حکایت‌های جالب جزیره Theodore Smith Eagles

حکایت جذاب بورسی درباره تریدرها

جزیره Theodore Smith Eagle مهد بورس‌بازان بزرگ است. با جمعیت 2.7 میلیون نفری تقریباً تمام افراد بالای 18 سال  درگیر معاملات بورس هستند. حتی در مدارس‌شان دانش‌آموزان واحدهای درسی مرتبط با انواع بازارها، معاملات، ….. را پاس می‌کنند.

در این جزیره تقریباً کسی اسیر بازی هایی که در جزیره‌های دیگر  می کنند نخواهد شد و تریدرهای فوق حرفه ای اش به راحتی می توانند تریدرهایی که در خارج این جزیره روی سهام بازی می کنند را مغلوب کنند.

سهام شرکت‌های زیاد بین المللی در بورس این جزیره معامله می‌شود و اوج خلاقیت و نبوغ تریدرهای این جزیره آن است که با شگردهای خاصی روی سهامی خاص بازی کنند.

عناوین مطلب:

این جزیره و سهم‌بازی‌هایش حکایت‌های جالبی دارد گاهی این حکایت‌ها درس بزرگی است که می‌تواند آویزه گوش معامله‌گران تازه کار باشد.
در قسمت بعدی در خصوص یک رخداد مهم صحبت خواهیم کرد که چگونه یک شرکت “تامین کننده مقدمات ازدواج” با دستکاری شدید صورت مالی کلاه بزرگی سر بازار می گذارد و تریدرهای جزیره چه کردند!

حکایت های جزیره Theodore Smith Eagles : ماجرای شرکت “کانتر”

این شرکت تامین کننده خدمات ازدواج، برگزاری جلسات، سمینارها، و…. می باشد بدین شکل که افرادی که می خواهند ازدواج کنند این شرکت کارهایی مانند آماده سازی تالار، تهیه شیرینی، تهیه میوه، ….. را انجام می دهد یا اگر مجموعه ای در نظر دارند جشنی برگزار کنند این شرکت این خدمات را ارائه می دهد.

در نوامبر  سال 1994 بود که در مناقصه ای که برای یک سمینار برگزار شد شرکت کانتر با اختلاف فاحش برنده شد. قرار بود در یک سمیناری که در خصوص آب و هوای جزایر منطقه برگزار می شد 10 هزار کارشناس و دانشمند شرکت کنند و شرکت کانتر در این مناقصه که تامین کننده سالن سمینارها، پذیرایی و اسکان مهمانان برنده شد. نکته جالبی که وجود داشت این بود این شرکت متعهد شد با 200 میلیون دلار این سمینارها و پذیرایی هایش انجام شود و پیشنهاد شرکت دوم 350 میلیون دلار بود!

با برنده شدن مناقصه توسط شرکت کانتر EPS شرکت از 5 سنت  به 72 سنت افزایش یافت و در جزایر دیگر معامله گران قیمت سهام شرکت کانتر را از 22 سنت تا 2.2 دلار افزایش دادند.

تریدرهای جزیره تئودور اسمیت با حجم بالا در 2.2 دلار Short کردند و هر روز شاهد کاهش قیمت سهام کانتر بودیم با اینکه این مناقصه تاثیر شگرفی در سود آوری داشت اما این فروش ها با این قطعیت عجیب بود. در جزایر دیگر تحلیل گران مدعی بودند در سال 1995 شرکت کانتر حداقل 1 دلار EPS دارد اما تریدرهای جزیره تئودور اسمیت بدون توجه به این مسائل فروش می زدند.  

وقتی تحلیل گران تئودور اسمیت سراغ صورت‌های مالی شرکت کانتر رفتند دیدند که این شرکت قرار شد 50 تن پرتقال از جزیره چیمینگ به نرخ هر کیلو 1 دلار وارد کنند و آن را به نرخ 2 دلار بفروشند! سوالی که مطرح شده بود این بود که چگونه این 100% سود در یک گزینه مثل پرتقال اینقدر واضح و شفاف اتفاق می افتد در حالیکه سود عملیاتی چنین پروژه هایی عموماً 15% بوده است! و چگونه سایر شرکت ها چنین پیشنهادی ندادند و چرا رقم قرار داد پاکت دوم 350 میلیون دلار بوده!!

یک چیزی هست که مخفی مانده! پرتقال همین بود، سیب همین بود، موز همین بود، هزینه های کارگری و تامین کارگر از جزایر دیگر همین بود!! یک چیزی این وسط طبیعی نبود! اگر این پروژه این قدر راحت سود 100% دارد بقیه چرا اینقدر رقم را بالا گرفتند؟

هر روز قیمت سهام سقوط می کرد تا می سال 1997 قیمت به رقم 60 سنت بازگشت و مشخص شد آن اما و اگرها از کجا آب می خورده!

حکایت های جزیره Theodore Smith Eagles : ماجرای ترید در وضعیت کورلیشن منفی

در سال 1987 سهام شرکت ETRA به کمترین قیمت خود رسیده بود در حالیکه ارزش ذاتی شرکت حداقل 1 دلار بود اما 30 سنت معامله می شد. این شرکت تامین کننده تجهیزات برقی بود .

در آن سال قیمت مس سقف تاریخی اش بود به ازای هر تن 9600 دلار در حالیکه انبارهای شرکت تقریباً خالی بود شرکت به دلیل بهای تمام شده بالا نتوانسته بود تجهیزات برقی را بفروشد و نیمی از ظرفیت تولید شرکت عملاً از کار افتاده بود.
سرمایه گذاری در این شرکت بشدت وسوسه کننده شده بود در حالیکه سود شرکت حدود 3  سنت بود اما تحلیل گران معتقد بودند سهام شرکت باید به 20 سنت برسد و سودش می تواند تا 1 سنت هم کاش یابد.

تریدرهای جزیره تئودور اسمیت به شدت وسوسه شده بودند که سهام این شرکت را بخرند چون یک سوم ارزش ذاتی اش معامله می شد اما از یک سو نگران  این قضیه  بودند که مبادا قیمت مس رشد کند و این شرکت مشکلات بیشتری پیدا بکند.

در آن موقع یک شرکت چند ملتی به اسم F-NATION که تولید کننده مس بود به قیمت 1 دلار معامله می شد که بر مبنای تحلیل تحلیل سی تی گروپ ، 20% بالای ارزش ذاتی اش بود با رشد قیمت جهانی مس این شرکت بشدت پر طرفدار شده بود. تریدرهای چزیره تئودور تصمیم می گیرند این دو سهم را هج کنند اندازه 3 میلیون دلار F-NATION خریدند و هم زمان معادل 3 میلیون دلار ETRA خریدند. طبق بررسی های اینها این دو سهم 95% عکس هم رفتار می کنند و وارد یک معامله هج می شوند که آسیب نبینند.

اتفاق جالبی که افتاد این بود مس ریزش سنگینی کرد و از 9600 دلار تا 4000 دلار سقوط کرد ارزش سهام F-NATION از  1 دلار به 50 سنت رسید و روی این معامله خرید شان 1.5 میلیون دلار ضرر کردند اما قیمت سهام ETRA از 30 سنت به 2 دلار رسید و روی خرید سهام ETRA حدود 18 میلیون دلار سود کردند. در نتیجه خالص سود این دو معامله برایشان 16.5 میلیون دلار شد.

اینها بر این باور بودند که قیمت جهانی مس کاهشی است بنابراین شرکتی مثل ETRA که بشدت زیر ارزش ذاتی هست سریع ریکاور می کند و چون شرکت F-NATION تنها 20% بالای ارزش ذاتی بود و شرکت سنگینی هم بود به واسطه اهرم پایینی که داشت بنابراین نباید ریزش قوی داشته باشد. بخاطر همین بدون اینکه ریسک کل بازار را بردارند روی سرعت بازدهی دو گزینه با کورلیشن منفی حداکثر استفاده را بردند.

حکایت های جزیره Theodore Smith Eagles : ماجرای شرکت اجوکیان

در سال 1995 شرکتی به نام اجوکیان با سرمایه کلان دارنده یکی از صندوق‌های بزرگ سرمایه گذاری بود. در آن سال ها شایعاتی مطرح بود که در این شرکت پول شویی هایی صورت می گرفت و مدیران آن نیز خود در مسیر آن پول شویی معاملات کلانی انجام می دادند. این صندوق که بخش عمده ای از دارایی‌اش از محل خیریه تامین می شد توسط یک تیم مدیریتی وابسته به یک باند تبهکاری اداره می شد البته در ابتدا مشخص نبود تیم مدیریتی وابسته است اما در سال های بعد این قضیه مشخص شد که منجر به عزل دسته جمعی تمام مدیران و زندانی شدن شان گردید.

رویه بدین شکل بود که با منابع کلانی که در اختیار داشتند و پول‌هایی که مشخص نبود از چه منبعی به بورس تزریق می کنند (در ظاهر تمامش از محل خیریه بود) سهام کوچک ار چند برابر می کردند و به شکل کلان فروش انجام می دادند. در یکی از این گزینه هایی که بازی می کردند اسیر فروش های سنگین تریدرهای تئودور اسمیت شدند.

یک سهم پیمانکاری به نام “آرک” که ارزش بازارش تنها 170 میلیون دلار بود در 6 ماه به رقم حیرت آور 540 میلیون دلار رسید در این چند ماه که روند سود آوری شرکت تغییری نکرده بود اما تحرک هایی در مسیر شانتاژ یک سری پروژه های شرکت به بازار با یک جدول زمان بندی از پیش طراحی شده منتشر می شد.

در حالیکه تحلیل گران تئودور اسمیت بطور کلی 200 میلیون دلار را قیمت منصفانه ای برای شرکت “آرک” در نظر می گرفتند شروع کردند به شکل حجمی معاملات شورت انجام دادند. فروش ها با حجم بالا و با اهرم 4 صورت می گرفت بطوریکه صندوق سرمایه گذاری اجوکیان برای اینکه منافع یک سری از مدیرانش به خطر نیفتد با حجم بالا خرید انجام دادند. شرایط به گونه ای شده بود که اگر خود مدیران نیز می خواستند فروش انجام دادند براحتی قیمت سهام از 10 سنت سقوط وحشتناکی می کرد. از منابع صندوق استفاده کردند و تمام فروش ها را خریدند

تریدرهای جزیره تئودور می دانستند از هفته آخر برج 8 آن سال که ماه  و خورشید با هم در خانه هایشان آرام می گیرند باید فشار فروش سنگینی در قیمت سهام “آرک” رخ دهد. چرا که کفی که در قیمت تقریبی 3 سنت ساخته بود متاثر از چنین ترکیبی در یک آرایش مقابل  بود.
قیمت سهام به آرامی سقوط کرد و همین خود بر طبل رسوایی مدیران مجموعه زد وقتی قیمت سهام به 4 سنت رسیده بود و صندوق اجوکیان زیان سنگینی به واسطه منافع شخصی مدیران تجربه می کرد به آرامی در پشت پرده نیروهای امنیتی در حال بررسی رسوایی بزرگ پول شویی در آن ارگان بودند.   

حکایت های جزیره Theodore Smith Eagles : ماجرای گروه نقاب دار

در جزیره تئودور یک گروهی دلال بورس فعال بودند که متخصص ساخت و پرداخت شایعه بودند. طوری شایعات توسط این گروه ساخته می شد که گاهی مدیر عامل برخی شرکت هایی که شایعاتی برایشان ساخته می شد نیز شک می کردند که آیا ما در شرکت چنین چیزی داریم!!

سال 1995 بود سر ماجرای شرکت “دیجیت” یک سفته بازی بزرگ شکل گرفته. این گروه سفته بازی با حجم بالا اقدام به خرید سهام این شرکت کردند نزدیک به 6% شرکت از سهم در محدوده 10 سنت خریداری شد و سهام را تا 13 سنت رشد دادند، به ناگاه شیر هولدر سنگین شروع به فروش سهام در بازار کرد از انجایی که نقاب دارها برنامه ای برای خرید بیشتر نداشتند با همکاری خبرگزاری اینترکا شروع به شایعه پراکنی کردند.

خبری که در بازار منتشر شد این بود شرکت دیجیت که در زمینه پروگرمینگ فعال بوده برنامه توسعه ای جدیدی را آغاز کرده و بنا دارد در یک اقدام مشترک با مایکرو سافت تمام اتوماسیون های اداری جزیره را به شکل پیمانی اجرا کند. ارزش قرار داد طوری بود که شرکت میت وانست اندازه قیمت سهامش که 13 سنت بود EPS اعلام کند.
مصاحبه ای که با مدیر عامل شرکت انجام شد این قضیه را به شدت رد کرد و اعلام کرد هیچ برنامه مشترکی با مایکروسافت ندارند

اما نقاب دارها از تریبون ها دائما به این قضیه اصرار داشتند، شیر هولدر هر روز می فروخت، شایعات هر روز فراگیرتر می شد.
نقاب دارها یک تزی داشتند و آن اینکه بازار بورس همواره در همه قیمت ها خریدارهای حجمی می تواند داشته باشد و سعی کردند اخبار را طوری پوشش دهند که با حجم سهامی که در بازار معامله می شود چهره آن شایعه طبیعی تر و واقعی تر نمایانده شود.

شرکت دیجیت هیچ گاه با مایکروسافت قراردادی نبست و هیچ گاه سود شرکت از 1 سنت فراتر نرفت اما سهامی که گروهی نقابدار بالا بردند براحتی توانستند در بازار بفروشند اما شیر هولدر چند ماه بعد 40% پایین تر شروع کرد به جمع آوری سهامی که در بازار عرضه کرده بود.

گاهی اخبار و شایعات صرفاً یک بازی است برای بازی! زمانی که این بازی رخ یک بازدهی بزرگ را به خود می گیرد حساسیت ها را بیشتر دامن می زند از آن زمان بازار توجه ویژه تری به بازی گروه نقاب دار داشت گروهی که بشدت دنبال سوداگری بودند.

 

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx