الگوریتم Ethash چیست؟ + مزایا و معایب آن

الگوریتم Ethash

شاید تاکنون نام الگوریتم Ethash را شنیده باشید. اما این الگوریتم چیست؟

الگوریتم ای تی هش از تکنیک‌های محاسباتی بسیار پیشرفته‌ای استفاده می‌کند که در نهایت باعث افزایش سطح امنیت شبکه می‌شود.

Ethash یک الگوریتم استخراج اثبات کار است که توسط شبکه اتریوم و ارزهای دیجیتال مبتنی بر اتریوم پیاده‌سازی شده است. 

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: آیا می‌توان اتریوم را با گوشی استخراج کرد؟

Ethash جانشین الگوریتم قبلی اتریوم یعنی Dagger-Hashimoto شده و در واقع از ارتقاء آن ساخته شده است. البته مراحل توسعه هر دو الگوریتم متفاوت است. Ethash از الگوریتم‌های هش “Keccak-256″و  “Keccak-512” استفاده می‌کند.

ابتدا نام این الگوریتم Ethash-Dagger-Hashimoto بود که پس از ارتقاء و تکامل به Ethash تغییر نام داد. باید توجه داشته باشیم که Dagger-Hashimoto به الگوریتم استخراجی اشاره دارد که به عنوان پایه‌ای برای ایجاد Ethash فعلی عمل کرده است.

استاندارد SHA-3 بخش ابتدایی از ارزهای دیجیتال گسترده‌تر به نام Keccak است که با عنوان SHA-3 نیز در نظر گرفته می‌شود. گاهی اوقات توابع هش Ethash با نام‌های “sha3-256” و “sha3-512” نیز عنوان می‌شوند، اما نسخه Keccak اتریوم یک الگوریتم استاندارد برای هش SHA-3 نیست.

تاریخچه الگوریتم Ethash

سازندگان این الگوریتم Vitalik Buterin و Thaddeus Dryja هستند که این سیستم را در سال‌های 2013 تا 2014 توسعه دادند. این الگوریتم بر اساس دو الگوریتم مختلف ساخته شده، از این رو نام آن نیز ترکیبی از آن دو است.

اولین مورد، Dragger، الگوریتمی است که توسط همان خالق اتریوم، بوترین، توسعه یافته است. این الگوریتم برای ایجاد یک ساختار داده بزرگ از گراف‌های غیرمدور جهتدار (DAG) استفاده می‌کند.

در ابتدا، ساختار الگوریتم حدوداً 1 گیگابایت را برای فضای ذخیره‌سازی اشغال می‌کرد. در سال‌های بعد فضای ذخیره‌سازی به میزان 4 یا 5 گیگابیت افزایش یافت. همچنین امکان بهره‌برداری از فرآیند هاشیموتو توسط ساختار این الگوریتم وجود دارد.

Hashimoto که دومین الگوریتم پایه Ethash است با هدف اضافه کردن انعطاف‌پذیری در برابر ASIC توسعه داده شد. هاشیموتو و همچنین هش ماینینگ توسط Thaddeus Dryja گسترش یافت. با قرارگیری این دو در کنار هم، الگوریتم منحصر به‌فرد دیگری به دست آمد که توانایی بالایی در طراحی یک سیستم استخراج جدید را ارائه می‌کرد. 

پیچیدگی و توانایی این الگوریتم به حدی زیاد است که استخراج کنندگان ASIC توانایی پیاده‌سازی مؤثر آن را ندارند. همچنین این پیچیدگی موجب تلاش بسیاری از توسعه‌دهندگان برای جایگزینی آن با الگوریتم استخراج Scrypt شده است. 

بیشتر بخوانید: الگوریتم X11 چیست؟ + لیست ارزهای الگوریتم X11

هدف از توسعه Ethash

Ethash با هدف تمرکز بر حفاظت از استخراج‌کنندگان ASIC توسعه داده شد، اما محبوبیت فوق‌العاده اتریوم، ارز دیجیتال اصلی مبتنی بر Ethash، توجه توسعه‌دهندگان ASIC به تولید ماینرهای سازگار با آن را افزایش داد.

در نهایت، در آوریل 2018، Bitmain اولین ماینرهای ASIC برای Ethash را معرفی کرد. 

تیم پروژه اتریوم با تسلط ASIC در شبکه به شدت مخالفت کردند. این نظرات باعث شد که ماینرهای ASIC خود را پنهان کرده و قدرت هش دستگاهای خود را کاهش دهند. 

ماینر الگوریتم Ethash

استخراج ارزهای دیجیتال مبتنی بر Ethash هم با CPU و هم با GPU قابل انجام است (البته نحوه ماینینگ با هر یک از آن‌ها متفاوت است).

استخراج اتریوم به عنوان یک توکن محبوب این الگوریتم همچنان پرطرفدار است. برای استخراج دیگر ارزهای دیجیتال این الگوریتم نیز از نرم افزار مشابهی استفاده می‌شود. 

برای استخراج اتریوم به یک کلاینت فعال ارز دیجیتال که به طور کامل همگام‌سازی شده باشد، نیاز بوده (که در اغلب مواقع استخر استخراج بهترین انتخاب است) و همچنین داشتن حداقل یک کیف پول یا یک حساب کاربری در شبکه‌های هر یک از ارزهای دیجیتال Ethash لازم است.

بیشتر بخوانید: آموزش استخراج اتریوم (با محاسبه درآمد استخراج)

Geth کلاینت ETH محسوب می‌شود و برنامه‌ای است که استخراج CPU به وسیله آن صورت می‌گیرد. شبکه اتریوم توسط Geth به ماینر متصل می‌شود.

ریگ ماینینگ اتریوم
استخراج با GPU گزینه بهتری برای استخراج Ethash است.

بین پردازنده‌های گرافیکی، کارت‌های گرافیک AMD نتایج بهتری را نسبت به دیگر پردازنده‌ها ارائه می‌کنند. برای شروع استخراج اتریوم با GPU باید Ethminer (استخراج کننده Ethash) که توسط تیم اتریوم توسعه یافته است را دانلود کنید. Ethminer برای همه رمزارزهای مبتنی بر Ethash مناسب است. 

مزایا و معایب الگوریتم Ethash

مانند هر سیستم کامپیوتری، Ethash نیز دارای مزایا و معایبی است که آن را از سایر الگوریتم‌ها متمایز می‌کند.

یکی از مزایای الگوریتم ای تی هش پیاده‌سازی آسان آن است که آن را به یک الگوریتم امن و کاربردی تبدیل کرده است. با استفاده از ساختار DAG در حافظه، علاوه بر تابع Keccak و استفاده از کش باعث شده تا الگوریتم Ethash به یکی از کارآمدترین الگوریتم‌ها در تولید بلاک تبدیل شود. 

با این حال مصرف بیش از حد حافظه، استفاده از این الگوریتم ماینینگ روی کامپیوترهایی با ظرفیت کمتر را دشوار می‌کند. در واقع مصرف بیش از حد آن، ناشی از عملکرد Ethash است که بسیار وابسته به عملیات RAM بوده مقدار زیادی از پهنای باند را مصرف می‌کند. 

اگرچه این یک اقدام محافظتی در برابر ASIC ها است، اما حفظ عملکرد صحیح سیستم نیز ضروری است. به لطف حافظه پنهان، می‌توان با استفاده از فضایی که برای انجام محاسبات وجود دارد، استخراج کارآمدتری انجام داد.

کدام ارزهای دیجیتال از الگوریتم Ethash استفاده می‌کنند؟

ارز دیجیتال اتریوم
مشهورترین بلاک‌چین مبتنی بر Ethash، اتریوم است.

الگوریتم ای تی هش توسط تیم اتریوم به طور اختصاصی گسترش داده شد تا شبکه خود را بر آن بسازند.

اتریوم کلاسیک دیگر ارزی است که از Ethash استفاده می‌کند. اما اتریوم کلاسیک تحت نظر تیم اتریوم نیست بلکه توسعه آن توسط شرکت اتریوم کلاسیک انجام می‌شود.

اتریوم پلتفرم اصلی برای استقرار توکن‌ها و Dapp ها با ارزهای دیجیتال مخصوص به خود است. Augur ،Binance Coin ،Bytom و Status و بسیاری دیگر از پروژه‌های ارزهای دیجیتال مبتنی بر استاندارد فنی اتریوم یعنی ERC-20 هستند و عملاً از Ethash به عنوان الگوی اثبات کار استفاده می‌کنند.

 با این حال، تنها تعدادی از توکن‌های ERC-20 تلاش کردند تا قابل استخراج شوند. بنابراین همه ارزهای ذکر شده نه تنها به شدت به بلاک‌چین اتریوم وابسته هستند، بلکه بدون آن نیز کارایی ندارند.

بر اساس گفته منبع CoinGuides.org، ارزهای دیجیتال مستقل با بلاک‌چین مبتنی بر Ethash که قابل استخراج هستند شامل ارزهای دیجیتال زیر می‌شوند:

  • Metaverse (ETP)
  • Expanse (EXP)
  • Musicoin (MUSIC)
  • Ellaism (ELLA)
  • Elementrem (ELE)
  • DaxxCoin (DAXX)

سخن پایانی

الگوریتم Ethash توسط تیم اتریوم گسترش داده شده است. در ابتدا هدف از ای تی هش، استخراج اتریوم به وسیله رایانه‌های معمولی بود.

در حال حاضر استخراج ارزهای دیجیتال مبتنی بر Ethash هم با CPU و هم با GPU قابل انجام است و به همین دلیل رمزارزهای زیادی از این الگوریتم استفاده می‌کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

الگوریتم یا مکانیزم اجماع بلاک‌چین (Consensus Mechanism)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx