راهنمای نصب و نحوه کار با سی تریدر (cTrader)

سی تریدر

یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای معامله‌گران بازارهای مالی، سی تریدر (ctrader) است.

این پلتفرم توسط شرکت Spotware Systems Ltd توسعه داده شده و فضایی جهت ترید در بازارهای مختلف مالی مانند بازار سهام، فارکس، طلا و نفت را برای معامله‌گران فراهم می‌کند.

سی تریدر رابط کاربری ساده و مناسبی دارد و از ارائه نمودارهای پیشرفته، اجرای سریع معاملات، ابزارهای تحلیلی، مدیریت موقعیت‌های معاملاتی و اطلاعیه‌های بازار پشتیبانی می‌کند.

عناوین مطلب:

ما در این مقاله قصد داریم نحوه دانلود سی تریدر و چگونگی استفاده از آن را به صورت گام‌به‌گام برای شما شرح دهیم.

سی تریدر چیست؟

همانطور که اشاره کردیم؛ پلتفرم معاملاتی سی تریدر توسط شرکت Spotware ارائه شده که این شرکت از سال 2010 در قبرس بنا شده است.

شما می‌توانید با این پلتفرم معاملاتی، نمودار انواع جفت ارزها را مشاهده، تحلیل و معامله کنید. از جمله ویژگی مهم این پلتفرم، کاربرپسند بودن و پیشرفته بودن آن نسبت به سایر پلتفرم‌ها مانند متاتریدر است. 

همواره بهترین بروکرهای فارکس برای جلب رضایت مشتریان خود، سعی در استفاده از انواع پلتفرم‌های معاملاتی دارند؛ از این رو ممکن است کارگزاران، سی تریدر را جایگزینی برای نرم‌‌افزار محبوب متاتریدر بدانند.

چراکه سی تریدر از امکانات بیشتری برخوردار است که می‌تواند تمام نیازهای معامله‌گران را برآورده سازد.

لیست بروکرهایی که از cTrader پشتیبانی می‌کنند

می‌توان گفت که تقریبا تمام بروکرها از متاتریدر استفاده می‌کنند، اما در این میان بروکرهایی نیز وجود دارند که از سی تریدر پشتیبانی می‌کنند:

  • روبو فارکس (RoboForex)
  • فیبو گروپ (Fibo)
  • ارانته (Errante)
  • تریدرز وی (Traders way)

ویژگی‌ها و امکانات cTrader

برخی از ویژگی‌‌های مهم و اصلی این پلتفرم به شرح زیر است:

  • قابلیت دسترسی چندگانه: شما می‌توانید از طریق نسخه کامپیوتری، نسخه وب و نسخه موبایل به پلتفرم سی تریدر دسترسی داشته باشید. به عبارت دیگر؛ شما می‌توانید در هر مکان و زمان دلخواه، وارد حساب معاملاتی خود در سی تریدر شوید.
  • وجود ابزارهای تحلیلی پیشرفته: در سی تریدر امکان کا با انواع نمودارها، ابزارهای تحلیلی و فنی پیشرفته را خواهید داشت که این موضوع به شما کمک می‌کند روند بازار را تحلیل کرده و در مورد معاملات خود تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید.
  • رابط کاربری کاربرپسند: سی تریدر رابط کاربری ساده و قابل فهمی  دارد که حتی استفاده از آن برای افراد مبتدی نیز آسان است. طراحی مناسب و سازماندهی منطقی بخش‌ها، فرآیند معامله را برای کاربران راحت‌تر می‌کند.
  • سرعت و قابلیت اجرای بالا: سی تریدر بر روی سرورهای قوی و پایدار اجرا می‌شود که امکان اجرای سریع معاملات را فراهم می‌کند. این اجرا سریع باعث می‌شود که پذیرش سفارشات بزرگ و کوچک تسهیل شود.
  • گزارش‌ها و آمارها: شما می‌توانید با کمک آمار و گزارش‌های موجود در این پلتفرم، به طور دقیق عملکرد معاملاتی خود را بررسی کرده و بهبودهای لازم را اعمال کنید.
  • امنیت و حفاظت از اطلاعات: سی تریدر با استفاده از فناوری رمزنگاری و پروتکل‌های امنیتی، حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران را تضمین می‌کند.

دانلود و نصب cTrader

برای دانلود و نصب نرم‌افزار ctrader مراحل زیر را دنبال کنید:

1. ابتدا فایل نصب پلتفرم ctrader را از سایت رسمی سی تریدر دانلود نمایید.

سی تریدر
دانلود سی تریدر از وب‌سایت

2. فایل دانلود شده را اجرا کرده تا نصب نرم‌افزار شروع شود.

سی تریدر
نصب سی تریدر

3. منتظر بمانید تا تمام فایل‌های لازم بر روی کامپیوتر شما نصب شود. ممکن است برای تکمیل فرآیند نصب، نیاز به ری‌استارت سیستم باشد؛ در این صورت سیستم خود را ری‌استارت کنید.

4. بلافاصله پس از اتمام مراحل نصب، نرم‌افزار سی تریدر به طور خودکار باز می‌شود.

5. توجه داشته باشید که اگر هنگام نصب ctrader با مشکل مواجه شدید، آنتی ویروس خود را خاموش کنید.

آشنایی با اجزای اصلی پلتفرم معاملاتی سی تریدر

پلتفرم سی تریدر از 4 بخش اصلی تشکیل شده که در شکل زیر با کادرهای رنگی مشخص شده است.

کلی سی تریدر
نمای کلی از پلتفرم سی تریدر
  • تحلیل (Analyze): تجزیه و تحلیل عملکرد معاملاتی کاربران در این پلتفرم قابل رویت است؛ شما می‌توانید از منوی اصلی که در گوشه بالا سمت چپ قرار دارد به این قسمت‌ها دسترسی داشته باشید.
  • معامله (Trade): این بخش شامل تمام ابزارهای لازم جهت معامله و بررسی بازار است تا شما به عنوان یک معامله‌گر بازارهای مالی بتوانید نیازهای خود را برطرف کنید.
  • کپی (Copy): این بخش یکی از بخش‌های مهم برای تریدرها به شمار می‌رود. در این قسمت امکان کپی معاملات یا کپی تریدینگ برای تریدرها فراهم شده و معامله‌گران مبتدی می‌توانند تنها با با کپی ترید معامله‌گران حرفه‌ای، سودهای خوبی کسب کنند.
  • اتوماسیون (Automate): در این بخش، امکان ایجاد ربات‌های معاملاتی و اندیکاتورهای شخصی امکان‌پذیر خواهد بود.

در ادامه به شرح هریک از این بخش‌ها می‌پردازیم:

معرفی اجزای داخلی پلتفرم سی تریدر

با توجه به شکل بالا، اجزای داخلی سی تریدر عبارتند از:

منوی اصلی (Main Menu): واریز یا برداشت وجه و دسترسی به بخش‌های Trade، Copy، Automate و Analyze از این قسمت امکان‌پذیر است.

تنظیمات (Settings): دسترسی به تنظیمات مربوط به پلتفرم، راهنما، واریز و برداشت در این قسمت وجود دارد.

نظارت بر بازار (MarketWatch): ورود به معاملات، امکان انتخاب نمادها، ایجاد و مدیریت واچ لیست‌ها در این بخش فراهم شده است.

نمودارها (Charts): شما می‌‌توانید در این قسمت به تعداد دلخواه نمودار را به صفحه اصلی سی تریدر اضافه کنید. همچنین سفارش‌های معاملاتی ایجاد کرده و پوزیشن‌‌های معاملاتی باز را مستقیما از نمودارها مدیریت نمایید.

نوار ابزار (Toolbar): دسترسی به ابزار مختلف برای پیکربندی نمودارها و رابط کاربری از این قسمت قابل انجام است.

ابزارهای بررسی (Line Studies and Tools): امکان تغییر حالت‌های نمودار، ابزارهای ترسیم و تنظیم هشدارهای قیمتی در این قسمت انجام خواهد شد.

نظارت بر معامله (TradeWatch): امکان ایجاد و مدیریت سفارشات و موقعیت‌های معاملاتی، بررسی تاریخچه معاملات، کنترل حساب و تاریخچه تراکنش‌ها را فراهم می‌کند.

نوار حساب کاربری (Account Bar): امکان جابجایی بین حساب‌های معاملاتی کاربر را فراهم می‌کند. علاوه بر این؛ نوع حساب (دمو یا واقعی)، میزان تراز حساب و لوریج نیز در این قسمت قابل مشاهده است.

نوار وضعیت (Status Bar): این قسمت جلسه معاملاتی فعلی، زمان جاری، تاخیرهای پراکسی و سرور را نمایش می‌دهد.

پنل نمادهای معاملاتی فعال (Active Symbol Panel): امکان ایجاد سفارشات، بررسی سنتیمنت بازار، ساعات بازار و آمار معاملات را فراهم می کند.

انواع قالب نمودار در سی تریدر

در سی تریدر می‌توانید با توجه به نیازتان، قالب‌های مختلفی از نمودار را مشاهده کنید. به طور پیش‌فرض، سه قالب در پلتفرم سی تریدر وجود دارد:

در سی تریدر
انواع قالب در سی تریدر
  • Range: برای تجزیه و تحلیل محدوده قیمت بهینه شده است.
  • Trend: برای تجزیه و تحلیل روند نمودار بهینه شده است.
  • Volatility: برای تجزیه و تحلیل نوسانات قیمتی بهینه شده است.

نحوه سفارش‌گذاری و انجام معامله در سی تریدر

برای ایجاد سفارش در پلتفرم ctrader روش‌های مختلفی وجود دارد:

  1. کلیک راست بر روی نماد مربوطه در لیست نمادها در سمت چپ، یا کلیک راست روی نمودار آن و انتخاب گزینه Create New Order.
سفارش 1
ایجاد سفارش به روش Create New Order
  1. با استفاده از دکمه های خرید یا فروش QuickTrade در بالای نمودار نماد مورد نظر
  2. کلیک بر روی دکمه New Order در زبانه QuickLinks موجود در بالای صفحه یا در پنل TradeWatch
  3. با استفاده از فرم New Order در تب Order موجود در پنل نماد فعال که در سمت راست قرار دارد.
سفارش2
ایجاد سفارش با استفاده از تب Order 
  1. با فشردن کلید  F9روی کیبورد.

پس از ایجاد سفارش از طریق یکی از روش‌های بالا، امکانات و گزینه‌های زیر برای شما به نمایش درمی‌آید:

گذاری
ثبت سفارش در سی تریدر

در سمت چپ پنجره Order، می‌توانید نوع سفارش را انتخاب کنید. انواع سفارش‌ها شامل سفارش محدود  (Limit order)، سفارش بازار (Market Order)، سفارش توقف (Stop Order) و سفارش محدود توقف (Stop limit order) خواهد بود.

مواردی که در پنجره سفارش‌گذاری سی تریدر قابل توجه است عبارتند از:

  • با استفاده از علامت زنگوله موجود در گوشه بالا سمت راست، می‌توانید آلارم قیمت را تعیین کنید.
  • با استفاده از چک باکس Market Range در زیر گزینه‌های Buy و Sell، می‌توانید مشخص کنید که سفارش حداکثر تا چه تعداد پیپ از قیمت فعلی اجرا شود.

توجه داشته باشید که این گزینه تنها در سفارش بازار وجود دارد و اگر تیک آن را بردارید و یا عدد صفر در آن وارد کنید، سفارش شما تفاوتی با سفارش محدود نخواهد داشت.

  • شما می‌توانید حد سود و حد زیان را براساس قیمت، تعداد پیپ، درصدی از تراز حساب و مبلغ سود یا زیان مشخص کنید. پلتفرم سی تریدر سطح مورد نظر را برای شما محاسبه و در نمودار اعمال می‌کند.

تفاوت متاتریدر و سی تریدر

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم؛ پلتفرم سی تریدر شباهت‌های بسیاری با پلتفرم متاتریدر دارد. اما در عین حال تفاوت‌های قابل توجهی دارند که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

  • کاربری آسان

علی‌رغم آن که متاتریدر محبوبیت بسیاری در بازار فارکس دارد؛ سی تریدر به دلیل سهولت در دسترسی، بیش از پیش مورد توجه معامله‌گران تازه‌کار قرار گرفته است.

پلتفرم ctrader به دلیل دارا بودن جنبه‌های بصری، منظم بودن و کاربری آسان در میان کاربران بسیاری شهرت دارد.

  • امکان شخصی‌سازی

سی تریدر به کاربران اجازه نمی‌دهد که شاخص‌ها و برنامه‌ها را شخصی‌سازی کنند. با این حال متاتریدر نسخه 4 به شما این امکان را می‌دهد که حتی بدون دانستن زبان برنامه‌نویسی، این پلتفرم را شخصی‌سازی نمایید.

  • پشتیبانی از عملکرد ترید خودکار

پلتفرم معاملاتی متاتریدر در مقایسه با سی تریدر، دارای عملکردهای بسیار عالی پشتیبانی در زمینه استفاده از ابزارهای ترید خودکار است.

همین امر سبب شده که تعداد زیادی از معامله‌گران، متاتریدر را در انتخاب اول خود قرار دهند.

مزایای سی تریدر نسبت به رقبا

  • داشتن متنوع‌ترین تایم‌ فریم‌ها (تیک چارت، رنکو چارت، چارت دقیقه ‌ای…)
  • انجام سریع معاملات
  • دریافت لحظه‌ای قیمت‌‌های بین‌ بانکی
  • کنترل و مدیریت معاملات باز (Opened Position) و معاملات در صف انتظار (Pending Orders)
  • ساخت ربات‌های معامله‌گر توسط زبان #C
  • داشتن روش‌های سفارش‌گذاری منحصر به ‌فرد
  • توانایی ارائه تجزیه ‌و تحلیل تکنیکال

سوالات متداول

سی تریدر چیست؟

سی تریدر، یکی از انواع پلتفرم‌های معاملاتی در بازار مالی به خصوص بازار فارکس است که تریدرها می‌توانند معاملات خود را در آن انجام دهند.

پلتفرم cTrader چه مزایایی دارد؟

مهم‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم عبارتند از: رایگان بودن، سرعت بالا در انجام معاملات، وجود ابزارهای تحلیلی پیشرفته، رابط کاربری کاربرپسند و امنیت و حفاظت از اطلاعات.

پلتفرم سی تریدر بهتر است یا متاتریدر؟

انتخاب پلتفرم چیزی است که کاملا به نیازهای معامله‌گر بستگی دارد. اگر به فضا و ابزارهای به روز نیاز دارید، از نرم افزار سی تریدر استفاده کنید. اما اگر انعطاف‌پذیری، قابلیت‌های توسعه و برنامه‌نویسی پلتفرم برای شما مهم است، از متاتریدر استفاده کنید.

سخن پایانی

سی تریدر، یک پلتفرم معاملاتی کامل و جامع است که سعی داشته تمام نیازهای معامله‌گران را مدنظر قرار دهد. با این حال؛ هرچه امکانات یک نرم‌افزار بیشتر باشد، پیچیدگی آن نیز بیشتر خواهد بود.

به این ترتیب؛ بهتر است جهت بهره‌مندی از امکانات کامل این پلتفرم، با آموزشی که از نحوه دانلود، نصب و سفارش‌گذاری سی تریدر در این مقاله بیان کرده‌ایم، همراه باشید. امیدواریم که این آموزش برای شما مفید باشد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
علی احمدی مهیار

با عرض سلام و خسته نباشی
من به یک مشکل بزرگ در سی تریدر برخورد کردم سهامی رو خریدم و نمیتونم بفروشم چطوری می تونم با شما ارتباط بگیرم و مشکل را مطرح کنم
ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام وقت بخیر. با کارگزارتون تماس بگیرید دوست عزیز
این مطلب صرفا برای معرفی این نرم افزاره.

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
2
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx