نسبت P/S چیست و چه کاربردی در بازار بورس دارد؟ + نحوه محاسبه آن

نسبت قیمت به فروش سهم

انسان‌های موفق در بازار بورس، با داشتن آگاهی و شناخت دقیق مفاهیم و اصطلاحات، سودهای خوبی به دست می‌آورند.

اگر شما هم می‌خواهید یکی از فعالان بازار سرمایه‌گذاری باشید، باید با شناخت دقیق مفاهیم و اصطلاحات و استفاده بهینه آن‌ها در مناسب‌ترین زمان، به یکی از برندگان این حوزه تبدیل شوید.

یکی از اساسی‌ترین ابزارها در تحلیل بنیادی، شاخص P/S است که قیمت سهام شرکت را با درآمد آن مقایسه می‌کند.

عناوین مطلب:

همواره ترکیب تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی، به شما کمک می‌کند تا بهترین سهام را در زمان صحیح، خرید و فروش کنید و سود مورد نظر خود را کسب نمایید.

در این مقاله سعی داریم تا شما را با مفهوم نسبت P/S آشنا کرده و نشان دهیم که در یک سرمایه‌گذاری موفق، نسبت P/S چگونه باید باشد؟

مفهوم نسبت قیمت به فروش (P/S) چیست؟ 

نسبت P/S از دو واژه Price به معنای قیمت و Sale به معنای فروش تشکیل شده است؛ پس در واقع نسبت P/S نشان دهنده نسبت قیمت هر سهم به فروش هر سهم می‌باشد.

در شرکت ‌هایی که زیان و یا جریان نقدی منفی دارند و یا در شرکت‌های رشد یافته سیکلی و با سود نزدیک به صفر، این نسبت می‌تواند اطلاعات بیشتری برای داشتن برآورد صحیح نسبت به شرکت، به ما بدهد.

در اواخر سال 99 و با به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل کرونا، تحولات سیاسی منطقه، تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و دلار و نوسانات بازار‌های داخلی و خارجی، بازار بورس ایران روند نزولی و ریزشی را به خود گرفت.

در همین دوران تعداد زیادی از افراد ناآگاه به مسائل روز بازار بورس، دچار ضرر و زیان‌های گسترده‌ای شدند. اگر این افراد آگاهی لازم در مورد نسبت P/S داشتند، با بهترین تصمیم‌گیری می‌توانستند سود بیشتری از درآمد حاصله خود به دست آورند.

در نسبت قیمت به فروش، شما می‌توانید با تقسیم ارزش بازار شرکت بر کل فروش آن در یک دوره تعیین شده (معمولاً دوازده ماه) یا بر اساس تقسیم قیمت هر سهم بر مبلغ فروش به‌ازای هر سهم، بهترین سهم را خریداری کنید. 

بیشتر بخوانید: نسبت P/NAV چیست و چه اهمیتی در بازار بورس دارد؟

نحوه محاسبه نسبت P/S چگونه است؟

با ذکر یک مثال، نحوه محاسبه نسبت P/S را بهتر متوجه خواهید شد. فرض کنید که می‌خواهیم نسبت P/S شرکتی را محاسبه کنید.

ابتدا باید اطلاعات و صورت‌های مالی میان دوره‌ای ماهانه، 3 ماهه، 6 ماهه و یکساله شرکت مورد نظر را داشته باشید. این اطلاعات و صورت‌های مالی هم در سایت خود شرکت و هم در سامانه کدال به نشانی Codal.ir موجود می‌باشد.

در گام بعدی باید مقدار فروش به ازای هر سهم یعنی پارامتر S را محاسبه کنید. فرض کنید میزان فروش خالص شرکت در بازه زمانی که آن را بررسی می‌کنیم 800 میلیارد تومان و تعداد کل سهام شرکت نیز 2 میلیارد سهم باشد؛ حال مقدار فروش به ازای هر سهم یا همان پارامتر S از تقسیم 800.000.000.000 بر 2.000.000.000 به دست می آید که پاسخ عدد 400 است.

ارزش بازار یا قیمت هر سهم، همان قیمت پایانی سهم در تابلوی معاملات است که به طور مثال فرض می‌کنیم قیمت پایانی سهم در روز جاری برابر با 200 تومان باشد که این عدد همان پارامتر P است. در گام آخر با تقسیم پارامتر P یعنی عدد 200، بر پارامتر S یعنی عدد 400، نسبت P/S هر سهم شرکت مورد نظر به دست می‌آید که برابر با عدد 0.5 می‌باشد.

این عدد نشان دهنده این است که قیمت هر سهم، 0.5 برابر فروش به ازای هر سهم شرکت است.

به عنوان مثالی دیگر به شکل زیر نگاه کنید؛ در این شکل مقدار فروش شرکت ایران‌خودرو در 3 ماهه 94 استخراج شده است:

مثال ایران خودرو

برای محاسبه نسبت  P/S، ابتدا مقدار فروش به ازای هر سهم را محاسبه می‌کنیم:

   31253320000000/12000000000=2604

در این مثال، ارزش بازار هر سهم ایران‌خودرو، 2023 ریال است.در نتیجه P/S هر سهم ایران‌خودرو برابر است با:

2023/2604=0.77

عدد 0.77 محاسبه شده در بالا به این معنی است که قیمت هر سهم 0.77 برابر فروش به ازای هر سهم شرکت است. این نسبت هر چه کمتر باشد، بیانگر پایین بودن قیمت سهم است.

P/S مناسب چه عددی است؟

نسبت P/S به شما می‌گوید که برای هر مقدار از فروش سالانه چقدر هزینه می‌کنید؛ بنابراین مقدار P/S مناسب، عددی بین بازه 1 تا 2 است.

حال این سؤال مطرح می‌شود که P/S بالا باشد بهتر است یا پایین باشد؟ 

دقت داشته باشید که هر چه مقدار عددی نسبت P/S یک سهم کمتر از 1 باشد، می‌توان گفت که آن سهم بهترین P/S را دارد.

معمولاً عدد 2 را به‌عنوان معیار در نظر می‌گیریم. نسبت P/S پایین، یک نسبت بهینه در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا می‌تواند نشان‌دهنده کم‌ارزش شدن سهام باشد.

درحالی‌که نسبتی که بالاتر از حد متوسط ​​است، می‌تواند نشان‌دهنده ارزش‌گذاری بیش از حد سهام باشد. اما با این‌ وجود، این نسبت باید از دیدگاه تاریخی و صنعتی نیز مورد بررسی قرار گیرد تا با دانستن P/S مناسب، بهترین سرمایه‌گذاری را انجام داد.

مانند تمام معیار‌های ارزش‌گذاری سهام، نسبت P/S نیز می‌تواند به طور قابل‌توجهی بین صنایع متفاوت باشد. مشاهده نسبت P/S یک شرکت در مقایسه با شرکت‌های مشابه در همان صنعت بسیار مهم است.

تحلیلگران ترجیح می‌دهند عدد کمتری را برای این نسبت ببینند. هر عددی بالاتر از 4 معمولاً نامطلوب در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، هر چه نسبت P/S کمتر باشد، سرمایه‌گذاری جذاب‌تر است.

بیشتر بخوانید: نسبت قیمت به درآمد ( P/E ) چیست؟

چرا محاسبه نسبت P/S در بازار بورس اهمیت بالایی دارد؟

یک سرمایه‌گذار باید ارزش واقعی شرکت و قیمت سهام آن را بداند تا با مقایسه قیمت فعلی آن سهم در تابلو معاملات، در نهایت تصمیم ورود به سهم و یا خروج از سهم را با خیالی آسوده‌تر اتخاذ کند.

سرمایه‌گذار باید اطلاعات بنیادی شرکت و صورت‌های مالی میان دوره‌ای که در سامانه کدال منتشر می‌شود را بررسی کرده و ببیند سهم مورد نظر ارزش خرید دارد یا خیر؛ عملکرد شرکت در سال گذشته چگونه بوده است؟ شرکت برای سال جاری و یا آینده چه برنامه‌ای دارد؟ و در نهایت با بررسی این موارد، اقدام به خرید سهم نماید.

به عنوان مثال، برای یافتن ارزش دفتری شرکت باید به ترازنامه آن نگاه کنید. در جایی از ترازنامه، واژه حقوق صاحبان سهم آورده شده است که در واقع اختلاف بین دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت است.

همچنین می‌توانید ارزش شرکت را از ضرب کردن تعداد سهام در قیمت پایانی روز سهم محاسبه کنید که به آن ارزش بازار شرکت می‌گویند.

پس هرچه شرکت توانایی تولید ثروت بیشتری داشته باشد، حتما مشتری بیشتری دارد؛ به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران علاوه بر وضعیت قبلی و فعلی شرکت، ثروت‌آفرینی شرکت و موانع آن را نیز بررسی می‌کنند.

سخن پایانی

استفاده از تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی در کنار هم، به سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا با شناخت اصطلاحات و مفاهیم آن‌ها، یک انتخاب خوب در خرید سهام داشته باشد.

در این مقاله درباره نسبت P/S و کاربرد آن صحبت کردیم. مفهوم P/S به شما کمک می‌کند تا با داشتن آگاهی نسبت به بازار بورس و تقسیم قیمت هر سهم به فروش آن، همراه با یک تحلیل بنیادی بتوانید سهام با ارزشی را خریداری کنید.

دانستن مفهوم P/S به همراه شناخت و اعتماد شرکت، نقش مهمی در سرمایه‌گذاری شما خواهد داشت. امیدواریم که با دانستن مفاهیم و اصطلاحات مختلف در بازار بورس، معاملات موفقی را تجربه کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx