رو، خطر قرار گرفتن آن‌ها در معرض بازیگران خطرناک یا آلوده افزایش پیدا می‌کند.

اتریوم 2.0 چه تاثیری در ارزش ذاتی اتریوم خواهد داشت؟

بسیاری از کارشناسان کریپتو معتقد هستند که سال 2022 برای اتریوم سرنوشت ساز است.

در این سال، اتریوم یا موفق می‌شود یا در حرکت به POS شکست می‌خورد و قیمت آن سقوط می‌کند. این ارز‌ دیجیتال یک رشد خارق العاده را از زمان پیدایش خود در سال 2015 تاکنون تجربه کرده است.

اتریوم 2
 سوال اصلی این است که آیا با حرکت اتریوم به نسخه 2.0، این ارز می‌تواند رشد چشمگیر خود را ادامه دهد؟

با این که پیش‌بینی قیمت دقیق دارایی‌ها و سهام برپایه تحلیل تکنیکال یا بنیادی غیرممکن است اما سرمایه‌گذاران کریپتو معتقد هستند که ظهور اتریوم 2.0 می‌تواند تاثیر مثبتی در ارزش ذاتی اتریوم داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اتریوم 2.0 چگونه مصرف انرژی را کاهش می‌دهد؟

به طور کلی همه چیز به نحوه پیاده سازی و اجرای ارتقای مکانیزم اثبات سهام در این بلاک‌چین بستگی دارد.

با انجام ارتقا‌های ناگهانی و عجولانه در مراحل اولیه این ارتقا، انتظار می‌رود قیمت این دارایی نیز دچار نوسانات شدیدی شود. تا زمانی که ارتقا 2.0 به طور کامل تست، دیباگ، تایید و کاربری در آن شبکه مورد ارزیابی قرار گیرد، کارشناسان کریپتو پیش‌بینی می‌کنند قیمت اتریوم برای مدتی به شکل گریز ناپذیری دچار نوسانات شدیدی شود.

در بلند مدت، حرکت به سوی اثبات سهام در بلاک‌چین اتریوم می‌تواند مزایای زیادی برای شبکه آن به همراه داشته باشد. پس از اجرای ارتقا جدید اتریوم، اتخاذ آن توسط کاربران و شرکت‌ها بر روی این پلتفرم افزایش پیدا می‌کند.

در هر حال، زمان بندی ارتقا می‌تواند به خودی خود باعث ایجاد دو دلی بین سرمایه‌گذاران شود. این مسئله می‌تواند علائم هشدار دهنده‌ای برای کسانی که توکن‌های اتریومی را در دست خود دارند محسوب شود چرا که آینده آن را مبهم می‌پندارند.

آیا اتریوم می‌تواند در زمینه حفظ ارزش پول کمک کننده باشد؟

رقابت اتریوم در زمینه حفظ ارزش پول با بیت‌کوین نیز ادامه دارد.

به دلیل کاربری‌های اتر در دنیای واقعی، و همچنین با توجه به تحلیل‌های مالی، اتریوم پتانسیل بیشتری برای غالب شدن در بازار ارز‌های دیجیتال را در خود دارد. 

پادشاه و ملکه بازار کریپتو، یعنی بیت‌کوین و اتریوم به دلیل ماهیت غیرمتمرکز و عرضه قابل برنامه ریزی، سابقه طولانی را در کاربری به عنوان سپر ضد تورمی دارند.

بیشتر بخوانید: آیا بیت‌کوین می‌تواند سپری در برابر تورم باشد؟

ارزهای ضدتورمی
با این که فقط 21 میلیون واحد بیت‌کوین وجود دارد، آینده آن را می‌توان تا حدودی پیش‌بینی کرد. اما اتریوم عرضه محدود ندارد اما به عنوان یک ارز ضد تورمی شناخته می‌شود.

عرضه ضد تورمی 

در مقایسه با بیت‌کوین، اتریوم عرضه نامحدود دارد. با این حال عرضه کل آن از طریق استخراج به طور سالیانه محدود می‌شود. این مکانیزم آن را ضد تورمی می‌گویند.

چرا که تعداد کل عرضه توکن‌ها نسبت به نیاز شبکه با گذر زمان و تورم، قیمت اتر تعیین می‌شود. 

با وجود مکانیزم جدید اثبات سهام در اتریوم، ماینر‌های اتریوم، جای خود را به نود‌های Validator می‌دهند. این نود‌ها به جای ایجاد بلاک‌های جدید، با تایید هر تراکنش موفق، از محل کارمزد تراکنش‌ها، پاداش دریافت می‌کنند. 

مکانیزم استیکینگ در نسخه جدید اتریوم از قفل بودن کوین‌های اتریوم و جذب استیک‌های بیشتر اطمینان حاصل می‌کند. هر چه توکن‌های قفل شده در استیک بیشتر باشد، به دلیل کاهش توکن‌های در چرخه، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

در این روش، کمیابی این ارز بیشتر می‌شود با این تفاوت که مانند بیت‌کوین یک عرضه ثابت محدود وجود ندارد.

آینده اتریوم 

در فوریه سال 2021، گروه CME ارز اتر را به لیست ارز‌های دیجیتال خود و در کنار بیت‌کوین اضافه کرد. این دستاورد بزرگ بدان معناست که حجم معاملات آن در بازار ارز‌های دیجیتال افزایش پیدا می‌کند که در نتیجه ممکن است به افزایش ارزش ذاتی اتریوم نیز منتهی شود. 

در دسامبر سال 2021، گروه CME همچنین قرارداد‌های فیوچرز اتریوم را عرضه کرد که در واقع نسخه‌ای از قرارداد‌های بازار بورس E-mini است.

این قرارداد‌های فیوچرز نسبت به قرارداد‌های سرمایه‌گذاران سازمانی کوچک‌تر هستند از این رو برای سرمایه‌گذاران خرد و متوسط بیشتر در دسترس است.

چنین اخباری از نظر بنیادی می‌تواند در افزایش ارزش ذاتی اتریوم تاثیر‌گذار باشد. چرا که مشارکت کنندگان نه تنها به سرمایه‌گذاران خورد محدود نمی‌شود، بلکه سرمایه‌گذاران سازمانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز برای سرمایه گذاری بلند مدت به آن روی می‌آورند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

اتریوم (Ethereum) چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx