برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا چرا پافشاری می‌شود؟

blank

 «معاملات حواله‌ای محصولات پتروشیمی نماد سوسیالیسم است نه عرضه پتروشیمی‌ها در بورس کالای ایران» این گفته یکی از اعضای شورای عالی بورس خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت است که به تازگی اجبار عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا را نماد سوسیالیسم عنوان کرده بود.

ماشاءالله عظیمی، عضو شورای عالی بورس در گفت‌گو با خبرنگار ایسنا، با بیان مطلب فوق گفت: محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت در هفته اخیر گفته بود که اجبار به عرضه پتروشیمی‌ها در بورس کالای ایران نماد سوسیالیسم است، اما من می خواهم به معاملات حواله ای قبل از ورود پتروشیمی ها به بورس کالا اشاره کنم و معتقدم که آن دوران به دلیل رانت های بالا نمادی از سوسیالیسم بود.

وی در ادامه افزود: در سال های اخیر افراد زیادی برای ورود پتروشیمی ها به بورس کالای ایران متحمل سختی شدند و با توجه به مزایای فراوان عرضه محصولات در بورس کالا، به راحتی نمی توان این سختی ها را فراموش کرد، بنابراین نباید با اظهار نظرهای شخصی یک فرد، مکانیسم بورسی را که براساس الگوهای بین‌المللی و نمادی از شفافیت و قانون مداری است را زیر سوال ببریم.

عناوین مطلب:

عضو شورای عالی بورس همچنین در ادامه به مزیت های بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دولت، سازمان بورس و شورای عالی بورس، اتحادیه ها و انجمن های پایین دست با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران مخالف هستند و آیا این نظرات برای وزیر صنعت مهم نیست که همچنان بر تصمیم خود پافشاری می کند؟

وی در ادامه گفت: سیستم معاملات حواله ای گذشته فسادپذیری بالایی داشت و ما نباید اجازه بدهیم که دوباره بازار پتروشیمی با خروج از معاملات شفاف بورس کالا به مشکلات گذشته و رانت های حواله ای دچار شود.

عظیمی همچنین در ادامه تاکید کرد: شفافیت در بورس کالای ایران سبب می شود تا اکثر سازمان‌ها و نهادها با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران مخالف باشند.

 نخستین جلسه هم اندیشی نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه/ بین المللی بودن نمایشگاه شعاری نیست

نخستین جلسه هم اندیشی برگزاری نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه با حضور مدیران روابط عمومی سازمان بورس، بانک ها و بیمه ها به همراه مجری این نماشگاه در سالن جهاد اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی برگزار شد.

همایش بورس

به گزارش بورسینس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، سید مالک حسینی مدیر روابط عمومی وزارت امور اقتصاد و دارایی، در این سخنرانی با اشاره به مشکلاتی که در سال جاری مانع برگزار شدن نهمین دوره نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه شده بود، گفت: امسال تلاش های زیادی برای برگزاری نمایشگاه توسط بخش های خصوصی انجام شد اما با توجه به اینکه این نمایشگاه یک کار تخصصی در بازارهای مالی کشور است، با آن مخالفت شد چون نگاه صرفاً بازاری به آن وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: ما امسال به این نتیجه رسیدیم که برگزار نشدن نمایشگاه بهتر از بد برگزار شدن آن است بنابراین در سال آتی با رویکردی متفاوت و جدید پیگری برگزاری این نمایشگاه هستیم.

مدیر روابط عمومی وزارت اقتصاد با بیان اینکه این نمایشگاه، نخستین رویداد بزرگ پس از تحریم است، گفت: نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در تیر یا مرداد ماه سال آینده برگزار می شود که می توان آن را جدی ترین و اصلی ترین رویداد پساتحریم خواند که از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

حسینی با اشاره به اینکه موضوع بین المللی بودن نمایشگاه در این دوره شعاری و صوری نیست، اظهار داشت: در این دوره به دنبال دعوت تعدادی میهمان خارجی بدون خروجی که یک اتفاق نخ نما در بسیاری از نمایشگاه ها است، نیستیم.

وی با بیان اینکه طی سال های گذشته به دلیل تحریم ها نه امکان سفر و نه جرأت سفر به ایران از طرف گروه ها و هیأت های خارجی بود، گفت: در این دوره با توجه به رفع تحریم ها نگاه متفاوتی به بخش بین الملل وجود دارد که یک آورده برای شرکت کننده گان و کشور داشته باشد.

حسینی در جمع مدیران و نمایندگان روابط عمومی بانک ها و بیمه ها تصریح کرد: حضور بانک ها و بیمه ها در این نمایشگاه جدی است و انتظار مشارکت و همیاری آنان در رفع مشکلات می رود. همچنین  بانکها و بیمه ها در طراحی محتوا و برنامه ریزی برای این نمایشگاه مشارکت جدی خواهند داشت و پیشنهادات محتوایی و شکلی آنها در برگزاری این نمایشگاه لحاظ خواهد شد.

در ادامه این نشست، هادی فرهوش مدیر کل روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان اینکه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه فرصتی است که صنعت مالی کشور از بازار سرمایه تا بازار پول و بیمه می توانند خود را به مشتریان و ذی نفعان خود معرفی کنند، گفت: نمایشگاه عرصه ای برای جذب حداکثری سرمایه گذاری است و از آنجایی که نهمین دوره برگزاری نمایشگاه با پساتحریم مصادف شده، این رویکرد به طور متمایز مورد توجه است. و دوره پساتحریم این فرصت را در اختیار ما قرار داد تا از تمایل سایر کشورها برای سرمایه گذاری در حوزه بانک و بیمه در کشورمان بهره برداری کنیم.

رییس حوزه ریاست سازمان بورس با بیان اینکه در دوران پساتحریم از پوسته تحریم خارج شدیم، اظهار داشت: بخش خصوصی در این نمایشگاه می تواند کمک کند که مقدمات رشد آتی بازار مالی کشور فراهم شود و از آنجایی که تأمین مالی از نکات مهم بازارهای مالی است این فرصت می تواند زمینه های جذب سرمایه گذار خارجی را بوجود آورد.

وی با تأکید بر واقعی بودن بخش بین الملل این دوره از نمایشگاه گفت: دراین دوره با توجه به رفع برخی از موانع بخش بین الملل نمایشگاه به طور جدی در دستور کار برگزار کنندگان قرار گرفته است.

فرهوش همچنین فضای اختصاص یافته برای نمایشگاه آتی را 20 هزار متر مربع اعلام کرد و یادآور شد: تلاش می کنیم این میزان را افزایش دهیم.

در ادامه این نشست، محمدعلی کریمی مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با اشاره به فشار زیاد تحریم ها بر دوش بانک ها طی سال های اخیر گفت: با برچیده شدن تحریم ها از دوش نظام بانکی، انتظار می رود روابط کارگزاری بانکی مجدداً برقرار شود تا این رویکرد بین الملل به طور جدی در نمایشگاه دیده شود و به معنای واقعی کلمه و نه شعاری و صوری در این دوره شاهد برگزاری یک نمایشگاه بین المللی با حضور مخاطبان حرفه ای خارجی باشیم.

وی در بخش پایانی سخنانش به اهمیت بروز شدن تأمین مالی کشور اشاره کرد و گفت: نمایشگاهی موفق خواهد بود که هر سال بیشتر از گذشته نسبت به بروز شدن نظام تامین مالی در کشور و همکاری، تفاهم، همبستگی و انسجام هر چه بیشتر بازار پول و سرمایه و بیمه ها با مردم کمک کند تا زمینه آزاد سازی ظرفیت ها و رسیدن به اهداف ایجاد شود.

خاطر نشان می شود، فرخوان ثبت نام نهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه از تاریخ 19 بهمن 94 آغاز می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx