گوگل بارد چیست؟ + راهنمای استفاده از Google Bard

گوگل بارد

چندی پیش گوگل سرویس جدید خود را که مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی است به نام Google Bard منتشر کرد تا یک روش نوین برای ارتباط انسان‌ها با تکنولوژی فراهم کرده باشد.

بارد یک ربات چت تعاملی است. به این معنی که کاربر می‌تواند سوالات خود را بپرسد، جواب بگیرد و درمورد جواب‌ها با آن تعامل کند، درست همان‌گونه که با انسان‌ها تعامل دارد.

گوگل بارد رایگان بوده اما از ایران قابل دسترسی نیست و برای استفاده از آن نیاز به ابزار تغییر IP دارید. در ادامه به بررسی بیشتر این سرویس جذاب که کسب اطلاعات از وب را ساده‌تر می‌کند، می‌پردازیم.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • Google Bard سرویس چت مبتنی بر هوش مصنوعی است که قابلیت درک زبان انسان‌ها و پاسخ‌دهی به همان شیوه را دارد. در این فناوری از پردازش زبان انسان و یادگیری ماشینی استفاده شده است.
  • گوگل بارد براساس جستجوی محتوای وب کار می‌کند بنابراین پاسخ‌هایی که ارائه می‌کند براساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده است. همچنین مرتبا اطلاعات خود را به‌روز کرده و دقیق‌تر می‌کند.
  • استفاده از این سرویس رایگان است اما لازم است که در مورد جواب‌ها کمی محتاط باشید و اگر شک دارید آن را در موتور جستجوی گوگل سرچ کنید.

Google Bard چیست؟

گوگل بارد، چت بات گوگل است که با زبان محاوره با انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کند. یادگیری ماشینی (Machine Learning) و پردازش زبان طبیعی، فناوری‌های زیربنایی گوگل بارد هستند.

این ربات از مدل‌های زبانی (language model) بزرگی استفاده می‌کند که در نسل جدید برنامه‌های گفتگو محور به‌کار می‌رود.

 این ربات می‌تواند مکملی برای جستجوی گوگل باشد و در‌عین‌حال با وبسایت‌های مختلف، پلتفرم‌های پیام‌رسان و اپلیکیشن‌های آن‌ها یکپارچه شود تا با زبان طبیعی انسان به نیازها و پرسش‌های او پاسخ دهد.

بارد، دانش را با هوش و خلاقیت ترکیب کرده تا پاسخ‌های تازه و باکیفیتی از اطلاعاتی که در سطح وب وجود دارد ارائه کند.

به‌این‌ترتیب به کاربران خود کمک می‌کند تا پاسخ همه سوالات خود را به ساده‌ترین شکل ممکن، در زبان محاوره پیدا کنند حتی اگر موضوع مورد نظر آن‌ها یک مسئله علمی پیچیده درباره فیزیک کوانتوم یا دنیای نجوم باشد.

اگر به مباحث هوش مصنوعی علاقه دارید، توصیه می‌کنیم از اینجا شروع کنید: تاریخچه هوش مصنوعی؛ از آلن تورینگ تا ChatGPT

گوگل بارد

گوگل بارد چطور کار می‌کند؟

گوگل بارد یک ابزار همه‌کاره است که باعث می‌شود بهره‌وری و خلاقیت افراد در تولید ایده‌ها بهبود یابد.

کاربران می‌توانند درمورد کارهای ساده‌ای مثل پیش‌نویس یک دعوت‌نامه و برنامه‌ریزی روزانه تا موضوعات پیچیده علمی از گوگل بارد سوال کنند.

گوگل بارد از مدل زبان Pathways 2 استفاده می‌کند که در سال 2022 منتشر شد و به اختصار PaLM2 نامیده می‌شود.

این فناوری به همراه مدل قبلی آن که مدل زبان گوگل برای برنامه‌های گفتگو محور (LaMDA) بود، مبتنی بر ترانسفورمر هستند.

ترانسفورمر (Transformer)، معماری شبکه عصبی گوگل است که از مغز انسان الهام گرفته و در سال 2017 منتشر شد.

گوگل به کمک این معماری هزاران کلمه را اسکن می‌کند تا معانی و مفهوم کلمات و الگوهای زبان انسانی را بشناسد و تشخیص دهد.

ترانسفورمر به صورت متن‌باز منتشر شده و به‌همین‌دلیل تبدیل به چارچوبی برای سایر ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی گردیده است. مدل زبان GPT-3 که در ربات ChatGPT به‌کار رفته یکی از این‌هاست.

در این مقاله به کاربردهای ChatGPT پرداختیم.

گوگل بارد، حول محور جستجو شکل گرفته تا مردم به‌جای استفاده از کلمات کلیدی، که هم‌اکنون در موتورهای جستجو دیده می‌شود به زبان طبیعی خودشان سوال بپرسند.

Google Bard این قابلیت را دارد که زبان طبیعی افراد را درک کند و با همان زبان به آن‌ها پاسخ دهد. همچنین به جای دادن یک لیست از لینک‌های مختلف به کاربر، مفهوم و محتوای اصلی را به او ارائه می‌کند.

درحال‌حاضر نسخه اولیه و سبک گوگل بارد که از LaMDA استفاده می‌کند و نیاز به قدرت محاسباتی کمتری دارد راه‌اندازی شده است.

این چت‌بات مبتنی بر متن است و کارهای مختلفی مثل خلاصه کردن متون و ترجمه به زبان‌های مختلف را در یک رابط کاربری ساده انجام می‌دهد. همچنین امکان گفتگوی صوتی هم وجود دارد و می‌تواند صدای انسان را تشخیص دهد.

درنهایت کاربر با زدن دکمه Like یا Dislike به آن پاسخ بازخورد می‌دهد. در آینده، ادغام مدل زبانی PaLM باعث می‌شود پاسخ‌هایی که کاربران دریافت خواهند کرد بصری‌تر شوند.

تاریخ انتشار گوگل بارد

اولین بار در 6 فوریه 2023 بود که خبرهایی درباره گوگل بارد منتشر گردید.

بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که گوگل، بخاطر فشار ناشی از موفقیت ChatGPT می‌خواهد گوگل بارد را خیلی زودتر از اینکه به سطح کارآیی مناسبی برسد معرفی کند؛ چراکه در یک برنامه زنده که ساندرا پیچای، مدیرعامل گوگل در حال معرفی آن بود، پاسخ اشتباهی به سوال یکی از کاربران داد.

سوال کاربر این بود که «کدام کشفیات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب را می‌توانم به کودک 9 ساله بگویم؟» و بارد اینطور پاسخ داد که «گرفتن اولین عکس‌ها از یک سیاره در خارج از منظومه شمسی».

اما ستاره‌شناسان به‌سرعت اشاره کردند که اولین عکس‌هایی که از یک سیاره در خارج از منظومه شمسی گرفته شده مربوط به یک رصدخانه زمینی در سال 2004 بوده است.

به‌این‌ترتیب مشخص شد پاسخ گوگل بارد اشتباه بوده و تنها در یک روز، ارزش آن 100 میلیارد دلار افت کرد.

با این‌حال زودتر از این‌ها یعنی21 مارس2021 دسترسی به بارد باز شد و کاربران می‌توانستند وارد لیست انتظار استفاده از این ربات شوند.

در تاریخ 10 می یعنی حدود 20 روز بعد، گوگل بارد در 180 کشور دنیا در دسترس قرار گرفت. همه اشخاصی که حداقل 18 ساله هستند و یک اکانت گوگل دارند می‌توانند از این ربات هوشمند استفاده کنند.

همچنین استفاده از این ربات رایگان است و احتمالا مثل بسیاری از خدمات دیگر گوگل، رایگان خواهد ماند. همچنین اینکه گفته می‌شود بارد در موتور جستجوی گوگل ادغام خواهد شد، فرضیه رایگان بودن آن را قوت می‌دهد.

آیا Google Bard از نمایش تصویری هم پشتیبانی می کند؟

گوگل بارد اواخر ماه می 2023 به‌روز‌رسانی شد و حالا می‌تواند در پاسخ‌های خود از تصاویر هم استفاده کند.

این تصاویر حاصل جستجوی گوگل هستند. زمانی که کاربر درخواست نمایش عکس کند یا پاسخ او طوری باشد که با عکس بهتر درک شود از تصاویر استفاده می‌شود.

مقایسه گوگل بارد با چت جی پی تی

به نظر می‌رسد گوگل بارد و ChatGPT دو ربات مشابه با قابلیت هوش مصنوعی هستند که هر دو برای تعامل با کاربرانشان از زبان طبیعی و یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند.

مدل زبانی آنها نیز مشابه است و هر دو LLM را که یک مدل زبانی برای تولید متن‌های محاوره ایست به کار برده‌اند.

بارد طوری طراحی شده که به آنچه کاربر درباره آن سوال می‌کند جواب طبیعی‌تر و مفیدتری دهد و اطلاعات جدید را در پاسخ خود ادغام کند.

در واقع تمرکز Bard بر ارائه پاسخ‌های مرتبط‌تر است اما ChatGPT به دلیل استفاده از هوش مصنوعی مولد می‌تواند خودش متن تولید کند.

در حقیقت می‌تواند اطلاعات را ترکیب کند و متنی بنویسد که در هیچ کجای وب وجود ندارد. اما چنین قابلیتی در بارد نیست.

همین موضوع باعث شده بسیاری فکر کنند که استفاده از ChatGPT می‌تواند جای تحقیقات انسانی را بگیرد. به‌عنوان مثال دانشجویان به‌جای اینکه خودشان تحقیق کنند از خروجی‌های این ربات استفاده نمایند.

به‌همین‌دلیل OpenAI، شرکت سازنده CHatGPT یک سیستم سرقت ادبی تدارک دیده که به‌وسیله آن می‌توان تشخیص داد که آیا متنی توسط چت جی‌پی‌تی تولید شده یا خیر. اما گوگل بارد چنین امکانی ندارد.

گوگل بارد
همچنین بارد برخلاف ChatGPT فعلا قابلیت کدنویسی ندارد اما سرویس‌های آن در حال یادگیری نحوه برنامه‌نویسی هستند و می‌توانند در آینده در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گیرند.

بهره‌گیری بارد از LaMDA باعث شده تا نیاز به قدرت محاسباتی کمتری داشته باشد و بتواند کاربران بیشتری را هم‌زمان مدیریت کند. درحالی‌که کارآیی ChatGPT زمانی که با حجم بالای تقاضا مواجه شود، کاهش می‌یابد.

بارد فقط از گوگل پشتیبانی می‌کند اما ChatGPT این قابلیت را دارد که چیزهایی که کاربر جستجو می‌کند را اصلاح کند. به‌این‌ترتیب می‌تواند با موتورهای جستجوی دیگر ترکیب شود و به بهتر شدن نتایج کمک کند.

به‌همین‌دلیل مایکروسافت تصمیم گرفته از ChatGPT در موتور جستجوی Bing استفاده کند.

یکی از مسائلی که در ChatGPT وجود دارد این است که براساس داده‌هایی که تا سال 2021 وجود داشته‌اند پاسخ می‌دهد اما گوگل بارد بر مبنای به‌روز‌ترین اطلاعاتی که در وب هستند کار می‌کند.

این مسئله تبدیل به نقطه ضعفی برای چت جی‌پی‌تی شده است. با این‌حال در نسخه‌های جدیدتر این چت‌بات این مشکل تاحدودی رفع شده است.

از نظر امنیتی باید بگوییم ChatGPT خودش محتوا تولید می‌کند و بخاطر استفاده منظم از تصاویر و ویدئوهای سطح وب برای تولید محتوای جدید، دربرابر حملات سایبری و مشکلات امنیتی آسیب‌پذیرتر است.

اما بارد آموزش دیده که به‌جای ارائه لیستی از پاسخ‌های احتمالی و فایل‌های قابل جعل، روی ارائه نتایجی که به نظر طبیعی‌تر و بنیادی‌تر هستند تمرکز کند.  

نحوه استفاده از گوگل بارد (آموزش عملی)

متاسفانه چت بات گوگل بارد از کشور ایران قابل دسترسی نیست و نیاز به ابزار تغییر IP دارد. پس از تغییر آی پی، برای استفاده از این سرویس کافیست وارد وبسایت گوگل بارد شوید که صفحه‌ای شبیه به تصویر زیر می‌بینید:

گوگل بارد

روی دکمه Try Bard کلیک کنید. اگر از قبل، به Gmail خود وارد نشده باشید به‌جای دکمه Try Bard دکمه Sign in نمایش داده می‌شود تا وارد جیمیل شوید.

گوگل بارد

در‌نهایت پس از ورود ایمیل، به صفحه موافقت با قوانین و مقررات راهنمایی می‌شوید که باید روی «I Agree» کلیک کنید.

گوگل بارد

به‌این‌ترتیب، وارد صفحه چت گوگل بارد خواهید شد.

در ابتدای ورود یک پاپ‌آپ نمایش داده می‌شود که می‌گوید ممکن است گاهی پاسخ‌ها کاملا درست نباشند و پیشنهاد می‌کند زمانی که کاربر به پاسخ‌ها شک دارد با فشردن دکمه Google it آن را در موتور جستجوی گوگل سرچ کند.

همچنین از کاربر درخواست می‌کند با دکمه‌های Like و Dislike به بارد کمک کند تا کیفیت عملکرد خود را بهبود دهد.

در‌نهایت اگر دوست دارید ایمیل‌های مربوط به به‌روزرسانی‌های گوگل بارد را دریافت کنید می‌توانید تیک موافقت و سپس درنهایت دکمه Continue را فشار دهید تا وارد محیط چت شوید.

گوگل بارد

متاسفانه همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید گوگل بارد هنوز با زبان فارسی آشنایی ندارد. به‌همین‌دلیل بهتر است از زبان انگلیسی برای مکالمه خود استفاده کنید.

گوگل بارد

در ادامه از گوگل بارد خواستم که تصاویری از شهر پاریس به ما نشان دهد (please show me some photos of Paris) و نتیجه به شکل زیر بود:

گوگل بارد

می بینید که درباره هر عکس توضیحات مختصری ارائه شده و سایت منبع هر تصویر در گوشه بالایی آن آمده است.

در قسمت انتهایی چهار دکمه برای Like، Dislike ،Export response و Google it وجود دارد.

دکمه Export response به کاربر این امکان را می‌دهد که پاسخ گوگل بارد را در قالب یک فایل داکیومنت در گوگل داکس یا در قسمت پیشنویس‌های جی‌میل (Draft) ذخیره کند.

 در‌صورتی‌که دکمه Google it را فشار دهید عبارت‌هایی برای جستجو در موتور جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند که با کلیک روی آن‌ها به صفحه جستجوی گوگل برای سرچ عبارت موردنظر می‌روید.

گوگل بارد
گوگل بارد

استفاده از گوگل بارد بسیار راحت است، فقط لازم است تا حدودی به زبان انگلیسی مسلط باشید.  

محدودیت‌های Google Bard

گوگل بارد هم مثل همه ربات‌های هوش مصنوعی به مرور زمان آموزش می‌بیند و کامل‌تر می‌شود. به‌این‌ترتیب از اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده آن کاسته خواهد شد.

این اتفاق را می‌توان در تفاوت‌های نسخه فعلی آن با نسخه آزمایشی مشاهده کرد. آموزش فرآیندی بی‌پایان است. همیشه اطلاعات جدیدی هست که ربات‌ها بیاموزند و خود را ارتقا دهند.

ربات‌های هوشمند مشابه گوگل بارد

ربات‌های چت هوشمند چند سال است که وجود دارند اما این روزها توسعه یافته و همه‌کاره شده اند.

شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های دیگری هم هستند که روی چت‌بات‌ها کار می‌کنند و می‌توانند در آینده به رقیبی برای سرویس بارد گوگل تبدیل شوند. در ادامه برخی از آنها را بررسی می‌کنیم:

مایکروسافت بینگ

همکاری مایکروسافت با شرکت OpenAI می‌تواند یک خروجی، دقیقا مشابه بارد بسازد یعنی یک ربات هوشمند برای جستجو براساس تشخیص زبان طبیعی.

وقتی کاربر درخواستی را جستجو می‌کند، هم نتایج جستجوی استاندارد بینگ و هم پاسخی که ChatGPT تولید می‌کند ارائه می‌شود.

ChatSonic

این ربات هوش مصنوعی که رویای عقب زدن ChatGPT را دارد از جستجوی گوگل همراه با یک تولید‌کننده متن مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کند که WriteSonic نام دارد و به کاربران این امکان را می‌دهد که درباره موضوعات حرف بزنند و متن یا تصویری درباره آن‌ها تولید کنند.

در حال حاضر فقط نسخه آزمایشی این ربات رایگان است و استفاده از همه امکانات آن، نیاز به پرداخت هزینه دارد.

Jasper Chat

یک ربات کپی‌رایتینگ است که روی تولید متن تمرکز دارد و جامعه هدف آن شرکت‌هایی است که می‌خواهند متن‌های سطح بالا تولید کنند و با مشتریان‌شان در تعامل باشند.

این ربات به تولیدکنندگان محتوا امکان مشخص کردن کلمات کلیدی مهم برای SEO و بهبود نمایش برند آن‌ها در تبلیغات را می‌دهد.

YouChat

این ربات چت مربوط به موتور جستجوی آلمانی You.com است که علاوه بر اینکه به سوال پاسخ می‌دهد، آن را نقل قول می‌کند.

به‌این‌ترتیب مشخص است که پاسخ از کدام منبع است و کاربران می‌توانند منابع را بررسی کنند.

NeevaAI

ربات چت NeevaAI هم مربوط به موتور جستجوی آلمانی Neeva است که منابع پاسخ‌های خود را ذکر می کند. این ربات معمولا تعداد منابع زیادی برای یک پاسخ نشان می‌دهد.

آیا Google Bard امنیت مناسبی دارد؟

واقعیت این است که ربات‌های چت هوش مصنوعی هنوز تازه‌کارند و ممکن است مشکلات امنیتی هم داشته باشند. اما با توجه به سابقه خوب شرکت گوگل در مورد موضوعات امنیتی این نگرانی کمتر است.

گوگل روی کارآیی و امنیت کلی این سرویس تمرکز دارد و اقدامات زیادی برای جلوگیری از هک شدن و حملات سایبری انجام داده است.

با‌این‌حال هنوز برای اظهار نظر زود است و باید ببینیم در بلندمدت، جامعه فناوران چه نظری درباره این محصول می‌دهند.

سوالات متداول

گوگل بارد چیست؟

گوگل بارد (Google Bard) سرویس چت گوگل است که برمبنای فناوری هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشینی کار می‌کند. افراد می‌توانند سوالات خود را از بارد بپرسند، بارد سوالات آنها را پردازش کرده و با زبان محاوره پاسخ می‌دهد.

مزایای گوگل بارد نسبت به ChatGPT چیست؟

گوگل بارد برخلاف ChatGPT کار تولید محتوای جدید انجام نمی‌دهد و به دلیل اینکه از هر اطلاعاتی که در فضای وب است استفاده نمی‌کند امنیت بالاتری دارد. همچنین بارد براساس داده‌های روز به کاربر پاسخ می‌دهد. علاوه بر آن Bard سبک‌تر است و به قدرت محاسباتی زیادی نیاز ندارد. بنابراین کمتر با مشکل ازدحام شبکه روبرو می‌شود.

آیا گوگل بارد از ایران در دسترس است؟

سرویس گوگل بارد به صورت رایگان برای ایرانیان در دسترس است اما برای استفاده از آن نیاز به ابزار تغییر IP دارید. پس از آن فقط کافیست بالای 18 سال باشید و یک اکانت جیمیل هم داشته باشید.

جمع بندی

گوگل بارد ربات جدید شرکت گوگل براساس فناوری هوش مصنوعی است که می‌تواند با انسان‌ها به زبان خودشان تعامل داشته باشد.

افراد سوال می‌پرسند و بارد پاسخ می‌دهد. این ربات در پاسخ های خود از متن و تصویر استفاده می‌کند و در میان سایر سرویس‌های مشابه، از نظر به‌روز بودن اطلاعات و امنیت، یکی از بهترین‌هاست.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx