الگوریتم NPoS یا اثبات سهام نامزد شده چیست؟ + مزایای آن

الگوریتم npos چیست

الگوریتم NPoS یا اثبات سهام نامزد شده مشابه الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) عمل می‌کند و به کاربران در ازای اعتبارسنجی بلاک‌های جدید پاداش می‌دهد.

با این حال تفاوت این دو با هم در این است که تنها نودهای نامزد شده قادر به شرکت در اعتبارسنجی بلاک‌ها خواهند بود.

الگوریتم NPoS چیست؟

الگوریتم NPoS برای تشویق رفتار خوب و مجازات رفتار مخرب در بلاک‌چین طراحی شده است.

عناوین مطلب:

به عنوان نمونه، اگر اعتبارسنجی بخواهد یک تراکنش تقلبی را تأیید کند، برخی از توکن‌های استیک شده او به عنوان جریمه توسط شبکه مصادره می‌شود.

اثبات سهام نامزد شده از رأی کاربرانی که توکن‌های خود را در شبکه استیک کرده‌اند برای تعیین اینکه کدام نودها می‌توانند در شبکه به عنوان اعتبارسنج فعالیت کنند، استفاده می‌کند.

این الگوریتم به نوبه خود کمک زیادی به بهبود امنیت کلی شبکه کرده و تضمین می‌کند که تنها گره‌های معتبر و قابل اعتماد مجاز به شرکت در الگوریتم اجماع اثبات سهام هستند.

الگوریتم NPoS یک الگوریتم اجماع محبوب در میان پروژه‌های بلاک‌چین است؛ چرا که امنیت موجود در الگوریتم PoS را همراه با برخی ویژگی‌های اضافی به شبکه‌های بلاک‌چین ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع انواع الگوریتم‌های اجماع در بلاک‌چین

نقش‌های مختلف دارندگان توکن‌ها در NPoS

در شبکه‌های مبتنی بر الگوریتم اجماع اثبات سهام نامزد شده دو نوع نقش مختلف وجود دارد:

  • اعتبارسنج‌ها یا Validators
  • نامزد کننده‌ها (معرفی کننده‌ها) یا Nominators.

نقش Validators‌ و Nominators در اثبات سهام نامزد شده

Validatorها مسئول تأیید اعتبار بلاک‌های جدید و افزودن آن‌ها به بلاک‌چین هستند.

برای تبدیل شدن یک گره به یک Validator در شبکه، گره باید توسط رأی دهنده دیگری معرفی شود. سپس هنگامی که یک گره نامزد شود، اجازه تأیید بلاک‌های جدید را خواهد داشت و در ازای این کار پاداش خوبی دریافت می‌کند.

Nominatorها مسئول معرفی گره‌های جدید برای تبدیل شدن به Validator بلاک‌ها هستند. در شبکه‌های مبتنی بر NPoS تنها نودهایی که توسط رأی دهندگان دیگر نامزد شده‌اند، توانایی اعتبارسنجی بلاک‌های جدید را خواهند داشت.

Nominatorها و اعتبارسنج ها
در الگوریتم NPoS تعداد Nominatorها محدود اما تعداد Validatorهایی که می‌توانند در شبکه شرکت کنند، نامحدود است.

Nominatorها نقش مهمی در الگوریتم اثبات سهام نامزد شده ایفا می‌کنند چرا که مواظب هستند که تنها مورد اعتمادترین و معتبرترین گره‌ها اجازه اعتبارسنجی بلاک‌های جدید را داشته باشند.

به طور خلاصه، تفاوت اصلی میان Validatorها و Nominatorها در این است که Nominatorها مسئول معرفی گره‌های جدید به عنوان Validator هستند و Validatorها نیز وظیفه اعتبارسنجی بلاک‌های جدید را بر عهده دارند.

کدام بلاک‌چین‌ها از الگوریتم NPoS استفاده می‌کنند؟

الگوریتم اثبات سهام نامزد شده توسط بسیاری از پروژه‌های بلاک‌چین مختلف از جمله ایاس (EOS)، پولکادات (Polkadot) و کازماس (Cosmos) استفاده می‌شود.

همه این پروژه‌ها اثبات سهام نامزد شده را به روش‌های مختلفی در بلاک‌چین خود پیاده کرده‌اند اما هدف مشترک همه آن‌ها بهبود الگوریتم اثبات سهام کنونی است.

الگوریتم NPoS چگونه عمل می‌کند؟

بلاک‌چین پولکادات یکی از شبکه‌هایی است که از اثبات سهام نامزد شده استفاده می‌کند. در ادامه به معرفی و نحوه کارکرد NPoS در بلاک‌چین پولکادات خواهیم پرداخت:

Validatorها و nominatorها

چند بار در روز، سیستم گروهی از نهاد‌ها به نام Validator را انتخاب می‌کند که در چند ساعت آینده نقش کلیدی در پروتکل‌های بسیار حساس مانند تولید بلاک و ابزار نهایی GRANDPA خواهند داشت.

کار Validatorها در شبکه نسبتاً سخت است چرا که ملزم به اجرای عملیات پرهزینه و پاسخگویی (طولانی‌مدت) دارند.

Validatorها همچنین باید توکن‌های DOT خود که رمز ارز بومی شبکه پولکادات است را به عنوان تضمینی برای رفتار خود در شبکه استیک کنند. در صورتی که اعتبارسنج‌ها به درستی در شبکه رفتار نکنند، مقداری از توکن‌های آن‌ها مصادره خواهد شد. از طرفی هم در صورتی که از قوانین پیروی کنند، پاداش خوبی دریافت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: نحوه استیک پولکادات (Polkadot) چگونه است؟

هر گره‌ای که وظیفه‌اش را در شبکه به خوبی انجام دهد، می‌تواند خود را به عنوان کاندید validator معرفی کند اما با توجه به اینکه تعداد validator‌ها محدود هستند، تنها تعداد محدودی از کاندید‌ها انتخاب خواهند شد.

شبکه پولکادات دارندگان توکن‌های DOT را تشویق می‌کند که به عنوان nominator در شبکه شرکت کنند. یکی از nominator‌ها فهرستی از نامزد‌های اعتبارسنجی مورد اعتماد خود را منتشر کرده و با این کار تعدادی از توکن‌های خود را نیز به عنوان وثیقه حمایت از آن‌ها به شبکه ارائه می‌دهد.

برخلاف اعتبارسنج‌ها، تعداد نامحدودی از گره‌ها می‌توانند در شبکه به عنوان nominator شرکت کنند. تا زمانی که یک nominator در انتخاب‌های خود دقت کند و کاندیداهای معتبری را به عنوان اعتبارسنج انتخاب کند، ریسک بسیاری کمی به دارایی‌های وی وارد می‌شود و همچنین منبع درآمد خوبی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که در پلتفرم پولکادات به غیر از nominator و validator نقش‌های دیگری هم وجود دارند اما در این مطلب ما تنها به این دو می‌پردازیم.

نقش Validatorها و nominator‌ها
تصویری از نقش Validatorها و nominator‌ها در بلاک‌چین پولکادات

طرح الگوریتم NPoS

همکاری nominatorها و validatorها در شبکه باعث افزایش چندین برابری امنیت شبکه می‌شود.

این امر به پلتفرم پولکادات اجازه می‌دهد تا اعتبارسنج‌هایی با دارایی توکن‌های بیشتر را انتخاب و نامزد‌هایی با دارایی‌هایی کمتر را حذف کند.

الگوریتم NPoS بسیار کارآمدتر از اثبات کار (PoW) و سریع‌تر از اثبات سهام استاندارد است. این الگوریتم به همه دارندگان توکن‌های DOT اجازه می‌دهد تا به طور مداوم به عنوان nominator در شبکه مشارکت کنند، در نتیجه سطوح بالایی از امنیت در شبکه برقرار شده و افراد بیشتری می‌توانند بر اساس دارایی‌های خود درآمد کسب کنند.

فرایند رأی‌گیری در الگوریتم NPoS

انتخاب اعتبارسنج ها
فرایند انتخاب اعتبارسنج ها توسط nominator‌ها

برخلاف سایر پروژه‌های مبتنی بر PoS که اعتبارسنج‌ها بر اساس مقدار دارایی که استیک کرده‌اند وزن می‌شوند، پولکادات به اعتبارسنج‌های منتخب قدرت رأی برابر در پروتکل می‌دهد.

برای این کار، سهام nominatorها باید تا حد امکان به طور مساوی بین اعتباردهندگان مورد نظر توزیع شده و در عین حال همچنان به تصمیمات و ترجیحات nominator احترام گذاشته شود.

تصویر بالا یک ورودی معمولی به فرایند رأی‌گیری را نشان می‌دهد که nominatorهای سمت چپ دارای مقادیر متفاوتی از سهام هستند و با خطوطی به نامزد‌های validator که به آن‌ها اعتماد دارند متصل می‌شوند.

تصویری از مقدار سهامی که هر nominator‌ها به عنوان وثیقه برای validator مورد اعتماد خود قرار می دهد.
تصویری از مقدار سهامی که هر nominator‌ها به عنوان وثیقه برای validator مورد اعتماد خود قرار می دهد.

در این مثال تصور کنید که باید validatorها برای شبکه انتخاب شوند. به طور منصفانه اگر بخواهیم انتخاب کنیم می‌گوییم که برای هر nominator که حداقل یک چهارم کل سهام را در اختیار دارد، تضمین می‌شود که حداقل یکی از validatorهای مورد اعتماد او انتخاب شوند.

با توجه به اینکه کل سهام 40 توکن DOT است و یک چهارم آن نیز حداقل 10 توکن است، دو nominator اول تضمین می‌شوند که توسط یک اعتبارسنج ارائه شوند.

در تصویر زیر سه نتیجه رأی‌گیری احتمالی را می‌بینیم، یکی که دارایی نمایندگی عادلانه را نقض می‌کند و دومی که به آن دست می‌یابد.

فرایند انتخاب validatorها
فرایند انتخاب validatorها در پلتفرم پولکادات

در صورتی که دو یا چند تا از کاندید‌های یک nominator توسط شبکه انتخاب شوند، سهام nominator میان آن دو تقسیم می‌شود. شبکه اغلب سعی دارد اعتبارسنجی را برای افراد مخرب دشوار کند و تنها در صورتی می‌تواند به این هدف برسد که از پشتوانه (backing) کافی برخوردار باشد.

بنابراین، در این شبکه سطح امنیت یک نتیجه رأی‌گیری با حداقل میزان حمایت هر اعتبارسنج منتخب برابر است و برای دو نتیجه رأی‌گیری با بازنمایی منصفانه، میزانی از سهام استیک شده ارائه می‌شود که نشان می‌دهد این دو به ترتیب به سطوح امنیتی 6 و 9 دست می‌یابند.

فرایند انتخاب validatorها

در نتیجه گروه سمت راست به سطح بالاتری از امنیت دست می‌یابند و به وضوح در تقسیم سهام استیک شده nominatorها به پشتوانه validatorها با اندازه تقریباً مساوی، کار بهتری انجام می‌دهد.

نحوه توزیع پاداش در الگوریتم NPoS

در الگوریتم NPoS همه اعتبارسنج‌های فعال میزان یکسانی پاداش دریافت می‌کنند؛ البته از این مقدار، حق کمیسیون اعتبارسنجی نیز کسر می‌شود.

جوایز باقی مانده میان nominator‌ها به نسبت سهامی زیر توزیع می‌شود:

به عنوان مثال، مقدار پاداش در هر دوره 100 توکن DOT است، از این مقدار 10 درصد به عنوان حق کمیسیون کسر شده و باقی نیز میان پنج nominator زیر توزیع می‌شود:

  • 5 توکن DOT برای A
  • 10 توکن DOT برای B
  • 10 توکن DOT برای C
  • 25 توکن DOT برای D
  • 50 توکن DOT برای E

سخن آخر

الگوریتم اجماع اثبات سهام نامزد شده شباهت زیادی با اثبات سهام دارد و هر دو این الگوریتم‌ها به کاربران در ازای اعتبارسنجی بلاک‌های جدید پاداش می‌دهد. با این حال این دو کاملاً مشابه یکدیگر طراحی نشده‌اند و تفاوت‌هایی میان این دو وجود دارد.

الگوریتم اثبات سهام نامزد شده توسط بسیاری از پروژه‌های بلاک‌چین برجسته مانند ایاس، پولکادات و کازماس استفاده می‌شود که هر کدام به طور مختلفی از این الگوریتم بهره می‌برند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

الگوریتم یا مکانیزم اجماع بلاک‌چین (Consensus Mechanism)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx