تعدیل سود در بازار بورس چیست و چگونه انجام می‌شود؟

تعدیل سود در بازار بورس

در بازار بورس، دو مفهوم “پیش‌بینی سود” و “تعدیل سود”، از اهمیت بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاران برخوردار است؛ چراکه در تصمیم‌گیری آن‌ها برای ورود به بازار یا خروج از آن، تاثیر به‌سزایی دارد.

در این مقاله، قصد داریم تا درباره مفهوم تعدیل سود در بازارهای مالی صحبت کنیم؛ پس اگر به یادگیری اصطلاحات مرتبط با بازار بورس علاقه دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

منظور از پیش‌بینی سود چیست؟

تقریبا تمام شرکت‌ها، در ماه آخر هر سال مالی، بودجه سال آتی خود را منتشر می‌کنند.

عناوین مطلب:

یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که در این گزارش نوشته می‌شود، پیش‌بینی مقدار سود هر سهم شرکت است.

به عنوان مثال، فرض کنید شرکتی در ماه اسفند 1400 پیش‌بینی می‌کند که به ازای هر سهم در پایان سال مالی 1401، بتواند 100 تومان سود به سهام‌داران خود پرداخت کند و این مورد را در گزارش‌های آخر سال خود یادداشت نماید.

علاوه بر این، تحلیلگران و مشاوران شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز برای این کار وجود دارند که می‌توانند سود شرکت‌ها را براساس پیشینه آن‌ها پیش‌بینی کرده و سود حاصل از پیش‌بینی را منتشر کنند.

همانطور که در ابتدای این مقاله هم گفتیم، پیش‌بینی سود برای سرمایه‌گذاران بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه با این کار می‌توانند چشم‌انداز شرکت را حداقل برای یک سال آینده مشخص کنند. یعنی EPS (سود به ‌دست آمده از هر سهم) پیش‌بینی شده برای یک شرکت، از تخمین سود هر سهم که توسط خود شرکت یا تحلیل‌گران برای سال مالی آینده آن شرکت منتشر شده، به دست می‌آید.

EPS چیست؟
EPS یا سود خالص هر سهم، یکی از مهمترین فاکتورها برای شناسایی ارزشمندی و میزان خرید و فروش سهام یک شرکت است.

لازم به ذکر است که ارائه این پیش‌بینی سود، فقط مختص به ایران نیست؛ بلکه نهادهای مختلف در کشورهای دیگر نیز این گزارش را ارائه می‌دهند.

به عنوان مثال؛ از سال 1976، تامسون رویترز، پیش‌بینی بیش از 40 هزار شرکت را برعهده دارد و یکی از پیشگامان این حوزه در سطح بین‌المللی است. در تهیه گزارشات رویترز، بیش از 30 هزار تحلیل‌گر از 3000 شرکت نیز همکاری می‌کنند.

یا به عنوان مثالی دیگر، شرکت Zacks از سال 1981، با مشارکت بیش از 2600 تحلیل‌گر، پیش‌بینی سود بیش از 4000 شرکت بورسی را برعهده دارد. شرکت‌های مشهور دیگری همچون FactSet ، S&P Capital IQ و بلومبرگ نیز هستند که پیش‌بینی سود مورد اجماع تحلیل‌گران را جمع‌آوری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: شاخص S&P 500 چیست؟

منظور از تعدیل سود مثبت یا منفی چیست؟

شرکت‌های بورسی موظفند که در دوره‌های سه ماهه و به طور دائم، عملکرد خود را بررسی کنند و با مقایسه عملکرد سه ماهه خود با بودجه پیش‌بینی شده، پیش‌بینی جدیدی از میزان سودآوری شرکت را منتشر کنند.

بیشتر بخوانید: روش محاسبه سود و زیان سرمایه‌گذاری (مخصوصا سهام)

به عنوان مثال، شرکتی در پایان سال مالی 1400، پیش‌بینی کرده که 100 تومان سود به ازای هر سهم به دست می‌آورد؛ اما بعد از گذشت سه ماه و با بررسی عملکرد این سه ماه، پیش‌بینی خود را از 100 تومان به 110 تومان تغییر می‌دهد (یعنی تعدیل سود مثبت انجام شده است).

حال فرض کنید که همین شرکت، بعد از بررسی عملکرد 6 ماهه خود، به این نتیجه برسد که سود پیش‌بینی شده برای شرکت قابل دستیابی نیست و باید این مقدار سود را به 95 تومان کاهش دهد.(در اینجا تعدیل سود منفی رخ می‌دهد).

بنابراین، به تغییراتی که در سودهای پیش‌بینی شده رخ می‌دهد، اصطلاحا تعدیل سود می‌گویند. تعدیل سود برای سرمایه‌گذاران مهم است و آن‌ها باید همواره در تصمیم‌گیری‌های خود، به تعدیل سود سهام توجه داشته باشند.

لازم به ذکر است که در اوایل سال 1397، سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرد که شرکت‌های بورسی باید به جای انتشار پیش‌بینی سود سالیانه خود، فقط گزارش تفسیری از مدیریت خود را منتشر کنند؛ چراکه این کار باعث می‌شود تا پیش‌بینی سود شرکت‌ها توسط تحلیلگران مستقل و شرکت‌های مشاوره سهام منتشر شود. 

سخن پایانی 

شرکت‌هایی که در بازار بورس حضور دارند، بایستی در دوره‌های سه ماهه یا شش ماهه، از روند عملکرد خود گزارشی را تهیه و منتشر کنند.

در این گزارش، باید میزان سود پیش‌بینی شده به همراه سود واقعی در هر دوره کاملا مشخص باشد تا در صورت لزوم برای ایجاد تغییرات در آن‌ها، تصمیم‌گیری شود. تغییراتی که ممکن است در سودهای پیش‌بینی شده رخ دهد، تعدیل سود نام دارد.

در این مقاله از مجله بورسینس، درباره مفهوم تعدیل سود و ذکر مثال‌هایی از آن صحبت کردیم. امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx