مدیریت ضرر چیست و چه کارایی برای شرکت‌ها دارد؟

مدیریت ضرر چیست؟

عبارت مدیریت ضرر در واقع به معنای مجموعه‌ای از مهارت‌های مالی است که برای بررسی، تشخیص، تصحیح و کنترل موقعیت‌هایی است که به منافع یک شرکت زیان می‌رساند.

از جمله بهبودهایی که برای کاهش میزان ضرر حیاتی است، می‌توان به تغییر سیاست‌های عملکردی شرکت و تغییر پروسه‌های مختلف و شیوه انجام کارها اشاره کرد.

به همین جهت از مدیریت ضرر تحت عنوان «مدیریت ریسک» نیز یاد می‌شود که در واقع به معنای کاهش یا از بین بردن ریسک‌های تهدید کننده یک شرکت برای حفظ سلامت مالی آن است.

عناوین مطلب:

مدیران شرکت‌ها برای دست‌یابی به راهکارهای صحیح و مهارت‌های لازم برای مدیریت ضرر ممکن است با مشاوران امور مالی و متخصصین همکاری داشته باشند.

مدیریت ضرر یعنی چه؟

کسب و کارها و شرکت‌های مختلف در معرض درجات متفاوتی از ریسک قرار دارند.

بعضی از این ریسک‌ها اجتناب ناپذیر بوده و حتی اگر بتوان آن‌ها را پیش‌بینی کرد نمی‌توان کار خاصی برای در امان نگه داشتن شرکت انجام داد. از آن طرف بعضی ریسک‌ها مختص یک سری شرکت‌ها و کمپانی‌های خاصی بوده و قابل پیش‌بینی و کنترل هستند.

صرف نظر از این که با چه نوع ریسکی مواجه باشیم، ضرر و زیان مالی در غالب موارد تمامیت یک شرکت را تهدید کرده و در مواردی تداوم زیان در صورتی که تشخیص داده نشده و اصلاح نشود، می‌تواند نقش بسزایی در ورشکست شدن شرکت داشته باشد. در این جا است که مدیریت ضرر مهارتی حیاتی تلقی می‌شود.

بیمه‌گذاران قبل از بیمه کردن کسب و کارهای مختلف برای تعیین محدودیت پرداخت خسارات، به خوبی میزان ریسک تهدید کننده یک کسب و کار را اندازه‌گیری می‌کنند.

علاوه بر بیمه کردن، شرکت‌های بیمه خدماتی را برای ارائه مشاوره جهت کنترل ریسک و مدیریت زیان به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: مراحل مدیریت ریسک در بورس و بازارهای مالی

مدیریت ضرر
مدیریت ضرر به معنای اعمال سیاست‌های کاری جهت کاهش ریسک است!

انواع مدیریت ضرر در کسب و کارها

از آن جایی که مکانیسم‌های ضرر متفاوت هستند، تکنیک‌های مدیریت آن نیز متفاوت خواهد بود.

از خرده دزدی‌های انجام گرفته از فروشگاه‌ها و کمپانی‌های بزرگ گرفته تا خراب شدن ماشین آلات و شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی، برای هرکدام از انواع ریسک‌ها روش‌های متفاوتی برای مدیریت زیان وجود دارد.

یکی از اصول اولیه که توسط بسیاری از شرکت‌ها برای کاهش ریسک و ضرر استفاده می‌شود، آگاه‌سازی کارکنان یک مجموعه در مورد موارد مشکوک و اطلاع‌رسانی در صورت مشاهده است.

با آموزش کارکنان رده‌های مختلف در مورد مدیریت ضرر، کسب و کارها می‌توانند اعضای خود مجموعه را در خط اول دفاعی در مقابله با زیان‌های ناخواسته قرار دهند.

انواع مدیریت ضرر در کسب و کارها
به کار گرفتن روش‌های جدید جمع‌آوری اطلاعات، استفاده از آمار دقیق و آنالیز کردن داده‌ها کمک شایانی به مدیریت ضرر و کنترل ریسک در کسب و کارهای مختلف می‌کند.

بیشتر بخوانید: اهمیت ضرر نکردن؛ راهنمایی برای سود مرکب

نمونه‌هایی از نحوه مدیریت ضرر

همان‌طور که اشاره کردیم، نحوه مقابله با ضرر و مدیریت آن به ماهیت کسب و کار بستگی دارد و غالب شرکت‌ها و ارگان‌ها فارغ از این که چه عملکردی دارند با ریسک و احتمال زیان دست و پنجه نرم می‌کنند.

به عنوان مثال، در فروشگاه‌ها سرقت لوازم یکی از شایع‌ترین مواردی است که رخ می‌دهد. برای پیشگیری از سرقت لوازم در غالب موارد صاحبان فروشگاه از تگ‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند یا محصولات کوچکی که ارزش زیادی دارند داخل باکس‌های شیشه‌ای نگهداری می‌شوند.

در فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی نیز دستگاه‌هایی که در معرض نمایش هستند به یک کابل محافظ متصل شده‌اند و در جواهر فروشی‌ها تمامی اقلام به صورت دوره‌ای سرشماری می‌شوند.

بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و سایر مراکز درمانی از جمله مکان‌هایی هستند که با خطر بالای آسیب مددجویان یا کارکنان مواجه هستند که در صورت اثبات خطاکار بودن بیمارستان، منجر به تنظیم شکایت شده و مراکز درمانی باید غرامت یا دیه بپردازند.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سعی می‌کنند با آموزش دوره‌ای کارکنان، تهیه لوازم حفاظت فردی برای کادر درمان، تعبیه ابزارهایی در مکان‌های مخصوص و رعایت پروتکل‌های خاص از آسیب بیماران و کارکنان پیشگیری کنند.

در بازارهای مالی از جمله بورس و ارز دیجیتال نیز با کمک مدیریت ضرر می‌توانید پوزیشن‌های خود را با ضرر کمتری و یا حتی سود ببندید.

همان طور که مشخص شد، مکانیسم ضرر در حوزه‌های مختلف متفاوت است که برای هر کدام از آن‌ها باید روش‌های مخصوصی اندیشیده شود.

سخن آخر

مدیریت ضرر یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مدیریتی برای هر کسب‌وکاری محسوب می‌شود که علی‌رغم نجات شرکت از آسیب دیدن و ورشکست شدن، باعث افزایش توان سودآوری نیز می‌شود.

بسته به کسب و کار، ریسک‌های تهدید کننده آن متفاوت بوده و بسته به نحوه مدیریت در حوزه‌های مختلف متفاوت خواهد بود. در صورتی که شرکت یا مجموعه‌ای در مدیریت ضرر ناتوان باشد تداوم عملکرد آن با مشکل مواجه خواهد شد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx