سهام شرکت‌های بزرگ را خریداری کنیم یا سهام شرکت‌های کوچک؟

سهام شرکت کوچک بورس

یک از فاکتورهایی که می‌توانید در سرمایه گذاری در بورس در نظر داشته باشید، بزرگی یا کوچکی شرکت‌هاست. زیرا رفتار شرکت‌های بزرگ و کوچک در شرایط یکسان با همدیگر متفاوت است.

اندازه شرکت، فاکتوری است که می‌توان آنرا با سایر شرکت‌ها و صنعت مقایسه کرد. یک طرز فکر غلط در میان سرمایه‌گذاران وجود دارد و آنهم این است که هرچقدر قیمت سهام شرکتی بالاتر باشد (گران‌تر باشد) آن شرکت بزرگتر است. درست است که قیمت سهام از عواملی تاثیرگذار بر بزرگی و کوچکی شرکت محسوب می‌شود ولی همه موضوع نیست.

در واقع اندازه شرکت نشان دهنده این است که اگر شخصی بخواهد تمام سهام منتشر شده آن شرکت را خریداری کند، چقدر پول باید بپردازد؟

عناوین مطلب:

روش تخمین اندازه شرکت‌ها

برای تخمین اندازه شرکت‌ها (چه بورسی و چه غیربورسی) دو راه وجود دارد.

راه اول: تخمین درآمد شرکت
راه دوم: محاسبه ارزش بازار

بسیاری از افراد، درآمد شرکت را شاخص مناسبی برای سنجش اندازه آن نمی‌دانند، زیرا با ترفندهایی می‌توان با تحریف اطلاعات و تغییر روش‌های حسابداری، درآمد کسب شده توسط شرکت را بیشتر یا کمتر از مقدار واقعی نشان داد.
به همین دلیل توجه به ارزش بازار برای تعیین اندازه شرکت، بیشتر در بین سرمایه‌گذاران رایج است.

در حقیقت کلیه سرمایه‌گذاران فعال در بورس هستند که باعث می‌شوند ارزش بازاری شرکت مشخص شود. برای محاسبه ارزش بازار یک شرکت کافیست کل سهام منتشر شده توسط شرکت در قیمت بازار آن ضرب شود.

مثلا شرکت سرمایه گذاری ساختمان ایران 1,090,296,000 سهم دارد، اگر قیمت سهام آن در بازار 2350 ریال باشد، ارزش بازار شرکت معادل 2,562,195,600,000 ریال خواهد بود. (حدودا 256 میلیارد تومان)

ارزش بازار هر شرکت در سایت tsetmc در صفحه هر نماد مشخص است. ( راهنمای سایت tsetmc را می‌توانید اینجا بخوانید )

دلیل اهمیت ارزش بازار

با سنجش ارزش بازار، می‌توانیم اندازه شرکت‌ها را با هم مقایسه کنیم، اینکار به کمک می‌کند ارزش بازار را با مجموع دارایی‌های آن مقایسه کنیم و عملکرد شرکت‌ها را نسبت هم تحلیل کنیم.

نقطه کور در ارزش بازار

ارزش بازار شرکت هیچ صحبتی از بدهی‌های شرکت نمی‌کند. ممکن است ارزش بازار یک شرکت 20 میلیارد تومان باشد و شما تصور کنید با پرداخت این مبلغ می‌توانید کل سهام را خریداری کنید ولی این طرز تفکر اشتباه است زیرا با تصاحب شرکت، شما متعهد به پرداخت بدهی‌های آن نیز هستید و شرکت ممکن است 5 میلیارد تومان بدهی داشته باشد.

دسته‌بندی شرکت‌ها بر مبنای ارزش بازار

شرکت‌ها برحسب ارزش بازارشان به شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک تقسیم می‌شوند. در ادامه با خصوصیات هر کدام از این شرکت‌ها می‌پردازیم.

شرکت‌های بزرگ: خرید سهام این شرکت‌ها معمولا ریسک کمتری دارد. سرمایه‌گذارانی که به دنبال سود مناسب و منطقی هستند معمولا در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. نقدشوندگی بالای سهام این شرکت‌ها از مزایای آنهاست، بنابراین افرادی که سرمایه زیادی دارند و نمی‌خواهند به اصطلاح در سهمی گیر بیفتند (امکان فروش سهم را به راحتی داشته باشند) به خرید سهام این شرکت‌ها علاقه نشان می‌دهند.
مزیت دیگر سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ این است که به دلیل شناخته بودن این شرکت‌ها در بازار سرمایه، توجهات بیشتری روی آنها وجود دارد و تحلیل‌ها و اخبار بیشتری از آنها موجود است.
برخی از این شرکت‌های بزرگ در بورس تهران شامل هلدینگ‌ خلیج فارس، فولاد خوزستان، پالایشگاه بندرعبارس، مخابرات ایران هستند.

شرکت‌های متوسط: این شرکت‌ها ترکیبی از ویژگی‌های شرکت‌های بزرگ و کوچک را دارا هستند.

شرکت‌های کوچک: معمولا سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها نسبت به شرکت‌های بزرگ از ریسک بیشتری برخوردار است. ریسک نقدشوندگی در این سهام بالاتر است و باعث می‌شود سهامدارانی که سرمایه سنگینی دارند نتوانند به راحتی مقادیر زیادی از سهام آنها را خرید و فروش نمایند.
با این حال، این شرکت‌ها مزایایی نیز دارند و آنهم پتانسیل رشد سریعتر است. به دلیل کم بودن ارزش بازار آنها، در این شرکت‌ها اغلب اوقات فعالیت‌های سفته‌بازان نیز به چشم می‌خورد.
زمانی که سهام یک شرکت کوچک کمتر از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری شده و در حال معامله باشد، فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آید تا سود بسیار بالایی کسب کنند.

نتیجه‌گیری

برای مدیریت ریسک سرمایه‌‌گذاری در بورس، باید به اندازه شرکت‌ها و ارزش بازار آنها توجه کنید. در صورت وجود شرایط ثابت، سهام شرکت‌های بزرگ گزینه کم ریسک‌تری هستند ولی از طرفی پتانسیل سودآوری کوتاه‌مدت در آنها نیز کمتر است.
در تصمیم به سرمایه گذاری باید به میزان سرمایه خودتان و میزان نقدشوندگی سهام نیز توجه کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

روش تحلیل و انتخاب سهام

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

13 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
علی

سلام اقای جهاندیده شما بازارگردانی هم قبول میکنید.

حسین محتشمی

سلام آقای جهاندیده خسته نباشید از این که وقت میزارید و پاسخگو هستید
بنده تازه وارد بورس شدم اونم با آزاد سازی سهام عدالت، یک سوال دارم اینکه مگه سهام شرکت ها سود ده یا زیانده نیستند؟ خب پس چرا سهام شرکت های سهام عدالت افت نکردند، مثلا از اون روزی که آزاد سازی کردم و دارایی خودم را مشاهده میکنم روز ب روز ارزش داراییم بالاتر میره، روزهای اول کل دارایی هفت میلیون و یکصد و چهل بوده، بعد هفته بعد شد هفت میلیون و پانصد، و در آخر امروز ارزش دارایی شده هشت میلیون و سیصد،
یعنی امکان داره در روزهای آینده یکدفعه بشه مثلا شش میلیون؟
با سپاس فراوان از راهنمایی شما

سلام حسین عزیز ، بنده و همکارانم خوشحال می شیم بتونیم کوچک ترین راهنمایی ارائه کنیم.

ورود تون به بورس رو تبریک می گم ، بله به صورت کلی سهام می تونه رشد یا افت کنه بنا به دلایل گوناگون ، در این چند روز شرایط بازار و این سهم ها به این صورت بوده که رشد کردند و می تونه در روز های آینده کمتر یا بیشتر هم بشه طبیعتا. همینطور ما بخش بورس برای تازه کاران رو راه اندازی کردیم که شما رو به مطالعه و استفاده از اون بخش دعوت می کنم : https://www.bourseiness.com/category/bourse-guide-for-beginners

علی

سلام وقت بخیر .ببخشید معیار این سنجش چیه ؟ ایا محدوده خاصی داره؟ ارزش بازار یک شرکت 21,059B باشه بزرگ حساب میشه یا کوچیک؟

علی

چگونه شرکتهای کوچک را از بزرگ تشخیص دهیم

Amir

سلام من باید چه شرکتی بخرم ها یک شرکت کوچک برام بگو و سود اور

حمزه

سلام برای سرمایه گذاری با مبلغ ۳ میلیون تومان باید تو کدام بورس سرمایه گذاری کنم؟

Alireza

با عرض سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم مثلا براساس تحلیل های ما یه شرکت سهمش یه حرکت صعودی خیلی خوب داره اگر شرکتش متوسط یا کوچک باشه و این که مشکلی از لحاظ سرمایه نداشته باشیم نباید زیادی بخریم؟! و این که اگر این شرایط بود حدودا تا چه تعداد سهم میتونیم بخریم که هنگام فروش گیر نیفتیم؟! و این که این مسئله ربطی به قدرت خرید و فروش داره؟!
ممنون 😊🌹

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
13
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx