کیف پول حضانتی چیست و چه تفاوتی با کیف پول غیرحضانتی دارد؟

کیف پول حضانتی

کیف پول‌های ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین بخش فناوری ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین هستند.

هر کدام از این کیف پول‌ها امکان اتصال و تعامل با یک شبکه بلاک‌چین را فراهم می‌کنند.

به‌عنوان‌مثال، کیف پول نرم‌افزاری مانند متاماسک (MetaMask) را می‌توان برای اتصال و ارتباط با بلاک‌چین اتریوم استفاده کرد، درحالی‌که سولفلر (Solflare) به طور خاص برای اتصال به بلاک‌چین سولانا طراحی شده است.

عناوین مطلب:

در این مطلب از بورسینس قرار است همراه شما درباره کیف پول‌ حضانتی و تفاوت آن با کیف پول غیرحضانتی صحبت کنیم. برای آشنایی بیشتر تا پایان همراه ما بمانید.

انواع کیف پول کریپتو

دو نوع مختلف کیف پول‌های سخت‌افزاری و کیف پول‌های نرم‌افزاری برای ذخیره‌سازی کریپتو وجود دارد.

یک کلید عمومی در واقع آدرس کیف پول رمزنگاری‌شده شما است. این آدرس را حتی می‌توان هم ردیف با آدرس محل زندگی بدانید. اگر کسی قصد دیدن شما را داشته باشد یا باید به آدرس منزل‌تان بیاید. بدون داشتن این آدرس، عملا دیدن شما در خانه و محل کار، سخت یا حتی غیرممکن است.

کلید عمومی کیف پول هم درست مثل همین آدرس عمل می‌کند. برای اینکه بتوانید ارزهای دیجیتالی خریداری شده خود از یک معامله را دریافت کنید، باید آدرس کلید عمومی کیف پول‌تان را در اختیار فرد فرستنده قرار دهید.

 کلید خصوصی

کلید خصوصی مانند کلید در ورودی خانه شما است و برای تسهیل انتقال ارزهای دیجیتال از کیف پول و اثبات مالکیت بر هر وجوهی که در آن نگهداری شده، استفاده می‌شود.

همان‌طور که نمی‌خواهید یک غریبه کلید درب ورودی شما را داشته باشد، نباید کلید خصوصی کیف پول‌تان را هم در اختیار کسی قرار دهید. هر شخص خارجی که به کلید خصوصی کیف پول دسترسی پیدا کند، می‌تواند کنترل دارایی‌های داخل کیف پول را در دست بگیرد و وجوه را به‌جای دیگری منتقل کند.

بیشتر بخوانید: فناوری تپروت؛ ارتقائی برای بهبود حریم خصوصی در شبکه بیت‌ کوین

این دو کلید با هم برای ارسال ارز دیجیتال از یک کیف پول به کیف دیگر استفاده می‌شوند. برای ارسال کوین از طریق شبکه بلاک‌چین، کاربر باید ابتدا کلید عمومی را وارد کرده و سپس با وارد کردن کلید خصوصی تراکنش را تایید کند.

کلید خصوصی ارز دیجیتال
کلید خصوصی کیف پول برای تسهیل انتقال ارزهای دیجیتال از کیف پول و اثبات مالکیت استفاده می‌شود.

کریپتوکارنسی اساسا یک دارایی حامل است، زیرا شخصی که کلیدهای خصوصی کیف پول را در دست دارد کوین‌های داخل آن را کنترل می‌کند و مالک این دارایی‌هاست.

نکته مهم این است که چه کسی کلید‌های خصوصی را به طور مستقیم کنترل می‌کند. اینجاست که باید درباره درک تفاوت کیف پول حضانتی و کیف پول غیرحضانتی صحبت کرد.

کیف پول حضانتی چیست؟

کیف پول حضانتی کیف پولی است که در آن کلیدهای خصوصی توسط شخص ثالث نگهداری می‌شود. به این معنی که شخص ثالث کنترل کاملی بر وجوه شما دارد و شما فقط باید مجوز ارسال یا دریافت پرداخت را به او بدهید.

کیف پول‌های حضانتی مزایای ویژه‌ای مثل مسئولیت کمتر کاربر دربرابر مدیریت کلید خصوصی دارند. هنگامی که یک کاربر حضانت کیف پول را به یک موسسه (شخص ثالث) می‌سپارد، اساسا کنترل کلید خصوصی خود را به آن موسسه برون‌سپاری می‌کند. 

هر کاربر نمی‌تواند به طور کامل در مقابل محافظت کلید خصوصی کیف پول خود هوشیار آگاه باشد؛ بنابراین ترجیح می‌دهد امنیت کلید خصوصی کیف پول خود را به شخص دیگری بسپارد.

زمانی که کاربر می‌خواهد کوین‌ها را از کیف پول حضانتی ارسال کند، به‌سادگی با یک نام کاربری و رمز عبور وارد پلتفرم می‌شود، کلید عمومی کیف پولی که می‌خواهند کوین به آن ارسال کند را وارد می‌کند و مؤسسه‌ای که حضانت کیف پول را به عهده گرفته است اطلاعات خصوصی را کنترل و انتقال را انجام می‌دهد.

اگرچه این روش کار را برای معامله‌گران و کاربران کیف پول‌های مختلف آسان کرده است، اما به‌هیچ‌وجه نمی‌توان میزان ریسک و خطر آن را نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید: آدرس‌ کیف پول‌تان را ساده و قابل خواندن کنید!

کیف پول غیرحضانتی چیست؟

 این کیف پول به کاربران اجازه می‌دهد حافظ و نگهبان شخصی تمام دارایی‌های خود باشند. کاربران کنترل کاملی بر وجوه خود و کلید خصوصی آنها دارند.

کیف پول‌های غیر حضانتی نیازی به برون‌سپاری به یک مؤسسه ندارند، بنابراین هیچ مؤسسه‌ای نمی‌تواند در انجام معاملات شما شرکت داشته باشد. تراکنش‌هایی که در این کیف پول انجام می‌شود غیرقابل‌کنترل و سانسور است. زیرا کاربر خودش به‌شخصه کلید خصوصی را کنترل می‌کند.

استفاده از کلیدهای خصوصی اشتباه هم می‌تواند یک اشتباه پرهزینه باشد. کاربران باید مجموعه‌ای از روش‌ها را برای به حداکثر رساندن امنیت و محافظت از کلیدهای خصوصی ایجاد کنند تا از مزایای کامل کیف پول غیرحضانتی استفاده کنند.

کیف پول حضانتی یا غیرحضانتی
کیف پول‌‌‌های حضانتی و غیرحضانتی هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند.

کیف پول حضانتی در مقابل غیر حضانتی

اگر قرار باشد بین دو کیف پول حضانتی و غیرحضانتی یکی را انتخاب کنیم، مطمئناً لازم است درباره ویژگی‌ها، مزایا و معایب هر دوی آنها صحبت کنیم.

  1. مدیریت: مهم‌ترین عاملی که باید در هنگام مقایسه کیف پول‌های حضانتی و غیر حضانتی در نظر گرفت این است که چه کسی کنترل کلید خصوصی را در دست دارد؟ در مورد کیف پول‌های حضانتی، شخص ثالث کلید خصوصی را مدیریت می‌کند. درحالی‌که، در مورد کیف پول‌های غیر حضانتی، تمام مسئولیت و کنترل کیف پول در اختیار کاربران است. پس اگر قصد دارید دارایی‌‌هایتان را به صورت خصوصی و شخصی مدیریت کنید، کیف پول غیرحضانتی بهترین گزینه است.
  2. معامله: یکی دیگر از عواملی که باید در طول مقایسه کیف پول رمزنگاری حضانتی و غیر حضانتی در نظر گرفت، نوع تراکنش است. معامله در زنجیره غیر حضانتی در زمان واقعی منعکس می‌شود، اما در مورد کیف پول حضانتی این‌طور نیست. این موضوع می‌تواند مجدد نشانه‌ای از برتری کیف پول غیرحضانتی باشد.
  3. امنیت: امکان هک شدن کیف پول‌های حضانتی بسیار بالاست. به همین دلیل، سطح امنیتی پایینی دارند. در کیف پول رمزنگاری غیر حضانتی، کل اطلاعات نزد کاربران باقی می‌ماند. این امر خطر دزدیده شدن داده‌ها را کاهش می‌دهد، مگر اینکه کاربر جزئیات را با شخصی به اشتراک بگذارد، یا دستگاه او دزدیده شود.
  4. پشتیبان‌گیری: وقتی نوبت به امکان پشتیبان‌گیری و بازیابی می‌رسد، کیف پول غیرحضانتی از کیف پول حضانتی شکست می‌خورد. کیف پول‌های حضانتی کلید خصوصی را نزد خود نگه می‌دارند. در کیف پول‌های حضانتی حتی اگر امکان دسترسی به داده‌ها را از دست بدهید، می‌توانید با شخص ثالث ارتباط بگیرید و به کمک آن دسترسی را دوباره به دست آورید. در مورد کیف پول‌های غیر حضانتی که تنها مرجع آنها شما هستید، این امکان وجود ندارد.
  5. دسترسی آفلاین: برای دسترسی به بودجه و جزئیات مربوطه، لازم است وارد کیف پول حضانتی خود شوید و از مؤسسه‌ای که حضانت دارایی‌های شما را به عهده دارد درخواست دسترسی کنید. برای این کار اتصال به اینترنت ضروری است. اما در کیف پول‌های غیر حضانتی چنین الزامی وجود ندارد. در عوض، این نشان می‌دهد که کیف پول‌های غیر حضانتی گزینه بهتری برای بهره‌مندی از خدمات توسعه کامل بلاک‌چین در زمان واقعی هستند.
  6. محدوده آینده: باتوجه‌به روند بازار ارزهای دیجیتال، کیف پول‌های غیرحضانتی به دلیل افزایش موارد نقض داده‌ها و آگاهی بیشتر کاربران در مورد حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های خود، نسبت به کیف پول‌های حضانتی برتر هستند.
کیف پول غیرحضانتی
معمولا معامله‌گران تازه‌کار بازار به خاطر تجربه کم ترجیح می‌دهند سراغ کیف پول‌های حضانتی بروند.

نمونه‌‌های کیف پول حضانتی و غیرحضانتی

برخی از محبوب‌ترین نمونه‌های کیف پول حضانتی عبارت‌اند از: کیف پول بایننس، Bitmex، Bitgo، Blockchain.

بهترین کیف پول‌های غیرحضانتی سال 2021 هم نام‌‌های آشنایی چون اکسودوس، ترزور وان، الکتروم، لجر نانو و … است.

جمع‌بندی

درباره کیف پول‌های حضانتی، ویژگی این کیف پول‌ها و مقایسه عملکرد و کارایی آن نسبت به کیف پول‌های غیرحضانتی صحبت کردیم.

معمولاً با گذشت زمان و آشنایی بیشتر مخاطبان و کاربران با اهمیت حفظ حریم شخصی، کاربران ترجیح می‌دهند سراغ استفاده از کیف پول‌‌های غیرحضانتی بروند.

شما چه اطلاعاتی از این کیف پول‌ها دارید؟ ترجیح شخصی شما برای استفاده از کیف پول کریپتو‌تان اولویت دادن به آسانی و سرعت بالاست یا امنیت را انتخاب می‌کنید؟

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

کیف پول ارز دیجیتال

1 1 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx