اهمیت ضرر نکردن؛ راهنمایی برای سود مرکب

تحلیل بازار ارزهای رمزنگاری شده

یافتن یک دارایی با عملکرد عالی بدون اینکه دید خوبی نسبت به بازار داشته باشید، دشوار است. اما کنترل ضرر و زیان اساسا همان چیزی است که شما را به موفقیت می‌رساند.

اهمیت سود مرکب

برای درک بهتر معنای این جمله که «برای کسب سود در بازار، نباید ضرر کنید»، جالب است بدانید که آلبرت انشتین نیز سود مرکب را قدرتمندترین نیروی جهان می‌دانست:

سود مرکب یکی از شگفتی‌های این جهان است. کسی که آن را درک کند، به دست‌اش می‌آورد… کسی که آن را درک نکند… ناگزیر ضرر خواهد کرد.

سود مرکب در هر دو جهت صعودی و نزولی بازار کار می‌کند: هنگامی که بازار صعودی باشد، شاهد رشدی شگرف خواهیم بود. اما، به هنگام افت بازار، همین فرمول می‌تواند منجر به ضررهای فاجعه‌بار شود. بنابراین، سود مورد نیاز برای جبران ضرر با توجه به مقیاس ضرر به‌صورت نمایی رشد می‌کند.

عناوین مطلب:

به عنوان مثال، ضرر 10 درصدی، تنها به سودی 11 درصدی برای جبران احتیاج دارد. ضرری 25 درصدی، به 33 درصد سود برای جبران احتیاج دارد. اما، ضرری 30 درصدی (که از ضرر 25 درصدی چندان بیشتر نیست) به سودی 43 درصدی احتیاج دارد (بسیار بزرگ‌تر از سود 33 درصد برای جبران ضرر 25 درصد). ضرر 50 درصدی احتیاج به سودی 100 درصدی دارد و طبیعتا ضرر 60 درصد به بالا در بازارها، تقریبا جبران‌ناپذیر است.

chart1 4 محور افقی: ضرر؛ محور عمودی: میزان سود مورد نیاز برای جبران ضرر

بازارها سریع افت و کُند رشد می‌کنند

بازارها خیلی سریع‌تر از اینکه بخواهند رشد کنند، سقوط می‌کنند. با توجه به اینکه اثر سود مرکب در جهت منفی چند برابر می‌شود، متوجه مشکل چندبرابرشدن می‌شوید:

  • ضررهای کوچک با ترکیب‌شدن در جهت نزولی بازار می‌توانند خیلی سریع تبدیل به ضررهای بزرگ شوند.
  • از آنجا که بازارها معمولا برای افت، نسبت به رشد، به زمان کمتری احتیاج دارند، جبران یک ضرر بزرگ ممکن است غیرممکن باشد.

به عنوان مثال:

بازارهای مالی سنتی: افت سال 2000 تا 2002 تمام سود کل شاخص S&P 500 از مه 1996 تا آن زمان را تبدیل به ضرر کرد. بدتر از آن، بحران مالی 2007 تا 2009، تمام سود مازاد شاخص S&P 500 از ژوئن 1995 تا آن زمان را از بین برد.

بازارهای ارزهای دیجیتال: از ژانویه 2016 تا ژوئن 2020، ضرر بیت‌کوین به اوج 83.7 درصد رسید، که برای بهبود به 512 درصد سود احتیاج داشت. در 30 ژوئن 2020 (10 تیر 99)، بیت‌کوین فقط 187 درصد بهبود داشت، که با وجود سه برابر شدن قیمت، هنوز برای جبران ضرر این چهار سال کافی نیست.

روی کنترل ضرر تمرکز کنید، سود خودش به دست می‌آید

درواقع، معنای اصلی جمله‌ی «برای کسب سود در بازار، نباید ضرر کنید» این است که ضررها باید کوچک باشند، زیرا هرچه بیشتر ضرر کنید، دشوارتر جبران می‌شود.

درواقع، معامله‌گری کاملا مربوط به مدیریت ریسک است.

هنگام ورود به یک موقعیت معامله، افراد روی صعودی یا نزولی شدن روند شرط‌بندی می‌کنند. معمولا این کار با استفاده از یک تایم‌فریم مشخص با احتمال صحت پیش‌بینی بیش از 50 درصد انجام می‌شود. با این حال، در واقعیت، احتمال پیش‌بینی صحیح کم‌تر است و برای یک معامله‌گر موفق می‌توان بازه 30 تا 40 درصد را در نظر گرفت.

این یعنی یک معامله‌گر ممکن است در 60 تا 70 درصد موارد اشتباه پیش‌بینی کند، در حالی که انتظار داشته است 50 درصد پیش‌بینی‌هایش درست باشد. از این رو، نیاز به تمرکز بر کنترل ضرر اهمیت ویژه‌تری خواهد داشت.

به همین ترتیب، در صورتی که برنده موقعیتی باشید، سود شما به صورت ترکیبی افزایش یافته و رشدی نمایی خواهد داشت. البته، اگر فرد ضررهای اجتناب‌ناپذیر را مد نظر قرار داده باشد.

حفظ سرمایه نکته‌ کلیدی‌ است

مثل هر فرد دیگری، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران نیز تمایل دارند عملکرد پیشین را دنبال کنند، زیرا پیش‌بینی آینده روند بر اساس عملکرد گذشته آن آسان است. اگر الگویی تاکنون کار کرده، چرا برای مدتی دیگر ادامه پیدا نکند؟ دنبال‌کردن عملکرد باعث می‌شود حرکت‌های بزرگ‌تر را در نظر بگیرید و احتمال ضرر بالقوه خود را افزایش دهید. در صورتی که اگر حرکات کوچک‌تر را در نظر می‌گرفتید، ضرر کمتری موقعیت شما را تهدید می‌کرد.

در موقعیت‌های میان‌مدت یا بلندمدت، معامله‌گرها بهتر است به جای دنبال‌کردن عملکرد، از ضرر جلوگیری و یا آن را به حداقل برسانند.

برای اینکه این مفهوم روشن‌تر شود بیایید فرض کنیم در موقعیتی هستیم که می‌توانیم درصد مشخصی سود و ضرر داشته باشیم. بیت‌کوین در اینجا تحت عنوان یک دارایی دیجیتال فرض گرفته می‌شود. اما، همین مسئله را می‌توان به دارایی‌های سنتی نیز تعمیم داد.

رویکرد دنبال‌کردن عملکرد قبلی دارایی: در این شیوه سعی در کسب سود هر چه بیشتر است. بنابراین، سود 85 درصد و در مقابل، ضرر 80 درصد در نظر گرفته می‌شود.

رویکرد حفظ سرمایه معامله‌گر: مهم‌ترین مسئله به حداقل رساندن ضرر است. بنابراین، معامله‌گر 60 درصد سود و در مقابل، 45 درصد ضرر در نظر گرفته می‌شود.

بازده کلی رویکرد حفظ سرمایه تقریبا چهار برابر رویکرد دنبال‌کردن عملکرد بازار است (17,195 درصد در مقابل 4,359 درصد) و ریسک ضرر را تا 42 درصد کاهش می‌دهد (منفی 28.7 درصد در مقابل منفی 68.5 درصد)

chart2 1 دنبال‌کردن عملکرد قبلی در مقابل حفظ سرمایه chart3 1 اهمیت محدودکردن ضرر

نمونه نظری

این یک نمونه نظری است که عمدا برای به تصویرکشیدن بهتر هدف ساده شده است:

در طول مدت زمان اصلاح روند، دارایی‌ای که منفعلانه نگهداری شود، 20 درصد ضرر می‌کند. در حالی که داشتن همان دارایی همراه با یک استراتژی فعال مدیریت ریسک تنها به 10 دلار زیان منجر می‌شود.

در طول مدت زمان رشد دارایی، دارایی‌ای که منفعلانه نگهداری شود، 30 درصد سود به دست می‌آورد. در حالی که معامله‌گر با داشتن همان دارایی همراه با یک استراتژی فعال به 25 درصد سود دست خواهد یافت.

در پایان چرخه اصلاح/بهبود، دارایی‌ای که منفعلانه نگهداری شود، 10 درصد سود به دست می‌آورد و 20 درصد ضرر می‌کند. با این حال، یک استراتژی فعال می‌تواند فرد را به 15 درصد سود در مقابل 10 درصد ضرر برساند.

chart4 1 مدیریت ریسک در مقابل نگهداری منفعلانه

حتی اگر استراتژی‌های فعال مدیریت ریسک تمام میزان ضرر را نیز در نظر نگیرند؛ در طولانی‌مدت، با به حداقل رساندن ضرر، عملکردی بهتر خواهند داشت، در حالی که سود مرکب در جهت مثبت بازار، به اندازه کافی کسب درآمد می‌کند.

نتیجه‌گیری

یک رویکرد مدیریت ریسک سیستماتیک و قدرتمند تنها راه کسب درآمد در طولانی‌مدت است، نه به این علت که تمام موقعیت‌های سودآور را مد نظر قرار می‌دهد؛ بلکه، به این علت که بدون شک و تردید، جلوی ضرر را از همان اول می‌گیرد. ممکن است پذیرش خطا و جلوگیری از ضرر برای یک انسان عادی دشوار باشد، اما یک معامله‌گر حرفه‌ای و موفق هرگز در آن تردیدی نخواهد داشت.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx