پلتفرم و ارز دیجیتال EOS چیست؟

ارز دیجیتال ای او اس چیست eos cryptocurrencyارز دیجیتال ای او اس چیست eos cryptocurrency

EOS یک پلتفرم بلاک‌چین جهت توسعه برنامه‌های غیر متمرکز (dapps) است، که عملکردی مشابه Ethereum دارد.

در حقیقت حامیان EOS، آن را قاتل Ethereum نامیده‌اند.

این پلتفرم با فراهم آوردن مجموعه‌ای «سیستم عامل مانند» از خدمات و توابعی که dapp ها می‌توانند استفاده کنند، توسعه‌ی dapp را آسان ساخته است.

عناوین مطلب:

نکته: Dapp مخفف decentralized applications به معنای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است.

ایده EOS این است که بهترین ویژگی‌های مربوط به تکنولوژی‌های مختلف قرارداد هوشمند را در کنار هم قرار دهد (مانند امنیت بیت‌کوین و قابلیت محاسباتی Ethereum).

به زبان ساده، جامعه EOS در تلاش است تا یک پلتفرم dapp قابل ارتقاء بزرگ و ساده را جهت استفاده برای کاربر روزمره فراهم آورد.

در این راهنما، ما به مباحث ذیل خواهیم پرداخت:

EOS چگونه کار می کند؟
نقشه‌ی راه، تیم و جامعه
معاملات و توکن EOS
جنجال‌های پیرامون EOS
چگونگی خرید EOS
کجا باید EOS را نگهداری کرد
نتیجه گیری

EOS چگونه کار می‌کند؟

چشم‌انداز EOS این است که یک پلتفرم بلاک‌چین DAPP ایجاد کند تا کاربر بتواند به طور امن و بی دردسر هزاران تراکنش در ثانیه را در حالیکه یک تجربه مناسب برای توسعه‌دهندگان برنامه، کارآفرینان و کاربران فراهم می‌کند، طبقه‌بندی کند.

هدف EOS فراهم کردن یک سیستم عملیاتی کامل برای برنامه‌های غیر متمرکز از طریق ارائه خدماتی مانند احراز هویت کاربر، ذخیره‌سازی ابری (cloud) و میزبانی سرور (server hosting) است.

قابلیت اعتبار

شبکه EOS یک پلتفرم حاضر و آماده برای برنامه‌هایی است که به شما این امکان را می‌دهند تا از یک سیستم تایید هویت کامل (با قابلیت) بهره‌مند شوید.

حساب‌های کاربری، به همراه سطوح مختلف مجوز و داده‌های کاربری محلی و مطمئن خود، یکی از ویژگی‌های این شبکه به حساب می‌آید.

شما همچنین قادر هستید دسترسی به پایگاه داده را بین حساب‌ها به اشتراک بگذارید و داده‌های کاربری را بر روی یک دستگاه محلی از زنجیره‌ی بلوکی ذخیره کنید. همچنین بازیابی حساب‌های سرقت شده در سیستم نیز در نظر گرفته شده است.
روش‌های مختلفی نیز برای اثبات هویت خود و بازگرداندن دسترسی به یک حساب به خطر افتاده وجود دارد.

EOS-coin-cryptocurrency

ذخیره‌سازی در فضای ابری (Cloud)

میزبانی سرور (Server hosting) و ذخیره‌سازی ابری نیز بخشی از سیستم EOS هستند.
شما به عنوان یک توسعه‌دهنده نرم افزار می‌توانید برنامه‌ها را با هاستینگ، ذخیره‌سازی ابری و همچنین پهنای باند دانلود شده‌ای که سیستم فراهم می‌کند، بسازید و گسترش دهید.

در نتیجه EOS به شما این امکان را می‌دهد تا ایده‌های خود را بدون نیاز به درخواست‌های ذخیره‌سازی ایمن و پهنای باند به واقعیت تبدیل کنید.

به عنوان یک توسعه دهنده، شما همچنین به طور مستقیم از EOS به تجزیه و تحلیل‌های استفاده جهت ذخیره سازی و پهنای باند دسترسی دارید و می‌توانید محدودیت هایی را برای برنامه‌هایی خاص تنظیم کنید.
شما برای پرداخت هزینه این خدمات اقدام به Staking توکن‌های EOS می‌کنید.

افزایش مقیاس

متداول‌ترین زنجیره‌های بلوکی (بیت‌کوین و Ethereum) از consensus over state استفاده می‌کنند، به این معنی که در هر لحظه، تمام رایانه‌های موجود در شبکه می‌توانند وضعیت فعلی کل زنجیره بلوکی را بررسی نمایند.

انجام این کار به جلوگیری از کلاهبرداری کمک کرده و تراکنش‌ها را تایید می‌کند.

زنجیره بلوکی در این موارد، یک نمودار از وضعیت سیستم است و زمانیکه هر بلوک جدید به زنجیره بلوکی اضافه می‌شود، گره‌ها در شبکه، هر تراکنش را از بلوک می‌گیرند و وضعیت هر نشانی مرتبط با آن نقل و انتقالات را به روز رسانی می‌کنند.

از سوی دیگر، EOS، اجماع در خصوص رویدادها را نیز انجام می‌دهد.

هنگام استفاده از اجماع در مورد رویدادها، تمرکز بر روی معاملات (یا پیام‌های ساده) در مقابل وضعیت است.

به جای تأیید وضعیت شبکه در هر زمان خاص، گره‌ها مجموعه‌ای از رویدادهایی که تاکنون رخ داده‌اند را جهت پیگیری وضعیت شبکه بررسی می‌کنند.

سیستم هنگامیکه مجددا شروع به کار می‌کند (ری‌استارت می‌شود)، مدت زمانی طول می‌کشد تا به طور کامل تاریخچه‌ی معاملات را مجددا تایید کند، اما در حال اجرا می‌تواند توان عملیاتی (خروجی) بسیار بالاتری از معاملات را مدیریت کند.

به عبارت ساده، شبکه می‌تواند به یک میلیون تراکنش در هر ثانیه خارج گیت در یک ماشین واحد، با امکان مقیاس‌گذاری نامحدود از نظر علمی به موازات بین ماشین‌های چندگانه دست یابد.

رایگان جهت استفاده

به طور پیش‌فرض، برنامه‌هایی که بر روی پلتفرم EOS ساخته می‌شوند، نیازی به پرداخت‌های خرد توسط کاربران نهایی جهت ارسال معاملات و انجام وظایف بر روی زنجیره بلوکی ندارد.

توسعه دهندگان برنامه‌ها تعیین می‌کنند که چگونه کاربران هزینه‌های تراکنش را پرداخت کنند. بنابراين، شرکت‌ها آزادانه می‌توانند استراتژی‌های کسب درآمد خود را ارائه دهند.

سایر ویژگی‌ها

سیستم EOS یک مدل نظارتی مبتنی بر ایجادکنندگان بلوک را ارائه می‌دهد تا بر تغییرات در کد منبع برنامه‌ها و همچنین خود سیستم، اینکه کدام تراکنش‌ها تایید شوند و آیا برنامه به درستی اجرا می‌شود رای دهند.

جامعه کاربران می‌توانند به صورت فعالانه در سیستم، آپگرید، دانگرید ایجاد کنند و یا مشکلات را با یک روش دموکراتیک و ایمن اصلاح کنند.

اجرای بدون دردسر

این سیستم زمان تأخیر را کاهش می‌دهد و از طریق طراحی ساختار هر بلوک (که در هر 0.5 ثانیه ایجاد می‌شود) به صورت دقیق‌تر در چرخه‌های متوالی، عملکرد را حداکثر می‌سازد.
چرخه‌ها شامل سرنخ‌هایی (threads) هستند که به طور موازی در طول چرخه اجرا می‌شوند.

این ساختار به شما این امکان را می‌دهد تا درون بلوک‌های واحد و بین بلوک‌ها به تراکنش‌ها پاسخ دهید و ارسال کنید، و حد پایین نظری را تا زمان پاسخ کاهش دهید تا به سادگی زمان انتقال را از طریق شبکه پیام دهید.

در وایت‌پیپر فنی این پروژه، بسیاری از جزییات کاربردی و نکات ریز و جزئیاتی که در اینجا به اختصار از آن گذشتیم، توضیح داده شده‌اند.

نقشه راه و تیم

پروژه EOS توسط شرکت Block.one ایجاد شد. رهبران این شرکت Dan Larimer (بنیانگذار Bitshares و Steemit) و Brendan Bloomer هستند.

هر دو شخص تجربه‌ای جدی در دنیای رمزنگاری شده (crypto) را دارند و علاوه بر پروژه‌های خود در ارتقاء فناوری بلاک‌چین به صورت کلی فعال هستند.
EOS Dawn نسخه 1.0 در تاریخ 14 سپتامبر 2017 منتشر شد، انتشار Dawn 2.0 همراه با ارائه قابلیت ردیابی منابع و ارتباطات بین زنجیره بلوکی بود که در تاریخ 4 دسامبر 2017 انجام شد و انتشار Dawn 3.0 (انتشار رسمی این پروژه) در آپریل 2018 رخ داد.

جامعه کاربران حامی EOS، بسیار پرجنب و جوش و جهانی است و این پروزه با علاقه‌ی فراوانی از جانب سرمایه‌گذاران و مشارکت کنندگان همراه بوده است.

جلسات آنلاین به طور پیوسته برگزار می‌شود، گروه Telegram فعال است و جوامع بیشتری را می‌توان در فیس بوک، Twitter و Steemit یافت.

در حال حاضر بیش از 100 اپلیکیشن غیرمتمرکز روی شبکه EOS وجود دارد. متاسفانه، فعالیت در این dapp ها تا حدودی کم است.
فعال‌ترین برنامه ، PRA CandyBox، دارای بیش از 6000 کاربر فعال به صورت روزانه است. با این حال، این تعداد به طور قابل ملاحظه‌ای از محبوب‌ترین اپلیکیشن غیرمتمرکز اتریوم (Ethereum)، یعنی صرافی غیرمتمرکز IDEX، بالاتر است. این صرافی در حال حاضر کمی بیش از 1000 کاربر روزانه‌ی فعال دارد.

جنجال‌های پیرامون EOS

شاید غیر از ریپل و بیت‌کوین‌کش، EOS احتمالا دو قطبی‌ترین پروژه در دنیای ارزهای رمزنگاری شده است.
مخالفان آن استدلال می‌کنند که این پروژه به دلیل اجرای یک مکانیسم اجماع Proof of Stake که اختیارات در آن به نهاد خاصی واگذار شده، و در آن تنها 21 ایجادکننده بلاک، وظیفه تایید تراکنش‌ها را بر عهده دارند، به شدت متمرکز شده است.

علاوه بر این، بسیاری از اعضای جامعه کاربران معتقدند، یک ICO چهار میلیارد دلاری که یکسال طول کشید، یک سهل‌انگاری و در بهترین حالت حریصانه بوده و یا حتی در بدترین حالت، متقلبانه بود.

شبکه EOS مقادیر قابل توجهی اشکال (Bug) نیز داشته است. با رخ داد چندین آسیب‌پذیری بحرانی در راه‌اندازی شبکه‌ی اصلی پلتفرم، مردم در ابهام باقی مانند که چگونه این اتفاق با چنین بودجه‌ی بزرگی می‌تواند رخ دهد.

حتی پس از راه‌اندازی شبکه اصلی، هکرهای خیرخواه پشت سر هم، اشکالات را بطور مداوم گزارش می‌کردند.

معاملات و توکن‌های EOS

فروش توکن EOS یکی از آن ICO های بحث‌برانگیز بود. این اقدام یکسال تمام که از تاریخ 26 ژوئن 2017 آغاز شد ادامه داشت و با 350 دوره‌ی توزیع همراه بود.
در پایان هر دوره تعداد کل توکن‌هایی که برای توزیع در آن دوره تعیین شده بود، بر اساس مقدار ETH سرمایه‌گذاری شده، به شرکت‌کنندگان عرضه شد.
در طول این زمان بسیاری از صرافی‌های بزرگ، توکن‌های EOS را لیست کردند. بنابراین، بازار به طور عمده در تعیین قیمت این توکن نقش داشت.
این اقدام، موجب شد افرادی که علاقه‌مند به خرید توکن بودند، زمان زیادی را جهت نظارت بر توسعه و پیشرفت تیم، قبل از مشارکت داشته باشند.

نتیجه‌ی آن یکی از سودمندترین ICO ها بود و رشد زیادی نیز برای توکن به همراه داشت.

توکن EOS به خودی خود، عملکرد خاصی ندارد بلکه فقط برای برنامه‌نویسانی مفید است که در حال توسعه برنامه‌های کاربردی در پلتفرم EOS هستند و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها باید از آنها برای ایجاد توکن‌های اختصاصی اپلیکیشن‌ها استفاده کنند.

معاملات

پس از بسته شدن ICO، قیمت EOS افت شدیدی از قیمت 4.85 دلار را تا حدود 0.5 دلار را تجربه کرد.

قیمت توکن از آن زمان به بعد نوسانات زیادی داشته و قبل از کاهش اخیر قیمت، به بالاترین سطح یعنی 21.46 دلار نیز رسیده است.

با کمال تعجب، این رکورد قیمت، در طول بازار صعودی در اواخر سال 2017 رخ نداد بلکه در پایان آوریل سال 2018 اتفاق افتاد.

این افزایش قیمت عظیم به طور مستقیم با راه‌اندازی شبکه اصلی پلتفرم و همچنین eosDAC airdrop در تاریخ 15 آوریل همزمان شد.

با راه‌اندازی شبکه اصلی، یکی از موثرترین رویدادهای تاثیرگذار بر قیمت، استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بیشتر روی شبکه EOS است. مشارکت‌های جدید و گسترش عمده فعالیت‌ها می‌تواند باعث افزایش قیمت مجدد EOS شود.

روش خرید EOS

ساده‌ترین راه برای خرید EOS این است که آن را در سایت Binance با ارزهای دیجیتال دیگر مانند USDT، BTC یا ETH خریداری کنید.

مطلب مرتبط: روش خرید و فروش ارز در binance

همچنین می‌توانید EOS را در Bitfinex، Huobi، یا OKEx نیز خریداری کنید، اگر چه ممکن است روند آن به همان اندازه ساده نباشد.
اگر شما در حال حاضر فقط USD یا ریال (یا هر ارز fiat دیگری) دارید، باید ابتدا آن ارز را به بیت‌کوین یا اتریوم تبدیل کنید، سپس بیت‌کوین یا اتریوم را به EOS تبدیل کنید.

برای خرید بیت‌کوین با ریال می‌توانید از سایت localbitcoins استفاده کنید.

همچنین برای تبدیل بیت‌کوین به EOS می‌توانید از صرافی Changelly استفاده نمایید.

راهنمای استفاده از Changelly را بخوانید

کیف پول EOS

چندین کیف پول ایجاد شده توسط جامعه کاربران وجود دارد که برای ذخیره‌سازی توکن‌های EOS مناسب هستند.

والت Greymass به نظر می‌رسد گزینه پرطرفداری در بین کاربران باشد.

این والت همه ویژگی‌هایی که برای نگهداری و مدیریت توکن EOS نیاز دارید را داراست.

والت Simpleos نیز یکی از گزینه‌های شناخته‌شده است که کاربران آنرا پیشنهاد کرده‌اند. این والت تمرکز زیادی روی سادگی داشته و حتی افراد بسیار تازه‌کار نیز به راحتی طرز کار با آنرا فرا می‌گیرند.

اگر در تکنولوژی حرفه‌ای هستید، می‌توانید از والت CLI که بلاک‌چین EOS را داراست نیز استفاده کنید. این والت یک والت متن‌باز است و بصورت مستقیم از سمت block.one ارائه می‌شود به همین خاطر امنیت بالایی دارد.

سخن آخر

EOS یک پروژه بحث‌انگیز در حوزه dapp است که تیمی با توانایی‌های اثبات شده، چشم‌اندازی بلند ولی با اجرای بحث‌برانگیز دارد.

بودجه‌ی 4 میلیارد دلاری برای این پروژه باید بیشتر از حد نیاز باشد، با این حال، برای پیشبرد پروژه اقدامات بیشتری باید انجام شود. چند سال آینده برای این پلتفرم بسیار تعیین کننده است تا بتواند جایگاه خود را در بازار Dapp محکم کند.

چه قبول کنیم و چه نکنیم، ارز EOS یکی از ارزهای رقیب اتریوم محسوب می‌شود ولی باید دید سرعت توسعه این ارز چقدر خواهد بود.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
mehran

سلام .. این همه تعریف کردید .. اخر گفتین به این زودی به جایی نمیرسه ؟؟؟؟؟

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx