توکن ارز دیجیتال چیست؟ چند نوع توکن وجود دارد؟

توکن ارز دیجیتال چیست

امروزه کمتر کسی وجود دارد که اسم ارزهای دیجیتال را نشنیده باشد و بسیاری از ما کم و بیش با اصطلاحات این حوزه آشنا هستیم. اما آن چه انگیزه نوشتن این مطلب را به وجود آورد، کاربرد اشتباه اصطلاحات ارزهای دیجیتال توسط افراد است. به عنوان مثال تابحال به این فکر کرده اید که توکن چیست و چه تفاوتی با ارز یا کوین دارد؟

در این مطلب با ما همراه باشید تا بدانیم توکن ارز دیجیتال چیست و اصطلاح «توکن» به چه چیزی گفته می‌شود.

توکن ارز دیجیتال چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال، توکن یک نوع دارایی تلقی می‌شود که با استفاده از کریپتوگرافی و فرمول‌های خاصی به وجود آمده و در بستری مبتنی بر بلاک‌چین فعالیت می‌کند. توکن‌های مختلف از قوانین و استانداردهای خاصی پیروی می‌کنند و بسته به نوع کاربردی که دارند، امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

عناوین مطلب:

توکن‌ها در واقع دارای ارزش مشخصی هستند که بر اساس کاربرد و موفقیت آن‌ها در جذب کاربران بیشتر تعیین می‌شود. همانند پول‌های رایجی که به صورت روزانه برای خرید و فروش از آن‌ها استفاده می‌کنیم، توکن‌ها مطابق یک قرارداد قبلی و متأثر از عرضه و تقاضا دچار نوسانات قیمت می‌شوند.

تفاوت کوین (Coin) و توکن (Token) چیست؟

در موارد بسیاری می‌بینیم که این دو اصطلاح به جای یکدیگر استفاده می‌شوند اما این دو اصطلاح یک تفاوت کلیدی با یکدیگر دارند.

کوین به ارز دیجیتالی گفته می‌شود که بلاک‌چین مختص به خود را دارد و در واقع ارز بومی همان شبکه محسوب می‌شود. مثلاً اتر (ETH) ارز بومی بلاک‌چین اتریوم (Ethereum) است و در واقع یک کوین محسوب می‌شود.

اما ارز دیجیتال UNI که متعلق به صرافی یونی سواپ (Uniswap) است و بر روی بلاک‌چین اتریوم کار می‌کند، یک توکن محسوب می‌شود چرا که بلاک‌چین مختص به خود را ندارد.

حالا که فهمیدیم توکن ارزهای دیجیتال چیست، بهتر است با انواع توکن که در بازار معامله می‌شوند بیشتر آشنا شویم:

توکن‌های ارزی (Currency Tokens)

توکن‌های ارزی که در واقع رایج‌ترین نوع توکن هستند، برای خرید و فروش و معاملات یا ذخیره دارایی استفاده می‌شوند. توکن‌هایی مانند Solana و Ripple از جمله بهترین توکن‌های ارزی هستند.

توکن کاربردی (Utility tokens)

ظهور اتریوم باعث به وجود آمدن توکن‌های کاربردی شد. برخلاف توکن‌های ارزی، این نوع از توکن‌ها به دارندگانشان اجازه دسترسی به یک محصول یا سرویس خاص را می‌دهند.

توکن خدماتی
توکن‌های کاربردی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال هستند و کاربردهای بسیار گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف دارند.

توکن‌های کاربردی چندکاره هستند و معمولاً بر روی یک بلاک‌چین مانند اتریوم ساخته می‌شوند و در همان شبکه می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

توکن‌های مشابه اوراق بهادار (Security tokens)

توکن‌های مشابه اوراق بهادار در واقع توکن‌هایی هستند که از رمزنگاری دارایی‌های خاصی به دست می‌آیند و قابلیت دسترسی به این توکن تنها به فرد مالک داده می‌شود.

امکان خرید و فروش با استفاده از این توکن‌ها وجود دارد اما ر غالب موارد دید مالکان به توکن‌های security سرمایه گذاری و نگهداری است.

این ویژگی باعث شده تا برخی از فعالان بازار و همچنین کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا (SEC) آن‌ها را به عنوان اوراق بهادار طبقه بندی کنند. بنابراین این توکن‌ها به عنوان یک قرارداد سرمایه‌گذاری و دارای پتانسیل کسب سود و درآمد انفعالی (passive income) شناخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: 10 راه برای کسب درآمد غیرمستقیم از کریپتو!

توکن‌های دارایی (Asset tokens)

این توکن‌ها به عنوان نماینده دیجیتال یک دارایی در یک پلتفرم یا سازمان شناخته می‌شوند. مثلاً ممکن است یک توکن، نماینده و نشانگر مقدار مشخصی املاک یا دارایی فیزیکی مانند طلا باشد.

بیشتر بخوانید: پکس گلد (Pax Gold) چیست؟ با طلای دنیای کریپتو آشنا شوید!

توکن‌های سهمی (Equity tokens)

این توکن‌ها بیشتر به عنوان یک مفهوم تئوری وجود دارند. توکن‌های سهمی در شرکت‌های مختلف می‌توانند به عنوان یک بخش از سهام عمل کرده و سهام داران می‌توانند مطابق قرارداد قبلی از این توکن‌ها به عنوان نماد تعداد دارایی‌های خود استفاده کنند.

توکن‌های جایزه (Reward tokens)

این توکن‌ها را می‌توان معادل امتیاز وفاداری (loyalty points) یا برای پرداخت جایزه‌ دانست. در غالب موارد توکن‌های جایزه در قالب توکن بومی یک صرافی، بازی کامپیوتری یا بلاک‌چین‌های مختلف به کاربران پرداخت می‌شوند اما ممکن است توکن جایزه با توکن بومی متفاوت باشد.

جایزه‌ای که در قالب توکن به کاربران پرداخت می‌شود می‌تواند به دلیل هولد کردن مقدار زیادی توکن شبکه، شرکت در استخر‌های نقدینگی یا تبلیغ برای پلتفرم باشد.

توکن سودده (dividend tokens) چیست؟

به استثنای توکن‌های ارزی، سایر توکن‌ها نوعی قرارداد سرمایه‌گذاری با پتانسیل درآمد انفعالی هستند. چنین درآمدی می‌تواند در اشکال و انواع مختلف وجود داشته باشد، به‌طور مثال کسب سود از طریق نگهداری توکن، سرمایه‌گذاری و یا انجام عملیات استخراج و… .

برخی از سازمان‌ها، درآمدشان را با توزیع سود بین دارندگان توکن تقسیم می‌کنند. علاوه بر این، بلاک‌چین‌هایی وجود دارند که دارای ویژگی‌هایی مشابه پرداخت سود هستند که باعث می‌شود ارز آن‌ها مشابه یک «توکن سودده» باشد.

همانند سهام، توکن‌های دارای قابلیت سوددهی می‌توانند امتیاز رأی را با خود به همراه داشته یا نداشته باشند. اما برخلاف سهام، نگهداری توکن‌های سودده صرفاً حق امتیاز کسب درآمد انفعالی را به دارنده آن می‌دهد و صرفاً دارنده توکن، هیچ مالکیتی در سازمان مربوطه ندارد.

Staking یا استیکینگ که مفهوم آن را می‌توان نگهداری و ذخیره توکن دانست، می‌تواند نوعی مفهوم سوددهی نیز داشته باشد و نگه‌دارندگان توکن در یک والت از پیش تعیین شده، به تناسب زمانی که توکن را نگه داشته‌اند، مقداری دریافتی داشته باشند.

پرداختی‌ها به دارندگان توکن می‌تواند به‌طور منظم (مثلاً هفتگی، ماهانه یا هر از سه ماه) و بر اساس سطوح مختلف مالکیت در آن توکن باشد، به‌طور مثال افرادی که مقادیر زیادی از توکن را نگهداری می‌کنند، زودتر از افراد دارای توکن کمتر، سود را دریافت کنند.

توکن NFT چیست؟

حروف NFT مخفف کلمه Non-Fungible Token به معنای توکن غیر مثلی یا توکن غیرقابل معاوضه است. ان اف تی بک بخش از کد در کامپیوتر است که شبیه ارزهای دیجیتال مانند «بیت‌کوین» (Bitcoin) وجود دارد.

توکن غیرمثلی NFT
هر یک از توکن‌های غیرمثلی منحصربه‌فرد هستند و به همین دلیل به شکل آثار هنری، آیتم‌های درون بازی و موارد دیگر معامله می‌شوند.

همانند هر شیء دیگری، فیزیکی یا دیجیتالی، ارزش NFT بر مبنای مبلغی است که یک نفر بابت مالکیت آن پرداخت می‌کند. لازم به ذکر است که برخلاف بسیاری از اشیاء فیزیکی یا دیجیتالی، توکن‌های غیر مثلی خود محصول نیستند و بیشتر نمایانگر یک محصول فیزیکی یا دیجیتالی هستند که در بلاک‌چین ثبت و ذخیره می‌شود. از طرفی نیز خرد و فروش NFTها بسیار راحت است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع توکن NFT (توکن‌های تعویض‌ناپذیر)

چگونه یک توکن ارزشمند می‌شود؟

با پیشرفت ابزارهای ایجاد توکن، همه می‌توانند با دانش اندک فنی، روی بلاک‌چین‌های مختلف توکن ایجاد کنند. بنابراین ایجاد توکن به خودی خود ارزشی ندارد بلکه توکن‌ها زمانی ارزشمند می‌شوند که عده‌ی زیادی حاضر شوند آن را برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار دهند. مثلاً:

  • برای شروع یک بازی آنلاین جذاب، کاربران به مقدار خاصی از یک توکن نیاز داشته باشند.
  • توکن در یک اپلیکیشن غیرمتمرکز نقش ارزبومی (Native currency) را بازی کند.
  • توکن به خاطر تبلیغات گسترده و یا ویژگی‌های خاص، توجه افراد زیادی را جلب کند و عده زیادی شروع به خرید و فروش آن کنند.

بیشتر بخوانید: نحوه ایجاد ارز دیجیتال؛ راهنمای گام به گام ساخت توکن و کوین

کیف پول توکن ارز دیجیتال چیست؟

پس از فراگیر شدن ارزهای دیجیتال، جست و جو برای کیف پول ارزهای دیجیتال نیز بیشتر شد. کیف پول ارز دیجیتال باید بتواند امنیت دارایی‌های کاربران را تأمین کرده و دسترسی به ارزهای دیجیتال بیشتری را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند.

لیست کیف پول های ارز دیجیتال را در اینجا مشاهده کنید!

کیف پول‌ها مبتنی بر بلاک‌چین‌های مختلفی هستند و بسته به این که قصد خرید و نگهداری چه توکنی داشته باشید، باید از یک کیف پول متناسب و سازگار استفاده کنید.

امروزه کیف پول‌های دیجیتال بسیاری در دسترس علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. کیف پول‌ها امروزه در دو حالت نرم افزاری یا به اصطلاح نرم و کیف پول‌های سخت افزاری با به اصطلاح سرد در دسترس هستند.

کیف پول‌های نرم‌افزاری مانند تراست ولت، کوینومی، کیف پول BRD و… رایگان هستند. اما کیف پول‌های سخت افزاری که امنیت به مراتب بالاتری دارند برای خرید نیاز به هزینه اولیه دارند.

سؤالات متداول

توکن ارز دیجیتال چیست؟

توکن‌های ارز دیجیتال شکلی از دارایی هستند که در یک چهارچوب مشخص و مطابق قوانین و استاندارد‌های خاصی در یک شبکه بلاک‌چین قابل خرید و فروش و معامله هستند.

تفاوت کوین و توکن ارز دیجیتال چیست؟

کوین به نوعی از ارز دیجیتال گفته می‌شود که بلاک‌چین مختص به خود را داشته و در واقع ارز بومی شبکه محسوب می‌شود. اما توکن، بلاک‌چین مختص به خود را ندارد و روی یک بلاک‌چین دیگر کار می‌کند.

انواع توکن کدامند؟

توکن‌ها انواع مختلفی دارند که برای مقاصد مختلفی از آن‌ها استفاده می‌شود. بیشتر توکن‌های موجود در بازار توکن‌های ارزی هستند اما از انواع دیگر توکن‌ها می‌توان به توکن‌های کاربردی، توکن‌های مشابه اوراق بهادار، توکن‌های سرمایه، توکن‌های جایزه و توکن‌های سودده نام برد.

سخن آخر

اصطلاح توکن از جمله اصطلاحات بسیار پرکاربرد در دنیای ارزهای دیجیتال است که در موارد بسیاری حتی توسط فعالان بازارهای ارز دیجیتال به اشتباه به کار برده می‌شود.

در این مطلب به سؤال توکن ارز دیجیتال چیست پاسخ دادیم و علاوه بر معرفی انواع توکن، تفاوت توکن و کوین را به طور کامل شرح دادیم.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

توکن ارز دیجیتال چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

72 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
افشین

سلام من چند توکن Awo دارم خواستم بپرسم ممکنه معجزه بشه و در صرافی لیست بشه

محمدحسین

سلام جریان جایزه یک میلیونیش چیه؟آیا واقعا یک میلیون میده؟

سید

سلام آقای جهاندیده. من در خرید
توکن PETWARS_Dividen_Tracker به جای توکن اصلیPETWARS خریدم الان نمی دونم باهاش چکار کنم در کیف پول هست ولی فروخته نمیشه

وحید

سلام نظرتون در مورد ارز چیبی اینو در صرافی بیبوکس چطوره ممنون میشم نظر کارشناسیتونو بدونم

سمیه نعیمی

سلام .میشه درمورد توکن توضیح بدین اصلا یعنی چی .یکی از آشناها سه ماه پیش ۱۵ میلیون تومان خریده و الان ۱۵ میلیون شده ۲۰۰ میلیون این واقعی هستش؟؟؟

Reza

سلام
کسی تا حالا توکن پرو ووالیو داپ رو فروخته یا تبدیل به ارز دیگری کرده لطفا اگر کسی این کارا رو انجام داده به ما هم لطف کند ممنون میشم gkhamarani@gmail.com

Reza

دوستان من یک چیزی بگم این اقای داداشی قرار بود خیلی وقت پیش توکن لیام رو با پشتوانه ی مالی (حدود 2 هزار میلیارد تومان) که از مردم جمع اوری کردند عرضه کنه امروز این اقا حبس خانگی بالغ بر 1000 نفر شاکی دارند و قاضی و دادستان عملا پشت گوش میندازند . اقای داداشی و شرکت امیتیس اعلام کردند که در حال حاضر هیچ سرمایه ای ندارند.
خواهشی که ازتون دارم اینه که این خبر رو بین همه پخش کنید شاید تونستید به پرونده کمکی بکنید شاید مورد توجه مقامات قضایی واقع شد شاید اقای ریسی دادستان تهران کاری از دستشون بر اومد

رضا

سلام وینک wink چه نوع ارزیه کجا میشه نگهش داشت ممنون میشم کامل توضیح بدین

QNB

سلام آقای جهان دیده ببخشید آیا لیام توکن کلاهبرداری هست اصلا وجود دارد

مهدی زیرک

با سلام و عرض ادب
جسارتا میخواستم بدونم bcd توکن دارای ارزش هست ؟
میشه به ارز دیگری تبدیل کرد؟
آیا قابل نقل و انتقال هست ؟
نقل و انتقال یا تبدیلش چقد کارمزد داره؟
خواهش میکنیم کمک کنید خیلی ضروریه

امین

سلام آقای شجاع الدین لطفا راهنماییم کنید
من توکن Value دارم به مقدار زیاد توی اتمیک ولت ولی کارمزد زیاد میخواد تقریبا 0.02 اتریوم
اول اینکه این توکن فیک هست یا نه ولی توی چندتا صرافی از جمله Huobi لیست شده
الان نمیدونم این توکن فیک هست یا نه و چرا اینقدر کارمزد میخواد

لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

رامین صادقی

سلام خسته نباشید بنده ب مقدار زیادی tst و tbc دارم میتونم بپرسم اینا خرید فروش میشن یا نه ؟؟؟

سعید

سلام من توکن : والو ، پرو ، داپ و گیفت دارم توی اتمیک ولت الان میخوام اینارو به پول یا یه ارز دیجیتال تبدیل کنم کسی میتونه راهنماییم کنه ؟ واتس اپم *******

اکبر

با سلام میشه راهنمایی تصویری و دقیقی انجام بئین ممنون میشم

مینا

سلام آقای جهاندیده میشه راهنماییم کنین توکن پرو رو چطوری میتونم تبدیل به بیت کوین یا ریال کنم؟

سقز

سلام خسته نباشید من تو تابستون در برنامه اکو اسمارت ۵۰۰۰ ترون خریدم به قیمت یک میلون ۸۰۰ هزار تومن و این ۵۰۰۰ ترون تبدیل شد به ۴۶۸۳ تا توکن.
هالا این توکن چیه و اصلا چکارش کنم. میتونم تبدیلش کنم یا چجوریه به پول تبدیل میشه لطفا به طور کامل راهنمایم کنید.خیلی ازتون ممنونم.🙏🙏

زهرا

سلام وقت جناب جهاندیده توکن VALUE وتوکن PROرا چطور میتونم بفروشم؟

امیر

یلام آیا توکن رل کوین معتبر هست لطفا جواب بدید ممنون

حمیدرضا

باسلام
می خواستم درخصوص دنا توکن و ماهیتش توضیح بده
فردی تو شهر ما لا وعده سود 9 تا 15 درصد سود ماهیانه داره از افرادی که دنبال راحتی و سود زیاد هستند پول جمع می کنه و احساسم میگه این طمع بزرگ پشتش یه کلاهبرداری بزرگه
لطفا شناخت کاملی و تحقیقی دارید کمکم کنید باتشکر

امین آزموده

کلاهبردار
صاحبش قبل از اینکه دنا رو بسازه به شهر ما اومد براش لب تاب خریدم پولمون نداد دیگ چه برسه شما

محمد

سلام اطلاعی از توکن HIG و دنا توکن دارید؟

مرتضی

سلام درمورد دناتوکن اگر اطلاعاتی دارید ممنون میشم توضیح دهید که آیا معتبر هست یا نه ؟

مصطفی

سلام.. وقت بخیر… جناب جهاندیده در مورد اینوستینگ توکن اطلاعاتی دارید به من بدید؟؟چون خرید کردم و طریقه برداشتش رو نمیدونم؟؟ با تشکر

طیبه اسدی

سلام توکن هایی که به عنوان ضمانت نامه بانکی هستند آیا پس از اتمام قرار داد ارزش دار می شوند

هادی

سلام وقت بخیر
در موردد توکن TBC اطلاعاتی دارید؟

سید رحمت

سلام از کجا میشه توکن خریداری کرد؟

ی

توکن به زبون ساده چیست؟ زبان ساده

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
72
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx