معرفی و بررسی کیف پول Phoenix

کیف پول Phoenix

کیف پول Phoenix یک والت لایتنینیگ غیر حضانتی است که تجربه کاربری به‌شدت حرفه‌ای دارد بطوریکه با والت‌های قدیمی و مشهور بیت‌کوین برابری می‌کند.

این کیف پول از نوع کیف پول‌های نسل دوم است. همچنین به دلیل ویژگی غیرحضانتی بودن، کاربر کنترل کامل دارایی‌هایش را در دست دارد.

زمانی که از این کیف پول استفاده کنید نیازی به اجرای هیچ نود لایتنینگ دیگری نیست. همان‌طور که می‌دانید لایتنینگ، یک لایه ثانویه است که به بلاک‌چین بیت‌کوین اضافه شده و امکان انجام تراکنش در خارج از زنجیره را فراهم می‌کند.

عناوین مطلب:

به‌این‌ترتیب تراکنش‌ها سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهند بود. در این مقاله از بورسینس بیشتر با ویژگی‌های فنی و عملکرد لایتنینگ آشنا خواهیم شد.

نکات کلیدی

  • والت Phoenix یک کیف پول غیرحضانتی مبتنی بر شبکه لایتنینگ است که برخلاف کیف پول‌های سنتی تجربه کاربری خوبی به کاربران خود ارائه می‌کند.
  • فونیکس توانسته بین امنیت و حریم خصوصی با تجربه کاربری موازنه خوبی برقرار کند، هرچند هنوز از نظر حریم خصوصی نیاز به پیشرفت دارد.
  • کاربر برای شروع به کار با کیف پول Phoenix باید حداقل 10 هزار ساتوشی داشته باشد تا بتواند کانال جدیدی بسازد.

چرا فونیکس، ولت نسل دوم محسوب می‌شود؟

اولین کیف پول استاندارد بیت‌کوین که از لایتنینگ هم پشتیبانی می‌کند Eclair Mobile بود که در سال 2017 معرفی شد.

این کیف پول رابط کاربری زیبایی داشت اما هنوز تجربه کاربری خوبی ایجاد نمی‌کرد و کاربران می‌توانستند بسیاری از مواردی که در شبکه لایتنینگ انجام می‌شود را ببینند (مثل مشاهده موجودی‌ها روی زنجیره و خارج زنجیره).

همچنین مجبور به مدیریت کانال‌ها، نقدینگی ورودی و غیره بودند.

بیشتر بخوانید: والت‌های شبکه لایتنینگ؛ معرفی 12 کیف پول لایتنینگ

کیف پول Phoenix مثل یک شروع مجدد بود و UX آن نیز همانند والت‌های قدیمی بیت‌کوین حس راحتی به کاربر می‌داد و درعین‌حال تراکنش‌های آن فوری و ارزان بود.

این کیف پول دردسرهای مدیریت کانال، مشکل نقدینگی یا بکاپ را ندارد و تجربه کاربری آن به‌قدری پیشرفت کرده است که لازم است در یک کلاس جدا و مختص خودش قرار بگیرد.

کیف پول Phoenix

نگاهی بیشتر به تجربه کاربری کیف پول Phoenix

قبل از اینکه شبکه لایتنینگ ایجاد شود، کیف پول‌های بیت‌کوین برای مواردی نظیر دریافت و ارسال BTC استفاده می‌شدند.

همچنین امکان حذف و بازیابی برنامه کیف پول وجود داشت و کاربر می‌توانست تا آخرین ساتوشی کیف پول خود را ارسال و آن را خالی کند.

همان‌طور که می‌بینید این کاربردها واقعا ساده بودند و شاید بی‌اهمیت هم به نظر می‌رسیدند. اما انجام همین کارهای ساده با لایتنینگ دشوار بود. در واقع موانعی وجود داشت که باید بر آن‌ها غلبه می‌شد.

چالش های شبکه لایتنینگ

کیف پول‌های بیت‌کوین مبتنی بر لایتنینگ با چالش‌های زیر مواجه هستند:

  1. در کیف پول‌های قدیمی بیت‌کوین باید عبارت بازیابی یا SEED وارد می‌شد. این کار با لایتنینگ امکان‌پذیر نبود چون بعد از هر تراکنش باید نسخه پشتیبان به‌روز شود. تلاش‌هایی برای ایجاد بکاپ‌های ثابت یا ایستا وجود دارد اما آن‌ها همه موارد را پوشش نمی‌دهند.
  2. در لایتنینگ اگر کاربر کانال نداشته باشد نمی‌تواند کریپتویی دریافت کند. اما برای باز کردن کانال نیاز به بیت‌کوین است. بنابراین اگر از قبل بیت‌کوین نداشته باشید نمی‌توانید بیت‌کوین دریافت کنید و این آزاردهنده است.
  3. ارسال و دریافت با کیف پول‌های استاندارد بیت‌کوین ساده بود. حتی اگر تراکنشی هنوز تایید نشده بود می‌شد آن را خرج کرد و یک زنجیره از تراکنش‌های تایید نشده ایجاد کرد. اما در لایتنینگ این‌طور نیست. هر کانال، برای اینکه قابل‌استفاده شود باید تایید گردد.
  4. اگر در بهترین حالت هم کیف پول لایتنینگ از پشتیبان گیری ثابت پشتیبانی کند بازهم می‌توانید کانال‌های خود را ببینید و وجوه خود را در زنجیره بازیابی کنید. اما این کار با کارمزد شبکه همراه است و دیگر در لایتنینگ نخواهد بود.

فرض می‌کنیم کاربر همه وجوه کیف پول خود را در یک تراکنش ارسال می‌کند که مثلا مجموع 0.003+0.003 btc است.

همچنین در نظر می‌گیریم که کانال‌ها از قبل ایجاد شده‌اند و امکان پرداخت آن‌ها در یک تراکنش واحد وجود نداشته است.

اما در لایتنینگ هر دو طرف کانال باید یک مقدار رزرو حداقلی را حفظ کنند که این موضوع کابوسی برای تجربه کاربری است، زیرا کاربر نمی‌تواند همه سرمایه خود را خرج کند و علاوه بر آن، مبلغی که قادر به خرج کردن آن نیست بستگی به تعداد کانال‌های او دارد و میزان ثابتی نیست.

بیشتر بخوانید: کدام کیف پول بیت‌کوین برای شما مناسب‌تر است؟

ویژگی‌های کیف پول Phoenix

همه چالش‌های فوق در کیف پول Phoenix که 100 درصد مبتنی بر لایتنینگ است حل شده‌اند.

عملکرد خوب فونیکس به‌خاطر برقراری توازن بین ویژگی‌های مختلف و ایجاد ویژگی‌های جدید در آن است.

در ادامه ویژگی‌های برتر والت Phoenix را بررسی خواهیم کرد:

  • کیف پول Phoenix به‌محض ایجاد حساب کاربری، حتی اگر نقدینگی کافی برای دریافت پرداخت‌ها وجود نداشته باشد، به‌صورت خودکار یک کانال می‌سازد.
  • زمانی که کاربر، کیف پول فونیکس را نصب می‌کند در اولین تراکنش باید حداقل 10 هزار ساتوشی دریافت کند تا کانالش فعال شود. پس‌ازآن تا وقتی کانال ظرفیت کافی دارد می‌تواند هر مقداری را دریافت کند.
  • ویژگی خرج کردن بدون نیاز به تایید که با عنوان کانال توربو هم شناخته می‌شود به کاربر این امکان را می‌دهد که به‌محض ایجاد کانال‌ها از آن‌ها استفاده کند و منتظر تایید نماند.
  • بازگردانی کانال‌ها آسان است. کافیست برنامه را مجددا نصب کنید، عبارت‌های 12 کلمه‌ای را وارد نمایید و دارایی‌تان آنجا خواهد بود.
  • امکان رزرو صفر و AMP؛ که به کاربر امکان خرج کردن همه دارایی‌اش را تنها در قالب یک تراکنش می‌دهد حتی اگر این مبالغ در چند کانال مختلف پخش‌شده باشند.
  • امکان انجام پرداخت‌های جهشی؛ به این صورت که می‌توان مسیر پرداخت را بدون نیاز به طی کردن رویه‌های اعتمادسازی، به دیگر کاربران واگذار کرد و از همگام‌سازی طولانی نجات یافت. اما در نسخه کنونی فونیکس یک مشکل حریم خصوصی وجود دارد که در ادامه مقاله آن را بررسی می‌کنیم.
  • در ولت Phoenix حتی اگر روی لایتنینگ هم باشید تراکنش‌های زنجیره‌ای به‌صورت یکپارچه ارسال و دریافت می‌شوند.
کیف پول Phoenix

مقایسه کیف پول Phoenix با سایر ولت‌های بیت‌کوین

تعداد کیف پول‌های مبتنی بر لایتنینگ اندک است و به نظر می‌رسد کاربران ترجیح می‌دهند از یک کیف پول میزیانی شده استفاده کنند تا از تجربه کاربری بهتری بهره ببرند.

اما کیف پول Phoenix تلاش می‌کند که ویژگی غیرحضانتی بودن و داشتن UX خوب را با هم ارائه کند و در مورد این دو موضوع کوتاه نمی‌آید.

بنابراین فونیکس نیز مثل Eclair Mobile یک کیف پول لایتنینگ غیر حضانتی است. کاربر همیشه و تحت هر شرایطی کنترل کامل وجوه خود را در دست دارد و کلیدها، هرگز در جای دیگری به‌جز کیف پول او ذخیره نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: کیف پول حضانتی چیست و چه تفاوتی با کیف پول غیرحضانتی دارد؟

با این حال کیف پول Phoenix درباره حریم خصوصی و امنیت، مجبور به سازش‌هایی شده است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم:

درباره امنیت فونیکس

ولت Phoenix فقط به نودهای ACINQ (یکی از شرکت‌های بزرگی که روی بهبود مقیاس‌پذیری بیت‌کوین کار می‌کند) متصل می‌شود؛ به‌این‌ترتیب امکان اصلاح یا بهبود پروتکل لایتنینگ فراهم می‌شود.

همچنین می‌تواند انگیزه‌های نابرابری وجود داشته باشد که گاهی به نفع کاربر و گاهی به نفع نود (گره) باشد.

موارد زیر را می‌توان به‌عنوان مثال‌هایی برای انگیزه‌های نابرابر بیان کرد:

  • توانایی باز کردن کانال‌های بزرگ
  • چون کاربر به توانایی خود برای تشخیص تلاش‌های متقلبانه اعتماد دارد بنابراین از سایر کاربران فونیکس درخواست رزرو کانال نمی‌کند (با این حال هنوز یک کانال در سمت خود دارد).

به‌این‌ترتیب به‌عنوان مثالی از انگیزه‌های نابرابر می‌توانیم بگوییم که ممکن است کاربری هیچ سرمایه‌ای نداشته و همه دارایی خود را پرداخت کرده باشد، بنابراین تلاش‌های متقلبانه برایش هزینه‌ای ندارد.

درحالی‌که یک نود همیشه دارای سرمایه است و به این تلاش‌ها اهمیت می‌دهد.   

  • وقتی می‌دانیم مسیر یک کیف پول فینکس از نود می‌گذرد می‌توان خدمات بیشتری مثل باز کردن کانال جدید در هنگام دریافت دارایی را پیشنهاد کرد (درصورتی‌که کاربر کانالی ندارد یا نقدینگی ورودی آن کافی نیست).

به‌این‌ترتیب می‌بینیم که سطح اعتماد خوبی در این کیف پول وجود دارد. به نظر می‌رسد کیف پول Phoenix توانسته بین میزان امنیت و سطح UX موازنه خوبی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول‌های فول نود (Full Node) بیت‌کوین

ولت فونیکس

درباره حریم خصوصی کیف پول Phoenix

زمانی که کاربر با استفاده از کیف پول Phoenix، پرداختی انجام دهد اطلاعات آن نظیر مبلغ و مقصد پرداخت به سایر نودهای دارای ترامپولین فرستاده می‌شود.

ترامپولین نوعی پرداخت است که در آن خرج کننده، پرداخت را به یک گره میانی هدایت می‌کند. این گره میانی می‌تواند مسیر را تا گیرنده نهایی انتخاب کند. در نهایت باید گفت این موضوع برای حفظ حریم خصوصی بد است.

به این ترتیب درحال‌حاضر فونیکس هیچ مزیتی از نظر حریم خصوصی نسبت به کیف پول‌های قدیمی ندارد.

دلیل این امر این است که کیف پول Phoenix برای برون‌سپاری محاسبه مسیرهای پرداخت به ترامپولین متکی است و این فناوری هنوز در حال توسعه است.

بدیهی است که چنین شرایطی رضایت‌بخش نیست و تنها یک اقدام موقت محسوب می‌شود. کیف پول فینکس باید تعداد زیادی گره ترامپولین داشته باشد تا بتواند حریم خصوصی بهتری نسبت به کیف پول‌های سابق ایجاد کند.

کیف پول Phoenix
اما کاربران چرا باید نودهای ترامپولین را اجرا می‌کنند؟ چون این کار باعث می‌شود کارمزد بیشتری (پاداش) بگیرند.

فونیکس روی چه سیستم عامل هایی نصب می‌شود؟

در سال‌های پیش کیف پول Phoenix فقط برای اندروید در دسترس بود اما این روزها نسخه اندروید و iOS آن را می‌توان از وب‌سایت رسمی والت فونیکس یا فروشگاه‌های گوگل پلی و اپ استور دانلود کرد.

نسخه iOS از جولای 2021 در دسترس قرار گرفته است.

اجرای کیف پول Phoenix نیاز به اندروید 7 به بالا و iOS نسخه 14 به بالا دارد. بخاطر داشته باشید امکان بازیابی کیف پول‌های اندروید روی دستگاه‌های iOS وجود ندارد چراکه آن‌ها از ویژگی‌های فنی متمایزی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: 10 کیف پول برتر برای دستگاه‌های iOS (ولت بیت‌کوین و آلتکوین‌ها)

کارمزدهای فونیکس

فونیکس برای انواع مختلف تراکنش، کارمزدهای متفاوتی دریافت می‌کند:

  • ارسال پرداخت‌های LN: مقدار کارمزد حدود 1 ساتوشی بعلاوه 0.05 درصد مقدار ارسال شده است. اگر هیچ مسیری برای این مبلغ وجود نداشته باشد، مقدار کارمزد آن بالا می‌رود تا به 12 ساتوشی بعلاوه 0.5 درصد برسد.
  • دریافت پرداخت‌های LN: تا وقتی نیاز به ایجاد کانال جدید نباشد، کارمزدی ندارد.
  • ایجاد کانال On-the-fly:  یک درصد مقدار دریافت شده به همراه حداقل 3000 ساتوشی. این مبلغ، هزینه باز کردن کانال را هم پوشش می‌دهد و مقداری که در این تراکنش دریافت می‌شود باید حداقل 10 هزار ساتوشی باشد.
  • مبادلات داخلی یا ارسال بین کیف پول‌های فونیکس (Swap-in): 1 درصد مقدار دریافتی با کارمزد حداقل 3000 ساتوشی. این مقدار، هزینه باز کردن کانال را هم پوشش می‌دهد. مقدار بیتکوینی که در این تراکنش دریافت می‌شود باید حداقل 10 هزار ساتوشی باشد.
  • مبادلات خارجی یا ارسال بیت‌کوین به یک کیف پول دیگر (Swap-out): کارمزد آن بسته به میزان استفاده از ممپول و UTXO کنونی متغیر است. در چنین حالتی کیف پول هیچ مبلغی نمی‌گیرد و همه کارمزد به ماینر می‌رسد.

ظرفیت کانال‌های فونیکس چقدر است؟

زمانی که در اپلیکیشن خود وارد صفحه جزییات شوید، مقدار بالانس و ظرفیت هر کانال را می‌بینید.

مثلا ممکن است کانالی با بالانس 6000 ساتوشی و یکی دیگر با ظرفیت 9000 ساتوشی داشته باشد. اما این به معنی توانایی دریافت 3000 ساتوشی روی این کانال نیست بلکه ظرفیت اصلی کمتر خواهد بود.

در نظر داشته باشید که گاهی کانال‌ها توسط پروتکل لایتنینگ بسته می‌شوند و ممکن است بیت‌کوین قفل‌شده در آن مقادیر متفاوتی داشته باشند.

مسئله دیگر، پرداخت‌های چندبخشی هستند. وقتی کاربر چند کانال متفاوت دارد، فرستنده نمی‌داند پرداخت‌های خود را چطور بین این کانال‌ها انجام دهد، مگر اینکه گیرنده از فناوری ترامپولین استفاده کند.

در چنین حالتی برنامه نمی‌تواند تراز دریافتی دقیقی را به نمایش بگذارد و ممکن است کانال‌ها به‌صورت ناگهانی ایجاد شوند. البته این یک مشکل مربوط به تجربه کاربری بوده که کیف پول فونیکس در حال بهبود آن است.

نکته دیگر اینکه کاربر همیشه می‌تواند کانال‌های on the fly را از تنظیمات برنامه خود غیرفعال کند.

به‌این‌ترتیب پرداخت‌های ورودی که از بالانس دریافتی کاربر بیشتر باشند یا به درستی تقسیم نشده باشند انجام نمی‌شوند و کنسل می‌شوند.

سوالات متداول

کیف پول فونیکس (Phoenix) چیست؟

فونیکس یک کیف پول اختصاصی برای بیت‌کوین است که از شبکه لایتنینگ استفاده می‌کند و به‌همین‌دلیل تراکنش‌های آن نسبت به تراکنش‌های سایر کیف پول‌ها سریع‌تر و ارزان‌تر هستند. همچنین از نوع غیرحضانتی است یعنی کنترل کلیدها در دست خود کاربر است و سایرین به وجوه آن دسترسی ندارند.

مهم‌ترین تمایز فونیکس با سایر کیف پول‌های بیت‌کوین چیست؟

 فونیکس نسبت به کیف پول‌های قدیمی، تجربه کاربری (UX) بهتری به کاربر ارائه می‌دهد. به‌این‌ترتیب کاربر در کنار سایر مزایا مثل سرعت بالاتر و هزینه کمتر، راحتی بیشتری را هم تجربه می‌کند.

کارمزد تراکنش‌های فونیکس چقدر است؟

کارمزدهای فونیکس بسته به نوع تراکنشی است که انجام می‌شود و حجم آن می‌تواند بین 1 ساتوشی به همراه 0.05 مبلغ تراکنش تا چند هزار ساتوشی متغیر باشد.

جمع‌بندی

کیف پول Phoenix یکی از کیف پول‌های محبوب بیت‌کوین است که به‌صورت غیر حضانتی و براساس شبکه لایتنینگ کار می‌کند. به‌این‌ترتیب کاربر کنترل کامل دارایی‌هایش را دارد.

از طرفی استفاده از لایتنینگ باعث تسریع و کاهش کارمزد تراکنش‌ها می‌شود. لایتنینگ از نودهای شرکت ACINQ استفاده می‌کند و قوانین مشخصی برای ارسال و دریافت بیت‌کوین دارد.

همچنین حریم خصوصی آن در مقایسه با سایر کیف پول‌ها تغییر خاصی نکرده است اما تجربه کاربری به‌شدت بهتری را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx