کسب درآمد از گیمینگ با ظهور مفهوم گیمفای (GameFi)!

گیمفای

گیمفای به بازی‌های بلاک‌چینی با مدل p2E که مشوق‌های اقتصادی را در حالات و اشکال مختلف در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد گفته می‌شود.

در بازی‌های گیمفای بازیکنان می‌توانند با انجام ماموریت‌ها و وظایف محول شده در بازی، توکن‌های NFT و یا ارزهای دیجیتال کسب کنند.

از آنجایی که اغلب بازی‌های گیمفای به صورت چند نفره و آنلاین ارائه می‌شوند، امکان رقابت در آن‌ها وجود دارد.

عناوین مطلب:

برخلاف بازی‌های معمولی، در اغلب بازی‌های بلاک‌چینی، برای کاربران امکان انتقال آیتم‌های داخل بازی به خارج از دنیای مجازی وجود دارد. این مسئله به کاربران و سرمایه‌گذاران این نوع بازی‌ها امکان معامله توکن‌های NFT را در بازارچه و صرافی‌های ارز دیجیتال فراهم می کند.

از زمان ظهور بازی Axie Infinity، گیمفای دائما در حال پیشروی در صنعت بازی‌های ویدیویی سنتی است. این بازی‌ها در کنار سرگرمی، فرصت کسب درآمد را نیز برای بازیکنان فراهم می کنند. 

گیمفای چیست؟

به عبارت ساده، گیمفای ادغام دنیای بازی و و امور مالی است.

این اصطلاح به مدل بازی‌های بلاک‌چینی P2E اشاره دارد که در آن‌ها مشوق‌های اقتصادی برای بازیکنان در نظر گرفته شده است. اکوسیستم گیمفای از ارز‌های دیجیتال، توکن‌های غیرمثلی NFT و تکنولوژی بلاک‌چین برای خلق محیط بازی‌های مجازی استفاده می‌کند.

معمولا در بازی‌های گیمفای، بازیکنان با تکمیل وظایف محول شده، پاداش‌هایی درون بازی دریافت می‌کنند. در عین حال امکان رقابت و مبارزه با سایر بازیکن و پیشرفت تا سطوح بالاتر نیز وجود دارد.

نقطه تفاوت بازی‌های سنتی و بازی‌های کریپتو در امکان انتقال دارایی‌های گیمفای به خارج از بازی و معامله آن‌ها در صرافی‌های ارز دیجیتال است.

گیمفای چیست؟
بازیکنان می‌توانند توکن‌های NFT خود را در بازارچه‌های کریپتو با سایرین معامله کنند.

بازی‌های گیمفای چگونه کار می‌کنند؟

در گیمفای، پاداش بازی‌های غیرمتمرکز در چندین حالت ارائه می‌شود.

همان‌طور که اشاره شد بازیکنان با انجام ماموریت‌ها و پیشروی در روند اصلی بازی می‌توانند ارز‌های دیجیتال و یا دارایی‌های داخل بازی مانند زمین‌های مجازی، آواتار، اسلحه، لباس و غیره را در قالب توکن‌های NFT دریافت کنند.

هر پروژه بازی غیرمتمرکز در حوزه گیمفای از مدل و اقتصاد درون بازی متفاوتی استفاده می‌کند. در اغلب موارد، دارایی‌های داخل بازی توکن‌های NFT هستند که روی بلاک‌چین قرار دارند.

در این وضعیت، این توکن‌ها را می‌توان در بازارچه‌های NFT معامله کرد. در حالت‌های دیگر، دارایی‌های داخل بازی را ابتدا باید به توکن‌های NFT تبدیل کنیم تا امکان معامله و فروش آن‌ها در خارج از بازی فراهم شود.

بیشتر بخوانید: روش خرید NFT (روی پلتفرم Opensea)

معمولا دارایی‌های داخل بازی مزایای مشخصی برای بازیکنان دارند. آن‌ها به کاربر امکان کسب پاداش بیشتر را فراهم می‌کنند. اما در بعضی از بازی‌ها همچنین امکان معامله آواتار و لباس فراهم می‌شود. این آیتم‌ها معمولا در روند بازی و کسب پاداش‌های درون بازی بی‌تاثیر هستند و فقط برای ظاهر بازیکنان کاربرد دارند.

بسته به نوع بازی، بازیکنان می‌توانند در هر گام و با انجام کوئست‌های ارائه شده از سوی بازی، پاداش دریافت کنند. مبارزه با سایر بازیکنان و یا ایجاد یک ساختار درآمدی در زمین یا ساختمان بازیکنان، امری رایج در بازی‌های غیرمتمرکز گیمفای است.

 در برخی دیگر از بازی‌ها، بازیکن می‌تواند بدون انجام بازی و به صورت منفعل کسب درآمد کند. در چنین بازی‌هایی بازیکن می‌تواند دارایی‌های داخل بازی را به دیگران قرض دهد یا آن‌ها را در استخر‌های ارائه شده از سوی بازی استیک کند.

بیشتر بخوانید: استخر نقدینگی در دیفای چیست؟

 در ادامه به معرفی ویژگی‌های مهم رایج در بازی‌های غیرمتمرکز می‌پردازیم:

مدل Play-to-earn (P2E)

در مرکز پروژه‌های گیمفای، مدل P2E‌ به عنوان یک مدل انقلابی قرار دارد.

این مدل درآمدی، نقطه مقابل مدل Pay-to-play استفاده شده در بازی‌های سنتی است که کاملا متفاوت عمل می‌کنند.

مدل مورد استفاده در بازی‌های ویدیویی سنتی نیازمند سرمایه‌گذاری قبل از شروع بازی است. برای مثال بازی‌ ویدیویی مانند Call of Duty را نمی‌توانید به صورت رایگان بازی کنید و قبل از انجام این بازی‌ها می‌بایست لایسنس یا اشتراک آن را خریداری کنید.

در بیشتر حالت‌ها، بازی‌های ویدیویی سنتی هیچ بازگشت مالی برای بازیکنان ندارند. در این نوع بازی‌ها، دارایی‌های شما کاملا در اختیار شرکت توسعه دهنده بازی بوده و با از بین رفتن سرور‌ها و یا دستکاری شرکت سازنده بازی، تغییر می‌کنند.

اما در مقابل، مدل P2E، می‌تواند به بازیکنان دسترسی کامل دارایی‌های آن‌ها را در بازی فراهم کند. در بازی‌های غیرمتمرکز کریپتو گیمفای، بازیکنان فرصت کسب درآمد را خواهند داشت.

با این حال، به خاطر داشته باشید که مدل درآمد بازی‌های گیمفای کاملا به نوع بازی و اقتصاد درونی اجرا شده در آن‌ها بستگی دارد. تکنولوژی بلاک‌چین می‌تواند دسترسی دارایی‌های داخل بازی را در اختیار بازیکنان قرار دهد اما این مورد همیشه رخ نمی‌دهد.

قبل از شروع هر بازی و سرمایه‌گذاری جدی در آن، در مورد تیم سازنده و مدل درآمدی آن به خوبی تحقیق کنید.

نکته بعدی که باید در مورد بازی‌های گیمفای P2E به خاطر بسپاریم، این است که انجام این بازی‌ها می‌تواند کاملا رایگان باشد و در عین حال بازیکنان از پاداش‌های مالی آن بهره‌مند شوند، اما در برخی از پروژه‌های گیمفای، شما می‌بایست یک توکن NFT یا دارایی‌های داخل بازی را قبل از شروع آن خریداری کنید.

در این حالت، شما می‌بایست تحقیق خودتان را (DYOR) قبل از شروع بازی انجام دهید تا از ریسک‌هایی که ممکن است در سرمایه‌گذاری در این بازی‌ها با آن مواجه خواهید شد آگاهی پیدا کنید.

اگر در یک بازی گیمفای غیرمتمرکز نیاز انجام سرمایه‌گذاری سنگین وجود داشته باشد ولی پاداش‌های حاصل از آن کم باشند، احتمال از دست دادن سرمایه در آن بسیار بالاست.

بیشتر بخوانید: 4 بازی بلاک‌چین بدون سرمایه اولیه + بازی‌های رایگان متاورس

بازی Axie Infinity
بازی Axie Infinity را می‌توان یکی از بنیان‌گذاران صنعت گیم‌فای به حساب آورد.

مالکیت دارایی‌های دیجیتال

همان‌طور که گفته شد، تکنولوژی بلاک‌چین امکان مالکیت دارایی‌های دیجیتال را فراهم می‌کند. این بدان معناست که بازیکنان می‌توانند از طریق دارایی‌های داخل بازی در بازی‌های گیمفای کسب درآمد کنند.

مشابه بازی‌های ویدیویی سنتی، بازیکنان امکان تصاحب مالکیت انواع آیتم‌های داخل بازی مانند آواتار، حیوانات خانگی، خانه، اسلحه، ابزار و بسیاری موارد دیگر را خواهند داشت.

اما در بازی‌های گیمفای، این دارایی‌ها در قالب توکن‌های NFT در روی بستر بلاک‌چین ایجاد و توزیع می‌شوند (به فرآیند ساخت NFT در بلاک‌چین mint گفته می‌شود). در هر بازی، آیتم‌های زیادی وجود دارند که بازیکنان می‌توانند با Mint آن‌ها، مالکیت این آیتم‌ها را تصاحب کنند. 

برخی از بازی‌های متاورسی مانند Decentraland و Sandbox روی مفهوم مالکیت زمین تمرکز کرده‌اند. در این بازی‌ها، بازیکنان می‌توانند از طریق زمین‌های مجازی خود کسب درآمد کنند.

در بازی سندباکس، بازیکنان امکان خرید قطعات املاک و توسعه‌ آن‌ها برای کسب درآمد را دارند. برای مثال، کاربران با دریافت حق ویزیت از کسانی که از زمین‌ آن‌ها بازدید می‌کنند کسب درآمد می‌کنند.

یا در مورد دیگر، با کسب پاداش‌هایی که از شرکت در رویداد‌ها و ارائه محتوا در قالب توکن بازی ارائه می‌شود، کسب درآمد می‌کنند. راه دیگر، اجاره زمین‌های شخصی‌سازی شده به سایر بازیکنان است.

بیشتر بخوانید: ویژگی زمین‌های مجازی در ۵ پلتفرم برتر متاورس

بازی Sandbox
بازی سندباکس (Sandbox)، یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای کسب درآمد از طریق معامله زمین‌های مجازی است.

ارتباط گیمفای و دیفای

برخی از پروژه‌های گیمفای، محصولات و خدمات دیفای مانند سهام‌گذاری یا استیکینگ، استخراج نقدینگی و یا کشت سود را ارائه می‌دهند.

در چنین پروژه‌هایی، معمولا بازیکنان می‌توانند با استیک دارایی‌های داخل بازی در استخر دیفای ارائه شده از سوی این بازی‌ها، پاداش دریافت کنند. یا در حالت‌های دیگر، با مشارکت در این پروژه‌ها، امکان دریافت آیتم‌های ویژه و یا دسترسی به مراحل جدید فراهم می‌شود.

استفاده از عناصر دیفای در پروژه‌های بازی کریپتو می‌تواند به غیرمتمرکز‌تر شدن آن‌ها کمک بیشتری کند. برخلاف استودیو‌های ساخت بازی‌های سنتی که به صورت کاملا متمرکز بازی‌هایشان را توسعه و به‌روز رسانی می‌کنند، در پروژه‌های بازی گیمفای، امکان مشارکت انجمن بازیکنان در تصمیمات مرتبط با فرآیند رشد و ادامه بازی وجود دارد.

بازیکنان می‌توانند با دادن رای به ویژگی‌هایی که باید در آینده پیاده سازی شوند، در توسعه بازی مشارکت کنند. پروژه‌هایی که چنین امکانی را برای بازیکنان فراهم می‌کنند از سیستم سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) بهره می‌برند.

برای نمونه، پروژه متاورسی Decentraland امکان دادن رای را برای بازیکنان خود فراهم کرده است. بازیکنان می‌توانند با قفل کردن توکن‌های حاکمیتی این پروژه (MANA) در یک سیستم DAO، در تصمیمات مربوط به داخل بازی و سیاست‌های سازمانی آن مشارکت کنند.

در این سیستم هر چه توکن‌های قفل شده بیشتر باشد، کاربران قدرت رای بیشتری خواهند داشت. این مسئله به انجمن بازیکنان این بازی امکان ارتباط مستقیم با توسعه دهندگان و مراحل توسعه بازی را میسر می‌کند.

آیا بازی‌های ویدیویی همان گیمفای هستند؟

در بازی‌های سنتی ویدیویی رایج، بازیکنان امکان کسب دارایی‌های داخل بازی مثل ارز و دارایی‌های دیجیتال را برای ارتقا کاراکتر دارند. اما در این بازی‌ها امکان معامله توکن‌ها و آیتم‌های کسب شده در خارج از بازی وجود ندارد.

در بیشتر حالت‌ها، این دارایی‌ها در بیرون از بازی هیچ ارزشی ندارند، حتی اگر در خارج از بازی نیز ارزشمند باشند، بازیکنان از کسب درآمد و معامله این دارایی‌ها در دنیای واقعی منع می‌شوند.

در بازی‌های بلاک‌چینی، توکن‌های داخل بازی و دارایی‌های دیجیتال آن، معمولا به شکل ارز‌های دیجیتال و توکن‌های NFT ارائه می‌شوند. اما در برخی از بازی‌های بلاک‌چینی توکن‌های مجازی وجود دارد که بازیکنان در این حالت نیز می‌توانند با تبدیل این دارایی‌های مجازی به توکن‌های NFT یا ارز دیجیتال، آن‌ها را به بیرون از بازی جابه‌جا کنند.

به عبارت دیگر در بازی‌های بلاک‌چینی بازیکنان می‌توانند دارایی‌های خود را به راحتی به کیف‌پول‌های کریپتو و صرافی‌های ارز دیجیتال منتقل کنند. این دارایی‌ها را می‌توان به پول‌های کاغذی (فیات) در دنیای واقعی تبدیل کرد.

رشد اخیر گیمفای

پروژه‌های گیمفای به طور پیوسته در حال رشد هستند. بازی‌های بلاک‌چینی توانسته‌اند به حجم بازار 14 میلیارد دلاری دست پیدا کنند! اما با چنین حجمی، همچنان فرصت‌های بی‌شماری برای رشد این حوزه و صنعت بازی‌های ویدیویی گیمفای وجود دارد. 

با موفقیت بازی‌هایی مانند Axie Infinity و CropBytes، آینده گیمفای به نظر روشن می‌رسد. در این مسیر همچنان پروژه‌های گیمفای بی‌شماری در حال شکل گرفتن و رشد هستند. 

پروژه‌های جدید گیمفای به همراه خلاقیت‌هایی که با خود به دنیای ارز‌های دیجیتال می‌آورند، فرصت‌های جدیدی را برای رشد و پیشرفت تجربه بازیکنان فراهم می‌کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بازی ارز دیجیتال (سرگرمی و کسب درآمد)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

3 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
Ali

در حال حاضر که به نظر میرسه سایت yoangamefi.com scam شده است.

Game

آره حسابها را بسته و میگه ۳۰ درصد از حسابت را باید بریزی به حساب ، هرچی که موجودی داری ۳۰ درصدش😂😂

اسماعیل

با سلام نظر شما در مورد این سایت و محتویات آن چیست
yoangamefi.com

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
3
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx